Započnite aktivnost razgovorom o glazbi. Pitajte učenike: Koliko često slušate glazbu? Što za vas znači glazba, tj. zašto je slušate? Koju vrstu glazbe slušate? Pitajte ih slušaju li i njihovi prijatelji istu vrstu glazbe i ako ne, što misle o glazbi koja ne odgovara njihovom ukusu. Potaknite ih na razmišljanje zašto je važno poštivati tuđi izbor koji se razlikuje od njihovog. Pripremite nekoliko glazbenih primjera izvođača različitih žanrova i odsvirajte ih učenicima, npr. Beethoven, Iron Maiden, Taylor Swift, Aretha Franklin i slično. Učenici određuju kojem žanru pripada pojedina pjesma. Razgovarajte s njima o glazbenim primjerima koje su poslušali. Pitajte ih: Poznajete li neke od bendova i pjevača koje smo slušali? Jesu li vam se svidjeli neki od primjera? Dopustite učenicima da iznesu mišljenje i razviju raspravu. Pripremite dodatne informacije o glazbenim žanrovima kako biste im približili temu, možete spomenuti predstavnike, državu i vrijeme kada su nastali pa čak i odjeću koja se veže iz određenu vrstu glazbe. Naglasite da glazba uključuje mnogo popratnih elemenata - odjeću, frizure, način života i sl. Nakon toga, uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, Zadatak 4 gdje trebaju povezati glazbeni žanr s odjećom.
U nastavku aktivnosti, razgovarajte s učenicima o pojmovima predrasude i stereotipima kako biste provjerili razumiju li što ti pojmovi znače i jesu li upoznati s njima. Nakon razgovora, pojasnite učenicima da ćete pogledati video u kojem se govori o stereotipima/predrasudama te oni trebaju uočiti o kojem stereotipu se radi. Prije nego što pogledate video, pripremite aktivnost kako biste uvježbali vokabular koji bi učenicima olakšao praćenje videa. Možete koristiti kartice s riječima ili slikama, aktivnost nadopunjavanja slova u riječi, hangman i slično. Također, možete uključiti opciju titlova na engleskom kako biste im olakšali praćenje. Pustite učenicima video pod nazivom WHAT IS STEREOTYPE - Intro for young children. Slobodno ga zaustavite na određenim mjestima kako biste učenicima pojasnili situaciju, ako to smatrate potrebnim. Razgovarajte s učenicima o videu te koju su poruku izvukli iz opisane situacije. Uputite ih na to da usmeno navedu primjere različitih predrasuda iz čega ćete najbolje vidjeti u kojoj mjeri stvarno razumiju pojam. Možete im reći dodatan primjer: Samo djevojčice idu u plesnu školu, a dječaci na nogomet. Potaknite ih na uvježbavanje potvrdnih i negativnih oblika glagolskog vremena Present Simple u primjerima: Girls play with dolls, boys play with cars. - Girls don't always play with dolls and boys don't only play with cars. U digitalnom alatu Conceptboard kreirajte dokument na kojem će surađivati svi učenici. U Conceptboardu možete dodatno osvijestiti/poticati uvježbavanje vremena Present Simple (e.g. Girls wear pink, boys wear blue -Girls don't always wear pink and boys don't only wear blue) - na taj način će se uključiti i jezični aspekt aktivnosti, a dobra je prilika za uvježbavanje izricanja općih istina u potvrdnom i negativnom obliku. Conceptboard je jednostavan alat za suradnju i timski rad. Koristan je za brojne prikaze umnih mapa, dijagrama, informacija u različitom obliku vezanih za zadanu temu.
U navedenom digitalnom alatu dodajte pojam predrasude kao središnji pojam. Uputite učenike da unesu u dokument svoju definiciju predrasude te da daju primjere. Kroz razgovor pokušajte doći do definicije pojma predrasude te ga unesite u dijeljeni dokument zajedno s primjerima. Navedite različite primjere predrasuda, primjerice, da dječaci više vole sport od djevojčica. Razgovarajte i o predrasudama i streotipima u glazbi te postoje li predrasude prema ljudima s obzirom na to koji glazbeni žanr najviše slušaju. Pitajte učenike za osobne primjere u kojima je netko razvio predrasudu prema njima, možda s obzirom na način odijevanja, ocjene u školi, glazbu koju slušaju. Nakon toga, neka u digitalnom alatu u koji su unosili definiciju predrasuda i primjere, iznesu i posljedice koje predrasude imaju. Dobar primjer može biti dječak koji voli ples, ali ne ide u plesnu školu jer ga sram u tome sprečava.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednju klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Što se tiče usvojenosti odgojno-obrazovnih ishoda za učenike s intelektualnim teškoćama, razinu i način rada dogovarajte timski sa stručnim timom škole.
S obzirom na to da su kod učenika s poremećajem iz autističnoga spektra često prisutni intenzivni interesi, preporučuje se da oni predstave glazbu ili glazbenika ako je to u njihovom području interesa.
Učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govor, stoga se preporučuje da pripremite tekstove pjesama ili omogućite titlove na videozapisima.
U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike sa specifičnim teškoćama u učenju kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj.
Nemojte prozivati učenike s teškoćama ako bi im takva situacija izazvala nelagodu.
S učenicima s teškoćama provjerite razumiju li pojam predrasuda i, po potrebi, im dodatno objasnite.
Dodatne informacije, koje pomažu učitelju u radu s učenicima s teškoćama, i pružaju dodatni uvid u postupke možete potražiti na poveznicama navedenim u dodatnoj literaturi.
Uputite učenike na pretraživanje glazbenih žanrova koji su im se posebno svidjeli ili koje inače slušaju. Neka izrade poster o omiljenom glazbenom žanru u digitalnom alatu Canva. Potrebno je opisati vrijeme nastanka, osnovne prepoznatljive značajke, predstavnike tog žanra i popularnost u današnjem vremenu. Također, neka pojasne zašto im se sviđa taj žanr.
Zadajte učenicima zadatak da opišu vaše odjevne predmete. Nakon toga im recite da zamisle koje odjevne predmete učitelj ne bi nikada odjenuo te neka obrazlože razloge. Zatim, pitajte nekoliko učenika, koji žele, da stanu ispred ostatka razreda. Prozovite ostale učenike da opišu što učenici koji stoje nose od odjeće. Nakon toga ih uputite na e-Škole DOS Engleski jezik 5 Modul 6, Jedinica 6.4, Zadatak 3 u kojem trebaju prepoznati odjevne predmete sa slike. Potaknite učenike da navedu još nekoliko odjevnih predmeta koji nisu navedeni u zadatku. Razgovarajte o tome što najviše vole nositi i u čemu se oni najbolje osjećaju.
Raspravite s učenicima u kojoj mjeri oni pokazuju što slušaju svojim načinom odijevanja te određuje li glazba njihov stil. Pitajte ih: Možete li samo na temelju izgleda znati koju vrstu glazbe osoba najviše sluša? Stvaraju li se predrasude na temelju odijevanja povezanog s glazbom? Možete li dati primjere? Nakon toga, učenici u parovima u digitalnom alatu Padlet objavljuju nazive omiljenih bendova. Padlet je mrežni alat za suradnju, a služi razmjeni ideja, mišljenja, slika, dokumenata. Uputite učenike da u internetskom pregledniku pretraže slike navedenih bendova. Nakon što odaberu sliku desnim klikom miša na sliku, otvara se izbornik u kojem odabiru Kopiraj adresu slike. Kopiranu adresu slike lijepe u digitalni alat uz naziv benda. Poslužite se izrađenim sadržajem koji su parovi radili u alatu te recite učenicima da tijekom sata pripreme kratki govor od jedne minute o bendu po izboru iz izrađenog sadržaja, govore o njihovom izgledu i glazbenom žanru te postoje li razlozi zbog kojih bi netko imao predrasude prema tom bendu. Neka u bilježnicu napišu natuknice za pomoć kod izlaganja. Mogu odabrati bilo koji bend osim onoga koji su sami postavili. Podijelite njihove radove putem projektora, a učenici prezentiraju pomoću prikazanog sadržaja i bilježaka. Prozovite nekoliko učenika kako bi predstavili što su pripremili.
Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams. Podijelite ekran kako biste prikazali jednu ili više slika na kojima nosite različitu odjeću. Potaknite učenike da opišu odjevne predmete koje nosite na slici. Nakon toga, recite im da zamisle koje odjevne predmete učitelj ne bi nikada odjenuo i neka obrazlože razloge. Zamolite nekoliko učenika, koji to žele, da opišu odjevne predmete koje upravo nose. Nakon toga ih uputite na e-Škole DOS Engleski jezik 5 Modul 6, Jedinica 6.4, Zadatak 3 u kojem trebaju prepoznati odjevne predmete sa slike. Potaknite učenike da navedu još nekoliko odjevnih predmeta koji nisu navedeni u zadatku. Razgovarajte o tome što najviše vole nositi i u čemu se najbolje osjećaju.
Zatim, uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 6, Jedinica 6.4, Zadatak 4 u kojem trebaju spojiti odjevni predmet s vrstom glazbe. Raspravite s učenicima u kojoj mjeri oni pokazuju što slušaju svojim načinom odijevanja te određuje li glazba njihov stil. Pitajte ih: Možete li, samo na temelju izgleda, znati koju vrstu glazbe osoba sluša? Stvaramo li predrasude na temelju odijevanja povezanog s glazbom? Možete li dati primjere? Nakon toga, učenici u grupama u breakout sobama - koje ste za ovu priliku otvorili u digitalnom alatu Padlet - objavljuju nazive omiljenih bendova. U internetskom pregledniku pretražuju slike navedenih bendova. Nakon što odaberu sliku, desnim klikom miša na nju otvaraju izbornik u kojem odabiru Kopiraj adresu slike. Kopiranu adresu slike lijepe u odgovarajući stupac ispod naziva benda. Zatvorite breakout sobe i uputite učenike da, koristeći slike koje su postavili na ploču Padlet, pripreme kratak govor od jedne minute o bendu po izboru. Natuknice mogu zabilježiti u svoju bilježnicu, a govor neka snime u digitalnom alatu Flipgrid u kojem ste prethodno pripremili zadatak na ovu temu. Ograničite najveću duljinu videozapisa na 60 sekundi. Nakon što su snimili svoj jednominutni govor, potaknite učenike da poslušaju govore drugih učenika i u komentaru daju povratnu informaciju o njihovu dojmu.
Za učenike s teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute i, po potrebi, predstavite nekoliko primjera.
U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebice odnosi na učenike sa specifičnim teškoćama u učenju kojima je potrebno više vremena za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj.
Ako učenik nema omiljeni bend, pronađite nekoliko bendova koje ćete mu predstaviti i omogućiti da među njima odabere onaj koji mu se najviše sviđa.
Prilikom pripreme govora, učenicima s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije omogućite da govor snime. Predvidite da će govor trajati više od jedne minute zbog netečnosti, stoga ga možete ranije uputiti u to koliko rečenica treba pripremiti.
Prilikom mrežne provedbe aktivnosti provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im, po potrebi, pružite pomoć. Kod učenika s teškoćama provjeravajte uspijeva li pratiti događanja jer je u mrežnom obliku nastavnikova kontrola slabija. Za učenike s poremećajem iz autističnoga spektra važno je najaviti i svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru gdje se aktivnost provodi (u mrežnom obliku: prelazak iz breakout sobe u zajedničku sobu) jer imaju potrebu održavanja ustaljenosti i rutine. Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije dajte mu više vremena za snimanje videozapisa. Važno je informirati razred zašto učenik treba više vremena za snimanje.
Recite učenicima da saznaju malo više o načinu odijevanja, glazbi i predrasudama. Uputite ih da, koristeći digitalni alat Audacity, naprave kratak podcast u kojem će im gosti biti roditelji, bake i djedovi. Neka ih pitaju pitanja vezana za odjeću glazbu i odnose u društvu iz vremena kada su oni bili mladi.
Pripremite pitanja u digitalnom alatu Mentimeter s desetak fotografija različitih osoba. Primjerice, neka jedna osoba bude bijelac u odijelu, druga, osoba azijskog porijekla u sportskoj odjeći, treća, žena s tetovažama kratke kose i slično. Za svaku osobu smislite posao koji ne bi nikako bio tipičan za njih s obzirom na izgled. Neka učenici glasaju o tome što misle da pojedina osoba radi. Pričekajte odgovore za sve slike te ih, zajedno s učenicima, analizirajte. Može se prepostaviti da će birati odgovore koji su stereotipni. Pitajte ih da objasne zašto su odabrali odgovor koji su odabrali. Smatraju li da su stvarali predrasude i poticali stereotipe svojim odgovorima. Razgovarajte s učenicima o tome na koji način mogu zaustaviti stvaranje predrasuda. Također, raspravite o tome tko utječe na stvaranje predrasuda te kako im možemo stati na kraj. Pitajte ih: Što vi možete učiniti kako biste zaustavili stvaranje predrasuda u svojoj okolini? Pojasnite im pitanje tako da im ponudite nekoliko primjera: Što bi napravio da ti se netko ruga jer slušaš Justina Biebera? – Odgovorio bi da se o ukusima ne raspravlja ili da ti ta glazba odgovara.
Nakon toga, učenici u digitalnom alatu Canva u parovima izrađuju postere o tome kako zaustaviti predrasude. Canva je brz i jednostavan mrežni alat koji omogućuje izradu prezentacija, plakata, infografika, brošura. Vrlo je jednostavan za korištenje uz brojne ponuđene predloške, a dopušta izradu sadržaja od samog početka. Podijelite učenike u parove i kreirajte dokument u Canvi za svaki par pojedinačno. Potaknite učenike da izrade kreativan plakat koji će uključivati konkretne savjete i vizualne prikaze. Uputite učenike da svaki par smisli po 1 ili 2 primjera uz kratko pojašnjenje te, na taj način, stvorite mapu plakata sa savjetima. Uputite ih da uključe primjere iz svijeta glazbe o kojima su prethodno raspravljali s porukom protiv stvaranja predrasuda. Također, neka razmisle o svojoj okolini i iz prethodnog razgovora zaključe što bi se trebalo promijeniti.
Ponovite s učenicima što su predrasude i provjerite jesu li usvojili taj pojam. Po potrebi, pripremite podsjetnik s objašnjenjem pojma i nekoliko primjera. To posebno pomaže učenicima s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama u učenju.
Za učenika s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Prema potrebi, pripremite pisane i slikovne upute za izradu plakata u alatu Canva. Za učenike s teškoćama općenito je dobro predvidjeti rad u paru ili skupini kako bi, primjerice, suučenik mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili mu pomagati. Pritom je potrebno imati na umu da pretjerano pružanje pomoći može otežati osamostaljivanje učenika u nastavi. Učenike s teškoćama valja uklopiti u par s učenikom koji djeluje usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Uputite učenike na pretraživanje informacija u internetskom pregledniku o popularnim glazbenim žanrovima i popularnim odjevnim predmetima kroz povijest tijekom sata. Razgovarajte o rezultatima pretraživanja. Neka vam iznesu koje odjevne predmete iz prošlosti su pronašli te koji bendovi ili glazbeni žanrovi se spominju. Neka u paru izrade videoprezentaciju u digitalnom alatu Powtoon. U prezentaciji bi se trebali osvrnuti na to koji odjevni predmeti su bili popularni u određenom razdoblju i koja je glazba bila tada popularna. Također, neka odgovore na pitanja: Jeste li prilikom istraživanja otkrili nešto potpuno novo, nešto što vas je iznenadilo? Jesu li neki odjevni predmeti i glazba popularni i danas i biste li sami nosili takvu odjeću i slušali glazbu?
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.