U alatu Mentimeter izradite upitnik. Postavite pitanje osjećaju li učenici stres u školi. Učenici izabiru između odgovora Da ili Ne. Svrha alata je da odgovaraju anonimno što povećava vjerojatnost da će odgovoriti iskreno.
Zatim upitajte učenike što, osim škole, izaziva stres kod mladih. Jesu li pod stresom kada igraju videoigrice i izgube? Upitajte ih kako bi oni definirali stres te kako se osjećaju kada su pod stresom. Potom ih upitajte misle li da su ljudi u manjim sredinama manje izloženi stresu, primjerice, imaju li baku koja živi na selu te kako im je kod nje i slično. Žive li učenici u manjoj sredini, pitajte ih imaju li prijatelje u većim, užurbanijim gradovima i jesu li oni obično pod većim stresom. Također, raspravljajte s učenicima postavljajući im pitanje jesu li oni, ili netko koga poznaju, ikada bili izloženi stresu zbog izražavanja individualnosti, nacionalne pripadnosti i slično. Potaknite ih na gradnju vlastitih stavova i vrijednosti o ljudskim pravima i slobodama te ravnopravnosti.
Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski 1, Modul 3, Jedinica 3.3, Zadatak 1 te im pokažite savjete za izbjegavanje stresa tijekom učenja. Neka učenici u parovima napišu svoja dva dodatna savjeta kako izbjeći stres te ih predstave razredu.
Zatim, neka poslušaju audiozapis u Zadatku 2 Listening u kojem dvoje učenika razgovaraju o načinima izbjegavanja stresa i načinima suočavanja sa stresom.
Učenici pokazuju razumijevanje slušanjem govoreći koje od savjeta navedenih u Zadatku 1 Jose Luis spominje, a koje ne.
Zatim, organizirajte raspravu učenika na mrežnoj platformi Kialo. Unesite navedene savjete za izbjegavanje stresa te pros i cons kolumne. Učenici upisuju koji od navedenih savjeta njima pomažu/bi pomogli, a koji ne i zašto. Neka u komentarima opišu jednu stresnu situaciju iz njihovog svakodnevnog života koju bi mogli olakšati uz pomoć navedenih savjeta.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Prije provedbe ankete provjerite znaju li i mogu li svi učenici koristiti digitalni alat Mentimeter. Ako procijenite da je to potrebno, učenicima s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju dodatno pojasnite pitanja. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama u raspravi o stresu govore pred razredom ako to sami ne žele. Prije početka rada u paru vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Za učenike s oštećenjem organa i organskih sustava i specifičnim teškoćama u učenju, omogućite više prostora za pisanje savjeta za izbjegavanje stresa jer neki učenici imaju uvećan rukopis i stoga im je potrebno mnogo više prostora na papiru. Tijekom slušanja audiozapisa razgovora za učenike s oštećenjem sluha, uvijek treba voditi računa o razumijevanju pojmova prilikom reprodukcije zvučnih zapisa (kao i kod učenika sa specifičnim teškoćama u učenju). Za zvučni videozapis bilo bi dobro unaprijed pripremiti natuknice teksta koji se reproducira u videozapisu. Neka natuknice budu jezično i grafički prilagođene. Prije rasprave o savjetima provjerite znaju li i mogu li svi učenici koristiti digitalni alat Kialo. Ako procijenite da je to potrebno, učenicima s teškoćama omogućite pomoć pri jezičnom formuliranju i upisivanju opisa stresne situacije.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Ohrabrite učenike da sami osmisle radionicu Stres - što i kako, kako bi svojim vršnjacima pomogli savjetima koje su spomenuli unutar aktivnosti.
U e-Škole DOS Engleski jezik 1 – Napredni, Modul 3, Jedinica 3.3. Exam stress , Zadatak 3 Reading, učenici čitaju savjete za pripremu za ispite učenika iz Francuske i Izraela.
Učenike podijelite u manje skupine i svakoj dodijelite jedan predmet koji oni trenutno pohađaju u školi. Po uzoru na Jacquesa i Shiru, učenici pišu u mrežnoj verziji alata Word kratke članke namijenjene drugim tinejdžerima. Članci sadrže vlastita 3 savjeta za produktivnu pripremu za ispite iz školskog predmeta koji ste im dodijelili.
Otvorite novo Platno u alatu Padlet te učenicima podijelite QR kod kako bi mogli objaviti svoje radove. Neka svaka skupina demokratskim glasanjem izabere glasnogovornika koji će objaviti i prezentirati rad skupine. Padlet je mrežni alat namijenjen suradnji. Alat se koristi kao “prazan papir”, tj. mrežni zid na kojem možete dodavati svoje ideje, recenzije, obavijesti, informacije, učitavati slike i dokumente. Učenici prezentiraju svoje radove u razredu. Zajedno možete raspraviti i odrediti koji savjeti učenicima mogu biti korisni kada pristupaju ispitima iz različitih predmeta.
U zadatku čitanja teksta omogućite jezično i grafički prilagođeni uručak za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 12 pt, a za slabovidne učenike i više), upotrijebiti određenu vrstu fonta (npr. Omotype, Arial, Verdana; posebno za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika). Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju preporučuje se upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Prije početka rada u paru vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Prije početka rada u paru provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u alatu Word i objasnite im osnove rada u alatu Padlet. Za učenike s teškoćama dobro je predložiti da njihova uloga bude usmena formulacija savjeta, a učenik s kojimradi u paru bude zadužen za gramatičku i pravopisnu provjeru te zapisivanje. Ne inzistirajte na tome da učenici govore pred razredom tijekom prezentacije ako to sami ne žele.
Neka istraže mnemotehnike dostupne ovdje koje se mogu koristiti pri lakšem pamćenju u nastavi stranih jezika te pripreme PowerPoint prezentaciju za kolege iz razreda.
Učenike upitajte poznaju li i/ili već koriste tehnike za opuštanje i koncentraciju. Pitajte ih koriste li njihovi članovi obitelji neke od tehnika te tko ih, prema njihovu mišljenju, više prakticira - žene ili muškarci. Zatim, neka obrazlože svoje odgovore.
Možete ih upoznati s Box breathing tehnikom disanja za opuštanje kao jednoj od tehnika suočavanja sa stresom te za poboljšavanje usredotočenosti i koncentracije pri učenju koja je dostupna u videu na platformi Youtube.
Učenike podijelite u skupine na način da smjestite i djevojčice i dječake u istu skupinu te provedite aktivnost u kojoj učenici, u mrežnoj verziji alata Word, pišu priručnike za savladavanje stresa u svakodnevnom životu i izvan škole koji se sastoji od tehnika za opuštanje i koncentraciju. Svaka skupina provodi istraživanje na internetu, primjerice ovdje i ovdje, te odabire jednu tehniku i kratko pismeno prezentira koja je to tehnika, zašto je korisna, kako im može pomoći i u kojim svakodnevnim situacijama. Svaki učenik/ca u skupini piše jedan dio prezentacije koji unosi izravno u alat Word. Radove učenika možete objaviti u alatu Padlet kako bi svim učenicima bili dostupni te kako bi im oni mogli pristupiti i podsjetiti se tehnika kada im to bude potrebno. Padlet je mrežni alat namijenjen suradnji. Alat se koristi kao “prazan papir”, tj. mrežni zid na kojem možete dodavati svoje ideje, recenzije, obavijesti, informacije, učitavati slike i dokumente,
U razredu raspravite te odredite postoje li razlike među djevojčicama i dječacima i koje su to razlike.
Tijekom prikazivanja videa o tehnikama disanja uključite titlove za učenika s oštećenjem sluha. Podjelu u skupine najavite učeniku s poremećajem iz spektra autizma pomoću slika ili natuknica. Potaknite učenika s teškoćama da aktivno sudjeluje u radu skupine. Prije početka rada u skupinama provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u alatu Word. Važno je da, unutar skupine, i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke kao i ostali učenici koji se nalaze u skupini. Primjerice, jedan učenik izdvaja ključne činjenice, a učenik s oštećenjem sluha može izraditi prezentaciju. U slučaju da u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi učenik s oštećenjem sluha lakše pratio završnu raspravu. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo. Treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a lice govornika zamračuje.
Neka učenici istraže na internetu Međunarodni dan svjesnosti o stresu koji se obilježava prve srijede u studenom te pripreme kratku PowerPoint prezentaciju i kviz Kahoot za ostale učenike u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.