Pomoću digitalnog alata Mentimeter postavite učenicima nekoliko pitanja o njihovim navikama učenja i ispunjavanju obaveza. Projicirajte učeničke odgovore i u kratkoj raspravi najavite aktivnost kojom će pobliže razmotriti svoje navike vezane uz učenje matematike.
Unaprijed pripremite nastavni listić s Vennovim dijagramima za tri skupa naziva: Ocjene, Znanje i Nepoželjno ponašanje. Napišite izjave vezane uz učenje matematike i numerirajte ih brojevima, kao na primjer:
1. Redovito pišem domaću zadaću.
2. Prepisujem domaću zadaću.
3. Dajem prijateljima da prepisuju zadaću od mene.
4. Učim samo prije najavljenih ispita.
5. Redovito vježbam matematiku.
6. Koristim šalabahtere.
7. Sve zadatke obavljam u zadnji tren…
Podijelite učenike u grupe i uputite ih neka izjave svrstaju u zadane skupove tako da zapišu broj izjave na izabrano mjesto u danom dijagramu. Neka, zatim fotografiraju rješenja svojim uređajima. U istom nastavnom listiću svakoj grupi zadajte različiti presjek skupova (npr. Znanje Ocjena ...) koji moraju odrediti (osjenčati odgovarajući skup na Vennovom dijagramu) i ispisati članove tog presjeka - prema tome koje su izjave svrstali u pojedini skup. Neka i ovo rješenje fotografiraju svojim uređajima. Fotografije svojih ispunjenih dijagrama i određenih presjeka učenici postavljaju na digitalni zid u Padletu (obrazac Shelf s onoliko stupaca koliko je grupa), koji im podijelite poveznicom. Pozovite učenike da pogledaju i usporede svoja rješenja s rješenjima ostalih grupa.
Potaknite razrednu raspravu u kojoj ćete prvo analizirati razlike/sličnosti u svrstavanju pojedinih izjava na određeno mjesto u dijagramu, a nakon toga neka svaka grupa predstavi svoj zadani presjek. Ukažite na razlike u rješenjima do kojih je došlo zbog različitih navika učenja i izvršavanja školskih obaveza među učenicima, za razliku od možebitnih pogrešaka do kojih je došlo zbog pogrešnog određivanja presjeka zadanih skupova. Uputite učenike neka istraže interaktivni element Znanje ili ocjena - što ti je važnije?. Obratite im pozornost na ponašanje - usmjerenost na izvedbu - koje rezultira samo poželjnom ocjenom, a iza kojeg im ne ostaje znanje. Uz pomoć interaktivnog sadržaja Naše vrijednosti upoznajte učenike s pojmom akademske čestitosti i vrijednostima koje objedinjuje.
Pojasnite primjerima Vennov dijagram, osobito učenicima s intelektualnim teškoćama. Svaki dio dijagrama označite različitom bojom kao smjernicu za upisivanje, što će biti velika podrška učenicima s teškoćama pažnje. Izjave koje pripremate učenicima grafički prilagodite: povećajte veličinu slova, prored i razmak između riječi, odaberite primjeren font (Arial), istaknite bitno u rečenicama i sl. Za učenike s intelektualnim teškoćama prilagodite izjave jednostavnijim rječnikom, razumljivim učenicima te ih oprimjerite. Osigurajte primjeren broj izjava, osobito za učenike s teškoćama učenja ili teškoćama pažnje. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe, a po potrebi omogućite rad u paru unutar grupe (primjerice učeniku s intelektualnim teškoćama radi podrške u primjeni izjava u Vennovom dijagramu). Osigurajte podršku učenicima s motoričkim teškoćama u dijelu aktivnosti koja se odnosi na fotografiranje. Prije rasprave objasnite učenicima njihovu ulogu (osobito učenicima s intelektualnim teškoćama ili s poremećajem iz spektra autizma). Za učenike s teškoćama pažnje pripremite natuknice o temi rasprave kao podršku u praćenju i sudjelovanju. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresiranim učenicima predložite neka analizirajući fotografije radova svih grupa i rezultate razredne rasprave izrade Vennove dijagrame istoimenih skupova koristeći digitalni alat Meta-Chart. Digitalnim prikazom predstavit će vrijednosti i stavove o akademskoj čestitosti za svoj razred. Ohrabrite ih da sliku dijagrama i sve rezultate objedine u članak koji ćete objaviti u školskom listu ili na mrežnoj stranici škole.
Aktivnost provedite tijekom poučavanja o izvorima energije. Kako biste učenike motivirali, prikažite im obnovljive izvore energije na fotografiji (primjerice jedrilicu, vjetroelektranu, hidroelektranu) i potaknite ih da u dvije minute zapisuju što je sve prikazano na fotografijama, kojim izvorima energije pripadaju i po čemu to možemo zaključiti. Prokomentirajte njihove zapise i podijelite ih u heterogene grupe, a svakoj grupi precizirajte temu koju će istraživati. Uputite ih da će tijekom 15 minuta istraživati o obnovljivim izvorima energije u Hrvatskoj na temelju poveznica koje ste im pripremili (jedna poveznica po učeniku u grupi). Poveznice možete organizirati i podijeliti s učenicima u zajedničkom dokumentu izrađenom primjerice u Word Online. Prva grupa će imati zadatak uposliti svakog člana svoje grupe jednom poveznicom i zajedno zapisivati na veliki list papira A3 formata pronađene informacije. Druga grupa ima isti zadatak, ali će jedan od učenika iz grupe biti pasivan. U trećoj će grupi biti dva, u četvrtoj tri, a u petoj četiri pasivna člana. Nakon 15 minuta slijedi izlaganje na način da će po jedan član grupe, prezentator, izaći pred ostale učenike i stati uz ostale prezentatore držeći papir sa zapisima svoje grupe. Svaki će prezentator izložiti informacije do kojih je njegova grupa došla. Potaknite raspravu pitanjima poput Koliko smo saznali? Ovisi li uspjeh grupe o zalaganju svakog člana te grupe?
Uputite ih zatim da riješe kviz o obnovljivim izvorima energije u Hrvatskoj koji ste im unaprijed pripremili u alatu MS Forms koji je također dio Office 365 paketa. Nakon kviza prokomentirajte rezultate. Kakav je bio postotak riješenosti kviza aktivnih članova, a kakav pasivnih? Koji su razlozi zbog kojih učenici ne pišu domaće zadaće? Koliko smo uspješni u učenju kad smo aktivni sudionici, a koliko kad pasivno prepišemo rezultate tuđeg rada? Pokažite učenicima videozapis Uspješno upravljanje vremenom i predložite im načine kako se bolje organizirati tijekom dana kako bi pravodobno i uspješno rješavali svoje obaveze.
Pripremite kognitivnu mapu s primjerima obnovljivih i neobnovljivih izvora energije. Uključite učenike u izradu zajedničke kognitivne mape, primjerice, vi napišite pojmove, a učenik nacrta crtež ili simbol koji predstavlja naznačene pojmove. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma te učenike s intelektualnim teškoćama primjere popratite slikovnim prikazima (crtež, fotografija). Omogućite dulje vrijeme rada učenicima s teškoćama pažnje. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe, a po potrebi i rad u paru unutar grupe . Prilagodite sudjelovanje u zadatku grupe prema sposobnostima i teškoćama učenika. Prije rasprave dodatno pojasnite ulogu učenika, osobito učenicima s intelektualnim teškoćama te učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Za učenike s teškoćama pažnje pripremite natuknice o temi rasprave. Pitanja kviza prilagodite semantički za učenike s intelektualnim teškoćama. Oblikujte pitanja u skladu s razinom prilagođenih odgojno-obrazovnih ishoda. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima koji žele znati više predložite neka prouče interaktivni sadržaj Naše vrijednosti, o temo akademske čestitosti, te zajedno prokomentirajte vrijednosti koje se navode i njihovu važnost. Zaključke do kojih su došli neka prezentiraju u razredu.
Uputite učenike da izrade prezentaciju od nekoliko slajdova po želji o nekoj životinji, biljci ili gradu. Prezentacija neka sadrži tekst i slike. Gotove prezentacije mogu postaviti u digitalni alat Padlet gdje će ih ostali učenici ocijeniti. U tu svrhu omogućite reakcije i komentiranje pri otvaranju zida u Padletu.
Dok učenici pregledavaju i ocjenjuju prezentacije, pregledajte ih i vi te im nakon vršnjačkog vrednovanja recite svoju ocjenu. Ako nisu naveli izvore i ako su koristili tuđe fotografije, a pritom nisu naveli autora ili izvor, neka ocjena bude niska. Upitajte ih jesu li čuli za prijevare vezane za diplomske radove, tekstove, znanstvena istraživanja, korištenje tuđih fotografija u vlastite svrhe i slično. Znaju li što je to Autorsko pravo i srodna prava i smiju li se slike samo tako skidati s interneta i postavljati u svojim radovima.
Podijelite učenike u pet grupa te svakoj grupi dodijelite po jedan zadatak. Svaka grupa traži odgovor na jedno pitanje: Što je autorsko pravo? Što je copyright? Što je Creative Commons? Što je u propisima navedeno o autorskom pravu i koje su posljedice kršenja autorskog prava? Što radimo u slučaju kada koristimo neki tekst ili sliku s interneta u svom radu? Svaka grupa svoj odgovor zapisuje u digitalni alat Sutori sažeto u nekoliko rečenica. Predstavnik grupe kratko iznosi zaključke istraživanja grupe.
Nakon toga pokažite učenicima kako na stranici mogu umetnuti fotografiju i pronaći njen izvor/e na internetu. Objasnite im da fotografije koje koriste u svojim radovima trebaju imati navedene izvore.
Uputite učenike na stranice s besplatnim fotografijama koje mogu koristiti u svojim radovima bez navođenja izvora. Popis takvih stranica nalazi se na stranici e-laboratorija Kako do besplatnih fotografija koje smijete koristiti u svojim objavama.
Recite učenicima da u svoje radove mogu umetati slike čiji su oni sami autori i slike za koje imaju dopuštenje, bez navođenja izvora, dok u svakom drugom slučaju moraju navesti izvor i/ili autora. Prikažite učenicima digitalni obrazovni sadržaj Naše vrijednosti, na temu akademske čestitosti te zajedno prokomentirajte vrijednosti koje se navode. Potaknite učenike da pronađu odgovarajuće trojke u interaktivnoj vježbi Uparivanje.
Zatim uputite učenike da svoje prezentacije urede tako da zamijene slike u svom radu s onima koje imaju dopuštenje korištenja ili neka navedu izvore.
Nakon toga ponovno ocijenite učeničke radove.
Za učenike s teškoćama pripremite kratke i precizne upute, po koracima za izradu prezentacije. Provjerite razumijevanje upute te po potrebi dodatno pojasnite. Usmjeravajte učenike u izradi prezentacije. Pripremite primjer gotove prezentacije kao podsjetnik u njenoj izradi. Kako bi učenici mogli vrednovati prezentacije, pripremite primjere kriterija i vrednovanja u vidu smjernica u pisanom obliku. Pripremite podsjetnik s pojmovima vezanim uz autorska i stvarna prava te pojmove popratite primjerima. Za učenike s intelektualnim teškoćama koristite primjere bliske iskustvu učenika. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika u radu u grupi, a po potrebi osigurajte rad u paru unutar grupe (primjerice, učenik s oštećenjem vida). Pripremite podsjetnik s primjerima navođenja izvora, što će biti podrška osobito učenicima s teškoćama pažnje i učenicima s teškoćama učenja u radu. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite učenike koji žele više neka u digitalnom alatu Sutori nastave aktivnost. Predložite im neka prouče i opišu načine pisanja izvora s interneta (bibliografija), te neka svoje istraživanje prošire na videozapise, glazbu, knjige, filmove, software i slično.
Prikažite učenicima interaktivni sadržaj Naše vrijednosti na temu akademske čestitosti te zajedno prokomentirajte vrijednosti koje se navode. Potaknite učenike da izraze svoje mišljenje te ih usmjerite do zaključka što je ispravno i jesu li ispravni postupci uvijek jednostavni.
U sljedećem koraku im ponudite nekoliko tema na izbor, primjerice reden vs. texten, machen vs. beobachten (Instagram, Tik-Tok…), Foto online / Foto offline (zaštita privatnosti), beim Test spicken vs. für den Test lernen… Teme zajedno prokomentirajte, a učenici će na temelju zaključaka doći do pouke koju će kasnije implementirati u svoj strip.
Podijelite učenike u manje grupe. Svaka grupa bira jednu temu te im je zadatak zajedno izraditi strip u alatu Pixton. Učenici u grupama planiraju radnju stripa/likove, broj sličica, tekst/dijalog i pouku. Nakon planiranja, lektoriranja i (pravilni glagoli, konjugacija, pridjevi…) i uređivanja teksta, učenici izrađuju kratke stripove u Pixtonu. Za izradu stripa mogu se poslužiti školskim tabletima ili svojim mobilnim uređajima. Nakon izrade, stripove objavljuju na zajedničkom mrežnom mjestu. Učenici se mogu međusobno vrednovati, a najuspješnije uratke možete objaviti i na mrežnim stranicama škole.
Pripremite slikovne prikaze i kratak opis zanimanja na poleđini slikovne kartice koje ćete koristiti tijekom rasprave što će biti podrška, osobito učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma. Pripremite primjere zanimanja (što ljudi s tim zanimanjima rade) s opisom situacija poznatih učenicima iz svakodnevnog života. Provjerite razumijevanje nepoznatih riječi. Pripremite kartice s nepoznatim riječima, a na poleđini kartice napišite prijevod riječi na hrvatski jezik te ilustrirajte pojam što će biti podrška kao podsjetnik u učenju i učenicima s teškoćama pažnje. Pojam akademske čestitosti prikažite kroz primjere bliske situacijama koje su učenici iskusili. Putem socijalnih priča, odnosno slikovni prikaz situacije i kratak opis slike, pripremite za učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s intelektualnim teškoćama, kako bi predočili pojam ispravnih postupaka. Pripremite primjere tema koje nudite na izbor za dalji rad. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe. Pripremite kratke, učenicima razumljive upute za izradu stripa, u pisanom obliku. Na podsjetniku napišite korake izrade stripa, a pripremite i primjere gotovih stripova na sličnu temu. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više predložite neka izrade prijedlog etičkog kodeksa svoga razreda u alatu Pixton. Izrađena načela razrednog etičkog kodeksa učenici objavljuju na zajedničkom mrežnom mjestu te ih možete isprintane postaviti i na pano u učionici.
Bajkuša, M. (2017.) Kako s učenicima razgovarati o akademskoj čestitosti i plagiranju. Forum za slobodu odgoja, Zagreb. (17. 1. 2021.)
Barać, A. (2014) Nakon ovog teksta nećete više prepisivati na ispitima. Mrežna stranica srednja.hr (17. 1. 2021.)
Nađ, B. (2016) Djeca svakodnevno vide oko sebe loše uzore. Mrežna stranica skolskiportal.hr (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.