Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, najprije im prikažite animaciju ili ubrzani videozapis rasta nekog organizma, primjerice gljive. Prikažite im zatim slike ili animacije stanice u profazi mitoze i sliku ili animaciju stanice nakon što je proces diobe završio. Mnoštvo je dostupnih besplatnih materijala na ovoj poveznici. Potaknite ih da usporede i navedu sličnosti i razlike između tih dviju prikazanih slika/animacija te ovisnost životnog ciklusa neke stanice o rastu i razvoju nekog organizma. Zatim im postavite pitanja kako bi objasnili životni ciklus stanice, primjerice: Kako se stanice pripremaju za diobu? Što čini jedan životni ciklus stanice?
Učenike podijelite u grupe i uputite ih da pomoću dostupnih mrežnih izvora istraže o životnom ciklusu stanice. Sugerirajte svakoj grupi da istraži jedan segment životnog ciklusa stanice, primjerice jedna grupa neka prouči fazu G1, druga fazu S, treća fazu G2, a četvrta mitozu, navodeći faze mitoze i opisujući promjene koje se odvijaju tijekom pojedine faze mitoze.
Na zajedničkoj ploči u digitalnom alatu Padlet s učenicima podijelite poveznicu na prezentaciju koju ste kreirali u alatu PowerPoint sustava Office365. Uputite ih da svoja saznanja bilježe u dio prezentacije namijenjen njihovoj temi. Provjeravajte kako napreduje izrada prezentacije i komentirajte ako je potrebna dorada nekog dijela. Nakon što učenici u grupama dovrše prezentaciju, projicirajte je i zamolite predstavnike da prezentiraju rad svoje grupe. Tijekom prezentiranja neka ostali učenici zapisuju bilješke u bilježnicu. Možete im prirediti i radni listić kao organizator pozornosti kako bi učenici aktivno slušali i pratili pojedine dijelove prezentacije.
Potaknite kratku raspravu navodeći učenike da povežu životni ciklus stanice s našim životnim ciklusom. Možete im postavljati pitanja poput ovih: S kojim biste razdobljem čovjekova života povezali faze G1, S i G2 te mitozu neke stanice? Koje su sličnosti, a koje razlike među fazama životnih ciklusa koje ste usporedili?
Na kraju s učenicima raspravite jesu li razumjeli sve o čemu su slušali i čitali i po potrebi razjasnite nejasnoće. Navedite ih da zaključe o tome koliko približno traju pojedine faze životnoga ciklusa stanice i koja je njihovo značenje za stanicu.
Prikazujete li ubrzani videozapis rasta organizma, ponovite ga više puta te učenike s teškoćama usmjerite na promjene koje ćete usmeno dodatno objasniti. Učenicima kojima je potrebno dulje vrijeme za pretraživanje sadržaja o životnom ciklusu stanice unaprijed pripremite relevantne poveznice. Sve poveznice koje će se koristiti na nastavi unaprijed pošaljite učenicima s oštećenjem sluha, učenicima s oštećenjem vida i onima s motoričkim teškoćama kako bi ih imali priliku unaprijed pogledati. Također, važno je sadržaj aktivnosti što je više moguće povezati sa svakodnevnim životom (pojasniti usporedbu životnoga ciklusa stanice sa životnim ciklusom čovjeka i pritom se koristiti vizualnim prikazom).
Važno je da učenicima s teškoćama definirate jasnu ulogu u grupi kako biste osigurali njihovo aktivno sudjelovanje te da pripremite poveznice na kojima će se nalaziti sadržaji koje trebaju obraditi. Grafički uredite prezentaciju izrađenu u programu PowerPoint sustava Office365 kako bi bila prilagođena i učenicima s disleksijom (lako čitljiv font: OmoType, Calibri, Verdana, Ariel; dvostruki prored; lijevo poravnanje). O veličini fonta, proredu i veličini tablica/slika vodite brigu i kad je riječ o učenicima s oštećenjem vida, ovisno o njihovim pojedinačnim potrebama.
Učenicima s poremećajem iz spektra autizma najavite svaku promjenu aktivnosti i prema potrebi dodatno objasnite zadatak u svakom koraku.
Učenici koji žele znati više neka istraže životni vijek stanica čovjeka. Inspiraciju mogu pronaći i na ovoj poveznici. Neka povežu građu i uloge pojedinih stanica s njihovim prosječnim životnim vijekom. Svoja saznanja neka oblikuju u infografiku koju će izraditi u digitalnom alatu Canva.
Slijedom prethodne aktivnosti, nasumično rasporedite učenike u grupe i ponudite svakoj grupi da odabere vrstu stanice koju će obraditi u nastavku aktivnosti (leukocit, eritrocit, živčana stanica, stanica epitela organa po izboru i sl.).
Uputite učenike da se prijave u digitalni alat Sutori (jedan učenik po grupi) i da suradnički izrade grafički prikaz životnoga ciklusa stanice po izboru. Dajte učenicima uputu da grafički prikaz treba predstaviti faze životnoga ciklusa odabrane stanice i duljinu života odabrane stanice. Možete im predložiti da prikaze izrade u obliku lente vremena. Potaknite ih da uz tekst dodaju i slike i animacije kako bi svoj prikaz obogatili i učinili privlačnijim za korištenje pri učenju ovih nastavnih sadržaja. Obilazite učenike i pratite njihove prikaze te po potrebi ponudite pomoć ili dodatno objašnjenje. Naiđete li na miskoncepcije, objasnite potrebno i ponudite znanstveno utemeljene činjenice.
Nakon što prikazi budu završeni, neka predstavnici grupa predstave rad svoje grupe. Prikaze zatim podijelite u razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet i potaknite učenike da ispod prikaza ostave komentare s pohvalom i po potrebi savjete za poboljšanje prikaza.
Potaknite zatim raspravu s učenicima. Potaknite učenike da usporede životne cikluse odabranih stanica našega tijela i zaključe o razlozima kraćega odnosno duljega životnog vijeka stanica te o tome ima li životni vijek stanica utjecaj na naš svakodnevni život, postavljajući im pritom pitanja poput ovih: Iz kojih se stanica razvijaju odabrane krvne stanice? Koje su sličnosti, a koje razlike u životnim ciklusima različitih tipova stanica u našem tijelu? Koliko traju prikazani životni ciklusi?
Učenicima s teškoćama objasnite značenje naziva aktivnosti. Unaprijed im pošaljite poveznicu vezanu za prikaz određene stanice te učenike s teškoćama podijelite u skupine ovisno o vrsti stanice koju su obradili. Što je više moguće, prikaz stanica povežite sa svakodnevnim životom (primjerice, možete pripremiti laboratorijske nalaze krvi koje ćete prikazati svim učenicima i skrenuti im pozornost na različite vrste stanica i njihovo značenje). Pojasnite što podrazumijeva prikaz životnoga ciklusa stanica, pri čemu će za sve učenike s teškoćama najbolje poslužiti vizualni prikaz/primjer odnosno model sličnoga prikaza. Učenicima s teškoćama jasno definirajte ulogu unutar grupe, primjerice, učenik s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem može biti zadužen za odabir slika i animacija. Učenicima s teškoćama pojasnite koje sve mogućnosti nudi digitalni alat Sutori.
Ne inzistirajte na tome da prikaz predstavi učenik koji muca ili učenik s teškoćama kod kojeg je izražena i anksioznost (osim ako se samoinicijativno ne javi).
Učenici koji žele znati više neka istraže o životnim ciklusima jednostaničnih organizama prokariota. Neka trajanje njihova životnog ciklusa usporede sa životnim ciklusima stanica višestaničnih organizama i izvedu zaključak koji su razlozi koji utječu na duljinu životnoga ciklusa stanica. Svoja saznanja neka podijele s ostalim učenicima u razredu usmeno izlažući napisani izvještaj.
Slijedom prethodne aktivnosti, najavite učenicima da će izrađivati videouratke u obliku stop-animacije na temelju grafičkih prikaza koje su izrađivali o stanicama po izboru.
Pripremite im različite materijale koji im mogu pomoći u stvaranju scena, od plastelina, glinamola, konca, vrpci, do raznih igračaka kojima mogu obogatiti pojedinu scenu. Budući da su već izradili prikaze, ostaje im samo preoblikovati ih u scenarije koji će im poslužiti u stvaranju videouradaka. Uputite ih da obrate pozornost i na atraktivnost sadržaja u izradi videouradaka, ali im pritom napomenite da moraju paziti na točnost prikazanih informacija.
Za izradu videozapisa u obliku stop-animacije neka se koriste digitalnim alatom Stop Motion Studio. Omogućite im dovoljno vremena kako bi snimljeni materijal bio što kvalitetniji. Pomozite im s imenovanjem njihovih videouradaka i s uređivanjem nakon snimanja.
Kada svi videouradci budu gotovi, priredite premijeru. Prije prikazivanja svakog videouratka neka predstavnici najave svoj rad, a nakon gledanja videouratka ukratko raspravite o viđenom i potaknite publiku da pohvali rad i po potrebi ponudi sugestije za poboljšanje.
Sve videouratke podijelite na razrednoj ploči u alatu Padlet, a učenike pohvalite i potaknite da po želji izrade i dodatne videouratke slične tematike. Svoje videouratke mogu podijeliti i na društvenim mrežama, gdje će ih predstaviti kao edukacijske uratke. Na kraju raspravite o tome kako su se osjećali tijekom izrade scenarija, snimanja i uređivanja videouradaka i smatraju li takve aktivnosti vrijednom praksom za usvajanje nastavnih sadržaja koji slove za „teške“.
Učenicima s teškoćama, osobito onima koji otežano razumiju jezik i različite fraze, pojasnite značenje naslova aktivnosti. Strukturu aktivnosti i sve prijelaze najavite učenicima s poremećajem iz spektra autizma te njihovu ulogu definirajte u skladu sa sklonostima i jakim snagama. Učenici s disleksijom mogu pripremiti dio scene pomoću plastelina ili glinamola, dok će učenici s motoričkim teškoćama osmisliti izgled pojedine scene. Ujedno pojasnite što su zapisi izrađeni u obliku stop-animacije i pokažite im primjer jednog takvog zapisa. Osigurajte upoznavanje s digitalnim alatom Stop Motion Studio te učenicima s teškoćama pomozite što se tiče konkretnih ideja za bogaćenje scena. Važno je da ovaj zadatak rade zajedno s učenicima koji imaju suradničke vještine i koji su empatični. Učenicima s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem dodijelite ulogu vaše desne ruke tako da im date zadatak da raspodijele materijale po grupama, najavljuju grupe prilikom prezentacije i sl.
Učenici koji žele znati više neka snime videouradak u obliku stop-animacije životnoga ciklusa jednostaničnih prokariotskih organizama po izboru. Neka svoje uratke predstave ostalim učenicima u razredu i podijele ih na razrednoj ploči u digitalnom alatu Padlet.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.