Razgovarajte s učenicima o osmom razredu. Što su sve učili, u kojim su školskim aktivnostima sudjelovali, o natjecanjima, projektima – iz informatike i drugih predmeta, jesu li sudjelovali u većim projektima i sl. Pokrenite program Excel iz sustava Office 365 i s učenicima podijelite poveznicu. Izradite tablicu u koju će učenici zabilježiti aktivnosti o kojima ste razgovarali (svaku aktivnost trebaju zapisati u novome retku tablice). U stupcu A nabrojit će se aktivnosti u kojima su učenici sudjelovali, u stupcu B učenici trebaju ukratko opisati aktivnosti, a u stupcu C trebaju napisati ime učenika koji je sudjelovao u pojedinoj aktivnosti. Potaknite učenike da napišu i one aktivnosti u kojima su sudjelovali i pojedinci. Preimenujte radni list u „8. razred“.
Sada podijelite učenike u parove ili grupe. Svaki par ili svaka grupa treba napraviti takvu tablicu za dodijeljeni razred. Svaki par odnosno svaka grupa treba stvoriti novi radni list, preimenovati ga u dodijeljeni razred, izraditi tablicu ili je kopirati iz radnog lista „8. razred“ te popuniti podatcima. Na kraju aktivnosti s učenicima pregledajte tablicu za svaki razred i komentirajte što su napisali. Omogućite vrijeme u kojemu će svi učenici moći dopuniti podatke za pojedini razred. Ako dosad niste, upoznajte učenike s osnovnim funkcionalnostima alata Canva i Book Creator.
Ovisno o broju učenika u razredu, podijelite učenike u grupe koje će na temelju podataka koji su upisani u tablicu izrađenu u alatu Excel izraditi „duplericu“ s prikazom aktivnosti u zadanome razredu. Dogovorite se s učenicima koliko je takvih „duplerica“ potrebno da bi se mogle lijepo i pregledno prikazati sve aktivnosti. Može se dogovoriti da se na jednoj prikazuju aktivnosti i projekti koji su se događali na nastavi i u izvannastavnim aktivnostima, natjecanja na kojima su sudjelovali i sl.
Učenici izrađuju knjigu u koju bilježe najvažnije događaje tijekom svojih osam godina školovanja.
U alatima Canva i Book Creator pripremite razrede u kojima će učenici izraditi grafike za knjigu te izraditi knjige. Učenici će predstaviti svoje knjige ostalim učenicima u razredu.
Učitelj u alatu Book Creator izrađuje knjigu naslova „Naših osam godina“, u koju dodaje učeničke knjige.
Poveznicu na zajedničku knjigu objavite u virtualnoj učionici ili na mrežnoj stranici škole kako bi bila dostupna.
Uspostavite videopoziv pomoću alata Teams. Uvodni dio aktivnosti provedite na isti način kao i u učionici. U pitanjima koja to omogućuju iskoristite mogućnost odgovaranja prikazom reakcije (primjerice, znakom sviđanja (tzv. lajkom) ako je odgovor pozitivan). Dokument pripremljen u alatu Excel u sustavu Office 365 prikvačite kao novu karticu u kanal u kojem je pokrenut poziv ili u alatu za čavrljanje u sklopu poziva učenicima pošaljite poveznicu na njega.
Pojasnite učenicima zadatak, pokažite kako bi tablica trebala izgledati i preimenujte radni list (prema opisu u razradi aktivnosti).
Podijelite učenike u parove ili grupe (ovisno o broju učenika u razredu) i svakom paru odnosno grupi dodijelite jedan razred. Nakon što dobiju zadatak, parovi odnosno grupe rade na svom radnom listu. Nakon što prođe vrijeme predviđeno za zadatak, pregledajte sve radne listove i komentirajte ih. Neka svi učenici pregledaju radne listove svih razreda i dodaju podatke za pojedini razred.
Kada završe s radom, ako je potrebno, podijelite s učenicima svoj zaslon i pokažite im osnove rada u alatima Canva i Book Creator. Nastavite prema planu, uputite učenike u zadatak izrade duplerice i podijelite zadatke pojedinim grupama. Za svaku grupu otvorite po jednu izdvojenu sobu za suradnju i podijelite s njima poveznice na razrede u alatima Canva i Book Creator. Ovisno o potrebi, tijekom rada posjećujte sobe za suradnju i pomozite učenicima ako im je potrebna pomoć. Dajte učenicima određeni rok za rješavanje zadatka nakon čega zatvorite sobe za suradnju. Komentirajte zajedno njihove radove. Zbog opsežnosti zadatka, ako za tim postoji potreba, ponudite učenicima da nakon sata dopune ili dorade svoje radove ako žele i misle da nisu imali dovoljno vremena.
Za kraj ih zamolite da emotikonom pokažu kako se trenutačno osjećaju, pozdravite ih i prekinite poziv. Zatim objedinite sve učeničke knjige u zajedničku knjigu.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Preporučuje se da se učenik s teškoćama (u dogovoru s učenikom) smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Pri objašnjavanju, postavljanju pitanja i u razgovoru s učenicima, s učenikom s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz autističnog spektra i poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije komunicirajte jednostavnim jezikom koji je razumljiv učeniku, izbjegavajte komplicirane izraze, apstraktne pojmove predočite različitim slikovnim predodžbama, bitne informacije sažmite, radite kratke stanke tijekom govora, pazite na oblikovanje pitanja (trebaju biti precizna, nedvosmislena, upućivačka, izbjegavajte negacijska). Nadalje, složenije informacije raščlanite na manje dijelove, ponovite ključne pojmove na početku i na kraju procesa objašnjavanja i provjeravajte razumiju li vas učenici. Također, veću i složeniju količinu informacija podijelite na manje dijelove radi lakšeg pamćenja te izdvojite bitno od nebitnoga.
Pri davanju uputa i vođenih pitanja za izradu zadataka izražavajte se konkretno, precizno i sažeto. Upute pripremite u pisanom obliku i pritom ih razdijelite na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Dobro je predvidjeti i etapne upute za dogovorene aktivnosti za učenika s poremećajem iz autističnog spektra i učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje. Kombinirajte različite oblike uputa, primjerice, ako učenik s teškoćama ne razumije pisanu uputu, dajte mu jasnu i sažetu verbalnu uputu. Nakon što završite s davanjem upute, uvijek provjerite kako ju je učenik razumio. Isto tako, bitno je specificirati dio zadatka za koji će biti zadužen učenik s teškoćama s obzirom na razinu funkcioniranja.
Rad u paru ili grupi pozitivno djeluje na sudjelovanje učenika s teškoćama jer mu je omogućena podrška drugog učenika u provedbi zadane aktivnosti.
Učenicima s oštećenjem sluha dobro je dati nastavni uručak sa sažetim tekstom koji obuhvaća sve što se usmeno izlaže, kao i upute za zadatke. Za potrebe nastave uručke je potrebno pripremiti unaprijed i učeniku ih poslati elektronički.
Sve predložene prilagodbe mogu se primijeniti i na nastavu na daljinu. Tijekom nastave na daljinu pratite učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje zbog davanja podrške u održavanju pozornosti na nastavi.
Prije rada u digitalnim alatima Excel, Canva i Book Creator provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenim alatima, kao i postavke pristupačnosti tih alata za učenike s teškoćama. Uvijek možete učeniku ukratko pokazati i objasniti kako se koriste određeni alati, a možete pripremiti i pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Razgovarajte s učenicima o različitim programima za grafički dizajn. Uputite učenike na istraživanje programa Adobe Creative Cloud Express ili Figma, na koje se prijavljuju svojim korisničkim računom u sustavu AAI@EduHr. Prilikom istraživanja potaknite ih na uočavanje sličnosti i razlika u programima za grafički dizajn te njihovim mogućnostima, kao što su jednostavnost rada, mogućnosti programa, suradnja i objavljivanje. Grafiku umjesto u alatu Canva učenici mogu izraditi u alatima Adobe Creative Cloud ili Figma.
Razgovarajte s učenicima o upisu u srednju školu te postoje li pojedine škole koje pri upisu učenika, osim ocjena koje su vidljive u sustavu na mrežnoj stranici Upisi u srednje škole, traže dodatne podatke o učenicima, primjerice, o njihovim posebnim vještinama i talentima. Pitajte ih kako bi predstavili te dodatne podatke.
Potaknite učenike da istraže koje su radove dosad izradili na nastavi informatike te za druge predmete. Potaknite učenike da istraže radove koje su izrađivali tijekom svih osam godina školovanja. Dajte učenicima vremena da pronađu svoje radove iz prethodnih godina te da ih kritički pregledaju. Razgovarajte s učenicima jesu li u tim radovima vidljiva poboljšanja njihovih vještina i znanja. Imaju li prijedlog na koji bi način prikazali koliko su napredovali, koliko su se razvile njihove vještine i znanja u prethodnih osam godina. Pitanjima učenike dovedite do pojma portfolio te opišite različite vrste portfolija. Najavite da će danas izraditi svoj e-portfolio kao kolekciju u alatu Wakelet. Ako se dosad niste s učenicima koristili alatom Wakelet, upoznajte ih s njegovim mogućnostima.
Prije nastave u alatu Wakelet stvorite razred i dodajte učenike.
Učenici imaju zadatak u tom alatu izraditi kolekciju svojih digitalnih radova i postignuća (portfolio). Neka izrade kolekciju u koju će ugraditi svoje najbolje radove neovisno o tome jesu li nastali na informatici ili su izrađeni za neki drugi predmet. Učenici trebaju predstaviti svoj e-portfolio ostalim učenicima u razredu.
Učitelj izrađuje kolekciju u kojoj su objedinjeni učenički radovi. Poveznicu na kolekciju objavljuje u virtualnoj razrednoj učionici.
Prilikom prilagodbe materijala i odabira metoda rada za učenike s teškoćama bitno je da učenik bude u središtu aktivnosti koja u obzir uzima njegove jake strane i interese. Obratite se stručnom timu škole (edukacijskom rehabilitatoru, logopedu, pedagogu) i savjetujte u vezi s postupcima prilagodbe.
Pri pojašnjavanju i u razgovoru s učenicima s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije, intelektualnim teškoćama i poremećajem iz autističnog spektra sporije govorite, služite se jednostavnijim rječnikom i rečeničnim konstrukcijama, češće provjeravajte razumijevanje kratkim pitanjima, češće ponavljajte ključne riječi i pojmove te postavljajte dopunska pitanja radi podrške u zaključivanju. Nužna je jednostavna i precizna formulacija.
Važno je dati jasne i sažete upute za izradu zadatka. Pri davanju usmene ili pisane upute za rješavanje zadatka uputa treba biti raščlanjena na jednostavne, manje dijelove i treba slijediti nakon što se uvjerite da je učenik razumio prethodnu uputu.
Za učenike s oštećenjem vida tijekom rada na računalu prilagodite postavke na uređaju koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a prema potrebi omogućite i uključite čitač zaslona.
Za učenike s teškoćama omogućite produljeno vrijeme rješavanja zadatka. Također, nemojte inzistirati da učenici predstavljaju e-portfolio pred razredom, osim ako to sami ne žele.
Prije rada u digitalnom alatu Wakelet provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenom alatu. Uvijek mu možete ukratko objasniti način korištenja alatom ili pripremiti pisane upute radi lakšeg snalaženja, grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Za izradu e-portfolija moguće je koristiti se različitim alatima. Učenici su se dosad već upoznali s aplikacijom Canva, kao s alatom za izradu različitih vrsta grafičkog dizajna. Učenici sada u tom alatu mogu izraditi portfolio. Neka izrade e-portfolio u alatu Canva, nakon čega poveznicu na njega možete podijeliti u virtualnoj razrednoj učionici.
Razgovarajte s učenicima o načinima na koje dolaze do potrebnih informacija na internetu. Razgovorom navedite učenike na temu Wikipedije i pitajte ih jesu li se zapitali kako nastaje sadržaj na Wikipediji. Potom uputite učenike da pretraže internet i pronađu informacije o tome što je Wikipedija, kako je nastala, otkud potječe njezin naziv i tko je autor sadržaja koji se na njoj objavljuju.
Za potrebe provođenja ove aktivnosti otvorite novi kolegij u alatu Loomen i u njega dodajte učenike ili omogućite upis u kolegij s pomoću lozinke. Ako imate više razrednih odjela, omogućite učenicima upis u isti kolegij s pomoću različitih lozinki kako bi ih Loomen automatski razvrstao u grupe. Pripremite skraćenu poveznicu za kolegij s pomoću alata Thinfi kako bi ga učenici jednostavno pronašli. Poveznicu s učenicima podijelite u virtualnoj razrednoj učionici, na mrežnoj stranici ili na neki drugi način.
Ako se dosad u radu s učenicima niste koristili alatom Loomen, ukratko im pokažite kako se prijaviti u alat, kako pronaći kolegij, kako se prijaviti u kolegij te općenito kako se služiti tim alatom.
Upoznajte učenike s radom u aktivnosti Wiki unutar alata Loomen. Detaljne upute za rad s aktivnosti Wiki možete pronaći na mrežnim stranicama dokumentacije Moodle.
Učenici imaju zadatak izraditi enciklopediju – bazu znanja korištenjem aktivnosti Wiki. Zadatak može biti sistematiziranje znanja iz informatike u osmome razredu, što će vam omogućiti i vrednovanje učenika. U tom slučaju učenici mogu raditi samostalno ili u parovima. Moguća je izrada baze znanja iz nekog drugog predmeta, rezultata nekog školskog projekta i sl., ovisno o vašem školskom kontekstu. Učenici stranice na aktivnosti Wiki uređuju služeći se kodom HTML koji su naučili u sedmom razredu. Ovisno o zadatku (broju pojmova/stranica koje je potrebno izraditi te nastavnome predmetu), podijelite učenike u parove ili manje grupe, u obzir uzimajući broj učenika u razrednome odjelu. Svaki par ili grupa treba izraditi stranicu u alatu Wiki na kojoj će obraditi određenu nastavnu temu. Pri izradi stranica u alatu Wiki stvarat će posebne stranice za svaki ključni pojam koji obrađuju. Pri suradničkoj izradi stranice u alatu Wiki ponovit će i produbiti svoja znanja. Na kraju objedinite sve izrađene stranice i izradite razrednu enciklopediju. Enciklopedija znanja obuhvaća sadržaje koje su učenici naučili iz odabranog predmeta u osmom razredu.
Sve postupke potpore potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Tijekom sata za učenika s poremećajem iz autističnog spektra koristite se vizualnim rasporedom za razumijevanje rutine, strukture aktivnosti te osiguravanja predvidljivosti.
Za učenika s oštećenjem vida bit će potrebno prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a prema potrebi uključiti i čitač zaslona ili značajku koja govor pretvara u tekst. Za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenike s poremećajem iz autističnog spektra i učenike s intelektualnim teškoćama dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju će provoditi, tj. pregledno napisati korake rada na predlošku, uvijek uz provjeru razumijevanja. Prilikom pretraživanja internetskih izvora omogućite popis s ključnim riječima ili pojmovima, što će učeniku omogućiti učinkovitije prikupljanje potrebnih podataka. Za učenike s teškoćama prilagodite vrijeme rješavanja zadatka ili smanjite opseg zadatka s obzirom na razinu funkcioniranja učenika s teškoćama.
Rad u paru ili grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu kolega učenik svojom prisutnošću pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti neovisno o postojećim ograničenjima, primjerice, kolega učenik iz grupe pružit će podršku učeniku s oštećenjem vida kao tumač vizualnih informacija, a učeniku s oštećenjem mišićno-koštanog sustava može pomoći pri korištenju računalom. Grupa u kojoj je učenik s teškoćama zahtijeva da joj nastavnik posveti povećanu pozornost radi podržavanja i pospješivanja vršnjačke potpore i usvajanja znanja.
Prije rada u digitalnom alatu Loomen provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenom alatu. Uvijek mu možete ukratko pokazati kako se služiti navedenim alatom ili izraditi pisane upute radi lakšeg snalaženja, grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Za izradu vlastitih stranica u alatu Wiki učenici su se koristili oblikom uređivanja HTML. Potaknite učenike na istraživanje i ostalih dostupnih oblika uređivanja stranica u alatu Wiki (oblik Creole i oblik Nwiki). Neka istraže razlike i na novoj stranici izrađenoj u alatu Wiki istaknu prednosti pojedinog oblika.
Potaknite učenike da se ohrabre i svoju razrednu enciklopediju objave na nekom od servisa Wiki.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.