Nakon obrade nastavne cjeline Funkcionalni stilovi/Životopis, porazgovarajte s učenicima o tome kojim bi se poslom željeli baviti. Koji je razlog njihova upisa u dotičnu školu? Je li posao kojim bi se željeli baviti i za koji se namjeravaju školovati nastavak njihove obiteljske tradicije ili, pak, “bijeg” od nje? Zašto baš taj posao? Zbog čega misle da je određeni posao za njih? Recite im da ćete u školi upriličiti Dan karijera na kojem će u kraćem govoru (2-3 minute) predstaviti zanimanje kojim se žele baviti, baš kao što će jednoga dana, osim slanja životopisa i motivacijskog pisma, morati odraditi i razgovor za posao. Govor neka uvježbaju prema vlastitim bilješkama, a da bi govor svakoga učenika imao istu strukturu, smjernice im možete napisati u Wordwallu: opiši (svoj posao); usporedi (svoj posao s drugima - kojem je sličan, a od kojeg se razlikuje); poveži (društvena korisnost, održivost, samoodrživost itd.); raščlani (put od 1. razreda srednje škole do toga posla); primijeni (gdje se namjeravaš zaposliti); za/protiv (sve prednosti i mane toga posla); uloženo/dobiveno (godine školovanja, cijena školarine, mogućnost zaposlenja, moguća plaća, napredovanje u struci...). Učenici bilješke mogu pisati na kartice kojima će se služiti prilikom govora na Danu karijera. No da bi naučili uobličiti ono što žele reći i istodobno privukli slušatelja govorom, pazeći pritom na sve govorne vrednote, neka učenici vježbaju svoje govore tako da izgovaraju najprije njegove dijelove. Unaprijed u Wordwallu pripremite Čudnovati kotač i u njega upišite sve smjernice (poznate iz strategije učenja kockarenja) uz pomoć kojih su organizirali svoje bilješke i osmišljavali govor: opiši; usporedi; poveži; raščlani; primijeni; za/protiv; uloženo/dobiveno. Nakon što su učenici napisali bilješke na zadane pojmove, neka svaki učenik zavrti Čudnovati kotač i predstavi svoj posao kao što im je određeno “zadatkom” na kojem se kotač zaustavio. Primjerice, ako se kotač zaustavio na 'usporedi', učenik izgovara rečenice koje se temelje na bilješkama uz zadanu smjernicu (iz Wordwala). Neka svaki učenik zavrti kotač onoliko puta koliko imate vremena. Ako neki učenik dvaput otvori isti pojam, neka kotač zavrti ponovno. Prodiskutirajte o tome tko je od njih najbolje predstavio posao prema zadanim smjernicama. Je li netko nekoga naveo da promijeni svoju odluku? Je li nečije predstavljanje posla možda razbilo predrasudu o nekom poslu? Nakon zajedničke rasprave i međuvršnjačkoga vrednovanja, neka dopune, prošire ili izmijene svoje bilješke i dorade govore. Dorađene cjelovite govore, u koje su uvrstili primjedbe, neka predstave drugim učenicima škole na danu koji ćete upriličiti.
U pripremi za aktivnost, učenicima možete predložiti da kod kuće razmisle koji su motivi njihovog upisa u odabranu školu i čime bi se kasnije željeli baviti. Za to im možete dati nekoliko pitanja vezanih uz navedene aspekte (pogodno za učenike s jezično-govornim teškoćama, PSA-om i ADHD-om) kojima će se baviti na nastavnom satu. Tijekom završne diskusije, učenike potičite pitanjima i potpitanjima te im omogućite potrebno vrijeme za iznošenje njihovih mišljenja.
Učenici koji žele više, neka izrade infografiku o svome budućem zanimanju u alatu Canva koje možete izložiti na internetskoj stranici škole ili upriličiti izložbu u školi.
Na početku provedite anketu u kojoj ćete pomoću, primjerice, triju pitanja učenike zamoliti da u prvom pitanju (otvorenog tipa) navedu zanimanja koja su im interesantna i kojima bi se eventualno htjeli baviti. Zatim, u drugom pitanju (otvorenog tipa), neka nabroje školske predmete u kojima su uspješni. U trećem pitanju (višestrukog odabira) neka odrede svoje interese i vještine prema unaprijed zadanom popisu (primjerice: rado radim s ljudima, rado radim sam/sama, lako sklapam nova poznanstva, volim putovati, volim raditi za računalom, govorim dva strana jezika, rado se bavim životinjama, volim boraviti u prirodi, volim popravljati stvari i izrađivati, rado pomažem u vrtu, bavim se sportom itd.). Možete koristiti jedan od digitalnih alata za izradu anketa, primjerice Google Obrazac.
Prikažite rezultate ankete i započnite kratak razgovor potičući učenike da u nekoliko rečenica opišu koja znanja iz kojih predmeta, vještine i interesi su potrebni za pojedina zanimanja. Prikažite im u obliku napisanih riječi različite sektore (primjerice: zdravstvo, obrazovanje, građevinarstvo, bankarstvo, umjetnost i kultura, trgovina, promet itd.) te ih zamolite da pojedina zanimanja koja su prethodno navodili u anketi usmeno svrstaju u pojedine sektore (primjerice: zdravstvo - liječnik, medicinska sestra; obrazovanje - učitelj, sveučilišni profesor; građevinarstvo - arhitekt, zidar itd.)
Podijelite učenike u grupe i uputite ih da na internetskim stranicama istraže određeni sektor (primjerice: planet-berufe.de: Berufsfelder, azubiyo.de: Berufsfelder, azubiyo.de: Berufe Lexikon). Neka odaberu dva do tri zanimanja te izdvoje najvažnije informacije (primjerice: kratak opis zanimanja, gdje i što se radi, školski predmeti iz kojih su potrebna znanja, potrebne vještine). Kako biste mogli pratiti njihov rad te pružiti eventualnu pomoć i/ili dati povratnu informaciju, predložite im da bilješke zapisuju u jednom od suradničkih digitalnih alata, primjerice Google dokumentu, koji je dostupan u sklopu Google Diska. Omogućite učenicima korištenje rječnika i/ili online rječnika, primjerice Crodict.
Nadalje, uputite učenike da izrade informativne postere za odabrana zanimanja te da pripreme i uvježbaju predstavljanje zanimanja. Predložite učenicima korištenje jednog od digitalnih alata, primjerice Design Cap. Prikupite gotove uratke na zajedničkom virtualnom zidu. Možete koristiti jedan od digitalnih alata, primjerice Padlet.
Učionicu pretvorite u izložbeni prostor sa štandovima na kojima će grupe predstavljati pojedina zanimanja. Neka svaka grupa za početak odredi svog prvog izlagača koji će biti za štandom. Ostale učenike uputite da obilaze štandove drugih grupa, informiraju se o pojedinim zanimanjima, pitaju mogu li im na temelju njihovih interesa preporučiti neka od zanimanja i sl. Neka se članovi grupa izmjenjuju kao izlagači u određenim vremenskim razmacima kako bi svi učenici obišli sve štandove. Informativne postere učenici mogu prikazati, primjerice, na tabletima.
Na kraju provedite razgovor s učenicima i potaknite ih da kratko opišu što su vidjeli i doznali na sajmu zanimanja, jesu li pronašli zanimanje koje odgovara njihovim interesima, što im se posebno svidjelo i sl.
Učenicima izložite svrhu izvođenja aktivnosti i iznesite plan rada po ključnim odrednicama i njihovim sastavnicama, što možete shematski prikazati (osobito pogodno za učenike s ADHD-om i PSA-om).
Učenicima s oštećenjima vida, prema njihovim potrebama, osigurajte podršku u vidu zvučnih opisa vizualnih prikaza (posteri, štandovi na sajmu poslova), u snalaženju na internetskim stranicama, čitanju, bilježenju, usmjeravanju u kretanju na sajmu poslova i sl. Učenicima s motoričkim oštećenjima podrška može biti usmjerena na traženje internetskih stranica, upotrebu digitalnih alata, bilježenje, podršku u kretanju na sajmu posla i sl.
Anketu priredite grafički primjereno s povećanim fontom i razmacima među redovima, osobito za učenike s oštećenjima vida ili teškoćama u čitanju i pisanju.
Za iznošenje usmenih opisa o znanjima potrebnim za pojedina zanimanja, za predstavljanje zanimanja ili opis vezan uz sajam poslova, učenicima osigurajte dovoljno vremena i potičite ih pitanjima, posebno učenike s jezično-govornim teškoćama.
Istraživanje internetskih stranica učenici po potrebi mogu izvesti u paru ovisno o njihovim potrebama (primjerice, učenici s oštećenjima vida i motoričkim teškoćama).
Provjerite znaju li se učenici koristiti planiranim digitalnim alatima te im, prema potrebi, demonstrirajte u koracima način upotrebe pojedinog alata. Možete predvidjeti da, uz vašu podršku, demonstraciju provodi učenik koji se snalazi u upotrebi pojedinog digitalnog alata na način da je pokazivanje vidljivo svim učenicima kako bi mogli paralelno prema modelu raditi i reagirati ukoliko im nešto nije jasno (korisno za sve učenike, a posebno za učenike s ADHD-om i PSA-om).
Dodatno motiviranim i jezično naprednijim učenicima predložite da na internetskim stranicama istraže popularni sajam za učenike i učenice ABI Zukunft Messe (abi-zukunft.de., YouTube: ABI-Zukunft: Die Infomesse für die Zeit nach dem Abitur). Pripremite učenicima smjernice, primjerice: Zašto su učenicima u Njemačkoj takvi sajmovi važni? Tko se predstavlja na sajmu? Što učenici mogu saznati? Koje im se mogućnosti nude? Imaju li koristi od posjete jednom takvom sajmu? itd. Predložite im da izrade interaktivni informativni poster pomoću kojeg će predstaviti sajam. Možete ih uputiti na korištenje jednog od digitalnih alata, primjerice ThingLink. Gotove uratke možete objaviti na zajedničkom virtualnom zidu koji su učenici koristili u prethodnoj aktivnosti.
Na početku sata u alatu Mentimeter postavite pitanje učenicima koje su vještine zapošljivosti. Razgovarajte s njima o njihovim odgovorima. Najavite igru u kojoj će pokazati neke svoje vještine koje su ujedno vještine zapošljivosti.
Učenici grupirani u šest ili više (što je grupa veća, to je aktivnost izazovnija i dulje je potrebno za izvršavanje). Članovi grupe okrenuti su jedan prema drugom u krugu. Svatko digne jednu ruku i uhvati ruku nekoga tko mu/joj nije ni s jedne ni s druge strane.
Svatko podiže drugu ruku i hvata se za drugu osobu; opet, ne netko pored njih. Svi bi se trebali držati za ruke dvoje različitih ljudi, a da se ne drže za ruku s nekim tko je neposredno do njih. Grupe se moraju raspetljati bez ispuštanja ruku. Uputite učenike da mogu prolaziti ispod ili iznad ruku ostalih učenika. Krajnji cilj trebao bi biti povratak grupe u krug, iako svi sudionici možda nisu okrenuti u istom smjeru. Ako članovi skupine prekinu lanac, moraju početi ispočetka.
Zadajte grupama zadatak da promišljaju o vještinama koje su im bile potrebne za dovršetak igranja igre, a zatim ih učenici zapisuju na papiriće. Zalijepite papiriće na ploču. Neka iz navedenih vještina učenici izdvoje vještine zapošljivosti. Objasnite im da su to vještine koje su teško mjerljive, ali su neophodne za uspjeh na radnom mjestu.
Na papir većeg formata zapišite sve vještine zapošljivosti: komunikacijske vještine, timski rad, znanje stranih jezika, želja za učenjem i vlastitim poboljšanjima, IT i računalne vještine, prilagodljivost i fleksibilnost, vještine rješavanja problema, radna etika, sposobnost za rad pod pritiskom, vještine planiranja i organizacija te poduzetničke vještine. Potaknite učenike da objasne zapisane vještine. Raspravite s njima zašto bi te one mogle biti važne poslodavcu.
Pogledajte video Razgovor za posao, a potom u razgovoru provjerite što su učenici zapamtili te koje su im informacije bile korisne. Korisne podatke zapišite na papir s ostalim bilješkama.
Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa ima zadatak prikazati kroz igru uloga tri vještine zapošljivosti prema svom izboru. Mjesta na kojima se mogu događati kratke igre uloga su uredi u Hrvatskom zavodu za zapošljavanje ili uredi poslodavaca, a situacija je intervju s poslodavcem ili savjetnikom. Učenici mogu zapisati pitanja koja bi ih poslodavac ili savjetnik mogao pitati, ali i osmisliti najbolje načine predstavljanja potencijalnom poslodavcu prilikom potrage za poslom. Uputite učenike da pritom vode računa o svom izgledu i neverbalnoj komunikaciji, npr. prihvatljivim načinima rukovanja. Nakon što je svaka grupa odigrala, razgovarajte o važnosti prikazanih vještina, o tome koliko je važan prvi dojam predstavljanja poslodavcu te kako učenici svoje vještine u budućnosti mogu razvijati. Zapažanja i zaključke učenika zabilježite na papir i izložite ga na uočljivom mjestu u učionici.
Upitajte učenike zašto se za neke vrste poslova kaže da se radi o pozivu, a ne o poslu. Postavljajte im pitanja poput: Što mislite, sviđa li se vašim profesorima njihov posao? Možete li zamisliti sebe kao profesore ili učitelje? Koji biste predmet u tom slučaju poučavali i kojem uzrastu? Ukoliko ste u mogućnosti, dogovorite i ostvarite videopoziv s nekim profesorom s odsjeka Fizike na PMF-u. Omogućite učenicima da sami osmisle i postavljaju pitanja.
Možete potaknuti učenike na sljedeću aktivnost pitanjima: Na putu od škole do kuće prestaje li fizičar biti fizičar? O čemu razmišlja? Ako ste na dijelu nastavnih sadržaja kada se bavite energijom i promjenama energije, nećete imati problema usmjeriti raspravu prema radu. Porazgovarajte o tome što je uopće rad i o čemu ovisi. Kako se razlikuju rad u fizici i rad u svakodnevnom govoru? Učenici bi trebali navesti da rad u fizici podrazumijeva savladavanje neke sile duž puta. Upitajte ih znači li to da sjedeći i učeći ne radimo ništa. Rad može biti pozitivan ili negativan. Navedite primjere iz svakodnevnog života koji će poslužiti za provjeru njihovih pretpostavki.
Učenici trebaju izračunati rad koji bi obavili na putu od kuće do fakulteta. Koju silu savladavate dok pješačite? Što ako živite na drugom katu zgrade? Mijenja li penjanje na drugi kat izračun za ukupni rad koji je obavljen? Porazgovarajte o sili trenja i o čemu sve ovisi, a prisjetite se i gravitacijske potencijalne energije i o čemu ona ovisi. Faktor trenja između cipela i betona učenici mogu pronaći u tablicama, a za masu mogu upotrijebiti vlastitu. Adresu fakulteta mogu pronaći na internetu, a udaljenost između svoje adrese i adrese fakulteta neka odrede pomoću stranice www.udaljenosti.com. Visinu jednog kata zgrade izmislite, a tu visinu množe s brojem kata na kojem žive.
Podijelite učenike u parove po klupama. Kada izračunaju za koliko im se smanjila energija, tj. koliki su rad obavili na putu do kuće, jedan učenik iz para crta stupčasti dijagram promjene ukupne energije, a drugi crta graf ovisnosti ukupne energije o duljini puta. Radove mogu napraviti u zajedničkom Excel online dokumentu. Pretpostavka je da je sila trenja konstantna cijelim putem. Neka rezultate i grafove alatom za izrezivanje spreme kao sliku te ih prikažu na Padlet zidu koji ste pripremili. Svakako ih prokomentirajte s učenicima.
Porazgovarajte s učenicima o njihovom budućem zanimanju. Misle li ići na fakultet ili bi radije rano krenuli u poslovne vode? Usmjerite ih prema prvom koraku nakon završetka obrazovanja, a to je prijava na Hrvatski zavod za zapošljavanje. Na stranicama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u izborniku Statistika i potom izborniku Registrirana nezaposlenost mogu pronaći podatke za pojedina zanimanja. Neka potraže podatke za zanimanja koja su im zanimljiva. Podaci koji se prikazuju mogu biti filtrirani, npr. može se upisati količina radnog iskustva, stupanj obrazovanja ili dob nezaposlenoga. Svoje zaključke o tome koje skupine ljudi i vrste zaposlenja imaju veće probleme sa zapošljavanjem neka zapišu i objave u alatu Mentimeter (Open ended). Prokomentirajte radove i istaknite važnost što višeg stupnja obrazovanja razgovorom o odnosu razine obrazovanja i cijeni rada. Upitajte ih što misle ima li puno nezaposlenih među profesorima i ovisi li to o predmetu koji poučavaju. Pretpostavke mogu provjeriti na isti način kao i prije.
Ukoliko učenici imaju nedovoljno iskustva u snalaženju na predloženim internetskim stranicama, vodite ih demonstracijom na određene internetske stranice do pojedinih odrednica i traženih podataka, odnosno zanimanja i načina filtracije (pogodno za učenike s ADHD-om ili teškoćama čitanja).
Učenike možete, prema potrebi, organizirati u parove kako bi im vršnjak pružio podršku u dijelovima aktivnosti, primjerice u snalaženju na internetskim stranicama, crtanju dijagrama i grafa, upotrebi digitalnog alata (za učenike s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima).
U razgovorima osigurajte dovoljno vremena za iznošenje mišljenja učenicima s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om i PSA-om i po potrebi ih usmjeravajte potpitanjima.
Prije izračunavanja postavljenog zadatka, s učenicima možete proraditi jedan primjer iz svakodnevnog života koji demonstrira pojam rada u fizici i način izračuna količine rada (pogodno za učenike s ADHD-om i PSA-om).
Prije učeničkog rada u planiranom digitalnom alatu (Mentimeter, Padlet), dokumentu ili na određenoj stranici, provjerite ovladanost uporabe. Po potrebi demonstrirajte način rada pomoću jednog primjera i provjerite usvojenost. Uputite učenike svojim primjerom kojom veličinom fonta da pišu u zajednički dokument kako bi bio čitljiv učenicima s oštećenjima vida i teškoćama čitanja, ukoliko ih imate u razredu.
Upitajte učenike jesu li im kad zatrebale instrukcije. Ako jesu, jesu li dobili račun nakon plaćanja. Može li se pokrenuti posao s instrukcijama? Dio učenika neka potraži poticaje za samozapošljavanje i prouči uvjete koji idu uz njih. Drugi dio neka na stranici Središnjeg državnog portala prouči porez na dohodak, porezne olakšice i porezne razrede za zaposlene. Raspravite o uzrocima i posljedicama rada u sivoj zoni.
Women in Adria. Infobipova direktorica marketinga otkriva kakav mindset zaposlenika traži kad zapošljava (23.12.2020.).
Harvard Business Review (2016). Optimists are better at finding new jobs? (24.12.2020.).
Harvard Business Review (2014). As you start your career fous on people skills (24.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.