U ovoj će aktivnosti učenici navesti najvažnije trenutke i događaje koji su obilježili opsadu Vukovara i pritom će se koristiti digitalnim alatom Tiki-toki.
Na početku aktivnosti, služeći se pretraživačem, potražite podatak o aktualnom broju stanovnika u gradu Vukovaru te podatak o broju stanovnika prije 1990. godine. Usporedite sastav stanovništva i broj stanovnika. Pitajte učenike zašto je trenutačno manji broj stanovnika u Vukovaru, koji su razlozi tome? Raspravljajte o učeničkim odgovorima.
Nakon toga pogledajte kratku animaciju bitke za Vukovar. Učenici mogu u bilježnice zapisati najvažnije trenutke koji se spominju u animaciji. Nakon što pogledaju film, učenici s pomoću pretraživača pretražuju mrežne izvore znanja o bitci za Vukovar. Zatim svaki učenik mora u digitalni alat Tiki-toki upisati jedan trenutak tijekom bitke za Vukovar, no treba pratiti kronološki slijed od početka bitke do njezina završetka. Nakon toga odaberite učenika da ispriča priču o Vukovaru, u „ja” obliku, to jest kao da je svjedočio i preživio bitku za Vukovar.
Na kraju razgovarajte o žrtvi Vukovara: je li razaranje toga grada bilo potrebno ili nije, koje je posljedice donijelo Domovinskom ratu, a koje Vukovarcima... Uputite učenike da potkrijepe svoja stajališta.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Pripremite učeniku s teškoćama smjernice za sudjelovanje u razgovoru, omogućite mu da se pripremi unaprijed, neka prouči dostupnu literaturu prema nastavnikovim smjernicama te unaprijed pogleda animaciju o bitci za Vukovar. Pripremite i smjernice za praćenje animacije, postavite pitanja koja će učeniku pomoći da sastavi bilješke o najvažnijim trenutcima koji se spominju u animaciji. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, neka se koristi svojim računalom s mogućnošću uvećanja slike te prilagodbe kontrasta i svjetline.
Tijekom pregleda mrežnih izvora osigurajte da je materijal prilagođen učeniku s teškoćama. Neka učenik ima smjernice koje će mu pomoći obratiti pozornost na najvažnije činjenice te neka upotrebljava vlastito računalo kako bi mogao grafički i vizualno prilagoditi izvore za učenje, posebice ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja. Osigurajte učeniku jasne i opširne upute kako ispričati priču u „ja” obliku, pokažite ako je potrebno. Važno je učeniku s teškoćom osigurati dovoljno vremena za zadatak, jasno postaviti zadatak te odrediti vrijeme potrebno za rješavanje zadatka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
U ovoj će aktivnosti učenici opisati najvažnije mirovne pokušaje vezane za završetak Domovinskog rata u Republici Hrvatskoj te će se koristiti digitalnim alatom Microsoft Office PowerPoint.
S učenicima poslušajte pjesmu Tomislava Ivčića, Stop the war in Croatia. Učenicima podijelite i tekst pjesme. Razgovarajte s njima o tome koje se ideje spominju u tekstu pjesme te koje emocije budi pjesma. Aktualizirajte tematiku pjesme tako što ćete pitati učenike mogu li, primjerice, glazbenici, poznate osobe društvenih mreža i slični, i imaju li danas moć zaustaviti strahote u ratovima koji se vode diljem svijeta? Neka učenici potkrijepe svoja stajališta.
Nakon toga podijelite učenike u razredu u dvije grupe. Prva grupa neka istražuje poznati mirovni plan Z-4. Tko je osmislio taj plan? Od čega se sastojao? Je li mirovni plan ostvaren i zašto? Istraživanje neka predstave služeći se digitalnim alatom PowerPoint. Druga grupa istražuje Vanceov poznati mirovni plan, Vanceov plan. Tko ga je osmislio? Od kojih se odredbi i točaka sastoji? Je li mirovni plan ostvaren i zašto? Druga grupa također svoje istraživanje predstavlja s pomoću digitalnog alata PowerPoint. Nakon toga grupe biraju predstavnike koji imaju ulogu mirovnog predlagatelja te u razredu predstavljaju mirovni plan.
Na kraju neka svaka grupa neka napiše mirovni plan za ratni sukob koji se trenutačno vodi u svijetu: od čega bi se sastojao mirovni plan, kako bi izgledao i zašto smatraju da bi bio prihvatljiv i jednoj i drugoj sukobljenoj strani. Neka svojim mirovnim planovima daju prigodna imena i predstave ih u razredu. Za kraj, razgovarajte o tome je li moguće neku točku plana Z-4 ili Vanceova plana uvrstiti u mirovni plan toga aktualnoga ratnog sukoba.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Omogućite učeniku s teškoćama da se unaprijed pripremi za aktivnost, najavite temu razgovora te pjesmu koju ćete slušati tijekom uvodnog dijela sata. Neka tekst pjesme koji ste pripremili za učenika s teškoćama bude vizualno i grafički prilagođen učeniku s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, neka tekst pjesme bude dovoljno velikog fonta, podebljan te s dvostrukim proredom. Pripremite učeniku s teškoćama pitanja za razgovor unaprijed kako bi mogao sudjelovati u razgovoru. Potaknite ga da izrazi svoje mišljenje, dajte mu pozitivnu povratnu informaciju i dovoljno vremena za sudjelovanje u aktivnosti.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti podršku i motivirati ga, a važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu o tome obaviješteni. Grupni rad treba biti strukturiran i uloge trebaju biti jasno podijeljene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za izvedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te opširno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati mirovni plan Z-4 treba biti prilagođen potrebama učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s oštećenjem vida možete omogućiti i audiozapis sadržaja. Pri izradi prezentacije u alatu PowerPoint omogućite učeniku s teškoćama potporu vršnjaka, a prema potrebi i izradu prezentacije u nekome drugome digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici mogu izraditi prezentaciju u digitalnom alatu Prezi pretražujući dostupne digitalne izvore znanja o mirovnim snagama UN-a u vrijeme Domovinskog rata, UNPROFOR-u.
Učenici će u ovoj aktivnosti naučiti najvažnije pojedinosti iz osobnog i javnog života jedne od najvažnijih osoba hrvatske povijesti Franje Tuđmana. Svoja istraživanja prikazat će s pomoću digitalnog alata Libre.
Na početku ponovite s učenicima najvažnije razloge raspada Jugoslavije: zašto se raspala, koji su događaji presudili raspadu Jugoslavije, koje su osobe bile ključne u trenutcima raspada.
Nakon toga podijelite učenike u tri grupe. Svaka će grupa sagledati Franju Tuđmana s jednoga gledišta. Prva grupa neka na dostupnim mrežnim izvorima znanja istraži privatni život Franje Tuđmana: gdje se rodio, kakav mu je bio obiteljski život, je li se ženio, je li imao djece i slično. Svoje istraživanje neka prikaže u digitalnom alatu Libre. Druga grupa istražuje njegovo političko i društveno djelovanje do 90-ih godina 20. stoljeća služeći se digitalnim izvorima znanja: gdje se istaknuo u Drugome svjetskom ratu, što ga je obilježilo nakon Drugoga svjetskog rata, je li bio na nekoj važnoj dužnosti i slično. Učenici neka rezultate istraživanja prikažu s pomoću digitalnog alata Libre. Treća grupa istražuje digitalne izvore znanja s naglaskom na njegovo predsjedničko razdoblje od 1990. do 1999.: kako je došao na predsjedničku dužnost, što je obilježilo razdoblje dok je bio predsjednik Republike Hrvatske, kakva je njegova uloga u Domovinskom ratu i slično. Učenici će rezultate istraživanja prikazati s pomoću digitalnog alata Libre. Nakon provedenih zadataka, grupe mogu spojiti istraživanja u jedinstven letak s pomoću digitalnog alata Canva pod nazivom „Franjo Tuđman – prvi predsjednik moderne Hrvatske” te ga podijeliti u svoju virtualnu razrednu grupu. Također ga mogu u „ja” obliku predstaviti u razredu zamišljajući da su predsjednik Tuđman. Nakon predstavljanja organizirajte virtualno glasovanje za najbolji letak pomoću digitalnog alata Google Forms u kojem ćete izraditi anketu za učenike.
Za kraj neka ocjene Franju Tuđmana kao povijesnu osobu i potkrijepe svoja stajališta.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoća koje ima.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak te neka ostali članovi grupe budu obaviješteni o tome. Grupni rad treba biti strukturiran i zadaće trebaju biti jasno podijeljene, posebno ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje. Ograničite vrijeme za izvedbu zadataka, ali vodite računa o tome da učenik s teškoćama ima dovoljno vremena za obavljanje svih zadanih aktivnosti. Definirajte osnovne pojmove te opširno, ali jasno i jednostavno objasnite što je učenikov zadatak. Provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Materijal s pomoću kojeg će učenici istraživati život Franje Tuđmana treba biti prilagođen potrebama učenika s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite prilagodbu teksta na računalu, uvećanje, prilagodbu kontrasta i svjetline ili upotrebu programa za čitanje teksta naglas. Učeniku s oštećenjem vida možete omogućiti i audiozapis sadržaja. Pri upotrebi digitalnog alata Libre osigurajte učeniku s teškoćama potporu vršnjaka iz grupe.
Neka učenik s teškoćama sudjeluje u prezentaciji rada grupe ako to želi. Omogućite mu dovoljno vremena i osigurajte pozitivnu povratnu informaciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici mogu u digitalnom alatu Prezi izraditi prezentaciju o supruzi Franje Tuđmana, Ankici Tuđman.
„Bitka za Vukovar“, preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=Ssg-kdhJTJQ (3.6.2023.)
„Ovčara“, preuzeto s: https://www.mcdrvu.hr/portfolio_page/spomen-dom-ovcara/ (3.6.2023.)
„Tomislav Ivčić- Stop the war in Croatia“, preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=Km5HYWkcrYA (3.6.2023.)
„Franjo Tuđman“, preuzeto s: https://www.predsjednik.hr/bivsi-predsjednici/franjo-tudman/ (3.6.2023.)
"Franjo Tuđman", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=62628 (4.7.2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.