Potaknite učenike da, u zadanome roku, u bilježnice zapišu sportove koje znaju te zamolite nekoliko njih da naglas pročitaju sportove koje su nabrojali. Nakon toga, uputite ih na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.6, Zadatak 1 u kojem treba imenovati određene sportove. Pitajte učenike: Od prikazanih, koji su vam sportovi poznati? Možete li u paru odabrati jedan od ponuđenih sportova i reći što znate o njemu – mjesto na kojem se izvodi, neka osnovna pravila, barem dio opreme koji se koristi u tom sportu? Pomozite im s vokabularom ako se ne mogu sjetiti određene riječi. Kroz razgovor ih potaknite da ukratko objasne razlike u sportovima s obzirom na mjesta gdje se izvode i broj igrača.
Navedite učenike da ujedno podijele s vama i informacije o sportskim navikama svojih članova obitelji i prijatelja tako da navedu kojim se sportovima oni bave. Pitajte ih koje sportove vole gledati i idu li ponekad na neka sportska događanja s članovima svoje obitelji. Potaknite pojedince da ispričaju svoje doživljaje važnih sportskih susreta na kojima su bili.
U digitalnom alatu Web Whiteboard izradite tablicu s četiri stupca, za četiri skupine sportova. Podijelite učenike u četiri grupe te ih potaknite da dopune tablicu razvrstavajući sportove u skupine, individualne i timske, vanjske i dvoranske. Možete svakoj grupi dodijeliti jednu skupinu sportova. Predstavnik svake grupe predstavlja rezultate rada, nabraja sportove koje su unijeli u tablicu te analizira koji sportovi imaju zajedničke karakteristike, tj. daje kratku prezentaciju rada. Mogući odgovori: Nogomet je timski sport, vanjski, ali može biti i dvoranski. Plivanje može biti vanjski i dvoranski, ali i timski i individualni. Zadržite se na razlikama između timskih i individualnih sportova i pitajte učenike vole li se više baviti sportom u timu ili pojedinačno. Na taj način, učenici razvijaju sliku o sebi, a radom u skupini planiraju i upravljaju aktivnostima za koje su zaduženi. Također, shvaćaju važnost sporta za zdravlje. Digitalni alat Web Whiteboard služi kao bijela ploča u mrežnom okruženju, a vrlo je koristan kod dijeljenja informacija te izrade jednostavnog sadržaja. Uz nešto manji broj mogućnosti i dalje omogućava izradu sadržaja, unošenje slika i dokumenata te izražavanje kreativnosti, što je kasnije vrlo lako podijeliti uz funkciju dijeljenja i zajedničkog korištenja.
Potaknite raspravu mogu li i djevojčice i dječaci s jednakim uspjehom trenirati sve sportove. Pitajte ih bi li trenirali, npr. košarku, u mješovitom timu dječaka i djevojčica i neka pojasne svoje odgovore. Ohrabrite ih da kažu vole li igrati u timu sa svojim prijateljima iz razreda i kako se treba sportski ponašati prema suparničkom timu kad njihov tim pobijedi ili izgubi. Pitajte ih: Čestitate li suparničkim igračima i jedni drugima u vlastitom timu nakon pobjede? Zašto je to važno? Zamolite ih da svoje razloge potkrijepe primjerima i pohvalite ih za iskrenost. Važno je isticati jednakost i ravnopravnost, kao i važnost sporta za zdravlje i osobni razvoj.
Za završni dio aktivnosti povedite raspravu o tome stječu li se nova prijateljstva više u grupnim sportovima ili ako igraju sami. Potaknite na razmišljanje raspravom o tome o kome ovisi pobjeda i je li lakše ako pobjeda ovisi samo o vama ili o cijelom timu. Istaknite da neće uvijek biti zadovoljni rezultatima, ali da je vrlo važno naučiti upravljati svojim emocijama i reakcijama te racionalno sagledavati situaciju. Zaključite razgovor donošenjem zajedničkog zaključka o tome zašto sport može biti važan u izgradnji i razvoju njih samih.
Učenicima podijelite poveznicu na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.6, Zadatak 1 u odabranom komunikacijskom alatu tijekom videopoziva u kojem trebaju prepoznati sportove. Pripremite dva pitanja u alatu Mentimeter. Na prvo pitanje - Koje sportove znate? - učenici odgovaraju unoseći do 10 različitih odgovora stvarajući tako oblak riječi. Pripremite drugo pitanje kao pitanje otvorenog odgovora: Što možete reći o nekom od sportova? Nakon što učenici odgovore na oba pitanja, podijelite ekran i komentirajte odgovore tako da prozovete nekoliko njih koji će utvrditi jesu li odgovori točni ili im nešto nedostaje te ispraviti po potrebi.
Nakon toga, podijelite im i poveznicu u odabranom komunikacijskom alatu za čavrljanje za drugi dio aktivnosti koji se odnosi na rad u digitalnom alatu Web Whiteboard. Ako odabrani komunikacijski kanal ne podržava opciju breakout soba, podijelite ih u grupe po načelu prvih pet učenika prva grupa, sljedećih pet učenika druga grupa itd. Svaka grupa rješava dodijeljenu tablicu i, na kraju, predstavnik grupe predstavlja rad svojih članova svima ostalima. Nastavnik dijeli ekran s tablicom kako bi svi mogli pratiti rad drugih grupa. Nakon toga, drugi odabrani član svake grupe analizira koji sportovi imaju zajedničke karakteristike i daje kratku prezentaciju rada. Mogući odgovori: Nogomet je timski sport, vanjski, ali može biti i dvoranski. Zadržite se na razlikama između timskih i individualnih sportova te pitajte učenike: Koji su prednosti i nedostatci individualnih i timskih sportova? Nakon toga, objavite rad u razrednom kanalu predmeta kako bi svima bio dostupan.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije mogli pomoći i pojasniti eventualne nejasnoće.
Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu sa, za njih, postavljenim ishodima.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u korištenju digitalnih alata (npr. Web Whiteboard) i ako je potrebno, preporučuje se osigurati vršnjačku podršku (mentorski rad s drugim učenicima). Uvijek postoje učenici koji su senzibilniji i mogu pružiti podršku učenicima s teškoćama u vidu usmjeravanja ili pomaganja te je takve vršnjake važno na vrijeme prepoznati.
S obzirom na to da su kod učenika s poremećajem iz autističnog spektra intenzivni interesi, ako postoji interes za određeni sport ili sportaša, iskoristite priliku da učenik više govori o tome.
Prilikom rada u skupini osigurajte jasne upute za učenike s teškoćama kako biste izbjegli situaciju da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Važno je da provjeravate kako funkcionira skupina u kojoj se nalazi učenik s teškoćama te da mu se osigura podrška ako je potrebna.
Prilikom rada u skupini važno je da vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice, da učenik s oštećenjem jezično-govorno-glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti (osim ako za to ne izrazi želju).
Kod mrežne nastave unaprijed najavite podjelu sobe (breakout rooms). Isto valja isprobati kod učenika s teškoćama koji se općenito slabije snalaze u alatima (npr.Teams Microsoft-office-365). Kod učenika s teškoćama provjeravajte prati li događanja jer nastavniku teže kontrolirati proces tijekom mrežne nastave.
Prilikom aktivnosti u alatu Mentimeter provjerite s učenicima snalaze li se u njemu. Učenicima s teškoćama omogućite dovoljno vremena za odgovaranje na pitanja. Za određene učenike s teškoćama, npr. za učenika s poremećajem iz autističnog spektra ili za učenik s oštećenjem jezično-govorno-glasovne komunikacije važno je jezično pojednostaviti pitanje. To možete učiniti na način da upitate učenike Što znate o nogometu? Koristi li se lopta u košarci? U kojim sportovima se koriste reketi? Tolerirajte eventualne greške u pisanju.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Nakon što su razvrstali sportove, uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.6, Zadatak 2 u kojem prepoznaju sportsku opremu na fotografijama. Prije nego počnu rješavati zadatak, uvedite nove riječi sportske opreme koristeći slikovne prikaze iz zadatka. Neka učenici ponove za vama nabrajajući sportsku opremu, a nakon toga, neka upišu nazive na predviđeno mjesto. Razgovarajte s učenicima o njihovom iskustvu. Pitajte ih: Trenirate li vi neke od ovih sportova? Koju opremu koristite?
Nakon što su se upoznali sa sportskom opremom, formirajte parove i dodijelite učenicima sportove po svom izboru. Pokušajte dati što različitije sportove kako bi učenici upotrijebili što više novih riječi, primjerice, nogomet, hokej, boks. Najavite da je zadatak izraditi umnu mapu u digitalnom alatu Popplet uključujući potrebnu opremu, pravila te mjesto izvođenja sporta. Popplet je alat s vrlo jednostavnim funkcijama izrade umnih mapa. Ima mogućnost suradničkog rada i dijeljenja sadržaja, što omogućuje učenicima razvijanje sposobnosti rada u timu te prihvaćanja tuđih ideja i mišljenja. Na temelju umnih mapa razgovarajte o tome koja oprema je potrebna za pojedini sport, gdje se taj sport izvodi/igra i na koji način. Nakon toga, osvrnite se na iskustvo učenika. Pitajte učenike: Koje sportove trenirate u školi? Imate li svu potrebnu opremu? Što biste promijenili u sportskom program svoje škole i koje sadržaje biste uveli?
Za učenike s teškoćama unaprijed pripremite ispisane listiće sa slikovnim prikazima i napisanim pripadajućim nazivom. Kod učenika s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije preporučuje se navesti i prijevod na hrvatski jezik. Kod učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, pripazite na odabir fonta – preporučuje se prilagoditi veličinu slova (minimalno 12 pt), uporabu senserifnog fonta, povećan razmak.
Prilikom rada u parovima, učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra omogućite da samostalno odabere sport. Učenika s teškoćom, npr. učenika s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije spojite u par s učenikom koji je spreman održati prezentaciju.
Provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u digitalnom alatu Popplet i, po potrebi, osigurajte vršnjačku potporu.
Najavite učenicima novu aktivnost u kojoj mogu razvijati svoju maštu i kreativnost. Podijelite ih u parove ili nekoliko manjih grupa. Pojasnite im da trebaju izmisliti neobičan sport, naziv sporta, pravila izvođenja, opremu te mjesto izvođenja. Uputite ih na to da trebaju biti što kreativniji te njihov sport ne treba uključivati standardnu sportsku opremu, ali može. Trebaju napraviti interaktivnu prezentaciju u digitalnom alatu ThingLink te snimiti tekst koji bi inače napisali, s time da su oni sami pripovjedači. ThingLink je digitalni alat koji ima mogućnost oživljavanja prezentacije dodavanjem slika i videa, interaktivan je te, na vrlo zanimljiv način, prikazuje bogat sadržaj bez dojma pretrpanosti. Prezentacijom trebaju odgovoriti na sljedeća pitanja: Koji je naziv sporta? Gdje se izvodi? Koja oprema je potrebna? Je li timski/individualni, vanjski/dvoranski? Koja su pravila?
Na kraju uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 5, Modul 2, Jedinica 2.6, Zadatak 3 i 4. Recite im da u Zadatku 3 prouče sliku i napišu što više riječi kojih se sjećaju. Možete im zadati vremenski okvir od jedne minute te pretvoriti aktivnost u natjecanje gdje je cilj napisati što više riječi, ali paziti na točnost. Prije nego što počnete rješavati Zadatak 4, razgovarajte s učenicima o njihovom interesu za sport. Pitajte ih: Trenirate li svi nekakav sport? Zašto volite ili ne volite trenirati? Objasnite im da će u Zadatku 4 vidjeti da neka djeca mogu izvoditi neke sportove, a neki ne mogu iz različitih razloga. Ohrabrite ih da od ponuđenih sportova, na temelju sposobnosti djece opisane u kratkom tekstu, odaberu sport koji odgovara pojedinom liku djeteta. Razgovarajte s učenicima o njihovim sposobnostima te ih pitajte: Koje sportove volite? U kojim sportovima biste voljeli biti malo bolji? Utječe li to na vaš interes za sport? Učenici govore za sebe što mogu/znaju ili ne mogu/ne znaju raditi. Također, potaknite učenike da govore o vlastitom iskustvu sa sportom i sportskom ponašanju i naglasite važnost sporta za mentalno i fizičko zdravlje.
Za domaći rad učenicima s teškoćama pripremite listić s navedenim pitanjima koja će služiti kao smjernice prilikom opisivanja zamišljenog sporta. Po potrebi, predstavite jedan primjer takvog neobičnog sporta. Provjerite jesu li učenici zabilježili što je za domaću zadaću.
Provjerite snalaze li se učenici u digitalnom alatu ThingLink te, prema potrebi, osigurajte upute za rad u navedenom alatu.
Učenicima oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije dopustite da, umjesto snimanja teksta, taj tekst napišu.
Kod provedbe Zadatka 3 za učenike s teškoćama predvidite više vremena. Uz to, kod učenika s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i sa specifičnim teškoćama u učenju tolerirajte i pogrešno napisane riječi uvažavajući informacijsku točnost te ih kasnije uputite na točno sricanje riječi.
Potaknite učenike na pretragu informacija o Olimpijskim igrama kao najvišem dosegu svakog sportaša. Uputite ih na to da se zadrže na Zimskim olimpijskim igrama te potraže sport za koji do sada nisu čuli, sport koji nije toliko popularan u Hrvatskoj, primjerice, curling, bob, skeleton. Neka izrade plakat ili kratku prezentaciju o tom sportu i važnosti Olimpijskih igara za sportaše u digitalnom alatu Padlet.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.