Kako biste zainteresirali učenike, postavite im motivirajuća pitanja (npr. Jeste li se naspavali? Na što mislite kad kažete da nemate energije? Odakle nam energija? i dr.). Navedite ih na zaključak o tome da su biljke i drugi fotosintetski organizmi zaslužni za iskorištavanje energije Sunca za proizvodnju hrane te da su temelj svakog hranidbenog lanca. Nakon što učenici zaključe o važnoj ulozi Sunca za život na Zemlji, uputite ih na Lino ploču koju ste unaprijed za njih pripremili. Na ploču neka zajedno napišu sve asocijacije na Sunce i istaknu važnost Sunca za živa bića. Pratite i komentirajte njihove zapise ispravljajući moguće miskoncepcije. Zatim ih uputite na poveznicu e-Škole DOS Priroda 5, Modul 1, Jedinica 4 i zadajte im da čitajući dostupan sadržaj i gledajući videozapis Divlja sila prirode te rješavajući dostupne interaktivne elemente na Lino ploči, dopune svoje zapise informacijama koje su im važne.
Projicirajte Lino ploču i s učenicima prokomentirajte sadržaje koje su dodali. Pitajte ih kako im se čini surađivati na taj način i uviđaju li kakve prednosti učenja surađujući s ostatkom razreda. Lino ploču dodajte na razrednu mrežnu stranicu.
Na kraju ih pitajte ima li Sunce rok trajanja. Prokomentirajte njihove odgovore.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i dr.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Pripremite kratke pisane i slikovne upute za upisivanje asocijacija na Lino ploču. Povremeno provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu te mu prema potrebi pružite pomoć. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline u prostoru i na zaslonu te kontrasta na ekranu. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu prilagođene tipkovnice. Tekst na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 1, Jedinica 4 prilagodite jezično i grafički za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Na isti način tekst prilagodite i učeniku s intelektualnim teškoćama te skratite sadržaj ako je potrebno. Uputite učenika s oštećenjem sluha na uključivanje titlova tijekom gledanja videozapisa. Pročitajte naglas pitanja i odgovore interaktivnog elementa kako bi učenik sa specifičnim teškoćama u učenju riješio zadatke u jednakom vremenskom roku kao i njegovi vršnjaci. Tijekom komentiranja sadržaja na Lino ploči pohvalite radove učenika s teškoćama, ali svakako istaknite eventualne pogreške kako bi ih osvijestili.
Učenike koji žele znati više, uputite na to da istraže mogu li biljke vršiti fotosintezu bez Sunčeve svjetlosti. Pri usmjeravanju učenika na istraživanje može Vam poslužiti i diplomski rad studentice s PMF-a pod naslovom Učinak različitih osvjetljenja na rast i fotosintezu vodene leće. Neka izrade infografiku u alatu Canva i prikažu je u razredu. Također, možete organizirati i kratko predstavljanje na danima otvorenih vrata škole.
Učenicima pokažite sliku na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 1, Jedinica 4, slika 1.4.2. Opišite kako su međusobno povezani trava, kunić i orao te ih pitajte kako bi oni opisali njihov međuodnos. Njihove odgovore bilježite na ploču. Na kraju ih pitajte kako nazivamo takav niz živih bića.
Nakon što ste otkrili pojam hranidbenog lanca, objasnite učenicima njegovo značenje. Također, navedite sve karike u hranidbenom lancu ističući pritom važnost svake od njih. Podijelite zatim učenike u grupe, a svakoj grupi dodijelite jednu od sljedećih tema: proizvođači, potrošači i razlagači. Zadajte zatim učenicima da u alatu PowerPoint u sustavu Office365 pripreme prezentaciju na temu koja im je dodijeljena. Neka svakako istaknu i važnost pojedine karike za hranidbeni lanac u cjelini. Grupi koja piše o razlagačima sugerirajte da tijekom izlaganja istakne povezanost razlagača sa svakom karikom u hranidbenom lancu. Također, potrebno je navesti i to da razlagači ne dolaze na sam kraj lanca. Neka prikažu i kruženje tvari i protok energije koristeći se dostupnim crtežima, slikama i oblicima u PowerPointu u kojemu izrađuju prezentaciju. Navedite ih i na to da se za pretraživanje slika i fotografija koriste platformama Stock i Bing koje se nude klikom na ikonu slike u PowerPointu.
Potičite učenike na to da tijekom izrade prezentacije vode računa i o strukturi svojih prikaza, da izbjegavaju pisanje rečenica te da prezentaciju učine vizualno zanimljivom poštujući stil prikaza koji ste im zadali. Osim toga, potičite članove svih grupa na ravnopravno sudjelovanje u radu kako bi pridonijeli stvaranju zajedničkih materijala. Slučajnim odabirom odredite tko će predstaviti rad grupe, a ostale potičite na to da tijekom slušanja izlaganja budu aktivni i postavljaju pitanja. Prema potrebi ispravite prikazani sadržaj. Na kraju prezentacije objavite na razrednoj mrežnoj stranici.
Potaknite raspravu postavljajući pitanje o tome jesu li u hranidbenim odnosima u prirodi živa bića odvojena u "lance" ili su lanci isprepleteni. Kad učenici iznesu svoje ideje, objasnite im i pojam hranidbene mreže. Možete im pokazati i dostupne slikovne primjere hranidbenih mreža (poput primjera na poveznici).
Raspravite o važnosti ravnoteže u prirodi kad je riječ o hranidbeni lancima i mrežama.
Tijekom prikazivanja slike na poveznici e-Škole DOS Priroda 5, Modul 1, Jedinica 4, slika 1.4.2. opišite kako su međusobno povezani trava, kunić i orao vodeći pritom računa o svjetlini u prostoru i na zaslonu te kontrastu na ekranu za učenika s oštećenjem vida. Upotrijebite uvećani prikaz slike. Podjelu u grupe najavite s pomoću natuknica ili slika učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra. Smjestite učenika s teškoćom u poticajnu grupu u kojoj se nalaze vršnjaci spremni pružiti pomoć i podršku. Vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u radu grupe. Pripremite pisane i slikovne upute za upotrebu alata PowerPoint u sustavu Office365 te popis informacija koje svaka grupa mora imati u svojoj prezentaciji. Predložite da za izbor slika i crteže bude zadužen učenik sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije. Nemojte inzistirati na tome da predstavnik grupe bude učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (primjerice, učenik koji muca) ako to ne želi.
Neka učenici koji žele znati više, istraže o narušavanju ravnoteže u hranidbenim lancima u prirodi. Također, neka posebno istaknu na koje sve načine čovjek narušava tu ravnotežu. Rezultate svojeg istraživanja neka objave u zajedničkoj prezentaciji izrađenoj u alatu PowerPoint u sustavu Office365. Na taj će način i nakon njihova izlaganja sadržaj prezentacije svima u razredu biti dostupan.
Nakon što ste s učenicima proveli prethodnu aktivnost pod naslovom Svi doprinosimo kruženju tvari i protoku energije, osvrnite se i na to kako određene skupine organizama skladište energiju. Raspravite s učenicima i o tome kako čovjek skladišti energiju za rad uređaja, a zatim ih pitajte na koje sve načine skladištimo zalihe hrane. Zadajte im da za zadaću istraže kakve sve namirnice imaju u ostavi. Neka fotografiraju deklaraciju i istraže koja im je energetska vrijednost u 100 g proizvoda. Na sljedećem satu učenici će predstaviti koje su proizvode pronašli, a Vi ih podijelite u grupe prema količini energije u 100 g proizvoda te zadajte da svaka grupa izradi infografiku u alatu Piktochart. Na infografici neka osim energetske vrijednosti navedu i sastojke proizvoda, odnosno podatke o tome koliko je u proizvodu energije iz masti, koliko iz ugljikohidrata, a koliko iz bjelančevina.
Usmjerite sve grupe na tanjur pravilne prehrane, ali i na važnost svakodnevne konzumacije povrća i voća te na važnost dovoljnog unosa proteina, ali i masti. Neka članovi grupa usporede svoje navike s preporučenim unosima hranjivih tvari i razmisle o tome trebaju li korigirati svoje prehrambene navike. Na kraju neka predstavnici svake grupe iznesu spoznaje svojih članova. Raspravite o tome po čemu su članovi grupa slični, a po čemu se razlikuju. Također, razgovarajte i o tome bi li se od proizvoda o kojima su radili infografike mogao napraviti uravnotežen obrok. Njihove infografike objavite na mrežnoj stranici razreda.
Zadajte članovima svake grupe da pametnim telefonom tjedan dana snimaju kratke vlogove tijekom pripreme objeda. Neka se rasporede tako da svaki član snimi dio vlogova, ali da na kraju imaju najmanje 10 vlogova s podjednakim prikazom glavnih obroka i međuobroka. U vlogovima neka predstave svoje jelo te navedu kojoj skupini namirnica pripadaju njegove sastavnice. Također, neka navedu je li obrok uravnotežen. Na kraju njihove vlogove objedinite u videozapise koji će prikazivati glavne obroke (doručak, ručak i večeru) i međuobroke. Online alat InVideo može se rabiti za izradu objedinjenih videozapisa. Tijekom dana otvorenih vrata neka se videozapisi prikazuju na kakvu vidljivu mjestu u školi. Na taj način povezujete nastavne sadržaje iz Biologije u 7. razredu s nastavnim sadržajima iz Prirode u 5. razredu.
Na kraju rasprave za učenika s teškoćom pripremite sažetak postavljenih pitanja i odgovora koji će mu poslužiti kao podsjetnik za učenje i ponavljanje. Pripremite upute za izradu infografike u Piktochartu. Ako smatrate da je navedeni zadatak zahtjevan za učenika s teškoćama, dodijelite mu učenika s kojim može raditi u paru. Taj mu učenik može pomoći izraditi infografiku za domaću zadaću. Predložite učeniku s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije da kod kuće snimi zvučni zapis kojim će predstaviti svoju infografiku ako smatra da će osjećati nelagodu tijekom usmenog izlaganja u razredu. Tijekom aktivnosti istraživanja o uravnoteženoj prehrani učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju pripremite isprintane materijale koji su jezično i grafički prilagođeni. Navedeno učinite i za učenika s intelektualnim teškoćama te prema potrebi skratite sadržaj.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenike koji žele znati više, potaknite na to da istraže na koje načine ljudi od davnina konzerviraju namirnice i produžuju im vijek trajanja. Neka istraže što su E-brojevi i kakav utjecaj mogu imati na ljudski organizam. Usto mogu izraditi i manji poster u alatu Canva kako bi ostalim učenicima u razredu prikazali nekoliko odabranih zelenih, žutih i crvenih E-brojeva. Na taj će ih način uputiti na namirnice koje sadržavaju spomenute brojeve, ali i na oprez u konzumaciji većih količina pojedinih namirnica. Postere, također, objavite na razrednoj mrežnoj stranici.
Šolić, M. 2018. Ekologija zajednica i ekosustava. Golden marketing. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.