Predmet
Likovna umjetnost 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Otpor!

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • subverzivna umjetnost
  • ikonoklazam
  • kulturocid
  • performans
  • angažirana umjetnost

Svi na barikade!

Cilj aktivnosti je potaknuti učenike da razmišljaju o izvorima i metodama pritiska na slobodu pojedinca, a zatim i slobodu umjetničkog izražavanja. U skladu s time, trebaju razmisliti i o pritisku na opis načina na koje se umjetnost opirala toj prisili. U uvodnom dijelu sata uputite učenike da odgovore na pitanje što je (ili tko, koja institucija) bilo izvor najvećeg gušenja sloboda od renesanse do danas koristeći se digitalnim alatom Tricider. Očekuje se da će učenici ponuditi različite odgovore poput, primjerice, ideologija (nacionalizam, komunizam i sl.), vjera i crkva, vlast i represivni sustavi, društveno-gospodarski ustroj (kapitalizam, društvene nepravde), rasna/spolna/rodna nejednakost, rat. Učenike zatim potaknite da svoje odgovore obrazlože potkrepljujući ih konkretnim povijesnim primjerom.

Nakon što učenike pitate može li se jezikom umjetnosti pružiti otpor izvoru pritiska i nepravde, uputite ih na istraživački zadatak. Učenike podijelite na rad u paru i usmjerite na istraživanje, analizu i tumačenje značenja djela koje se sadržajno oslanja na pojam obrane slobode pojedinca ili društva protiv izvora prisile i nepravde.

Učenici će potom selektivno istražiti izvore, odabrati relevantne primjere, a zatim će reprodukcije primjera postaviti na zajedničku oglasnu ploču i grupirati ih u tematske cjeline koristeći se digitalnim alatom Lino te će interpretirati djelo kao čin otpora. Usmjerite učenike na korištenje valjanih izvora i reprezentativnih djela prilikom istraživanja.

Predlažemo sljedeće primjere:

Antiratna djela:

Ženski identitet:

Iskorištavanje radnika, kapitalizam

Vjera i crkva:

Otpor ideologiji:

Rasna, rodna, spolna jednakost:

U završnom dijelu sata potaknite učenike na raspravu o predstavljenim djelima i na vođenu raspravu o tome može li umjetnost biti subverzivna. Također, sadržaj možete aktualizirati razgovorom i raspravom o tome koji od navedenih društvenih problema učenici uočavaju u svojoj neposrednoj okolini, koji su tome uzroci i kako pristupiti problemu.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Potaknite učenike na razgovor o izvorima i metodama opresije slobode pojedinca, a u skladu s time i slobode umjetničkog izražavanja. U uvodnom dijelu sata uputite učenike da odgovore na pitanje što je (ili tko, koja institucija) bilo izvor najvećeg gušenja sloboda od renesanse do danas, koristeći se digitalnim alatom Tricider. Očekuje se da će učenici ponuditi različite odgovore: ideologija (nacionalizam, komunizam i sl.), vjera i crkva, vlast i represivni sustavi, društveno-gospodarski ustroj (kapitalizam, društvene nepravde), rasna/spolna/rodna nejednakost, rat. Zatim ih potaknite da svoje odgovore obrazlože potkrepljujući ih konkretnim povijesnim primjerom.

Nakon što učenike pitate može li se jezikom umjetnosti pružiti otpor izvoru pritiska i nepravde, uputite ih na istraživački zadatak. Podijelite učenike na rad u paru i usmjerite na desetominutno istraživanje, kratku analizu i tumačenje značenja djela koje se sadržajno oslanja na pojam obrane slobode pojedinca ili društva protiv izvora prisile i nepravde. Učenici će istražiti predložene primjere s popisa izvora, a zatim će reprodukcije primjera postaviti na zajedničku oglasnu ploču i grupirati ih u tematske cjeline. Pritom će se koristiti digitalnim alatom Lino te će interpretirati djelo kao čin otpora.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Podijelite učenike u parove i zajedno čitajte izvore kako biste identificirali primjere djela koja se oslanjaju na pojam obrane slobode pojedinca ili društva protiv izvora prisile i nepravde.
Razmotrite mogućnost da učenika stavite u par s nekim tko je iskusniji ili napredniji u tom području kako biste mu pružili podršku i smjernice tijekom zadatka.
Kako bi se olakšala selektivna analiza i tumačenje izvora, dajte učenicima pregledne tablice ili matrice koje im mogu pomoći u organizaciji i sistematizaciji informacija.

Ako učenik s motoričkim poremećajem ima poteškoća u pisanju ili crtanju, možete mu ponuditi alternativne načine izražavanja, poput govornog zapisa ili upotrebe grafičkih organizatora. Također, osigurajte da je prostorija pristupačna i prilagođena za kretanje učenika s invaliditetom.

Učenicima s oštećenjem vida osigurajte da su sva djela dostupna u audio obliku i da je sve potrebno za rad s digitalnim alatom Lino dostupno pomoću softverskih pomagala poput čitača zaslona ili proširenja za povećanje fontova. Također, možete pružiti fizički osjetljive predmete ili modele djela kako biste olakšali razumijevanje.

Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte da su svi materijali dostupni u pisanom obliku i/ili uz pomoć tumača za znakovni jezik odnosno prijevoda govornog jezika u znakovni jezik. Možete se, također, koristiti vizualnim pomagalima poput ilustracija i fotografija kako bi se dodatno pojasnilo značenje djela.

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja možete pružiti grafičke organizatore i alate za organizaciju ideja kako biste pomogli u procesu istraživanja i organiziranju materijala. Osim toga, pružite dodatnu vježbu ili provedite individualne sesije da biste bili sigurni da učenik razumije zadatak i način rada.

Prilagodbe za alat Lino:

  • učenicima s motoričkim teškoćama korisno je omogućiti upotrebu alternativnih uređaja za upravljanje računalom poput miša s velikim gumbom ili dodirnih zaslona
  • učenicima s oštećenjem vida preporučuje se korištenje softverom za čitanje zaslona ili veći fontovi i kontrastne boje
  • učenicima s oštećenjem sluha potrebno je osigurati alternativni način komunikacije poput znakovnog jezika ili pisanih uputa
  • učenicima sa specifičnim teškoćama učenja preporučuje se smanjiti količinu informacija na ekranu ili ponoviti upute kako biste osigurali jasnoću i razumijevanje.
Ako učenici imaju poteškoća koristeći se digitalnim alatima kao što je Lino, možete im pružiti dodatnu podršku kroz razgovor jedan-na-jedan ili grupne radionice. Također, dajte im upute u pisanom obliku kako bi ih mogli upotrijebiti kao referencu tijekom zadatka.
Uzmite u obzir različite načine na koje učenici mogu sudjelovati u raspravi. Moguće je da neki učenici preferiraju verbalnu izražajnost, dok drugi više vole pisanu komunikaciju ili neku drugu vrstu izražavanja. Neka svaki učenik sudjeluje na način koji mu najviše odgovara.
Podijelite raspravu u manje grupe. Tako će se učenici osjećati ugodnije i vjerojatnije će sudjelovati u raspravi. Upute za raspravu možete podijeliti u pisanom obliku kako bi učenici imali jasnije smjernice.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Znatiželjnim učenicima predložite istraživanje o velikim umjetnicama čija je djelatnost bila usmjerena na obranu ženskih prava. Kao izvor može poslužiti poveznica O subverzivnim umjetnicama. Rezultate istraživanja učenici će predstaviti u razredu ili u obliku e-portfolija.

Nastavna aktivnost za predmet X

Svi na barikade!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje oblike pritiska na umjetničku slobodu pojedinca, istražuje likovne primjere otpora, predstavlja i tumači njihovo značenje te raspravlja o umjetnosti kao subverziji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Izravno s mjesta događaja

Uništavanje spomenika kulture oblik je uništavanja naroda, sustavno brisanje tragova postojanja etničke, društvene i vjerske zajednice. Uništavanje baštine istovremeno predstavlja i uništavanje identiteta zajednice i prostora te je, u skladu s time, usporedivo s genocidom i ekocidom. Cilj aktivnosti je potaknuti učenike na razmišljanje o posljedicama uništavanja kulturnog sustava. Motivirajte ih nastavnom metodom "oluje ideja" (brainstorming) tako što ćete, koristeći se digitalnim alatom Coggle, izraditi umnu mapu u čijem je središtu pojam kulturocid iz kojeg će se granati pojmovi razlozi, primjeri, posljedice.

Kroz vođenu raspravu učenike potaknite da se prisjete povijesnih i nedavnih primjera kulturocida, razloga zbog kojih su se dogodili i njihovih posljedica. Učenici će se prisjetiti povijesnih primjera poput ikonoklazma u Bizantu, arapskih i mongolskih osvajanja, protestantskog uništenja crkvene baštine, brisanja židovske europske kulture i palestinske kulture na danas okupiranim područjima, sustavnog uništavanja spomeničke baštine tijekom i nakon Domovinskog rata, kulturocid islamskih militanata i ruskih agresora.

Učenike organizirajte u manje grupe i usmjerite ih na istraživanje jednog od primjera kulturocida. Putem tableta ili pametnih telefona pristupit će internetu i u tražilici istražiti izvore o gore navedenim primjerima kulturocida. Prikupljenim podatcima učenici će se koristiti u digitalnom alatu Fodey Newspaper kako bi izradili novinski članak kojim će izvijestiti razred o događaju uživljavajući se u ulogu reportera. Predložite učenicima raspodjelu poslova unutar grupe. Potrebni su vam fotoreporter, arhivski istražitelj i tekstopisac. Novinski članak treba sadržavati sljedeće elemente:

  • mjesto, vrijeme događaja, kratak opis događaja
  • kratak opis razloga sukoba
  • posljedice sukoba na umjetničko stvaralaštvo/baštinu.

Rezultate istraživanja učenici će pohraniti na razrednoj platformi OneNote.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Prilagodite vremensko ograničenje za oluju ideja i dopustite učenicima da razmišljaju i doprinose svojim idejama u svom tempu.
Ako neki učenici imaju poteškoća s pisanjem, dopustite im da svoje ideje izraze usmeno ili se koriste digitalnim alatima poput govornog prepoznavanja ili aplikacije za prevođenje govora u tekst.
Imaju li učenici vizualnih poteškoća, pomoću zvučnih signala ili verbalnih podsjetnika ih upozorite kada su na redu za doprinos idejama.
Prilagodite alat Coggle tako da sučelje bude veće i jednostavnije za navigaciju, a fontovi veći i jasniji.
Ako učenici imaju poteškoća u razumijevanju koncepta kulturocida ili drugih pojmova koji su povezani s aktivnošću, ponudite dodatna pojašnjenja i primjere kako bi im bilo lakše razumjeti i pridonijeti idejama.
Organizirajte učenike u manje radne skupine koje se sastoje od dva do tri učenika i usmjerite ih da istraže primjer kulturocida. Ako je potrebno, dodijelite učenicima teme koje će istraživati kako biste ih usmjerili.
Učenicima pružite vizualne primjere kako biste im pomogli da razumiju zadatak. Možete upotrijebiti fotografije, slike ili videozapise koji prikazuju primjere kulturocida da im date ideje o onome što trebaju istraživati.
Učenicima pružite dodatnu pomoć tijekom istraživanja. Koristite se vizualnim pomagalima koja im pomažu organizirati svoje misli, poput umnih mapa ili vizualnih dijagrama.
Razmislite o prilagodbi zadatka u skladu sa sposobnošću svakog učenika. Ako je potrebno, dodijelite manje zahtjevne zadatke onima koji se bore s konceptima ili čitanjem i pisanjem.
Ohrabrite učenike da surađuju i razgovaraju jedni s drugima tijekom zadatka. Učenicima možete dati dodatne zadatke koji promiču suradnju poput intervjua s drugim učenicima ili pomoć u izradi novinskih članaka.
Prilagodite vrijeme potrebno za izvršavanje zadatka. Ako učenici trebaju dodatno vrijeme, pružite im ga kako bi se mogli usredotočiti na zadatke koji zahtijevaju pažljivo čitanje ili pisanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite znatiželjnim učenicima istraživanje kulturocida doseljenika prema domicilnom stanovništvu Sjeverne Amerike, Australije i Novog Zelanda. Rezultate će predstaviti koristeći se digitalnim alatom Thinglink na karti svijeta.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izravno s mjesta događaja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kritički tumači uzroke i posljedice kulturocida u obliku novinskog članka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Izazivajmo nerede!

Performans je sugestivan medij često usmjeren ka kritici suvremenih društvenih pojava. Premda su učenici već upoznati s performansom u sklopu teme Tijelo kao subjekt, ovdje se pristupa tom mediju kao iskazu otpora protiv svih oblika ugnjetavanja slobodâ. Cilj ove aktivnosti je potaknuti učenike na kritičko promišljanje značenja i poruke performansa unutar društveno-povijesnog konteksta kao oblik kritike i otpora političkim i društvenim pojavama. Moguće ga je ostvariti analizom umjetničkih postupaka, toka izvedbe, tumačenjem značenja prostora u kojem se djelo izvodi te interakcijom s publikom. Zbog složenosti aktivnost je moguće realizirati u obliku domaće zadaće ili manjeg projekta.

Interes učenika potaknite projekcijom dokumentarnog filma o performansu Marine Abramović iz 1974. godine Rhythm 0 i pitanjem prema čemu je uperena kritika tog djela i kojim je sredstvima umjetnica upućuje publici. Nakon kraće rasprave učenike organizirajte u manje skupine i usmjerite na rješavanje zadatka. Trebaju odabrati jedan od predloženih autorskih imena s popisa, istražiti opus i odabrati jedan performans navedenog autora. Zatim, valja analizirati izražajne elemenata djela, izraditi tablicu (u skladu s donjim primjerom) i pohraniti tablicu na zajedničkoj platformi OneNote.

Ime i prezime autora, naziv djela, godina, poveznica na video:

prostor u kojem se performans odvija
publika pred kojom se performans odvija
što umjetnik čini: postupci, kretnje, akcija, intervencija
kakva je reakcija publike (pasivna, aktivna, uključena, potaknuta, ravnodušna…)
što je umjetnik želio postići kod publike i zašto
zašto je umjetnik odabrao baš ovaj prostor
društveno-povijesni kontekst nastanka djela
značenje djela kao oblika otpora (komu, čemu, čime, kako, zašto…)

Prijedlog umjetnica i umjetnika čiji se opus svrstava u angažiranu umjetnost:

Tomislav Gotovac, Zhang Huan, Chris Burden, Rasheed Araeen, Tanja Ostojić, Jeremy Deller, Wafaa Bilal, Petr Pavlensky, Sandra Sterle, Richard Long, Siniša Labrović, Adrian Piper, Zlatko Kopljar, Betina Habjanič, Vlasta Delimar, Nina Kamegarin, Marko Marković, Sanja Iveković, Roman Ondak, Abel Azcona, Brahim Jiwabreh, Oleg Kulik, Marina Abramović, Bruno Isaković, Joseph Beuys, Željko Jerman.

U završnom dijelu aktivnosti učenici po skupinama osmišljavaju vlastiti performans. Pojedina će grupa reinterpretirati odabrano djelo smještajući ga u kontekst vlastitog društvenog okoliša i problematizirajući suvremene pojave. Drugim riječima, članovi grupe odabiru neki zajednički problem koji uočavaju u neposrednoj ili široj društvenoj okolini te, načinima i postupcima koje je koristio odabrani umjetnik čije su djelo analizirali, reinterpretiraju performans aktualizirajući ga. Grupe će zatim mobitelom snimiti performans koji izvode u razredu ili drugom odabranom prostoru i objaviti ga na zajedničkoj platformi OneNote. Nakon prezentacije svih radova učenici će u razredu raspravljati o kvaliteti izvedbe i uspješnosti prenošenja poruke.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.
Učenicima pružite dodatne primjere i objašnjenja o tome kako uspješno prenijeti poruku koristeći se performansom. Mogli biste im prethodno pokazati primjere drugih performansa koji su bili uspješni u toj namjeri.
Ako neki učenici imaju teškoća s kreativnim izražavanjem, dajte im nekoliko smjernica ili ideja kako reinterpretirati odabrano djelo.
Učenicima s teškoćama jezično-govorne glasovne komunikacije omogućite alternativne načine izražavanja svojih ideja poput crtanja, pisanja ili govornih komentara.
Učenicima s motoričkim teškoćama omogućite da zadatke rade u grupama ili parovima kako bi mogli lakše podijeliti zadatke i međusobno si pomoći. Također, pružite mogućnost korištenja alternativnim alatima poput papira i olovke umjesto platforme OneNote.

Učenicima s oštećenjem vida omogućite pristup dokumentarnom filmu s audiodeskripcijom te osigurajte da svi dokumenti i materijali budu dostupni u formatu prilagođenom njihovim potrebama, poput teksta uvećanog fonta.

Za učenike s oštećenjem sluha osigurajte da svi videomaterijali imaju titlove ili transkript te se koristite vizualnim pomagalima poput slika ili grafikona kako biste im olakšali razumijevanje koncepta.

Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja razmislite o pojednostavljenju zadatka ili korištenju vizualnim pomagalima da biste im olakšali analizu djela. Također, omogućite im dodatno vrijeme za izvršenje zadatka - ako bude potrebno.

Primjeri prilagodbi za platformu OneNote:

  • učenicima s motoričkim teškoćama može biti teško koristiti se tipkovnicom ili mišem. U tom slučaju, mogu upotrijebiti alate za rukopisni unos teksta ili govorni unos koji se nalaze u aplikaciji OneNote. Također, učenicima možete omogućiti veći font ili veći razmak među linijama kako bi im bilo lakše čitati i pisati

  • učenicima s oštećenjem vida mogu pomoći prilagodbe kao što su povećanje fonta, upotreba većeg kontrasta između teksta i pozadine ili korištenje govornim naredbama za navigaciju po aplikaciji

  • učenicima s oštećenjem sluha mogli bi trebati prijevodi ili titlovi za videozapise koji se dijele u alatu OneNote. Također, moguće je koristiti se alatima za transkripciju govora koji će automatski pretvoriti govor u tekst i olakšati razumijevanje

  • učenicima sa specifičnim teškoćama učenja mogle bi pomoći prilagodbe kao što su uporaba kategorija ili oznaka koje će im pomoći da organiziraju informacije onako kako im najviše odgovara. Također, mogu se koristiti vizualnim predlošcima ili matricama koje će im pomoći u organizaciji ideja i olakšati pisanje eseja ili izvješća.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Predložite učenicima istraživanje tzv. bečkih akcionista te izradu plakata pomoću digitalnog alata Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izazivajmo nerede!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira i tumači performans kao oblik otpora pritisku, reinterpretira djelo i raspravlja o uspjehu prijenosa poruke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Francisco Goya, 3. svibnja (1808.)

Pablo Picasso, Guernica (1937.)

Robert Capa, Smrt borca (1936.)

Wafaa Bilal, … i brojeći (2010.)

BLU, Art in the Streets, MoCA (2010.)

Edo Murtić i Zlatko Prica, Jama (1944.)

Shirin Neshat, Allahove žene (1995.)

Tanja Ostojić, Tražim muža s EU putovnicom (2000.-2005.)

Sanja Iveković, Ženska kuća (1998. - 2002.)

Artemisia Gentileschi, Judita i Holoferno (1620.)

Santiago Sierra, Linija 250cm tetovirana na šest plaćenih osoba (1999.)

Alexander Kosolapov, Ikona od kavijara (1995.)

Banksy, Kapitalizam (2006.)

Hyeronimus Bosch, Brod luđaka (1500.)

EXAT'51. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje.  Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 4. 4. 2023.

Grupa Gorgona. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 4. 4. 2023.

Jean-Michel Basquiat, Ironija crnog policajca (1981.)

Keith Haring, Neznanje = strah, šutnja = smrt (1989.)

O subverzivnim umjetnicama

Marina Abramović, Rhythm 0 (1974.)

Gudek Snajdar, Tea, Bizantska umjetnost: ikone i ikonoklazam

Bečki akcionisti

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.