Kako biste uveli temu demokracije, učenike možete upitati tko je predsjednik njihovog razrednog odjela, kako su ga izabrali i zašto je takav način izbora važan. Kroz kratku raspravu učenici prepoznaju prednosti prava na izbor.
Učenicima najavite kako će u nastavku isprobati atensku demokraciju, ali prvo su im potrebna pitanja o kojima će glasovati. Pomoću digitalnog alata Tricider provedite oluju ideja kojom će učenici osmisliti nekoliko pitanja o kojima žele glasovati. Možete ih uputiti na činjenice iz života škole na koje žele utjecati ili neke teme koje su njima osobno bitne (npr. održavanje nastave subotom, izbacivanje domaćih zadaća pod uvjetom da na satu svi aktivno rade, hoće li se odreći nekih materijalnih uvjeta koje imaju u školi kako bi pomogli učenicima koji imaju manje, korištenje pirotehničkih sredstava, nogomet za djevojke…).
Pripremite za učenike tekst o atenskoj demokraciji u kojem je objašnjeno kako je u Ateni glasovala Narodna skupština koja se sastojala od punoljetnih muškaraca koji su rođeni u Ateni (dakle, nisu doseljenici i nisu robovi). Žene u Ateni nisu imale pravo glasa. Uputite učenike da u paru dobiveni tekst usporede s 45. člankom Ustava Republike Hrvatske odgovarajući na pitanje: Što je slično, a što različito u ova dva sustava? Članak Ustava možete unaprijed prilagoditi uzrastu učenika.
Osmislite kratke biografije stanovnika Atene. Ovisno o broju učenika u razredu, biografije pripremite tako da, kao i u pravoj Ateni, pravo glasa ima samo 10 do15% učenika u razrednom odjelu.
Primjeri biografija:
Ti si baka. Imaš 63 godine, rođena si u Ateni i ovdje si provela cijeli život. Imaš dvoje djece i petero unuka.
Ti si učitelj. Imaš 33 godine. Rob si.
Rođen si u Ateni, imaš 17 godina. Učiš za klesara.
U Atenu si se s roditeljima doselio kada si imao 7 godina. U Ateni imaš otvoreni obrt, oženjen si i imaš troje djece.
Učenici iz omotnice izvlače jednu biografiju čiju ulogu preuzimaju.
Koristeći digitalni alat Tricider učenici pristupaju glasovanju. Vjerojatno će vrlo brzo primijetiti kako samo mali dio njih zapravo ima pravo glasa, a odluka onih koji glasuju u konačnici utječe na sve. Potaknite razrednu raspravu.
Kako biste kod učenika naglasili prednosti moderne demokracije, postavite im par završnih pitanja, primjerice: Kako se današnja demokracija razlikuje od one u Ateni? Smatraš li da je demokratski sustav u Ateni bio pravedan? Zašto? Kako bi ti unaprijedio/la demokratski sustav u antičkoj Ateni?
Za završna pitanja možete iskoristiti neki alat za izradu anketa, primjerice Forms.
U svakom zadatku, koristeći digitalni alat, potrebno je provjeriti razumije li učenik s teškoćom naputak za rad te je uputno pritom povezati učenika s teškoćama s drugim vršnjacima u paru ili grupi kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Također je potrebno provjeriti razumije li učenik sve pojmove u pitanjima o kojima će glasovati, kao i u završnim pitanjima. Kod teksta kojega je učenik dobio, važno je voditi se onim prilagodbama koje odgovaraju konkretnom učeniku s teškoćom i strukturiranjem teksta na manje logičke cjeline, primjerice vizualizacija (slikama, slikovnim aplikacijama i druga vizualna pomagala). Također, je važno planirati i izvoditi aktivnost s predviđenim vremenom trajanja, uz uvođenje stanki ako je to učeniku potrebno zbog otklonjive pažnje, bržeg zamaranja i sl. (posebno za učenike s motoričkim teškoćama, deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem i poremećajem iz spektra autizma).
Općenite didaktičko-metodičke upute za rad s učenicima s teškoćama možete pronaći u materijalu: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Kako bi učenici osvijestili činjenicu da je polovina svjetskog stanovništva pravo glasa dobila tek nedavno, ako uzmemo u obzir starost demokracije, učenici mogu izraditi interaktivnu kartu svijeta koristeći digitalni alat ThingLink. Neka na karti označe države svijeta i prikažu godine kada su žene u tim državama dobile pravo glasa. Također, učenici će označiti i države u kojima je pravo i danas ograničeno. Popis relevantni(ji)h država možete izraditi unaprijed, a učenici samostalno traže podatke i izrađuju kartu. Dodatno, kartu i podatke s nje mogu usporediti s kartom koja prikazuje postotak žena u stanovništvu određene države. Povedite raspravu o pravednosti.
Učenicima na sat donesite različite tiskovine (prema učestalosti izlaženja) u kojima su tekstovi koji govore o ljudskim i dječjim pravima. Pustite učenike da slobodno prolistaju novine/časopise.
Povedite razgovor o tome koliko se danas koristi tisak, koje tiskovine oni rado čitaju i zašto. Podatke o tome što učenici najčešće čitaju možete prikupiti koristeći oblak riječi u alatu Mentimeter. Izdvojite tri klupe na koje ćete staviti oznake: dnevni tisak, tjedni tisak, mjesečni tisak. Uputite zatim učenike da razvrstaju prelistane tiskovine na odgovarajuću hrpu. Kratko raspravite o vrstama medijskih tekstova prema učestalosti izlaska.
Pripremite onoliko novinskih tekstova koliko želite imati skupina u razredu. Svaki tekst neka obrađuje različito ljudsko pravo. Nasumično odaberite onoliko učenika koliko želite imati skupina. Podijelite im tekstove. Na poleđini svakog teksta napišite broj od jedan do onog broja koliko želite imati skupina. Ostali učenici iz vrećice biraju brojeve i formiraju skupine. Učenici zatim u skupini čitaju tekst i pronalaze pozitivne vrijednosti koje tekst promiče te o njima razgovaraju unutar skupine. Učenici pozitivne vrijednosti koje su uočili upisuju u Mentimeter. Raspravite o njima s cijelim razredom. Nakon toga, učenicima dodijelite zadatak da različitim (unaprijed dogovorenim bojama) istaknu naslov, nadnaslov, podnaslov, fotografiju/ilustraciju i okvir. Zatim neka odabiru u koju bi vrstu tiskovine ubacili tekst koji su dobili i obrazlažu zašto. To mogu učiniti tako da razgovaraju u skupini i igrom papir, škare, kamen odaberu učenika koji će rezultate njihove rasprave predstaviti ostatku razreda. Zatim se zajednički nastavlja razgovor o važnosti forme u novinama. Može ih se potaknuti da razmisle koji još tiskani predmeti imaju zadanu formu (rokovnici, planeri, jelovnici, kalendari). Ideje opet prikupite koristeći oblak riječi u Mentimetru.
Za učenike s teškoćama koji imaju teškoća na području čitanja, razumijevanja pojmova, posebno apstraktnih, potrebno je razložiti i objasniti složene pojmove.Izvori teksta kojega će učenik s teškoćom obrađivati treba biti prilagođen radi postizanja učinkovitosti, s obzirom da se svi učenici ne snalaze u tekstu jednako uspješno. Korisno je osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka i pojednostavljivanje naputka za rad. Treba pružiti podršku učeniku načinom prikaza slijeda glavnih događanja i različitim načinima obilježavanja i isticanja bitnog, primjerice rečenice s ključnim informacijama, označavanje dijelova teksta i sl. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je uz iste postupke osigurati primjereno mjesto za sjedenje kako bi mogli dobro čuti sadržaj. Važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati predložak sa sažetkom i zaključcima rasprave da bi mogli nastaviti slijediti aktivnost s obzirom da im je viđeno potrebno objasniti i pisanim putem.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike motivirajte za izradu školskog kalendara u kojem će svaki mjesec istaknuti jedan datum kada se obilježava neki dan povezan s ljudskim pravima. Kao pomoć u radu uputite učenike na interaktivnu infografiku Pregled (deklaracije) ljudskih prava. Sa učenicima podijelite navedenu infografiku putem ove poveznice.
Ujedinjeni narodi proglasili su Opću deklaraciju o ljudskim pravima 1948. godine, kao instrument zaštite čovjeka, ljudskih prava i sloboda koje mu pripadaju.
Koristeći interaktivni element, prouči koja su to prava i na što se odnose. Što misliš, zašto su važna? Zašto ih je bilo važno definirati i zapisati, kada se neka od njih čine tako očita? Istraži i promisli.
Popis takvih dana mogu vidjeti na poveznici. Kalendar se može organizirati na način da gornji dio kalendara sadrži sliku koju će nacrtati, a koja će prikazivati neko ljudsko/dječje pravo, a donji dio popis dana s posebno označenim danom koji će obilježavati. Dodatno, učenici mogu osmisliti i nekoliko novih dana kada će oni u svom razredu obilježiti promicanje nekih pozitivnih vrijednosti (npr. Dan slanja pozitivnih poruka prijatelju, Dan pomaganja, Dan pisanja pozitivnih misli). Učenici svoje kalendare predstavljaju ostalim učenicima u razredu.
Izrađeni kalendar učenici mogu u dogovoru s ravnateljem škole poklanjati uz školske novine (ako ih škola izdaje) ili prodavati u sklopu školske zadruge (ako škola ima zadrugu). Kalendar mogu izraditi koristeći Word.
Aktivnost bi se provodila u sklopu teme Stari istok nakon što se učenici upoznaju s izumima mezopotamskih civilizacija, a time i kalendarom. U motivacijskom dijelu koji prethodi aktivnosti raspravite s učenicima o razlozima nastanka prvog kalendara, načinom kako je on nastao te osobama koje su ih izumile. Usporedite prvi kalendar s onim koji danas koristimo. Potaknite učenike na razmišljanje zašto nam je potreban kalendar, vrste kalendara i slično. Za provođenje aktivnosti idealno bi bilo podijeliti učenike u dvanaest parova. Svaki od parova izvlače iz kutijice/šešira papirić na kojima piše broj od jedan do dvanaest i oni predstavljaju mjesece u godini.
Učenici će pretraživanjem mrežnih stranica pronaći datume u mjesecu koji su dobili, a kojima se obilježavaju dječja, ali i druga ljudska prava. Zadatak je da učenici izaberu dva, tri datuma i uvrste ga u “svoj” mjesec u zajedničkom razrednom kalendaru. Učenici razmjenjuju misli u paru. Dogovaraju se oko izbora, istražuju na mrežnim stranicama o pravu koje su izabrali, razmišljaju kako bi se taj dan mogao obilježavati u razredu/školi. Učenici oblikuju sadržaj i pismeno se izražavaju. Predlažem korelaciju s Likovnom kulturom – nakon što učenici razviju ideju što će i kako prikazati, oslikavaju svoj kalendarski mjesec i unose tekstualni sadržaj. Učenici mogu svoj mjesec zajedničkog kalendara izraditi koristeći program za obradu teksta Word koji je dio Office 365 paketa a sadrži predložak za izradu kalendara. “Mjeseci” bi se mogli plastificirati i povezani izložiti u učionici ili školi.
Učenicima s teškoćama više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme. Rad u paru odgovara učenicima s teškoćama kada se izvode praktične aktivnosti jer im pruža mogućnost uključivanja u skladu sa sposobnostima. Tijekom rada u paru važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Učenicima s teškoćama potrebno je osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputka za rad, ali i strukturiranje na manje logičke cjeline. Zadatci sa/na slikovnim prikazima olakšavaju rješavanje gotovo svim učenicima, a posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja te učenicima s teškoćama iz spektra autizma. Za učenike s teškoćama prilikom oblikovanja sadržaja poželjno je izdvojiti bitne odrednice i napraviti sažetak jer im se na taj način olakšava rad. Ako je učeniku poteškoća pisano izražavanje, pisano rješavanje za te učenike vremenski ne treba ograničavati i ispravljati, već im se može smanjiti broj zadataka ili pisano izražavanje zamijeniti usmenim.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu istražiti na mrežnim stranicama na koji način razvoj tehnologije i moderni izumi utječu na kršenja dječjih prava. Potaknite učenike na razmišljanje dajući im primjer: dječji rad u afričkim rudnicima – razvoj pametnih mobitela, e-auta ili laptopa. Uputite učenike na sljedeće video zapise, UNICEF Škole za Afriku – Burkina Faso – rad ili obrazovanje? i Hiljade djece u indijskim rudnicima. Upozorite učenike da je video zapis Hiljade djece u indijskim rudnicima na bošnjačkom jeziku te da pitaju učitelja za objašnjenje manje poznatih riječi. Učenici istražuju na koji način su prekršena prava prema Konvenciji o zaštiti prava djece i svoja istraživanja prikazuju pomoću digitalnog plakata u alatu Canva.
Uputite učenike na Interaktivnu infografiku – pregled prava djeteta kako bi se upoznali s temeljnim pravima djeteta. Navedenu infografiku podijelite sa učenicima putem ove poveznice.
20.11. 1989. godine, 196 država svijeta ujedinilo se u namjeri da zaštiti pravo svakog djeteta na zdravo, sigurno i slobodno djetinjstvo i odrastanje u krugu obitelji. Prava djeteta kako ih definira Konvencija su univerzalna i svevremenska te su temelj humanog i odgovornog društva koje štiti svoje najmlađe članove.
Koristeći interaktivni element, istraži Konvenciju o pravima djeteta. Razmisli i istraži zašto su definirana na način na koji jesu i kakav utjecaj osiguravanje pojedinog prava ima na dijete i njegovo odrastanje.
Pripremite papiriće s dječjim pravima i papiriće s obvezama koje pripadaju napisanim pravima. Svako pravo i pripadajuća obaveza su ispisana dva puta. Bitno je pripremiti onoliko papirića koliko u razredu ima učenika.
Učenici iz kutije/šešira izvlače papiriće s pravom ili obvezom. Razgovorom i šetnjom učionicom učenici traže svoj par. U grupe se spajaju tako da sami povežu koja prava se nadovezuju na obveze. Unutar svake grupe, učenici koji su izvukli papirić s pravom, glume situaciju iz života vezanu za dječje pravo, a drugi par glumi životnu situaciju vezanu za obvezu djeteta.
Svaki učenik crta glumljenu situaciju koju su gledali – učenici koji su glumili pravo crtaju obavezu, a oni koji su glumili obvezu crtaju pravo. Učenici crtaju tušem, metalnim perom i kistom.
Učenici promatraju ostvarene crteže te učenici koji su crtali isto pravo/obavezu zajedno predstavlja svoje crteže ostatku razredu. Pri tome objašnjavaju prikazano pravo/obavezu te zašto su ga tako prikazali. Ostali učenici promatraju radove, kroz raspravu ukazuju na zanimljiva rješenja i moguće poboljšanja.
Učenike uputite da promotre Rembrandtov crtež Dvije žene uče dijete hodati, c.1635 - c.1637 te da uoče crte po toku i karakteru koje je umjetnik koristio i dojam koji je ostvario takvom upotrebom crta. Ujedno promatraju svoje crteže i analiziraju koje su oni crte po toku i karakteru koristili u svom radu. Osim toga učenici uočavaju i temu crteža koju je umjetnik prikazao i povezuju je sa dječjim pravima i obavezama.
Uputite učenike da fotografiraju svoj crtež kako bi ga kod kuće postavili na virtualnoj oglasnoj ploči Lino ili pripremite izložbu radova u školi, obilježavajući dan ljudskih prava.
S učenicima s teškoćama potrebno je dogovoriti vremenske segmente rada i smjernica vezanih uz kretanje ili nedopuštene oblike ponašanja. Učeniku s teškoćom potrebno je osigurati rad u paru ili u grupi učenika, tako da obavezno bude uključen, kao i razmjenu mišljenja. Pritom je potrebno ostaviti dovoljno vremena za osobne i grupne interakcije (glumu). Pri planiranju aktivnosti može se predvidjeti na što će posebno obraćati pažnju, s čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. U aktivnosti crtanja uz usmjeravanje se mogu uključiti gotovo svi učenici s teškoćama, osim učenika s ometajućim motoričkim poremećajima i slijepih učenika. Učenicima s oštećenjima vida potrebno je omogućiti opisati im što se gleda, tj. crtež kao i prikazano pravo/obvezu prikazanu na crtežu. Za učenike s oštećenjima vida, motoričkim teškoćama, s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti, poremećajima u ponašanju i emocionalnim poremećajima, učenicima s intelektualnim teškoćama ili teškoćama iz spektra autizma, potreban je i dodatni poticaj, da bi ih se usmjerilo na pozornije promatranje (tiha govorna uputa, dodir po ruci ili ramenu). Ukoliko je za učenika s motoričkim poremećajem i/ili grafomotiričkim teškoćama tehnika tuša, uporabe metalnog pera i kista prezahtjevna aktivnost može im se omogućiti druga tehnika, primjerice olovkom (olovke HB, meke B3 ili B4 ili mekanije) te flomasterima različitih debljina. Za uočavanje crta po toku i karakteru te za analizu teme crteža uputno je za učenike s motoričkim teškoćama, specifičnim teškoćama čitanja i pisanja, učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti organizirati rad u paru.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici u programu Paint dorađuju fotografiju crteža tako da dodaju plohe u boji kako bi ostvarili ritam na plohi. Svaki učenik samostalno digitalno dorađuju crtež. S tako obrađenim crtežom učenici koristeći Word izrađuju plakat na temu dječjeg prava ili obaveze koju su prikazali. Uz likovni rad mogu ubaciti naslov i/ili kratak slogan koji su sami osmislili s ciljem objašnjenja prikazanog prava/obaveze djeteta. Plakat se može postaviti kako u učionici za razredni pano "Naša razredna pravila" ali i na hodnik škole.
Zadatak se može provoditi u sklopu nastave Informatike. Aktivnost se može raditi povodom Međunarodnog dana dječjih prava 20. studenog.
S učenicima povedite razgovor o sigurnosti i privatnosti koju imaju kada se koriste internetom, te njihovoj povezanosti s ljudskim pravima. Učenicima treba osvijestiti činjenicu da nema razlike između online i offline ljudskih prava te da korištenje interneta za sobom donosi, kako prava, tako i obveze. Objasnite učenicima što su postavke privatnosti, gdje se nalaze te jednim primjerom kako se koriste. Kako bi se informirali o ljudskim pravima uputite ih na interaktivnu infografiku Pregled (deklaracije) ljudskih prava (infografika se nalazi u aktivnosti ovog scenarija pod nazivom Otisnuta prava). Olujom ideja, koristeći alat Tricider, odaberite što više prava i obveza koje imamo prilikom služenja internetom te povedite razgovor o njihovoj primjeni i u stvarnom životu.
Učenike podijelite u parove. Jedan par neka na velikom papiru za postere crta stablo s razvijenim granama. Ostalim parovima dodijelite po jedno ljudsko pravo. Prava neka budu što bliskija djeci. Svi izvršavaju zadatak prema istim uputama, koje ste unaprijed pripremili. Koristeći Word ili 3D Bojanje trebaju izraditi list ili plod na kojem će pisati zadano ljudsko pravo ili poruka, slogan, crtež vezan za to pravo. Radovi trebaju biti približno jednakih veličina pa im zadajte uputu o veličini slike. Potaknite učenike da se u svom radu pokušaju osvrnuti na dodijeljeno im pravo i u online okruženju. Radove treba ispisati u boji, izrezati i zalijepiti na stablo na plakatu. Plakat izložite na hodniku škole. Ovisno kada provodite aktivnost možete iskoristiti božićno drvce s ukrasima ili uskršnju košaru sa šarenim jajima.
Pri ovoj aktivnosti, kada se koriste internetom, za svakog učenika s teškoćama važno je predvidjeti ulogu koju će imati, u skladu s onim što učitelj procijeni da učenik može. Na taj način će se osigurati aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u ovoj aktivnosti, a rad u paru odgovara učenicima s teškoćama jer im pruža mogućnost uključivanja u skladu sa sposobnostima. Prilikom objašnjavanja pojmova postavke privatnosti, online, offline potrebno je provjeriti razumije li učenik te pojmove te ako je potrebno, i pojednostavljeno objasniti te na primjerima na internetu pokazati gdje se nalaze, pri čemu je uputno voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Kod rada u paru, uputno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka za učenika s teškoćom. Prilikom prikupljanja podataka važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama), u čemu će koristiti upravo dobro organizirani rad u paru. Učenike s teškoćama također je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika.
Dodatne informacije možete potražiti u priručniku: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu od crteža osmisliti i video u digitalnom alatu Google fotografije ili ako imate takvu mogućnost na svom računalu, poredajte fotografije i odaberite opciju automatska reprodukcija. Uz svaki crtež trebaju unijeti i ime autora. Uradak se može objaviti na web stranici škole.
Council of Europe, Youtube, Make your voice heard (5. 3. 2020.)
Council of Europe, Youtube, Once upon a time, local democracy (5. 3. 2020.)
Pecolaj, D., M. Bajkuša i M. Šarić (ur.) (2021.) Učenik građanin: zbirka prijedloga nastavnih priprema uz priručnik za Građanski odgoj i obrazovanje. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
Edukatalog, Prezentacija: Ljudska prava (5. 3. 2020.)
B.a.B.e. Budi aktivna. Budi emancipirana. Kratka povijest ljudskih prava (5. 3. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.