Predmet
Glazbena kultura 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Tko to tamo pjeva?

Naziv predmeta
Glazbena kultura 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi

Pikavo, hrapavo, mekano

Potaknite učenike na raspravu i promišljanje u kojim je sve zanimanjima ključna upotreba glasa. Razgovarajte o tome na koje se načine glas može koristiti (pjevački, spikerski, glasan – kazališni, šaptači…) te gdje možemo navedene primjere susresti u svakidašnjem životu. Pitajte učenike prepoznaju li možda glas svojega prijatelja ili roditelja i prije nego što ih vide?

Zatim pripremite nekoliko audiozapisa različitih glasova, primjerice, nogometni i radijski voditelj, operni i pop-pjevač, promukli glas, izvođač heavy metal glazbe i sl. Uputite učenike da putem digitalnog alata Lino it za svaki od glasova upišu što više konkretnog i apstraktnog doživljaja glasa. Možete im pomoći pitanjima: Čujete li možda promuklost u tom glasu? Koju biste boju dodali takvom glasu? Čini li vam se taj glas mekan?

Prikupljene odgovore zajednički komentirajte i dopunite uz nastavnikovo usmjeravanje na stručnu glazbenu terminologiju.

Nakon što su učenici pojačali svoju slušnu percepciju kvalitete glasa, uputite ih u aktivnost prepoznavanja istoga glasa u različitom kontekstu. Kao primjer upotrijebite glas koji je blizak učenicima iz pop-kulture u kontekstu govora, pjevanja i sinkronizacije. Primjerice, odaberite navedene isječke za izvođačicu Beyonce i dodajte nekoliko isječaka drugih pjevačica, a učenici moraju razaznati koji audioprimjeri pripadaju istoj izvođačici te na Lino it ploči upisati svoje odgovore. Možete izvesti zaključke o svakoj boji i obilježju glasa.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

S pomoću platforme MS Teams raspravite s učenicima o važnosti upotrebe ljudskog glasa te na koje se načine on može koristiti. S unaprijed pripremljenim audiozapisima različitih glasova, primjerice, nogometni i radijski voditelj, operni i pop-pjevač, promukli glas, izvođač heavy metal glazbe, uputite učenike da putem digitalnog alata Lino it za svaki od glasova upišu što više različitih obilježja. Navedene primjere učitelj može prirediti u digitalnom alatu Padlet iz kojeg će samo učenicima reproducirati zvuk. Neka učitelj odabere nekoliko odgovora koje će zajednički komentirati preko platforme MS Teams. Slijedi aktivnost prepoznavanja istoga glasa u različitom kontekstu. Potrebne videozapise učitelj prije toga treba pomno i opširno pripremiti u digitalnom alatu Padlet. Kao primjer upotrijebite glas koji je blizak učenicima iz pop-kulture u kontekstu govora, pjevanja i sinkronizacije. Također, potrebno je pripremiti određene isječke, npr. izvođačice Beyonce, te dodati nekoliko isječaka drugih pjevačica u kojima učenici trebaju prepoznati koji audioprimjeri pripadaju istoj izvođačici. Svoje odgovore zapisuju na ploči Lino it.

Pripremite kartice s pitanjima za zaključak o boji svakoga glasa koje možete projicirati dijeljenjem zaslona.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.

Tijekom uvodne i završne rasprave nemojte inzistirati na tome da u njoj sudjeluju učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorno glasovne komunikacije), osim ako izraze želju.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Lino. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.

Pitanja koja će učenicima s pomoći u opisivanju doživljaja glasa unaprijed pripremite u obliku pisane upute za provedbu zadatka za učenike s teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida i smetnjama u čitanju neka uputa bude jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima te ljevostranog poravnanja.

Tijekom komentiranja odgovora nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon toga omogućite tim učenicima odgovore na pitanja koja su se postavljala u raspravi.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da istraže svoje omiljene izvođače te pronađu njihove glasove u različitom kontekstu koje će prikazati u odabranome digitalnom alatu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pikavo, hrapavo, mekano

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje boje pjevačkih glasova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Dubina sreće, visina tuge

Aktivnost počnite pjevanjem glazbene abecede uz instrumentalnu pratnju i raspisanu ljestvicu na ploči kako bi se učenici podsjetili imenovanja tonova. Zamolite učenike da pojedinačno zapjevaju najdublji i najviši mogući ton te ga pronađite na dostupnom instrumentu i imenujte. Prema mogućnosti, zapišite te tonove u crtovlju kako bi učenici imali vizualnu pomoć položaja određenog tona. Možete potaknuti razgovor o važnosti glasa pitanjima: Koliko vam je glas važan u svakidašnjem životu? Možete li na prijateljevu glasu prepoznati da je tužan ili sretan? Kako reagirate kada čujete tugu u prijateljevu glasu? Pokušavate li ga razvedriti? Također ih možete pitati jesu li kada glumili neku emociju služeći se glasom.

Zatim zadajte učenicima da s pomoću mobitela ili tableta snime jednu neutralnu rečenicu u tri različite emocije. Primjerice, Sutra mi je rođendan, uz emotivni naboj tuge, radosti i ljutnje. Snimljene materijale učenici prenose u digitalni alat Audacity gdje uz upotrebu mogućnosti ponavljanja kratkih fragmenata (loopiranja) te učiteljevu pomoć pronalaze glavni ton pojedine emocije.

Na osnovi pripremljenoga grafa u MS Wordu u digitalnom alatu Office 365, pri čemu os x predstavlja razinu emocije, a os y visinu tona, u razrednom Padletu svaki učenik upisuje svoj položaj prema rezultatima dobivenima uz učiteljevu pomoć, a u kojima se očituje glavni ton pojedine emocije.

Zajedničkom analizom rezultata s učenicima raspravite o tome postoji li univerzalnost emocionalne intonacije ili je svaka osoba posebna i jedinstvena u izražavanju pojedine emocije na specifičnom tonu. Provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje izlaznim karticama.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa je odabir metoda i postupaka prilagodbe potrebno temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.

Tijekom uvodnog dijela aktivnosti nemojte inzistirati na tome da u njoj sudjeluju učenici kojima je izazovno usmeno se izražavati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije), osim ako izraze želju.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Audacity i Padlet. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno obaviti dio zadatka, mogu raditi u paru s učenikom mentorom tako da podijele posao u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Poduprite učenike da na isti način snime svoje prijatelje, ukućane ili kućne ljubimce te uz vašu pomoć otkriju glavni ton njihova govora ili glasanja. Na osnovi dobivenih rezultata sami trebaju izraditi obiteljski graf u digitalnom alatu prema vlastitom odabiru.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dubina sreće, visina tuge

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se izražava pokretom uz glazbu, sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenoga stvaralaštva te predstavlja vlastitu izvedbu u razredu.
  • Učenik predstavlja vlastitu izvedbu u razredu i/ili izvan njega.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Koji je moj glas?

Pronađite nekoliko pjesama (popularnih, tradicijskih ili klasičnih) čije su snimke dostupne u žanrovski različitim izvedbama te u izvedbama različitih oblika glasova (lirski, pop, dramski sopran, muške i ženske verzije, odrasle i dječje izvedbe).

Uvježbajte s učenicima jednu od ponuđenih pjesama koju odaberete glasovanjem te im pokažite različite obrade putem kanala YouTube. Potaknite razgovor o tome koja im sve izvedba najviše svidjela? Što misle u kojem bi se žanru njihov glas najbolje uklopio?

Koristeći se metodom obrnute učionice, potaknite ih da snime dijelove odabrane pjesme u vlastitoj a capella izvedbi putem razrednog Padleta. Isti dio pjesme potrebno je otpjevati u opernom i popularnom aranžmanu. Ako je potrebno, dodatno objasnite ili pokažite razliku u pjevanju tih dvaju načina kako bi učenici što bolje obavili zadatak. Provedite vršnjačko vrednovanje i samovrednovanje prema unaprijed predstavljenoj rubrici procjene te odaberite nekoliko najboljih snimki s pomoću kojih ćete zajedničkom raspravom učenike navesti na korelaciju između dječjeg i odrasloga glasa, muškog i ženskog, stilski različitih izvedaba. U razgovoru ustrajte na upotrebi glazbene terminologije poput intonacije, visine tona, napetosti glasa, preciznosti, školovanosti glasa. Učenike navedite da na osnovi iskustva vlastitog izvođenja i analitičkog slušanja sastave umnu mapu u digitalnom alatu Popplet u kojoj će razgranati svoje znanje o vrstama i upotrebi pjevačkoga glasa.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na učenikovim pojedinačnim potrebama i značajkama. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili primjerenu potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.

U vrednovanju i samovrednovanja nemojte dodatno isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama. Tijekom zajedničke rasprave nemojte inzistirati na tome da u njoj sudjeluju učenici kojima je izazovno usmeno se izražavati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije), osim ako izraze želju.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Popplet. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da istraže pojmove prepjeva i obrada te ih predstave u različitim inačicama jedne skladbe. Smjernice istraživanja mogu biti različiti izvođači iste pjesme ili izvođenje pjesme / instrumentalne skladbe u različitim žanrovima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koji je moj glas?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se izražava pokretom uz glazbu, sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenoga stvaralaštva te predstavlja vlastitu izvedbu u razredu.
  • Učenik razlikuje, opisuje i uspoređuje obilježja različitih vrsta glazbe (klasična, tradicijska, popularna).
  • Učenik sudjeluje u aktivnostima glazbenoga stvaralaštva.
  • Učenik predstavlja vlastitu izvedbu u razredu i/ili izvan njega.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.