Predmet
Povijest 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Dominacija „stare dame”

Naziv predmeta
Povijest 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Imperijalizam
  • Kolonijalizam
  • Kolonije
  • Kolonizatori
  • Kristof Kolumbo
  • Rasizam
  • Ljudska prava

Tuđe je uvijek zanimljivije

Motivirajte učenike za rad tako ćete im prikazati videozapis o putovanjima i otkrićima poznatoga talijanskog istraživača Kristofa Kolumba kako bi se prisjetili gradiva i osnivanja prvih svjetskih kolonija. Nakon toga potaknite raspravu pitanjima, primjerice, o tome što je kolonija, o putovanjima Kristofa Kolumba, koji je kontinent otkrio te jesu li na tom kontinentu živjeli neki narodi kada ga je otkrio Kristof Kolumbo. Zatim objasnite učenicima kako je Kristof Kolumbo krenuo na prva putovanja ploveći pod španjolskog zastavom te da je Španjolsko kolonijalno carstvo bilo prvo svjetsko, a ujedno jedno od najvećih kolonijalnih carstava. Španjolska je počela veliki proces kolonizacije te su njezine kolonije bile na gotovo svim kontinentima. Uz to što su u nove kolonije donijeli španjolski jezik i kulturu, španjolski su osvajači širili vjeru, često i nasilno. Potaknite učenike na razmišljanje te ih pitajte je li ispravno prisiljavati neki narod da prihvati vjeru i kulturu drukčiju od njegove. Potaknite raspravu među učenicima o toj temi. Uputite ih na to da je važno imati toleranciju prema narodu i kulturi koji su različiti od njihove te da upravo ta raznolikost drugih kultura i naroda čini ovaj svijet posebnim.

Zatim motivirajte učenike na daljnji rad te ih pitajte koji je jezik danas najviše zastupljen u svijetu. Zamolite ih da malo promisle o tom pitanju te neka nakon toga pristupe digitalnom alatu Padlet u kojem će prikazati odgovor. Zajednički komentirajte odgovore te im istaknite da je engleski najzastupljeniji jezik u svijetu. Pitajte ih zašto je to tako te potaknite raspravu o tome. Objasnite učenicima da je nakon Španjolske (koja je u 19. stoljeću izgubila veliki dio kolonija njihovim stjecanjem neovisnosti), velika kolonijalna sila postala Velika Britanija, a zatim i Francuska. Nakon Amerike, Europljani, točnije Velika Britanija i Francuska počele su osvajati unutrašnjost Afrike i Australije (u 18. stoljeću europske kolonije bile su ograničene na obalni dio tih kontinenata).

Zatim podijelite učenike u parove. Zadatak je svakog para pronaći definiciju imperijalizma i kolonijalizma koristeći se mrežnim preglednicima i digitalnim udžbenicima. Učenici definicije zapisuju u digitalni alat Padlet.

Nakon toga prozovite nekoliko parova da pročitaju svoje definicije. Dodatno objasnite učenicima da u početku proces kolonijalizma nisu vodile države nego tvrtke od kojih je najveća bila Britanska istočnoindijska kompanija (udruženja trgovaca azijskom robom). Tvrtke u 19. stoljeća gube na važnosti te njihovo mjesto preuzimaju europske države – kolonijalne sile. One kolonije vide kao izvor jeftine radne snage i sirovina za razvoj svojega gospodarstva. Kolonizatori su se vrlo iznimno grubo i okrutno ponašali prema lokalnom stanovništvu uz često fizičko zlostavljanje te bi svaki oblik pobune među narodom odmah ugušili. Odnos prema domaćem stanovništvu bio je rasistički, odnosno smatrali su da su bijelci viši stupanj u čovjekovu razvoju naprema crnoj i žutoj rasi. Potaknite učenike na razmišljanje te ih pitajte je li ispravno smatrati da je neka rasa superironija u odnosu prema drugim rasama. Produbite raspravu među učenicima o toj temi te ih zamolite da potkrijepljeno iznose svoje mišljenja. Zatim ih pitajte smatraju li da je i danas rasizam prisutan u svijetu te razvijte daljnju raspravu među učenicima. Istaknite im kako je bilo kakav oblik rasizma neprihvatljiv te da se treba poštovati i prihvaćati sve ljude bez obzira na rasu, vjeru i kulturu. Također napomenite učenicima na postojanje Međunarodne konvencije o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije iz 1966. godine. U njoj se, među ostalim, spominje i stavak u kojem se zauzima za razvijanje i poticanje općeg poštovanje prava svakog čovjeka i osnovnih sloboda, bez obzira na rasu, spol, jezik i vjeru te da se sva ljudska bića rađaju slobodna i jednaka prema dostojanstvu i pravima i da se svatko može koristiti svim pravima i svim slobodama navedenima u njoj, bez ikakve razlike, osobito s obzirom na rasu, boju ili nacionalno podrijetlo.

Motivirajte učenike za daljnji rad tako što ćete im prikazati videozapis o kolonijalizmu i imperijalizmu u 19. stoljeću. Unaprijed pripremite smjernice za rad upućujući učenike da obrate pozornost na to koji su europski kolonizatori imali najviše kolonija, na pozitivne i negativne posljedice kolonizacije i ostalo. Potaknite ih da se u istraživanju kolonija i kolonizatora, uz navedeni videozapis, koriste mrežnim preglednicima i digitalnim udžbenicima. Nakon što pogledaju videozapis i provedu istraživanje, učenici, radeći u istim parovima kao u prošlome zadatku, izrađuju prezentaciju o kolonijama i njihovim kolonizatorima u 19. stoljeću (vodeći se navedenim smjernicama) u digitalnom alatu Piktochart. Zatim prozovite nekoliko parova da predstave rad te potaknite raspravu o njemu.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina te je pri pružanju potpore važno imati na umu njihove specifičnosti i pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno je temeljiti na specifičnostima pojedinog učenika te na njegovim jakim i slabim stranama. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u neposrednu blizinu učitelja ili u prvu klupu kako bi dobio prikladnu potporu. Prije izvođenja aktivnosti važno je učenicima s teškoćama osigurati uvjete za uključivanje u rad i uspjeh.
Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra najavite sve aktivnosti koje će se izmjenjivati tijekom sata. Učenika motivirajte na rad i sudjelovanje usmjeravajući pozornost na videozapis. Najavite gledanje videozapisa kako bi učenici s poremećajem iz autističnog spektra bili unaprijed pripremljeni na aktivnost. Učeniku s teškoćama omogućite pregled videomaterijala o talijanskom istraživaču Kristofu Kolumbu unaprijed i pripremite konkretne pisane smjernice za praćenje kako bi znao što se od njega očekuje i kako bi se mogao pripremiti za zadatak. Prema potrebi, možete i dodatno usmeno objasniti. U raspravi potičite sve učenike na sudjelovanje i aktivnost, ali ne inzistirajte na uključivanju ako učenik s teškoćama nije spreman ili mu je takva situacija nelagodna. Učenicima s teškoćama postavljajte kratka i jasna pitanja na koja trebaju kratko odgovoriti.
Pripremite pisane i slikovne upute učenicima s teškoćama za upotrebu digitalnog alata Padlet, koje su grafički i jezično prilagođene, te upute za obavljanje zadatka. Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnim alatima. Učeniku koji se ne snalazi u digitalnom alatu ili nije u mogućnosti samostalno izraditi zadatak, omogućite potporu drugog učenika ili druge načine rješavanja zadatka (na papiru ili na pripremljenom predlošku) te dulje vrijeme za rješavanje zadatka.
Pri podjeli učenika u parove uzmite u obzir da učenik s teškoćama radi u paru s učenikom koji će mu pomoći u upotrebi mrežnih preglednika, digitalnih udžbenika i digitalnih alata. Prema potrebi, dodatno objasnite apstraktne pojmove. Učenik s teškoćama uz potporu učenika u paru može se koristiti digitalnim alatom Padlet. Tijekom predstavljanja rada parova i rasprave neka učenici s teškoćama sudjeluju ako se samostalno jave i osjećaju spremnima. Ako u razrednom odjelu imate učenika sa strahom od javnoga nastupa ili izraženom anksioznošću, ne inzistirajte na javnom nastupu. Ako učenik s teškoćama tijekom rasprave iznosi svoje mišljenje, pohvalite aktivnost i postavljajte poticajna pitanja.
Najavite gledanje videozapisa, posebno učenicima s teškoćama te pripremite smjernice za rad i predložak prema kojem će pratiti videozapis. Učenik s teškoćama uz potporu učenika u paru izrađuje prezentaciju o kolonijama i njihovim kolonizatorima u 19. stoljeću koristeći se digitalnim alatom Piktochart. Tijekom predstavljanja rada parova neka učenici s teškoćama sudjeluju ako se samostalno jave i osjećaju spremnima. Potičite uključivanje na raspravu kratkim i jednostavnim pitanjima na koja će moći odgovoriti i učenici s teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici u parovima istražuju rat koji se vodio između Kraljevstva Zulu i britanskih kolonizatora u Africi. Nakon toga izrađuju prezentaciju u digitalnom alatu Sway.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tuđe je uvijek zanimljivije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik svojim riječim objašnjava pojam imperijalizam.
  • Učenik imenuje barem dvije europske kolonijalne sile u 19. stoljeću.
  • Učenik svoijm riječima objašnjava pojam kolonijalizam.
  • Učenik imenuje barem dvije svjetske kolonije.
  • Učenik navodi barem jednu pozitivnu posljedicu kolonizacije.
  • Učenik navodi barem jednu negativnu posljedicu kolonizacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Sve je to naše

Motivirajte učenike za rad tako što ćete im prikazati fotografije s pomoću prezentacije u alatu PowerPoint. Predlažem sljedeće fotografije:

1. kakao

2. čaj

3. kava

4. puran

5. maslinovo ulje.

Pitajte učenike koji od navedenih proizvoda s fotografije dolaze iz Europe, a koji su uvezeni u Europu. Objasnite im kako je još tijekom prvih kolonijalnih osvajanja u 15. stoljeću počeo uvoz dotada neobičnih i nepoznatih proizvoda iz kolonija u Europu (krumpir, rajčica, mahune), a ti su proizvodi danas uobičajeni u konzumaciji većine ljudi. U to je vrijeme, primjerice, kakao bio nepoznat Europljanima, a danas znamo da je kakao iznimno poznat, ne samo u Europi, nego u cijelome svijetu s obzirom na to da je sastavni dio najpoznatije svjetske slastice čokolade. Zatim prikažite učenicima videozapis o čokoladi te ih tako motivirajte za daljnji rad. Nakon što pogledaju videozapis, pitajte ih konzumiraju li oni danas kod kuće neke proizvode koje su uvezeni s drugih kontinenata te koji su možda egzotičniji za širu populaciju. Potaknite raspravu među učenicima o toj temi. Zatim pitajte učenike smatraju li da je bolje uvoziti proizvode iz neke druge zemlje/kontinenta ili poticati kupnju proizvoda podneblja u kojem žive ili možda kombinacija jednog i drugog. U raspravi o tome potaknite učenike na kritičko razmišljanje te da potkrijepe svoje odgovore.

Nakon toga učenike podijelite u grupe (sami odredite broj grupa i način svrstavanja učenika u grupe). Podsjetite ih na pravila rada u grupi: poštovanje tuđeg mišljenja, jednaka raspodjela zadataka, kritičko promišljanje itd. Svaka grupa treba izraditi plakat o pet proizvoda koji su Europu uvezeni s pet kontinenta (Afrike, Azije, Sjeverne Amerike, Južne Amerike, Australije); jedan kontinent jedan proizvod. Plakat će izraditi u digitalnom alatu Canva. Svaka grupa izabire predstavnika koji će predstaviti njezin rad. Nakon što sve grupe predstave rad, slijedi rasprava.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina te je pri pružanju potpore važno imati na umu njihove specifičnosti i pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno je temeljiti na specifičnostima svakog učenika te njegovim jakim i slabim stranama. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u neposrednu blizinu učitelja ili u prvu klupu kako bi dobio primjernu potporu. Prije izvođenja aktivnosti važno je učenicima s teškoćama osigurati uvjete za uključivanje u rad i uspjeh.
Motivirajte učenike i najavite aktivnosti koje će se provoditi na nastavnom satu, od gledanja fotografija, videozapisa, rasprava do rada u grupi kako bi učenici s poremećajem iz autističnog spektra bili obaviješteni o promjena koje će se događati.
Tijekom prikazivanja fotografija putem prezentacije u PowerPointu vodite računa o tome da svi učenici dobro vide fotografiju, da su detalji jasno prikazani te obratite pozornost na svjetlost u učionici, treba biti prikladna. Uz prilagodbu prikaza, učenicima s oštećenjem vida pripremite sve važne informacije i detaljne opise fotografija te im usmeno objasnite zadatke. Učenicima s intelektualnim teškoćama unaprijed omogućite da pogledaju fotografije i pojednostavnite zadatak.

Najavite gledanje videozapisa te pripremite jasne i jednostavne upute koje će omogućiti praćenje sadržaja. Učenicima s intelektualnim teškoćama i teškoćama aktivnosti i pozornosti istaknite ključne
riječi s pomoću kojih će pratiti videozapis. Potrebno je usmjeriti ih na sadržaj tijekom gledanja. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte primjereno mjesto sjedenja, vlastito računalo, tablet ili čitač zaslona. Osigurajte da je učenik s oštećenjem vida dobro, a učeniku s oštećenjem sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa.
Tijekom rasprave potaknite sve učenike na sudjelovanje, ali ne inzistirajte na tome ako učenik s teškoćama nije spreman. Učeniku s teškoćama postavljajte pitanja na koja će znati odgovoriti, nemojte isticati pogreške ako ih je bilo.

Pri podjeli učenika u grupe i izradi plakata u digitalnom alatu Canva vodite računa o sastavu grupe. Važno je da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u skupini koja će mu usmjeriti pozornost na zadatak i biti podržavajuća. Ako je riječ o učeniku s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je unaprijed najaviti rad u grupi te organizirati rad uz potporu u obliku vizualnog rasporeda. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, potrebno je pojednostavniti upute, zadatak objasniti na osnovi stvarnoga primjera koristeći se pisanim ili slikovnim prikazima te omogućiti potporu drugih učenika. Učeniku s oštećenjem vida omogućite potporu učenika koji će opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Podijelite uloge unutar grupe kako bi svaki učenik dao doprinos i aktivno sudjelovao u radu.

Tijekom predstavljanja grupnih uradaka i rasprave obratite pozornost na to da učenici s teškoćama izlažu samo ako se samostalno jave i izraze želju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Podijelite učenike u parove. Svaki će par, koristeći se mrežnim preglednicima i digitalnim udžbenicima, nastojati što više doznati o velikom moreplovcu i istraživaču Marcu Polu, a osobito o tome koje je proizvode donio u Europu. Nakon toga izrađuju prezentaciju o Marcu Polu u digitalnom alatu PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Sve je to naše

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi barem dva proizvoda koja su uvezena iz određenih kolonija.
  • Učenik imenuje barem dvije kolonije iz kojih su uvezeni određeni proizvodi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratak na prvotne postavke

Potaknite učenike na rad prikazujući im kviz u digitalnom alatu Kahoot kako bi se prisjetili usvojenoga gradiva o kolonijama i kolonizatorima. Predlažem da unaprijed pripremite kviz vodeći se sljedećim smjernicama: definicije kolonija, imperijalizma, kolonijalizma, rasizma, najveće kolonijalne sile u 19. stoljeću, pozitivne posljedice kolonijalizma, negativne posljedice kolonijalizma, odnos kolonizatora prema lokalnom stanovništvu, proizvodi uvezeni iz kolonija...

Zatim podijelite učenike u parove te svaki par treba odabrati jednu bivšu koloniju prema vlastitom izboru i u obliku prezentacije u digitalnom alatu Sway prikazati put prema samostalnosti, odnosno oslobođenju od kolonijalne vlasti i primjer osobe/osoba koje su se istaknule u borbi protiv kolonizatora. Nakon završetka zadatka prozovite nekoliko parova da ga predstave te potaknite raspravu. Uputite učenike da razmisle i iznesu svoje mišljenje o tome kako su se kolonizatori trebali odnositi prema lokalnom stanovništvu. Recite im da zamisle da su oni kolonizatori koji su došli u nepoznatu zemlju. Što misle, kako bi se odnosili prema lokalnom stanovništvu koje bi na tome mjestu zatekli, koja bi stajališta i vrijednosti promicali... Potaknite zatim raspravu o toj temi podsjećajući ih pritom na Konvenciju iz prošle aktivnosti i vrijednosti koje ona promiče.

Zatim učenicima prikažite videozapis o ljudskim pravima. Nakon što ga pogledaju, pitajte ih što misle o njemu. Potaknite ih na razmišljanje postavljajući pitanja, primjerice: Smatraš li da se tvoja prava poštuju i cijene u okolini u kojoj živiš? Ako se tvoja prava ne poštuju ili se ne bi poštovala, na koji bi se način izborio za njihovo poštovanje? Što može kod osoba izazvati dugoročno nepoštovanje osnovnih ljudskih prava? Potaknite raspravu, motivirajte učenike da kritički promišljaju o navedenome te iznose pokrijepljene odgovore.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina te je pri pružanju potpore važno imati na umu njihove specifičnosti i pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno je temeljiti na specifičnostima pojedinog učenika te njegovim jakim i slabim stranama. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u neposrednu blizinu učitelja ili u prvu klupu kako bi dobio primjerenu potporu. Prije izvođenja aktivnosti je učenicima s teškoćama važno osigurati uvjete za uključivanje u rad i uspjeh.

U početnoj aktivnosti rješavanja kviza u digitalnom alatu Kahoot motivirajte sve učenike za aktivnost. Upute dajte opširno, koristite se jednostavnim rječnikom i provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Pripremite predložak uz istaknute ključne riječi i objašnjene apstraktne pojmove. Učenicima s teškoćama će nekad trebati više vremena za obavljanje zadatka, a ako je potrebno, pojedinačno objasnite zadatak te pokažite kako će se koristiti alatom. Ako je potrebno, osigurajte potporu drugog učenika.

Pri podjeli učenika u parove uzmite u obzir da učenik s teškoćama radi u paru s učenikom koji će mu biti potpora u izradi prezentacije u digitalnom alatu Sway. Učenicima s teškoćama pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu digitalnog alata koje su jezično i grafički prilagođene. Tijekom predstavljanja rada parova neka učenici s teškoćama sudjeluju ako se samostalno jave i osjećaju spremnima. Na to ih potaknite jednostavnim pitanjima na koja je potreban kratak odgovor.

Najavite gledanje videozapisa te unaprijed pripremite pitanja koja ćete postavljati tijekom rasprave. Učenicima s poremećajem iz autističnog spektra i učenicima s intelektualnim teškoćama važno je unaprijed najaviti aktivnost kako bi se mogli pripremiti za sudjelovanje. Pripremite učeniku pisane upute praćene vizualnim materijalom i usmjeravajte ga na ključne odrednice sadržaja. Poduprite učenika u iznošenju mišljenja i usmjeravajte na kritičko promišljanje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici rade u parovima. Istražuju tko je bila „baka revolucije” te u digitalnom alatu Book Creator izrađuju kratku knjižicu o njoj.

Nastavna aktivnost za predmet X

Povratak na prvotne postavke

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik imenuje barem jednu osobu koja se istaknula u borbi protiv kolonizatora.
  • Učenik svojim riječima opisuje put do slobode određene kolonije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Video YouTube, Christopher Columbo

Pojam Enciklopedija, Imperijalizam

Pojam Encikopedija, Kolonijalizam

Pojam Enciklopedija, Rasizam

Članak Prava manjina, Međunarodna konvencija o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije iz 1966. godine

Video YouTube, Kolonijalizam i imperijalizam u 19. stoljeću (7. razred )

Video YouTube, Povijest čokolade – Deanna Pucciarelli

Video YouTube, Ljudska prava

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.