Uputite učenike na sadržaj s pomoću zadataka aktivnog promatranja primjera različitih grana dizajna i arhitekture iz neposredne okoline. Neka na primjerima samostalno istražuju suodnose oblika, materijala i funkcije. Učenici će samostalno bilježiti obilježja predmeta i prostora te izvesti zaključke o tome koji su elementi potrebni da bi se osmislio određeni dizajn. Obrasce na koje bilježe obilježja možete im unaprijed pripremiti u papirnatom ili digitalnom obliku. Ako pripremate u digitalnom obliku, koristite se digitalnim alatom Forms u paketu MS Office 365 koji je dostupan svim učenicima. Raspravite i na analiziranim primjerima s učenicima obradite pojmove dizajna, grana dizajna, arhitekture, arhitekta te međusobnu povezanost oblika, funkcije i dizajna.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Tijekom izrade papirnatih ili digitalnih obrazaca pripazite na grafičku prilagodbu teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini). Upute izrecite jasnim i jednostavnim rječnikom. Pripremite pojednostavljeni obrazac za učenike s intelektualnim teškoćama.
Pri tumačenju pojmova (dizajn, grane dizajna, arhitektura, arhitekt) te povezanosti oblika, funkcije i dizajna koristite se jednostavnim rječnikom dajući što više vizualnih primjera iz svakodnevnog života kako bi sadržaj razumjeli i učenici s intelektualnim teškoćama. Objasnite sadržaj jednostavnim rječnikom koji je poznat učenicima.
Učenicima s teškoćama izradite podsjetnik s ključnim pojmovima i vizualnim primjerima. Podsjetnik možete izraditi u Wordu pazeći pritom na grafičku organizaciju sadržaja. Potaknite ih na uporabu podsjetnika tijekom cijelog nastavnog sata.
Učenik s intelektualnim teškoćama može surađivati s drugim učenikom ili mu dodatnu podršku može pružiti pomoćnik u nastavi ako ga učenik ima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Na primjerima iz svakodnevnog života, prirode i neposredne okoline, ponovite s učenicima osnovne vrste masa - puna masa, plošno istanjena masa, prošupljena masa, linijski istanjena masa, udubljeno-ispupčena masa. Izradite kviz postavljanjem višestrukih i točno/netočno pitanja ili postavljanjem otvorenih pitanja na koja se može odgovarati u digitalnom alatu Socrative. Svakako omogućite učenicima da dobiju povratnu informaciju o uspješnosti rješavanja kviza tako da pri izradi kviza odaberete opciju automatskoga ocjenjivanja s povratnim informacijama. Usmjerite učenike na kreativno razmišljanje o zadanoj temi s pomoću niza zadataka različitog tipa napravljenih u digitalnom alatu H5P u kojima na primjerima dizajna i arhitekture (npr. škola dizajna Bauhaus) objašnjavate povezanost oblika, materijala i funkcije. U istom digitalnom alatu izradite zadatke uparivanja i točnih/netočnih odgovora za ponavljanje vrste masa na primjerima različitih vrsta dizajna i arhitekture. Tako učenici mogu vidjeti na koji su način povezani odnosi masa, volumena i prostora s dizajnom i arhitekturom.
Kako bi izradili rad, učenici ponajprije razrađuju vlastitu ideju omiljenog kutka za odmor. U razmišljanje o ideji uvedite ih diskusijom te ih pitanjima potaknite na razradu ideje. Pitajte ih koji bi prostor odgovarao njihovim potrebama. Neka krenu od osobnih potreba i onog što smatraju važnim s obzirom na njihove aktivnosti i životne navike. Učenicima pripremite rubrike s elementima na koje moraju obratiti pažnju tijekom razrade ideje i crtanja skice. Učenici mogu u grupama provesti vršnjačko vrednovanje prema zadanim elementima nakon što razrade ideju i pripreme skice.
Nakon što uspješno pripreme skicu, uputite ih u izradu likovnog rada. Učenici izrađuju trodimenzionalnu maketu omiljenog kutka za odmor. Za izradu likovnog rada koristit će se različitom ambalažom i kartonima. Demonstrirajte im kojim metodama lijepljenja, spajanja ili urezivanja mogu povezati materijale koje upotrebljavaju u radu. Gotove radove učenici će izložiti u učionici ili u prostoru škole te ih međusobno vrednovati prema zadanim i jasno razrađenim kriterijima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima i omogućite mu ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama te ga potaknite na uključivanje u različite aktivnosti.
Omogućite učenicima s teškoćama podsjetnik s ključnim pojmovima (vrste masa) i vizualnim primjerima. Podsjetnik možete izraditi u alatu Word pazeći pritom na grafičku organizaciju sadržaja (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, vizualna zasićenost).
Tijekom usmenog izlaganja koristite se kraćim rečenicama i jednostavnim rječnikom praćenim zornim primjerima. Češće provjeravajte razumijevanje u učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatima H5P i Socrative. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). Pri kreiranju pitanja u istoimenom alatu upotrebljavajte češće pitanja zatvorenog tipa. Kako bi se učenici s poremećajem aktivnosti i pažnje uspješnije usmjerili na sadržaj, u materijalima naglasite ključne elemente i uklonite moguće ometajuće faktore.
Učenicima s teškoćama pripremite podsjetnik na elemente na koje moraju obratiti pažnju pri razradi ideje i crtanju skice. Podsjetnik upotpunite i vizualnim prikazom zadanih elemenata. Možete ga izraditi u Wordu pazeći na grafičku organizaciju sadržaja. Postavite učenicima dodatna pitanja koja će im usmjeriti tijek misli.
Ako je potrebno, ponovno demonstrirajte metode lijepljenja, spajanja i urezivanja.
Tijekom rada češće provjeravajte napredak učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje. Usmjeravajte ga u zadatku te mu, prema potrebi, pružite dodatnu podršku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenicima koji žele dublje istražiti područje dizajna, arhitekture te odnos mase, volumena i prostora u istima, ponudite da nakon što kreiraju svoj omiljeni kutak za odmor, prikažu i svoj omiljeni kutak za igru ili omiljeni kutak za druženje s prijateljima. Kad osmisle i izrade trodimenzionalnu maketu, neka prouče i upotrebu boje u dizajnu te u svojim radovima primijene i element boje tako da sve dijelove makete oboje temperama ili akrilnim bojama.
Nakon što učenici vrednuju radove, provjerite razumijevanje likovnog jezika i pojmova koji su se spominjali u prethodnim aktivnostima. Usmjerite učenike na provjeru vlastitog poznavanja likovnog jezika i pojmova s pomoću zadataka točno/netočno i zadataka višestrukih odgovora koristeći se digitalnim alatom LearningApps. U zadatcima se koristite reprezentativnim primjerima dizajna i arhitekture koji se ističu kvalitetom i jedinstvenošću (Le Corbusier, Ludwig Mies van der Rohe, Marcel Breuer). Primjere koje ćete upotrebljavati pri izradi materijala za kviz, pronađite na platformi WikiArt. Tijekom traženja primjera vodite računa o autorskim pravima i kvaliteti reprodukcija.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za korištenje digitalnim alatom LearningApps. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestiliziran font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova). U kreiranim sadržajima naglasite ključne pojmove, a vizualne informacije prikladno uvećajte kako bi i učenici s oštećenjem vida uspješno percipirali tražene elemente primjera.
Tijekom kreiranja pitanja koristite se uglavnom pitanjima zatvorenog tipa te omogućite istodobnu povratnu informaciju o točnosti odgovora. Osigurajte učeniku dovoljno vremena za rješavanje zadataka.
Odaberite jednog učenika koji će učeniku s oštećenjem vida pružiti dodatnu podršku opisujući mu vizualne sadržaje usmeno. Tu ulogu može preuzeti i pomoćnik u nastavi ako ga učenik ima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.