Za ovu aktivnost pripremite kartice za učenike, na kojima će na jednoj strani biti prikazana ista stanica, odnosno embrionalna matična stanica, a na drugoj će strani svake kartice biti slika nekih drugih stanica, primjerice mišićnih stanica, jajne stanice, epidermalnih stanica, živčane stanice, stanica koje izgrađuju kosti. Podijelite kartice učenicima, ali tako da je slika embrionalne matične stanice okrenuta od učenika kako bi je svi mogli vidjeti, te ih zamolite da formiraju liniju ili krug. Usmjerite pozornost učenika na usporedbu izgleda stanica na karticama, njihove građe, kao i smještaja DNA molekule u stanici. Upitajte učenike: Bismo li mogli hodati, trčati, pjevati da su sve naše stanice jednakog izgleda? Nakon što odgovore, neka okrenu kartice tako da slika određene stanice bude okrenuta od njih kako bi je svi mogli vidjeti. Neka pokušaju imenovati stanicu prikazanu na svojoj kartici. Potaknite učenike na promišljanje što je zajedničko, a što različito tim stanicama. Ponovno usmjerite učenike na usporedbu izgleda, građe, molekule DNA u jezgri, ali i uloge tih stanica u organizmu. Raspravite s učenicima o ulogama diferencijacije i specijalizacije stanica u višestaničnom organizmu. Zatim uputite učenike da u skupinama, pretražujući mrežne i druge izvore, istraže na koji način aktivnost gena utječe na izgled i ulogu stanice. Naglasite učenicima da istraže zašto je evolucijskim razvojem stanica došlo do regulacije aktivnosti gena. Učenike uputite na uvodni odlomak u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 1, Jedinica 1.3, kako bi im pomogao u istraživanju. Rezultate odnosno zaključke svojih istraživanja jedan učenik iz svake skupine, služeći se svojim prijenosnim telefonom, zapisuje na ploču alata Padlet koju ste unaprijed pripremili. Svoje zaključke trebaju obrazložiti i potkrijepiti činjenicama. Nakon što su sve skupine upisale zaključke, pročitajte ih i raspravite s učenicima o njima. Prilikom rasprave usmjerite učenike na povezivanje aktivnosti gena s ekonomičnom raspodjelom energije svake stanice te na to da je u višestaničnih organizama reguliranjem aktivnosti gena omogućena specijalizacija stanica za različite uloge. Dodajte te zaključke na ploču alata Padlet i podijelite je u razrednoj grupi kako bi učenici na jednom mjestu imali sve materijale za ponavljanje nastavnih sadržaja o regulaciji aktivnosti gena.
U zadatku usporedbe izgleda, građe, molekule DNA u jezgri te uloge tih stanica u organizmu pripremite obrazac za bilježenje u kojem su navedeni parametri koje učenici trebaju pratiti ili projicirajte konkretna pitanja tijekom rješavanja zadatka. Obrazac za bilježenje grafički prilagodite za učenike s disleksijom (lako čitljiv font, primjerice OmoType, koji je uvećan, uvećan razmak, lijevo poravnanje, podebljane ključne riječi), kao i za učenike s oštećenjem vida. Sve učenike s teškoćama usmjerite na relevantne mrežne stranice prilikom pretraživanja odgovora na pitanje o utjecaju aktivnosti gena na izgled i ulogu stanice. Učenici s disleksijom sve dodatne materijale mogu čitati u aplikaciji Lexie koja omogućava grafičku prilagodbu, ali i čitanje. Vodite računa o tome da povezivanje u parove ne bude nasumično, već slijedite logiku međusobnog dopunjavanja učenika s teškoćama i njihovih vršnjaka.
Zainteresirane učenike potaknite na proučavanje mrežnih izvora o znanstvenim istraživanjima načina analize aktivnosti gena. Svoja saznanja mogu predstaviti ostalim učenicima pomoću infografike koju će izraditi u digitalnom alatu Canva.
Upitajte učenike: Na koji način vanjski čimbenici poput neočekivane usmene provjere gradiva utječu na vaše ponašanje? Kako u tom trenutku upravljate svojim emocijama i ponašanjem? Nakon kratke rasprave najavite učenicima da će pomoću ove aktivnosti naučiti kako prokarioti reguliraju svoje „ponašanje“ odnosno kako reguliraju aktivnost svojih gena. Podijelite učenike u parove. Projicirajte svim učenicima sliku bakterije Escherichije coli. Neka učenici u svoje bilježnice zapišu sve što znaju o toj bakteriji. Nasumično izaberite nekoliko učenika koji će pročitati svoje odgovore. Ostali učenici prate izlaganje odabranih učenika te pojavi li se koja netočnost, mogu sudjelovati u ispravcima s objašnjenjima. Zatim uputite učenike na animaciju mehanizma regulacije aktivnosti gena u prokariota u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 1, Jedinica 1.3. Nakon što pogledaju animaciju, potaknite učenike na razmišljanje o svrsi regulacije aktivnosti gena. Povedite kratku raspravu te pritom usmjerite učenike na uočavanje poveznice između regulacije aktivnosti gena i ekonomičnog raspolaganja energijom. Nakon rasprave ponovo uputite učenike na digitalni obrazovni sadržaj s animacijom mehanizma regulacije aktivnosti gena, a pritom neka svaki učenik zapisuje najvažnije pojmove u svoju bilježnicu. Nakon toga neka svaki par učenika izradi konceptualnu mapu u digitalnom alatu Coggle, služeći se pojmovima zapisanim u bilježnici. Uputite ih da osim objašnjenja pojmova istaknu i poveznice između pojmova. Svakom paru podijelite predloške za procjenu riješenog zadatka prema smjernicma koje ste unaprijed s učenicima odredili. Nakon završetka izrade konceptualne mape neka parovi međusobno izmjene poveznice za konceptualne mape te ih vrednuju pomoću podijeljenih predložaka, čime se učenici potiču na kritičko promišljanje te uočavanje prednosti i nedostataka svojih uradaka. Na kraju, nasumično odaberite par i dodijelite mu konceptualnu mapu koja nije njihov rad. Neka pred razredom objasne regulaciju aktivnosti gena koristeći se samo pojmovima iz te konceptualne mape. Ostali učenici mogu pritom pomoći i objasniti pojmove ako izabrani par ne bude uspješan.
Učenicima s teškoćama unaprijed najavite da obnove znanje vezana za bakteriju Escherichiju coli te im pošaljite poveznicu na animaciju mehanizma regulacije aktivnosti gena u prokariota kako bi je mogli pogledati prije nastavnog sata. Prilikom podjele učenika u parove vodite računa o tome da se učenici međusobno dopunjuju te učeniku s teškoćama unaprijed objasnite njegove zadatke i definirajte njegovu ulogu. Ne preporučuje se inzistirati na usmenom izlaganju učenika s teškoćama, osobito ako je prisutan poremećaj u ponašanju i osjećanju kao pridružena teškoća. Učenicima s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava, učenicima s oštećenjem vida, kao i onima s disleksijom skrenite pozornost na to da animaciju mehanizma regulacije gena u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 1, Jedinica 1.3 pronađu pomoću opcije pretraživanja. Organizirajte sastavljanje pojmovnika koji će svaki sat ažurirati drugi učenik, a koristit će kao podsjetnik i učenicima s teškoćama i vršnjacima. Pojmovnik može biti u digitalnom obliku, pri čemu vodite računa o veličini slova te o korištenju lako čitljivog fonta (OmoType). Učenicima s teškoćama pojasnite nove pojmove.
Unaprijed provjerite koliko učenici s teškoćama poznaju alat Crossword Labs te im ga po potrebi zorno pokažite odnosno pripremite dijelom dovršenu osmosmjerku (s odabranim kućicama i pojmovima koje učenici potom unose). Također, osigurajte podršku pri razmjeni poveznica.
Bakterija Escherichia coli čest je predmet istraživanja u znanstvenim područjima. Potaknite zainteresirane učenike da potraže primjere istraživanja u kojima je bakterija Escherichia coli bila važna karika za nova otkrića u području medicine. Rezultate svojih istraživanja mogu prikazati u obliku slika i teksta pomoću digitalnog alata Canva.
Aktivnost se nadovezuje na prvu aktivnost ovog scenarija poučavanja. Potaknite učenike na promišljanje postavljajući im pitanje: Ako sve stanice nekog višestaničnog organizma imaju u jezgri jednak broj i jednake molekule DNA, zašto onda nisu jednake izgledom i ulogom u organizmu? Služeći se svojim prijenosnim telefonima, neka promišljanja zapišu u digitalni alat Padlet, koji ste unaprijed pripremili u tu svrhu. Nasumično pročitajte neke odgovore te ih zajedno s učenicima raspravite o njima. Učenici mogu sudjelovati u ispravljanju netočnih odgovora svojim sugestijama i objašnjenjima. Zatim uputite učenike da pogledaju videoprilog o regulaciji aktivnosti gena višestaničnih organizama u e-Škole DOS Biologija 4, Modul 1, Jedinica 1. 3. Nakon što pogledaju videozapis, učenike podijelite u četveročlane ili peteročlane skupine. Pretražujući mrežne izvore, neka svaka skupina odabere primjer regulacije aktivnosti gena u ljudskom organizmu. Svoje rezultate neka prikažu u obliku prezentacije u digitalnom alatu PowerPoint sustava Office 365. Poveznicu prezentacije neka stave u digitalni alat Padlet kako bi sve skupine, odnosno svi učenici imali pristup prezentacijama. Svaka skupina neka pregleda prezentacije ostalih skupina te se kritički osvrne na svaku od njih. Na temelju kritičkih osvrta navedenih ispod prezentacije neka svaka skupina poboljša svoju prezentaciju.
Učenicima s disleksijom i učenicima s jezičnim teškoćama jezično pojednostavnite prvo pitanje (Sve stanice višestaničnog organizma imaju u jezgri jednak broj i jednake molekule DNA. Zašto onda nisu jednake izgledom i ulogom u organizmu?). Učenike s teškoćama kojima je potrebno višekratno gledanje videosadržaja, uputite na to da videozapis o regulaciji aktivnosti gena višestaničnih organizama pogledaju prije provedbe aktivnosti. Pri podjeli učenika u skupine vodite računa o podjednakoj zastupljenosti učenika s teškoćama te im unaprijed definirajte ulogu unutar skupine (npr. pripremu prezentacije namijenite učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje, osobito ako je to njegova jača strana).
Zainteresirane učenike uputite da pretraživanjem mrežnih i drugih izvora istraže o epigenetici. Predložite im da pročitaju i završni rad pod nazivom Najvažniji mehanizmi epigenetike. Rezultate svojih istraživanja neka prezentiraju u obliku plakata koji će izraditi u digitalnom alatu Canva.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama –Google znalac , Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.