Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kako započeti razgovor o meni neugodnim pitanjima?

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: razgovor, Novi jadi Adriana Molea, Vanda
  • BIO: odgovorno spolno ponašanje, menstruacijski ciklus
  • INF: pouzdanost informacija, digitalni poster
  • TZK: pubertet, ples, pitanje
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

SOS tehnika

Potaknite učenike da kod kuće ispune anonimnu anketu koju ćete izraditi koristeći Google Obrasce i podijeliti s učenicima u Edmodo grupi. Tvrdnje za točno/netočno mogu biti: U pubertetu sam i moje se tijelo mijenja. O promjenama na svome tijelu mogu slobodno razgovarati. S problemima spolnog sazrijevanja teško se nosim. Postoje teme koje su mi neugodne. Želio bih o njima s nekim razgovarati. Teško započinjem razgovor o spolnom sazrijevanju. Posebno se može postaviti i pitanje s otvorenim tipom odgovora: Koje teme ti predstavljaju neugodu, a želio bi o njima s nekim razgovarati?

Predstavite učenicima u razredu rezultate ankete s ciljem da uoče kako i drugi učenici imaju slične nedoumice. Podijelite zatim učenike u četiri skupine. Skupine se smještaju oko stolova. Na svakom je stolu zalijepljen jedan od papira A4 formata s natpisima: Moj prijatelj/ica, Roditelji, Školski pedagog/ica i učiteljica, Liječnik, koje ste ranije pripremili. Tu je i jedan od sljedećih ulomaka iz djela Novi jadi Adriana Molea, S. Townsend (Petak, 25. lipnja, str. 58.; Ponedjeljak 25. listopada, str. 128.) te ulomke iz djela Vanda Silvije Šesto (str. 11. (od Mama, izgleda da sam dobila mengu… do kraja stranice; str. 72. od Rijetko praznim poštanski sandučić… do Ne! na 73. str.).

Na svakoj radnoj stanici nalazi se i jedna od dijaloških kartica s objašnjenjem SOS tehnike koje ste izradili. SOS je kratica za “Saznaj od stručnjaka!” Kratica upućuje i na način vođenja razgovora: S – Saberi misli! O – Odredi vrijeme i mjesto! S – Saopći i slušaj!

Primjer dijaloške kartice:

S – "Mama, željela bih razgovarati o problemu koji mi se pojavio. Možeš li me saslušati?"

O – “Možeš li doći u moju sobu ako imaš vremena?”

S – Sada možeš izreći svoj problem. Poslušaj mamin savjet.

Ili (kod liječnika):

S – “Doktorice, imam problem o kojem mi je neugodno razgovarati s roditeljima. Možete li mi pomoći?”

O – U liječničkoj ambulanti.

S – Doktorica će sigurno poslušati. Poslušaj pažljivo njezine savjete.

Svaka skupina ima zadatak pročitati kratki odabrani književni tekst, zaokružiti na njemu dio koji otkriva pubertetski problem, uz pomoć dijaloške kartice zapisati na prazan list papira dijalog lika (Vande ili Adriana) s onim likom koji im je dodijeljen. Prije sastavljanja dijaloga uputiti ih da prouče dijalošku karticu i prema primjeru na kartici zapišu kako bi njihov junak trebao započeti razgovor o neugodnom problemu koji su istaknuli na književnom predlošku.

Nakon što sastave dijalog, zalijepe ga na stol. Potom se skupine kreću po postajama i čitaju dijaloge koje su sastavile druge skupine, otkrivaju teme kojima su se druge skupine bavile te vrednuju jesu li učenici upotrijebili SOS tehniku i kako je stručnjak/ roditelj/prijatelj dijalogom pomogao.

Skupine svoje dijaloge predstavljaju tako da ih odigraju pred ostalima kako bismo doživjeli SOS tehniku kao korisnu vještinu vođenja razgovora. Učenici komentiraju uratke timova i teme kojima su se bavili. Učenici obrazlažu prednosti i nedostatke obraćanja pojedinim osobama od povjerenja.

Koristeći digitalni alat Mentimeter postavite na kraju učenicima sljedeća pitanja otvorenog tipa: S kim biste najradije razgovarali o neugodnim temama? Kojom biste rečenicom započeli razgovor? Koliko vam SOS tehnika može pomoći da se sram i neugoda smanje? Komentirajte odgovore i iznesite zaključke.

Postupci potpore

Za čitanje učenici mogu dobiti sažetke, odabrane ulomke, pitanja uz sažetke i/ili odabrane ulomke, samostalni odabir kraćih tekstova. Za sažimanje mogu se dati pitanja, podnaslovi, obilježene ključne rečenice u odnosu na slijed ili ključne riječi ovisno o sposobnostima.

Čitanje se može olakšati isticanjem, uvlačenjem odlomaka, važnih dijelova, izdvajanjem od tijela teksta, podebljavanjem. Svim učenicima važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Ako se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti), potrebno ga je razdijeliti na korake. Kada se radi o pisanome obliku rješavanja zadataka, za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje, kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. Za učenike iz spektra autizma može se izraditi socijalna priča na istu temu.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici osmisle SOS dijalog na temu o kojoj je njima neugodno razgovarati. Taj dijalog neka pretoče u strip koristeći neki od digitalnih alata za tu namjenu, primjerice Pixton.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

SOS tehnika

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.8.1. Učenik govori i razgovara u skladu sa svrhom govorenja i sudjeluje u planiranoj raspravi.
  • OŠ HJ B.8.3. Učenik čita tekst, prosuđuje značenje teksta i povezuje ga s prethodnim znanjem i iskustvom.
  • OŠ HJ C.8.2. Učenik obrazlaže značenje popularno-znanstvenih tekstova s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Uhvati trenutak

Pripremite učenicima mapu s materijalima za proučavanje u vašoj Edmodo grupi. Možete iskoristiti materijale s mrežnih stranica kao Spolni i reproduktivni sustav, podnaslov Menstruacijski ciklus, Odgovorno spolno ponašanje ili videozapis Kako funkcionira menstruacija? (How menstruation works) u trajanju od 4:11 min (videozapis je na engleskom jeziku s hrvatskim titlovima koje treba aktivirati u postavkama). Materijale za obrnutu učionicu možete izraditi i sami.

Nakon što prouče materijale, učenici mogu izraditi bilješke te pripremiti pitanja, zaključke ili nedoumice o kojima će raspravljati u učionici. Kako bi zainteresirali učenike, postavite im pitanje: Treba li s mladima razgovarati o spolnosti? Zamolite učenike da razmisle o postavljenom pitanju, te svoje mišljenje podijele i argumentiraju u paru.

Zatim zamolite učenike da odgovore na niz tvrdnji – Mit ili istina. Na tvrdnje kao: Može li žena zatrudnjeti pri prvom spolnom odnosu? Za vrijeme mjesečnice? Pri prekinutom spolnom odnosu? S korištenim kondomom? Imaju li spolno prenosive bolesti neke simptome? Mogu li neki faktori utjecati na duljinu menstruacijskog ciklusa (prehrana, stres, viroze)? Učenici odgovaraju s točno ili netočno. Tvrdnje prethodno postavite kao kviz u vašoj Edmodo grupi. Raspravite s učenicima o njihovim saznanjima o navedenoj temi, s naglaskom na ispravljanje netočnih činjenica do kojih su došli. Razgovarajte s učenicima kako su došli do takvih saznanja (roditelji, liječnici, mediji, prijatelji, poznanici, društvene mreže, na neki drugi način ili uopće nisu)? Jesu li njihovi izvori pouzdani? Kako se osjećaju kada razgovaraju o spolnosti? Ako ne razgovaraju, zbog čega je to tako?

Potaknite oluju ideja pitanjima: Koje pojave povezujemo s početkom spolne zrelosti? U kojem životnom razdoblju čovjekovog života dolazi do tih pojava? Koja žlijezda pokreće taj proces?... Potaknite učenike da razmisle i prokomentiraju svoja mišljenja u paru.

Učenicima zatim pokažite sliku menstruacijskog ciklusa te ih zamolite da u paru napišu priču Menstruacijski ciklus. Priču pišu koristeći neki alat za obradu teksta, primjerice Word (Office 365) i predaju je koristeći Edmodo. Učenicima možete ponuditi pojmove koje trebaju uključiti u priču (npr. ovulacija, menstruacija, jajnik, jajovod, maternica, rodnica). Zamolite neke učenike da pročitaju priče. Prokomentirajte s učenicima: Što se događa s tjelesnom temperaturom tijekom menstruacijskog ciklusa? Kako se izrađuje kalendar mjerenja tjelesne temperature žene – zašto je to važno? Kako hormoni utječu na sluznicu maternice tijekom ciklusa i zašto? Koje podatke trebamo znati kako bismo odredili dane u mjesecu kada se može začeti?...

Učenike možete uputiti na mogućnost korištenja mobilne aplikacije Spolno zdravlje uz pomoć koje će istražiti Što su spolno prenosive bolesti (SPB)? Kako se prenose? Kako se liječe? Koji su najčešći simptomi kod žene i muškaraca? Razgovarajte s učenicima o spolno prenosivim bolestima. Raspravite važnost primjene zaštite pri spolnom odnosu (odgovorno ponašanje) i zašto je važno liječiti oba partnera (ping pong efekt). Komentirajte s učenicima savjete i ABC strategiju odgovornog spolnog ponašanja. Raspravite s učenicima o važnosti samopregleda i redovitih pregleda koji omogućuju rano uočavanje znakova nezaraznih spolnih bolesti (rak vrata maternice, rak testisa…). Spolni organi zbog svog položaja u tijelu zahtijevaju redovitu higijenu. U blizini kojih tjelesnih otvora se nalaze spolni organi? Objasnite izreku: “Čistoća je pola zdravlja.” Zamolite učenike da razmisle o pitanju – Je li edukacija važan temelj očuvanja zdravlja? – te kroz razgovor s ostalim učenicima pronađu svoje mjesto duž vrijednosne osi. Nakon što su se poredali duž osi, neka međusobno rasprave i argumentiraju svoje mišljenje.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama mogu koristiti inkluzivni prikaz za proučavanje materijala na poveznicama. Za prikazivanje slike menstruacijskog ciklusa odaberite zorniji prikaz za učenike s intelektualnim teškoćama ili PSA. Za pisanje priče o menstrualnom ciklusu učenici mogu dobiti plan pisanja ili tekst sa započetim rečenicama koje oni moraju dovršiti ključnim pojmovima. Pojmovi mogu biti prikazani i sličicama.

Kako je u aktivnosti predviđeno koristiti puno novih i različitih informacija smanjite broj zahtjeva za učenike s intelektualnim teškoćama. Učenicima dajte jasne i konkretne upute za izvršavanje zadatke koji se od njih očekuje. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze. Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu provesti anonimno istraživanje među djevojčicama viših razreda o pojedinačnom trajanju menstruacijskog ciklusa. Prethodno neka naprave upitnik, a rezultate prikažu grafički u alatu Meta-Chart i objave na Edmodo. Rezultate mogu prezentirati na jednom od sljedećih satova ostalim učenicima. Učenici mogu okvirno izračunati razdoblje plodnosti žena uz pomoć aplikacije Moji plodni dani (Plodni dani – Kalendar ovulacije), koristeći različite duljine menstruacijskog ciklusa. Napomena: Izuzetno je važno da ciklusi budu pravilni za pouzdaniji izračun.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Uhvati trenutak

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • BIO OŠ B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenog poduzimanja mjera zaštite.
  • BIO OŠ D.8.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije i objašnjava dobivene rezultate.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Problemi su rješivi!

Uputite učenke da kod kuće pronađu videe na temu odgovornog spolnog ponašanja, (o zaštiti od neželjene trudnoće i o spolno prenosivim bolestima). Zatim potaknite učenike da usporede informacije koje su prikupili kod kuće s informacijama koje su upravo čuli. Raspravite o tome jesu li informacije koje se nalaze na internetu uvijek pouzdane, koje su stranice pouzdane i zašto.

Pomoću pitanja otvorenog tipa u alatu Mentimeter učenici mogu postavljati pitanja u vezi odgovornog spolnog ponašanja. Ako im je to neugodno javno, na ovaj će način to učiniti anonimno. Nakon što sa svog računala pošalju pitanje, na glavnom računalu pojavit će se njihovo pitanje bez imena. Ako ostali učenici znaju odgovor, mogu oni objasniti, a u protivnom objašnjavate vi. Na kraju učenicima možete pustiti tri interaktivna videa (po izboru): Znakovi puberteta – dječaci, Znakovi puberteta – djevojčice i Odgovorno spolno ponašanje - nalaze se niže, u produžetku ove aktivnosti (poželjno je organizirati sat u suradnji s učiteljem Biologije). Videa o puberteu podijelite s učenicima putem ove poveznice, a video Odgovorno spolno ponašanje podijelite s njima putem ove poveznice.

Učenici zatim izrađuju poster na temu sprječavanja neželjene trudnoće i spolno prenosivih bolesti u nekom digitalnom alatu za tu namjenu, primjerice Canva. Učenici sami odabiru o kojem pitanju će pisati i istraživati. Poster mora sadržavati informacije, slike i savjete kako potaknuti razgovor o neugodnim pitanjima koja su sastavni dio odrastanja. Učenici mogu pronaći kontakte osoba kojima se u njihovoj blizini mogu obratiti za pomoć te i tu informaciju dodati na poster. Učenici predstavljaju svoje postere razredu i zajedno ih komentirate.

Postupci potpore

Učenici s oštećenjem vida imat će teškoće u pronalaženju videa. Njihov zadatak bi mogao biti da istraže neki forum, Facebook grupu ili stranicu npr. ask.fm u kojoj mladi često traže odgovore na pitanja koja su im neugodna. Prilikom gledanja videa o pubertetu, uputite učenike na inkluzivni prikaz. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom aktivnosti učeniku s teškoćama u području učenja potrebno je točno zadati koji će dio postera napraviti. Na taj način olakšat će se komunikacija i razumijevanje zadatka.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici istraže korisne aplikacije preko kojih mogu pratiti svoj ciklus i voditi dnevnik o promjenama koje se događaju. Aplikacije koje možete predložiti su: Menstrualni kalendar, Praćenje mjesečnice, Ženski kalendar, Moj menstruacijski dnevnik i sl.
Uputite učenike da razmisle što je spolno odgovorno ponašanje? Odnosi li se samo na aspekt fizičke zaštite od spolno prenosivih bolesti? Odnosi li se samo na muške ili i na ženske osobe? Nakon toga, uputite ih da pogledaju videozapis Odgovorno spolno ponašanje.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Problemi su rješivi!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • A.8.1. Učenik kritički procjenjuje točnost, učestalnost, relevantnost i pouzdanost informacija i njihovih izvora.
  • C.8.2. Učenik samostalno pronalazi informacije i programe, odabire prikladne izvore informacija te uređuje, stvara i objavljuje/dijeli digitalne sadržaje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Moj(a) prijatelj(ica) i ja

Uputite učenike da pogledaju interaktivni video Znakovi puberteta – dječaci te interaktivni video Znakovi puberteta – djevojčice.

Učenici dodatno mogu kod kuće putem interneta prikupljati informacije povezane s promjenama u pubertetu i pitanjima o spolnom zdravlju. Prikupljene informacije i svoje zaključke učenici upisuju u svoj digitalni dnevnik. Za to mogu koristiti npr. Google dokumente. Svoje spoznaje trebaju pretvoriti u pitanja koja bi mogao postaviti jedan njihov izmišljeni prijatelj (do tri pitanja). Dnevnik svakog učenika kontinuirano pratite u suradnji s pedagogom. Odlučite koja pitanja je prikladno staviti na kartice koje će učenici izvlačiti.

Na satu na kojem obrađujete ples ili motoričke aktivnosti vezane za ritam, razvrstajte učenike u skupine. Nakon 2 minute aktivnosti (plesa ili rimičkog kretnja uz muziku/aerobik) po jedan učenik iz svake skupine izvlači pitanje iz kutije. Unutar skupine pročitaju pitanje i smišljaju odgovor kojim bi pomogli svom zamišljenom prijatelju. Pitanje se pročita na glas, a onda se ponudi i odgovor. Potaknite učenike da razgovaraju o tome što su doživjeli i kako su se osjećali na početku i na kraju ove aktivnosti. Učenici mogu izraditi zajednički plakat uz pomoć alata Canva na kojem će se naći kartice s pitanjima i odgovorima.

Postupci potpore

Prikupljanje podataka pogodna je aktivnost za sve učenike, pri čemu je uputno voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Pri obradi podataka važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenici snalaze. Prilikom upućivanja na gledanje videa uputiti učenike na korištenje inkluzivnog prikaza.

Učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih digitalnih alata, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno demonstrirati način uporabe alata i provjeriti kako se učenici snalaze. Dodatne informacije možete potražiti na poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Neka motivirani učenici osmisle samostalno drugu igru koja je vezana za pojmove neugodnih riječi/pitanja.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Moj(a) prijatelj(ica) i ja

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK B.7.1. Sudjeluje u provjeravanju morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti te obilježja pravilnog tjelesnog držanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
Interaktivni sadržaj za učenike

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.