Pripremite prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint koristeći se fotografijama scena ili videoisječcima poznatih znanstvenofantastičnih filmova (Rat svjetova, Vremenski stroj, E.T., Zvjezdani ratovi, Avatar...). Potaknite učenike na raspravu o viđenom, vole li gledati takve filmove, prepoznaju li film na fotografiji. Zapišite na ploču u digitalnom alatu Stoodle teme fotografija koje učenici spominju u raspravi. Prikažite im zatim ulomak znanstvenofantastičnoga romana.
Učenike postavite u parove. Neka zapisuju sve odrednice, obilježja ulomka romana koji je pred njima. Potaknite ih na to da posebnu pažnju obrate na tematiku ulomka, odnose među likovima te jezične značajke (riječi koje označavaju kakvu znanstvenu pojavu ili izum). Nakon što su istražili sve što ste planirali, neka u paru nacrtaju umnu mapu i postave u nju sva važna obilježja znanstvenofantastičnog romana koja su uočili te svoje dojmove. Zatim neka par s parom razmijeni zaključke i raspravi o pojmu znanstvenofantastičnog romana. Zapišite na ploču zaključke učenika.
Podijelite zatim učenike u manje grupe (3 do 4 učenika) te im pripremite igru (primjerice pripremite varijantu Aliasa). Na kartice zapišite pojmove koji su vezani za pojmove znanstvene fantastike. To može biti neko obilježje, poznati film, knjiga. Možete uz pojam pripremiti i sličicu. Prije nego što krenete, dajte učenicima točne i detaljne upute te pravila igre. Predstavnik svake grupe staje pred razred te izvlači papiriće s pojmovima koje mora objasniti svojoj grupi, a da ne rabi riječ koja je zapisana na papiru. Igra je i vremenski ograničena, učenik ima 20 sekundi da objasni što više pojmova. Kada grupa pogodi pojam, ide na sljedeći. Dobiva se onoliko bodova/pojmova koliko je grupa točno pogodila u vremenskom tijeku igre.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Za gledanje fotografija i videoisječka na PowerPoint prezentaciji učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku − učenika koji će mu opisivati viđeno na zaslonu. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto blizu izvora zvuka ili stavite videoisječak s titlovima. Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen ulomak romana. Učeniku s teškoćama izdvojite nepoznate pojmove/riječi, ako ih ima, te mu ih objasnite. Omogućite mu rad u paru s učenikom s kojim dobro surađuje, koji je zainteresiran za rad i koji će mu pružiti podršku. Odredite zadatak učenika s teškoćama unutar para/grupe vodeći računa o njegovim jakim stranama. Tijekom igre aliasa ne inzistirajte na tome da učenik s teškoćama bude taj koji će objašnjavati pojmove ako on to sam ne želi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresirani učenici mogu osmisliti kvizove u digitalnom alatu Forms o romanima i filmovima koje ste spominjali u aktivnosti. Kvizove zatim odigrajte u razredu i potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje tih radova.
Ova aktivnost povezana je s prethodnom aktivnošću Gledajmo u tekst i zabavimo se!. Podijelite učenike u grupe te im pripremite ulomke različitih znanstvenofantastičnih romana. Njihov zadatak neka bude napraviti plakat u digitalnom alatu Canva kojim bi predstavili određeni ulomak ili čak cijelu knjigu ako im je poznata. Važno je na plakatu naznačiti autora i naslov knjige te što primjerenije dočarati crtežom ulomak i/ili knjigu. Svaki uradak neka postave na Lino ploču.
Osim plakata, zadajte im i da odglume scenu. Učenici mogu imati više vremena za ovu aktivnost pa mogu ulomak preobličiti u dramski tekst, pripremiti potrebne rekvizite, maske, odjeću... sve čime bi što vjernije mogli prikazati ulomak koji su čitali. Nakon aktivnosti, učenici mogu međusobno komentirati zadatak i vrednovati ostvaraje.
Pripremite im zatim videoisječke iz nekoga popularnog filma za djecu i mlade, primjerice iz serijala o Harryju Potteru, Kronika iz Narnije i slično. Potaknite ih na raspravu o razlikama unutar žanrova. Istaknite im razlike u temi, likovima, znanstvenom i fantastičnom. Pripremite im radne listiće u digitalnom alatu Wizer na temu tematske različitosti unutar znanstvenofantastičnoga žanra.
Zatim učenike podijelite u grupe, zadajte svakoj grupi temu ili mogu izvlačiti listiće koje ćete unaprijed pripremiti s određenom temom i/ili ključnim pojmovima za stvaranje priče. Svaka grupa zatim piše kratku priču znanstvenofantastične tematike. Dogovorite unaprijed pravila: minimalan broj riječi, ograničite broj likova i radnji. Kada završe, predstavnik svake grupe (učenici neka se dogovore tko će to biti) pročitat će napisanu priču. Možete se uključiti tako da na kraju svake pročitane priče, zapisujete na ploču obilježja znanstvenofantastičnoga koja su učenici uočili dok je predstavnik čitao.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učenika s teškoćama uključite u grupu s učenicima koji imaju slične interese i sposobnosti te s kojima ima dobar odnos. Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen tekst ovisno o vrsti i stupnju teškoće. Rabite font slova Ariel ili Calibri, povećajte font slova, razmak i prored. Možete svaku rečenicu staviti u novi red. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama koristiti navedenim digitalnim alatom. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Učenika s teškoćama se može unaprijed pripremiti za izradu plakata. Unaprijed s učenikom dogovoriti koje će žanrove on obrađivati te mu omogućite da unaprijed pripremi dio plakata ili bilješke za njegovu izradu. Učeniku s teškoćama odredite zadatak unutar grupe vodeći računa o njegovim jakim stranama. Za gledanje videoisječaka učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku − učenika koji će mu opisivati viđeno na zaslonu ili omogućite audiodeskripciju. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto blizu izvora zvuka. Radne listiće grafički prilagodite učeniku s teškoćama. Ovisno o vrsti teškoće pojednostavnite i smanjite broj zadataka u radnome listiću. Radni listić može biti i u Wordu grafički i jezično pripremljen da učenik lakše prati aktivnosti i u njima sudjeluje. Tijekom pisanja priče u grupi, učeniku s teškoćama odredite jasan zadatak u kojem može uspješno sudjelovati.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresiranim učenicima možete ponuditi istraživanje o popularnokulturnim tekstovima i filmovima te tematike. Neka istraže serijale knjiga/filmova o Harryju Potteru, Kronika iz Narnije, Igre prijestolja... Posebnu pažnju neka posvete istraživanju o prodaji reklamnih predmeta te što sve možemo kupiti nekom obožavatelju određenoga serijala. Mogu se i kritički osvrnuti na komercijalizaciju takvih serijala/filmova. Svoja otkrića mogu pripremiti u obliku prezentacije u digitalnom alatu Genially.
Podijelite učenike u parove. Zadajte im zadatak neka istraže neke od poznatijih klasičnih znanstvenofantastičnih romana (romani J. Verna, H. G. Wellsa...). Možete im nazive knjiga i autore napisati na listiće pa da svaki par izvlači svoj zadatak. U parovima zatim neka istražuju obilježja, tematiku, poveznicu s likovima. Posebno im istaknite povezanost sa znanosti te važnost tog obilježja u cijelome romanu. Zadatak zatim neka ostvare u nekom od digitalnih alata za prezentaciju, primjerice alatu Canva. Osim prezentacije, učenici neka se zabave i izradom puzzli u digitalnom alatu Puzzlemaker i osmosmjerke u alatu Word Search Lab. Možete zadati učenicima i izradu stripa. Svoje radove i igre zatim neka postave u zajedničku Wakelet kolekciju. Učenici neka predstave svoje uratke te ih prokomentirajte s ostalim učenicima. Važno je naglasiti učenicima da je znanstveni dio u romanima iznimno važan te ih možete uputiti na izume koji su nastali nakon objavljivanja nekih knjiga te moguću povezanost.
Prikažite zatim učenicima videoisječke iz poznatih znanstvenofantastičnih filmova, primjerice tematike o izvanzemaljcima ili umjetnoj inteligenciji. Možete potaknuti raspravu o znanstvenoj strani znanstvenofantastične tematike. Možete ih pitati za mišljenje o sve popularnijoj umjetnoj inteligenciji i njezinim mogućnostima te potaknuti završnu raspravu pitanjima poput: Mislite li da je dobro da se sve više razvijaju mogućnosti umjetne inteligencije?, Postaju li time ljudi pametniji ili gubimo neke važne umne funkcije prepuštajući razmišljanje umjetnoj inteligenciji?, Hoće li umjetna inteligencija preuzeti poslove ljudi?.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učenika s teškoćama stavite u par s učenikom koji je pozitivan prema radu, s kojim se druži te koji će mu rado pružiti podršku u radu. Paru u kojem je učenik s teškoćama dajte naziv romana koji već poznaju i za koji su čuli. Učeniku s teškoćama jasno odredite zadatak u paru. Možete mu pripremiti pisane ili slikovne upute za rad na zadatku. Provjerite znaju li se učenici s teškoćama služiti zadanim digitalnim alatima. Pokažite im rad u tim digitalnim alatima te im pripremite pisane/slikovne upute za rad u njima. Tijekom gledanja videoisječaka učenika s teškoćama, ovisno o vrsti teškoće, približite izvoru zvuka i slike, za učenike s oštećenjem vida omogućite audiodeskripciju ili podršku vršnjaka kod opisa vizualnih sadržaja. Za učenika koji ima poteškoća s razumijevanjem novih pojmova možemo rabiti primjere konkretnih situacija te slikovne prikaze (umjetna inteligencija).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresirane učenike usmjerite na istraživanje mrežnih stranica posvećenih objašnjenju i mogućnostima umjetne inteligencije. Neka pogledaju videozapise na tu temu i isprobavaju Al alate i aplikacije te pripreme zaključke u obliku prezentacije u digitalnom alatu TES Teach.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.