Predmet
Priroda 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Sve se mijenja

Naziv predmeta
Priroda 5

Razred
5. razred osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • životna razdoblja
  • promjene u prirodi
  • čovjek
  • prilagodbe na promjene u okolišu

Korak po korak

Učenicima prikažite nekoliko fotografija koje pokazuju različita životna razdoblja čovjeka. Pitajte ih kako se pojedino razdoblje zove i koja su mu obilježja. Neka učenici zatim odgovore u kojem se životnom razdoblju oni upravo nalaze. Neka opišu koje su im se promjene dogodile u posljednjih tjedan dana, mjesec dana, godinu dana i od rođenja.

Radeći u alatu Sutori neka izrade svoju lentu odrastanja od rođenja do danas. Potaknite ih na to da razgovaraju s roditeljima i zatraže njihovo dopuštenje da u lentu dodaju nekoliko svojih fotografija kojima će i potkrijepiti zapise o promjenama koje su im se događale. Pitajte ih žele li svoju vremensku lentu predstaviti drugima i dobrovoljcima omogućite prezentaciju radova. Ako učenici ne žele priložiti svoje fotografije, potaknite ih na izradu crteža kojima će prikazati sebe u određenim životnim razdobljima. Neka crteže fotografiraju pametnim telefonom i dodaju u lentu vremena u predloženom alatu Sutori. Ako žele, neka ih predstave ostalima u razredu. Na razrednoj mrežnoj stranici objavite njihove radove, a radove koji u sebi sadržavaju crteže umjesto fotografija podijelite na mrežnoj stranici škole.

Podijelite učenike u grupe s podjednakim brojem članova i potaknite ih na to da usporede svoje lente odrastanja. Navedite ih na to da se prisjete koliko se dugo poznaju i koliko se dobro sjećaju trenutaka kad su se upoznali. Neka na svojoj lenti označe kad su upoznali pojedinog člana grupe. Potaknite ih zatim na to da usporede međusobno promjene koje su im se događale tijekom života, primjerice kad im se pojavio prvi zub, kad su propuzali, prohodali i slično. Neka odaberu predstavnike koji će iznijeti zaključke ostalim grupama. Razgovarajte o tome jesu li svi učenici u isto vrijeme tijekom svoga razvoja doživljavali iste promjene.

Na kraju razgovarajte s učenicima i o tome zašto jesu ili nisu stavili svoje fotografije u alat. Ukažite im pritom na važnost zaštite osobnih podataka.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Za učenika s oštećenjem vida tijekom prikazivanja fotografija vodite računa o njihovoj veličini kao i o svjetlini u prostoru. Za učenika s teškoćama pripremite podsjetnik koji sadržava nazive životnih razdoblja čovjeka i njihova obilježja. Na taj način učenik će imati pomoć pri imenovanju životnih razdoblja na prikazanim fotografijama. Pripremite kratke pisane i slikovne upute za izradu lente vremena u alatu Sutori. Ako učenik s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava ne želi priložiti svoje fotografije u lentu vremena, omogućite mu da crteže životnih razdoblja izradi u Microsoft Paintu s pomoću prilagođene tipkovnice. Potaknite učenika s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (primjerice, učenika koji muca) da unaprijed snimi zvučni zapis s pomoću kojeg će prezentirati izrađenu lentu (ako osjeća nelagodu pri usmenom izlaganju u razredu). Tijekom rasprave o zaštiti osobnih podataka vodite računa o tome da učenici ne govore u isti glas kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao čuti postavljena pitanja i ravnopravno sudjelovati u raspravi.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu istražiti o životnim razdobljima svojega kućnog ljubimca ili životinje/biljke koja im se sviđa. Neka u istom alatu (Sutori) prikažu lentu razvoja odabranog živog bića i usporede vremensko trajanje pojedinog razdoblja sa svojom lentom rasta i razvoja. Ako su odabrali svojeg kućnog ljubimca, potaknite ih na to da pronađu fotografije ljubimca tijekom njegova odrastanja. Ako nemaju fotografije, mogu nacrtati ljubimca tijekom odrastanja i slike crteža priložiti u Sutori. Ako su se ipak odlučili za neki drugi organizam, mogu potražiti slike i fotografije na besplatnim platformama kao što je Pixabay. Neka predstave svoje radove ostatku razreda.

Nastavna aktivnost za predmet X

Korak po korak

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje promjene koje se događaju tijekom čovjekova života.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Ili mogu ili ne mogu

Kako biste zainteresirali učenike za aktivnost, pripremite im u alatu Mentimeter pitanje o boji njihove kose, a ponuđeni odgovori neka se prikazuju kao oblak riječi. Na početku sata projicirajte pitanje u učionici i zamolite ih da sudjeluju. Promotrite koliko se često kao odgovor spominje plava, a koliko smeđa ili crna boja kose. Pitajte ih zatim jesu li njihovi roditelji mogli odabrati njihovu boju kose. Nakon što ih potaknete na zaključak o tome da prirodnu boju kose ne možemo "naručiti", raspravite o tome na koje promjene na kosi ipak možemo utjecati. Učenici će očekivano navesti da ju možemo obojiti bojom za kosu, da ju možemo skratiti, isplesti pletenice i slično. Raspravite s učenicima o ljepoti različitosti i objasnite im kako smo svi jednaki u svojoj različitosti.

Uputite ih zatim na već pripremljenu Padlet ploču s uputom da na jednom papiriću navedu svoje ime i tri promjene u svojem životu na koje mogu utjecati te tri na koje ne mogu utjecati. Dajte ima 10 minuta za završetak tog zadatka. Zatim prikažite u razredu zapise na Padlet ploči te komentirajte učeničke navode. Potaknite zatim raspravu o tome na koji način mogu utjecati na svoje držanje, pravilno sjedenje i tjelesnu masu postavljajući motivirajuća pitanja (npr. Koji čimbenici otežavaju naše napore da održimo optimalnu tjelesnu masu? / Kako podrška okoline pomaže u našem nastojanju da postignemo i održimo preporučenu tjelesnu masu? itd.).

Za zadaću im zadajte da razmisle i ukratko zapišu u bilježnicu zabrinjavaju li ih kakve promjene oko njih i na njima na koje ne mogu utjecati. Raspravite o njihovim zapisima na početku sljedećeg sata.

Postupci potpore

Naglas pročitajte postavljeno pitanje u Mentimetru učeniku s disleksijom. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice pri upisivanju odgovora na postavljeno pitanje. Vodite računa o prilagodbi svjetline i kontrasta na zaslonu za učenika s oštećenjem vida. Pokažite učenicima kako mogu upisati svoje ime i promjene u svojem životu na Padlet ploču. Učeniku s teškoćama omogućite produljeno vrijeme za dovršavanje ove aktivnosti. Provjerite izvršava li učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje navedeni zadatak jer je tijekom rada u digitalnom alatu slabija kontrola učitelja. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama omogućite da domaću zadaću o promjenama napiše u obliku natuknica ili umne mape ako mu je zahtjevno oblikovati kraći tekst.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu istražiti na koji su način čovjekove navike povezane s prekomjernom tjelesnom masom. Neka izrade PowerPoint prezentaciju u alatu Office365 i predstave ju ostalim učenicima u razredu. Prezentaciju podijelite putem razredne mrežne stranice.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ili mogu ili ne mogu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražujući literaturu, navodi primjere promjena u životu čovjeka na koje se može utjecati i na koje se ne može utjecati.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Nekad je promjena fatalna

Na početku aktivnosti pokažite učenicima slijed slika koje prikazuju izmjenu plime i oseke ili sljedeći videozapis. Napomena uz videozapis: Kako biste uključili titlove na hrvatskom jeziku, odaberite Postavke, zatim Automatski prijevod i u izborniku pronađite Hrvatski jezik. Pitajte zatim učenike što utječe na izmjenu plime i oseke te kakav utjecaj imaju promjene razine mora na živa bića koja žive u pojasu plime i oseke. Potaknite ih na zaključak o tome da su morske mijene prisutne od davnina te da su se živa bića prilagodila takvu načinu života. Zatim ih uputite na Padlet ploču kojoj ste dodijelili naslov Aralsko jezero. Zadajte im da putem mrežnog pretraživača pronađu više informacija o Aralskom jezeru i promjenama koje su se tamo dogodile tijekom posljednjih 35 godina. Neka dostupne fotografije i poveznice uvrste na Padlet ploču i zaključe tko je odgovoran za te promjene. Pokrenite raspravu o tome kako su promjene utjecale na živa bića koja su u jezeru živjela i zašto su se te promjene uopće dogodile.

Na kraju potaknite učenike na to da razmisle može li se Aralsko jezero vratiti u stanje otprije 35 godina. Neka zajedno predlože strategije s pomoću kojih bi se navedeno područje moglo oporaviti te razgovarajte o mogućnostima provedbe tih strategija. Poveznicu na izrađenu Padlet ploču podijelite putem razredne mrežne stranice.

Postupci potpore

Tijekom prikazivanja slika i videozapisa vodite računa o prilagodbi svjetline u prostoru i na zaslonu te kontrasta na ekranu za učenika s oštećenjem vida. Napomena uz videozapis: Kako biste uključili titlove na hrvatskom jeziku, odaberite Postavke, zatim Automatski prijevod i u izborniku pronađite Hrvatski jezik. Tijekom traženja informacija o Aralskom jezeru uputite učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama na mrežne stranice koje sadržavaju grafičke prilagodbe radi lakšeg čitanja. Učeniku s intelektualnim teškoćama unaprijed pripremite skraćenu verziju teksta prema svojem izboru iz kojeg će učenik izdvojiti nekoliko važnih informacija. Ako primijetite da učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje osjeća zamor tijekom istraživanja, dopustite mu da uzme kratku pauzu te izvede kakvu fizičku aktivnost (primjerice, neka prošeta učionicom) kako bi nakon toga mogao nastaviti s radom. Pokažite učenicima kako postaviti fotografije i poveznice na Padlet ploču. Na kraju rasprave pripremite popis s postavljenim pitanjima i ponuđenim odgovorima. Učeniku s teškoćom navedeno će služiti kao podsjetnik za ponavljanje gradiva.

Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, mogu istražiti o prirodnom procesu starenja voda stajaćica (jezera, bara) koje na kraju rezultira njihovim nestajanjem. Neka istraže o razlozima za smanjenje dubine neke vode stajaćice i o vremenskim razdobljima u kojima ta voda stajaćica potpuno nestaje. Također, neka napišu što misle o tome treba li čovjek utjecati na te procese u prirodi i sprječavati ih ili treba pustiti da prirodni procesi napreduju svojim tempom. Svoje spoznaje neka prikažu na novoj Padlet ploči i predstave ih ostalim učenicima u razredu. Poveznicu, također, postavite na razrednu mrežnu stranicu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Nekad je promjena fatalna

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira utjecaj čovjeka na okoliš i okolinu.
  • Učenik promatra periodične promjene u okolišu i njihov utjecaj na živa bića.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.