Započnite aktivnost razgovorom o vremenu i vremenskoj prognozi. Pitajte učenike: Kakvo je vrijeme danas? Kakvo je vrijeme zimi, ljeti, tijekom jeseni i u proljeće? Utječe li vrijeme na vaše raspoloženje i na to kako se osjećate? Na koga više djeluje, dječake ili djevojčice, starije ili mlađe osobe? Izradite kviz u digitalnom alatu Kahoot u kojem učenici, u parovima, trebaju prepoznati vremensku pojavu na ponuđenim slikama odabirom točnog pojma ispod slike, primjerice, kiše, snijega i slično, kako bi ponovili vokabular o vremenskim pojavama. Razgovarajte s njima o prirodnim katastrofama. Pitajte ih: Što se dogodi s rijekama ako padne puno kiše? Znate li što su to prirodne katastrofe? Koje prirodne katastrofe poznajete? Koje su prirodne katastrofe najčešće u Hrvatskoj, ako ste vidjeli na televiziji ili čuli od roditelja?
Pogledajte video Natural disasters for kids koji ćete prikazati učenicima nakon što uvedete novi vokabular. U digitalnom alatu Kahoot kreirajte sadržaj odabirom opcije Teach with slides. Napravite prezentaciju kako biste učenike uveli u temu te prikazali nove riječi za prirodne katastrofe. Unutar prezentacije možete postaviti i pitanja, stoga, na kraju ponovite vokabular pomoću pitanja. Neka učenici napišu naslov Natural disasters i prepišu novi vokabular i prijevod u bilježnice. Video uredite u digitalnom alatu EDpuzzle i dodajte pitanja nakon svakog poglavlja kako biste istovremeno provjerili razumijevanje. Neka odgovore zabilježe u bilježnicu bez prepisivanja pitanja. Možete postaviti pitanja višestrukog izbora ili im zadati da upišu odgovor. Nakon što su pogledali video, neka međusobno zamijene bilježnice pa pogledajte video još jednom, ali ovoga puta komentirajte zajedno točne odgovore tako da mogu provjeriti jedni drugima kako su riješili.
Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri obavljanju zadatka.
Pri rješavanju kviza Kahoot vodite računa o tome da je učenicima s teškoćama (primjerice, specifičnim teškoćama učenja, jezičnim teškoćama, intelektualnim teškoćama) potrebno više vremena za čitanje i/ili rješavanje zadatka. S obzirom na to, preporučuje se da nastavnik pročita pitanja i ponuđene odgovore prije nego što učenici dobiju mogućnost odabrati točan odgovor. Možete im ponuditi i drugi način – pripremiti nastavne listiće na kojima zaokružuju rješenja prema vlastitoj procjeni.
Za učenike s oštećenjem sluha važno je osigurati titlove prilikom gledanja videa i mjesto blizu izvora zvuka. Za učenike s teškoćama, po potrebi, omogućite višestruko gledanje videa. Provjerite s učenicima jesu li sve razumjeli gledajući video, a za učenike s jezičnim teškoćama važno je provjeriti i razumijevanje.
Sustavno provjeravajte je li učenik razumio sadržaj, pojmove i definicije te ponudite dodatna objašnjenja. Treba voditi računa o učenicima s teškoćama koje se odnose na jezični razvoj (npr. jezične teškoće i oštećenje sluha) jer nekima učenje stranog jezika može biti izazovno na razini razumijevanja i proizvodnje (ovisno o vrsti i stupnju teškoće), posebice u ograničenom vremenu koje traži jedna aktivnost. Stoga, za te učenike, po potrebi, predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, obratite pažnju kako generaliziraju znanje te posebno kako razumiju apstraktne pojmove.
Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim digitalnim alatima. Po potrebi, osigurajte i pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakšeg korištenja alata.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Razgovarajte s učenicima o posljedicama prirodnih katastrofa te kako one utječu na život ljudi. Pitajte ih dodatno: Kako se može pomoći u situacijama kada je neko područje pogodila prirodna katastrofa? Jeste li ikada sudjelovali u dobrotvornoj akciji? Smatrate li da se prirodne katastrofe ili nezgode u prirodi mogu spriječiti ili ublažiti? Nakon toga, podijelite učenike u manje grupe te svakoj grupi dodijelite jednu prirodnu katastrofu. Učenici pretražuju na internetu informacije o toj katastrofi, tj. definiciju, a trebaju navesti i najpoznatije primjere i njihova imena. Pitajte učenike što misle, zašto se oluje i nepogode imenuju imenima ljudi te misle li da ima li više ženskih ili muških imena koja su se upotrebljavala kod davanja naziva. Uputite ih na stranicu List of historical tropical cyclone names te recite da pogledaju imena po godinama. Pitajte ih koji je zaključak te pojasnite da su u nekim razdobljima korištena samo ženska imena, a kasnije su se izmjenjivala muška i ženska abecednim redom. Pojasnite da je to zbog društevnih razloga tog vremena kada se nije toliko brinulo o jednakosti spolova. U digitalnom alatu Canva učenici izrađuju informativni fotočlanak koji uključuje fotografije prirodne katastrofe te informacije koje opisuju slike. Također, trebaju kratko navesti koje su posljedice u primjerima koje su pronašli. Kod navođenja primjera naglasite da je dovoljno navesti grad ili državu u kojoj se dogodila prirodna katastrofa te naziv, godinu i jačinu tj. veličinu posljedica. Neka smisle zanimljiv, udarni naslov koji privlači pažnju čitatelja. Predstavnik svake grupe izlaže o odabranoj prirodnoj katastrofi u trajanju od dvije minute. Druge grupe vrednuju izlaganje bodovima, a boduju jasnoću prezentacije, primjere te točnost u korištenju jezika. Bodove zapisuju na listićima na kojima je tablica sa sastavnicama koje boduju za pojedinu grupu.
Nakon izlaganja uputite učenike da, u istim grupama, u digitalnom alatu Office 365 odaberu Word online te napišu kratak izvještaj i usporede primjere koje su naveli kako bi ponovili stupnjevanje pridjeva. Sadržaj ne dijele dalje, nego spremaju kako bi Vama bili dostupni izvještaji koji mogu poslužiti za formativno vrednovanje.
Sustavno provjeravajte je li učenik razumio sadržaj, pojmove i definicije te ponudite dodatna objašnjenja. Treba voditi računa o učenicima s teškoćama koje se odnose na jezični razvoj (npr. jezične teškoće i oštećenje sluha) jer nekima učenje stranog jezika može biti izazovno na razini razumijevanja i proizvodnje (ovisno o vrsti i stupnju teškoće), posebice u ograničenom vremenu koje traži jedna aktivnost. Stoga, za te učenike, po potrebi predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, obratite pažnju kako generaliziraju znanje te posebno kako razumiju apstraktne pojmove. Potaknite ih da nadopune mentalnu mapu koju su kreirali u prethodnoj aktivnosti. Po potrebi, možete osigurati i popis ključnih pojmova za pojedinu prirodnu katastrofu s objašnjenjem i, po mogućnosti, slikovnim prikazom.
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti.
Za učenike s deficitom pažnje osigurajte listu za provjeru koja će mu pomoći u strukturi zadatka.
Prilikom rada u skupini preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna tjeskoba). Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz spektra autizma, valja im najaviti strukturu sata na početku, kao i svaku daljnju promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Započnite aktivnost razgovorom o tome kako se možemo zaštititi dođe li do prirodne katastrofe, potresa ili poplave. Pitajte ih: Je li korisno znati pružiti prvu pomoć? Kako se trebamo ponašati i može li nam panika pomoći u stresnim situacijama? Mislite li da se muškarci lakše nose sa stresnim situacijama nego žene? Koga i koje brojeve zovemo u hitnim slučajevima? Nakon što su iznijeli ideje, uputite učenike da u digitalnom alatu Conceptboard zapišu ideje o savjetima o preživljavanju tako da imaju sve na jednom mjestu te da imaju lakši pristup. Unutar alata odaberite predložak Lotus diagram zbog preglednosti ideja. Postavite središnji pojam i zajedno razradite ideje oko njega. Kako bi učenici lakše došli do ideja, možete ih pitati: Kako biste se obukli i koju opremu biste ponijeli da idete planinariti? Biste li nosili japanke ili sandale? Što biste ponijeli na kampiranje? O čemu se treba pobrinuti pri odlasku s kampiranja? Podsjetite učenike na modalni glagol koji najčešće koristimo za davanje savjeta – should. Uputite ih da, na temelju dijagrama, u grupama naprave infografiku u digitalnom alatu Piktochart na temu Survival tips u kojoj će pregledno napisati i slikovito prikazati savjete o preživljavanju. Predstavnici pojedine grupe prezentiraju plakat, a ostali učenici dodjeljuju bodove za točnost korištenja jezika te korisnost i zanimljivost sadržaja, što kasnije možete i formativno vrednovati.
U ovoj aktivnosti ponovno pripremite ključne pojmove vezane za temu aktivnosti te njihovo objašnjenje i slikovni prikaz. Navedeno je vrlo korisno za učenike s jezičnim teškoćama i za učenike s oštećenjem sluha.
Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Preporuča se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman održati prezentaciju (što je posebno važno ako je kod učenika s teškoćama prisutna anksioznost).
Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti.
Posjetite s učenicima HGSS centar te intervjuirajte zaposlenike. Uputite učenike da kreiraju pitanja za intervju i saznaju kako se treba ponašati kada dođe do nezgode u prirodi ili do prirodne katastrofe. Također, neka doznaju koja je uloga spasilaca. Neka snime reportažu/intervju te objave video na mrežnoj stranici škole. Reportaža neka bude na engleskom jeziku, a intervju na hrvatskom s time da, u video, ubace titlove na engleskom jeziku. Video neka urede u digitalnom alatu Powtoon.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.