S učenicima raspravite njihov doživljaj Rima ako su ga posjetili te ako nisu, bi li ga željeli posjetiti i zašto. Povežite sadržaje iz Latinskog jezika te s njima raspravite legendu o postanku grada Rima. Nakon toga učenike podijelite u četiri skupine u kojima je jednak broj članova. Svakoj skupini zadajte jednu temu – rođenje i odrastanje Romula i Rema; Amulije, Numitor i postanak Rima; svađa Romula i Rema te Kvirin i Romul. Prva skupina neka prouči rodoslovno stablo Romula i Rema, kako ih je othranila vučica te kako su ih odgojili Faustul i Aka Lukrecija. Druga skupina neka prouči kako je osnovan grad Rim te zašto su blizanci ubili Amulija, tko je bio Numitor te kako je Numitor postao kralj Albe Longe. Treća skupina neka prouči zašto je Romul ubio Rema te kako je postao prvi rimski kralj. Četvrta skupina neka prouči kako je Romul umro te zašto je poslije izjednačen s bogom Kvirinom. Učenici se pri proučavanju legendi mogu služiti mrežnim pretraživačima i dostupnom literaturom (npr. enciklopedijama, faktopedijama, knjigama legendi ili knjigama o Rimu). Neka zbivanja predstave s pomoću animacije koju će izraditi u alatu Stop Motion Studio. Vi pripremite u alatu MS Forms sustava Office 365 listu za vršnjačko vrednovanje kojom će učenici vrednovati rad grupa. Nakon završetka zadatka, svaka skupina neka predstavi svoju animaciju, a nakon projekcije i dodatno objasni zbivanja. Potaknite s učenicima raspravu o obiteljskim odnosima, važnosti sloge te rješavanju nesuglasica, a oni neka primjere navedu iz spomenutih legendi te iz suvremenog života.
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina te je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju te poremećaj aktivnosti i pozornosti). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć. U razgovoru učenicima sa specifičnim teškoćama učenja postavljajte jasno usmjerena pitanja bez dvosmislenog značenja. U prepričavanju ne inzistirajte na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije govori osim ako ne iskaže želju. Tijekom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra uvrstite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu Stop Motion Studio. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. Pokažite kako se radi u digitalnom alatu te primjerak onog što očekujete da učenici izrade. Učenicima s teškoćama zadatke podijelite u skladu s ciljevima koje mogu izvesti. Nakon projekcije i rasprave za učenike s teškoćama pripremite kratak sažetak. Vodite računa o jezičnoj, grafičkoj i sadržajnoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (npr. čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenicima zadajte da u aplikaciji InstaPro izrade lažne račune za Romula i Rema te neka prikažu njihov život u društvenim mrežama (lažni profil na Instagramu) i kreativnost u imenima sljedbenika i komentarima. Nakon završetka aktivnosti, objavite profile na mrežnim stranicama škole kako bi bili dostupni svima zainteresiranima.
Učenicima projicirajte kartu Apeninskog poluotoka ili izvjesite zidnu kartu. Ponovite s njima sadržaje iz geografije iz osnovne škole o razlici između geografskog smještaja i geografskog položaja. Zadajte im da samostalno odrede geografski smještaj grada Rima, a zatim raspravite s njima i geografske položaje – prirodni, prometni, onodobni geopolitički. Svakako se služite povijesnom i općom geografskom kartom tijekom razlaganja geografskog položaja. Raspravite s učenicima utjecaje na geografski položaj. Podijelite učenike u skupine. Broj skupina odredite proizvoljno kao i broj članova. Zadajte im da izrade interaktivnu kartu u alatu ThingLink, s pomoću interaktivnih oznaka. Na interaktivnim oznakama neka se usmjere na pozitivne i negativne strane geografskog položaja grada Rima. Jedna oznaka neka svakako sadržava informacije o geografskom smještaju grada Rima te posljedice geografskog smještaja. Nakon što izrade interaktivne sadržaje, predstavnici skupina neka interaktivne uratke podijele drugim skupinama putem platforme za učenje na daljinu, primjerice Teams u sustavu Office 365. Učenici će ih komentirati na platformi i uživo te potkrijepiti dokazima svoje zaključke o važnosti geografskog smještaja i položaja Rima u doba antike. Ako učenici iznesu različita stajališta i uvjerenja, suprotstavite ih pa neka ih dodatno argumentiraju. Na kraju s učenicima raspravite što je danas važno za razvoj gradova, jesu li presudni isti čimbenici kao u povijesti te koji su čimbenici utjecali na razvoj grada u kojem se nalazi njihova srednja škola.
Tijekom prikazivanja karte učenicima s teškoćama pomno objasnite što se proučava na karti. Za učenike s oštećenjem vida možete pripremiti taktilnu kartu kako bi dobili što bolji uvid u Apeninski poluotok. Tijekom prezentacije vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha i izbjegavajte istodobno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba premještati pogled između govornikova lica ili stručnoga komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja unaprijed pripremite i zapisanu razliku između geografskog položaja i geografskog smještaja. Prije samostalnog rada važno je utvrditi je li učenik s teškoćama razumio zadatak. Pripremite pisanu, slikovnu i auditivnu uputu. Za učenike s teškoćama predvidite dulje vrijeme za obavljanje zadatka. Prema potrebi osigurajte vršnjačku potporu. Pri svrstavanju učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prije najavite rad u skupini s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Tijekom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu ima učenika s poremećajem iz autističnog spektra, potrebno im je najaviti strukturu sata na početku te svaku promjenu aktivnosti. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama. Tijekom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u sklopu skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjeglo da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće obilazite skupinu u kojoj je učenik s teškoćama. Provjerite znaju li učenici s teškoćama raditi u digitalnom alatu ThingLink. Pripremite pisane, slikovne i auditivne upute radi lakšeg snalaženja. U raspravi učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu osim ako ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pozornost.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Učenici koji žele i mogu više neka izrade interaktivnu kartu Rima u alatu NatGeo MapMaker. Na njoj će prikazati smještaj brda oko grada Rima i rijeku te objašnjenja kako je to pomoglo razvoju Rima u prošlosti.
Učenici će u ovoj aktivnosti raditi u paru. Unaprijed im pripremite materijale putem interaktivne prezentacije izrađene u PowerPointu u sustavu Office 365 na alatu za učenje na daljinu, primjerice Teams, sustava Office 365. Interaktivnost neka se oslanja na lakši pristup materijalima koji će sadržavati različite događaje iz prošlosti Rimskog Kraljevstva, uz vladare i ključne događaje pri preobrazbi u Republiku. Datume događaja nemojte navoditi – neka učenici samostalno, s pomoću mrežnih pretraživača i dostupne literature, odrede kad su se događaji zbili i kad su živjele spomenute osobe. Zatim neka u alatu Sutori izdvoje najvažnija zbivanja i osobe te ih predstave kronološki. Neka izaberu do sedam najvažnijih događaja i osoba. Svaki par zatim neka prikaže svoju vremensku crtu. Pritom učenici trebaju iznijeti dokaze zašto baš te događaje i osobe smatraju važnima za prvo razdoblje povijesti Rima. Nakon izlaganja svih parova u zajedničkoj raspravi utvrdite razlike između doživljaja važnosti pojedinih događaja i osoba te zašto dolazi do takvih pojava, odnosno razlika u uvjerenjima i mišljenju. Konačno, raspravite to u kontekstu povijesti kao znanosti i neka učenici navedu teme koje danas čine razliku.
Pri podjeli učenika u parove vodite računa s kojim ćete učenikom smjestiti učenika s teškoćama. Tijekom rada u paru važno je detaljno uputiti učenika s teškoćama u sve zadatke kako se ne bi dogodilo da ne sudjeluje ili da iščekuje zadatak. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno najavite rad u paru te vodite računa o njegovim specifičnim interesima. Češće obilazite par u kojem je učenik s teškoćama. Pripremljene materijale, osim u prezentaciji, za učenike s teškoćama osigurajte i u pisanom obliku. Vodite računa o jezičnoj i grafičkoj prilagodbi. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. OmoType, Arial, Verdana), koji je uvećan, zatim dvostruki prored, povećani razmak među slovima te lijevostrano poravnanje. Za učenike s teškoćama pripremite pisane, slikovne i auditivne upute za rad u digitalnom alatu Sutori. Par u kojem se nalazi učenik s teškoćama može, prema potrebi, imati i zamjenski zadatak (npr. unaprijed određene osobe i događaje). Tijekom rasprave učenike s poremećajem jezično-govorne i glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte te spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore u razredu osim ako ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Prije postavljanja pitanja budite sigurni da ste zaokupili učenikovu pozornost. Učenicima s teškoćama osigurajte sažetak svih pitanja i odgovora kako bi lakše usvojili sadržaj.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji upotrebljava asistivnu tehnologiju (primjerice, čitač teksta, slušalice, diktafon za učenike oštećena sluha, tipkovnica za učenike s motoričkim poremećajima i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju – savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže koja su bila tijela vlasti u Rimskom Kraljevstvu te ih prikažu kao infografiku koju mogu izraditi u alatu Canva. Infografiku neka predstave na nastavnom satu povijesti.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.