Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Naše razlike, naše prilike

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: Mirjana Krizmanić, “O toleranciji”, pisanje uputa
  • POV: hladni rat, atomsko oružje
  • ENG: tolerancija, audio poruka, podcast
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Jedan sa psom, drugi s macom šeta

Aktivnost započnite provođenjem upitnika koji je dostupan u knjizi Mirjane Krizmanić “O toleranciji” za samoprocjenu tolerancije prema nekim oblicima ponašanja članova obitelji. Pitanja prilagodite svojim učenicima. Upitnik pripremite u digitalnom alatu Google Forms. Učenici ga anonimno ispunjavaju. Odmah po ispunjavanju upitnika prikažite rezultate i razmijenite ideje i prokomentirajte statistički obrađene odgovore.

Nakon uvodne aktivnosti učenike podijelite u grupe s četiri člana. Svaka će grupa metodom intervjua s analitičarem u čitati različita poglavlja knjige Mirjane Krizmanić “O toleranciji”. Autorica se bavi sljedećim temama: Što je tolerancija?, Utjecaj kulture na toleranciju u različitim područjima ljudskoga života, Što sve pogoduje razvoju i odražavanju tolerancije?, Izražavanje tolerancije, Mjerenje tolerancije, Granice tolerancije, Tolerancija prema različitim idejama i ljudima, Tolerancija i netolerancija u svakodnevnom životu, Posljedice tolerancije i netolerancije i Poticanje i poučavanje tolerancije.

Učenici najprije čitaju zadano poglavlje. Nakon što svaki učenik samostalno pročita poglavlje, jedan učenik postavlja pitanja drugome, treći je promatrač koji bilježi pitanja i odgovore, a analitičar sažima zaključke grupe. Za ovu aktivnost pripremite obrazac koristeći Word Online sa stupcima za svakog člana i ulogu (postavljač pitanja, intervjuirani, promatrač, analitičar) u koje upisuju svoje bilješke. Bilješke će učenicima pomoći da osmisle videoupute o temi tolerancije koju su odabrali, ali i primijeniti te upute na tolerantno ponašanje u digitalnom okružju. Tekst uputa treba biti napisan u skladu s upućivačkim diskursom kojeg odlikuju kratkoća, jednoznačnost, jezgrovitost, uporaba svevremenskog prezenta ili imperativa. Učenicima mogu od pomoći biti i autoričini sažeci i upute napisane na kraju svakog poglavlja. Videoupute izrađuju u alatu AdobeSpark (nastavnički korisnički račun) koja omogućuje povezivanje, u aplikaciji dostupnih besplatnih fotografija i glazbe s tekstom uputa nastalih na osnovi bilježaka. Tekst snimaju kao zvučni zapis i nastaje kratak video od najviše tri minute. Videoupute svih grupa objavite na školskoj mrežnoj stranici na Međunarodni dan tolerancije.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama posebice učenicima s oštećenjem vida pružite podršku kod rješavanja upitnika. Za učenika s oštećenjem vida, ako koristi čitač ekrana, provjerite podržava li čitač digitalni alat. Ako ne podržava, omogućite mu podršku učenika iz razreda. Učenicima s teškoćama pripremite prilagođeni tekst za čitanje, odaberite odgovarajući font (calibri, ariel) te veličinu slova, stavite veći prored između redova. Uključite učenike s teškoćama u rad grupe tako da budu aktivni članovi. Unaprijed definirajte njihovu ulogu i zadatke te im dajte konkretne upute. Izbjegavajte u potpunosti prepustiti podjelu zadataka članovima grupe. Važno je da učenik s teškoćama ne bude pasivan promatrač i da može uspješno izvršiti svoj dio zadatka te doprinijeti zajedničkom radu grupe. Tijekom izrade videouputa učeniku s teškoćama opišite vizualni dio videa. Tijekom zadataka potrebno je provjeriti razumiju li učenici sa specifičnim teškoćama i teškoćama iz spektra autizma zadatak. Ukoliko ne razumiju potrebno je dati dodatne upute koje mogu biti u pisanom obliku uz slikovne prikaze. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Potičite suradnju unutar grupe i pružanje podrške od strane vršnjaka.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu iščitati cjelovitu knjigu Mirjane Krizmanić te prema sažecima svake cjeline sastaviti podsjetnik na ključne pojmove i ideje knjige u obliku postera ili videa.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Jedan sa psom, drugi s macom šeta

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.3.3. Učenik čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
  • SŠ HJ A.3.4. Učenik piše upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Oboji svijet tolerancijom

Kako bi motivirali učenike i uveli ih u raspravu o Hladnom ratu, na početku aktivnosti im prikažite sliku koja opisuje na koji način su Amerikanci doživjeli Sovjete u Hladnom ratu te provedite s njima raspravu o odnosu te dvije države. Zajednički je analizirajte. Zašto je uopće došlo do Hladnog rata? U kojoj mjeri je Hladni rat bio rat, a u kojoj natjecanje? Kako je sukob SAD-a i Sovjeta utjecao na cijeli svijet? Na koji način se odnos SAD-a i Sovjeta mogao poboljšati? ...

Aktivnost je zamišljena da se kroz razgovor o tematici Hladnog rata detaljnije analizira netolerancija u tadašnjem društvu te da učenici osmisle na koji način su dva suprotstavljena tabora mogla bolje djelovati i stvoriti tolerantnije društvo i ozračje u svijetu. Podijelite učenike u grupe koje će na internetu istraživati o različitim temama vezanima za Hladni rat, a rezultate svojih istraživanja mogu prikazati kao podcast.

Neka na početku učenici istraže što je to podcast i na koji način se kreira i provodi.

Zatim neka kreiraju svoj profil na SoundCloud na kojem će objaviti snimljene audio podcaste koje kreiraju. Neka za svoj kanal osmisle zanimljiv naslov koji je vezan za promicanje tolerancije u društvu. Podcast može biti audio ili video datoteka u kojoj će učenici na početku predstaviti temu i sugovornike, opisati temu o kojoj govore te provesti kratku diskusiju s naglaskom na probleme tolerancije, ali i moguća rješenja.

Uputite učenike da se teme o Hladnom ratu prikažu u kontekstu promicanja tolerancije nužno potrebne u svim aspektima društva s naglaskom na potrebu tolerancije u digitalnom okružju. Kroz teme o Hladnom ratu neka analiziraju (ne)tolerantno društvo i glavne probleme kao što su bili nacionalna netolerancija, svjetonazorska netolerancija (kapitalizam i komunizam), gospodarska netolerancija, vjerska netolerancija (Amerikanci prikazivani kao vjernici, a Sovjeti kao ateisti), netolerancija u umjetnosti (američki filmovi koji prikazuju Sovjete kao glavne negativce, socijalistički realizam i moderna umjetnost), nametanje svojih političkih uvjerenja drugim državama (socijalističke države u Europi), sloboda kretanja između dva bloka (npr. Berlinski zid), stvaranje ozračja straha od ‘’Crvenih’’ u SAD-u i nedemokratski odnosi američke Vlade prema svojim građanima (špijuniranje ‘’komunista’’, CIA), podržavanje nedemokratskih režima u svijetu (Iran, Nikaragva, Guatemala itd.), o (ne)suradnji u znanosti, natjecanju u naoružanju te utrci za svemir itd. Svoje audio podcaste neka snime mobitelom i objave ih u Sound Cloudu. Putem korisničkih imena, učenici će lako pronaći jedni druge, poslušati objave, komentirati i lajkati.

Najbolje uratke podijelite na mrežnoj stranici škole i na službenim društvenim stranicama škole. Promocijom i dijeljenjem ovakvih sadržaja na mreži učenici doprinose promociji tolerancije, a svojim ponašanjem bi trebali biti primjer tolerantnog ponašanja u digitalnom okružju.

Postupci potpore

U uvodnoj aktivnosti učeniku s oštećenjem vida povećajte sliku, ako su oštećenja vida veća, sliku mu detaljno opišite. Učenicima s teškoćama osigurajte smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti podršku drugih učenika. Definirajte njihovu ulogu i zadatke u grupi kako bi im osigurali uspješnost. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u SoundCloudu ako ga prvi put koriste. Učenici s oštećenjem sluha mogu snimiti video podcast na znakovnom jeziku uz prijevod. Važno je da učenici s teškoćama budu aktivno uključeni te da se osjećaju uspješno. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu kreirati video podcast na navedenu temu te neka kreiraju svoj profil na Instagramu ili YouTubeu gdje će ga objaviti.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Oboji svijet tolerancijom

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV C.4.1. Učenik vrednuje razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću.
  • SŠ POV D.4.1. Učenik preispituje proces razvoja država i njihovo političko uređenje u svijetu i Europi nakon dvaju svjetskih ratova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Test na toleranciju-pozitivan

Aktivnost možete provesti u sklopu obilježavanja Svjetskog dana tolerancije. Pokažite učenicima "oblak riječi“ vezanih za nastavnu temu, a koje bi ih trebale asocirati na riječ tolerancija ili netolerancija. Npr. judgement, challenge, acceptance, difference, opinion, beliefs, agreement, disagreement, respect… i sl. Oblak riječi možete kreirati pomoću WordArt digitalnog alata. Kad učenici pogode temu, zadajte im da u parovima osmisle svoju definiciju tolerancije te je napišu u Mentimeteru (OpenEnded). Učenici kroz razredni razgovor komentiraju predložene definicije te glasaju i odabiru onu koja je po njima najjasnija, odnosno najprihvatljivija.

Nakon toga uputite učenike da pročitaju članak Accepting Other People’s Differences. Tijekom čitanja članka neka ispišu dodatne ključne riječi iz teksta i poruke koje bi povezali s tolerancijom i prihvaćanjem drugih te porazgovarajte o primjerima iz teksta. Upitajte učenike u kojoj se mjeri slažu s nekim tvrdnjama i primjerima te mogu li dati neke dobre primjere tolerancije iz svog osobnog iskustva. Potaknite raspravu.

Za kraj aktivnosti učenici u paru osmišljavaju pozitivnu poruku o tolerantnom ponašanju i prihvaćanju drugih u digitalnom okruženju te istu u trajanju od 30-tak sekundi snimaju putem Vocaroo digitalnog alata. Svoje poruke mogu povezati sa stečenim znanjem, s osobnim iskustvom, a mogu je i dodatno zaokružiti citirajući i neke poznate osobe i njihove poruke o toleranciji. Sve audio snimke učenici dijele na Padlet (Wall) zidu koji ste prethodno kreirali. Učenicima isprintajte rubriku za vršnjačko vredovanje pomoću koje vrednuju barem dvije preslušane audio snimke svojih kolega i to ocjenom (Rating) koristeći zvjezdice i komentar ispod objave sa snimkom na Padletu. Rubrika može uključivati neke od sljedećih kategorija: Speaks Clearly, Originality, Duration of the recording i sl.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama pripremite vokabular s manje poznatim riječima koje će se koristiti tijekom sata. Zadani članak prilagoditi font (Calibri, Ariel) i veličinu slova (najmanje 14 pt) ovisno o učenikovim teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida, ako koriste čitač ekrana, provjerite podržava li aplikaciju, ako ne podržava, omogućite mu podršku vršnjaka iz para. Učenici s oštećenjem sluha mogu poruku napisati, a vršnjak iz razreda je snimi. Za njih pripremite audio snimke u pisanom obliku kako bi vidjeli poruke vršnjaka. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenik koji želi znati više može skupiti sve audio snimke te od njih kreirati podcast koristeći Podbean digitalni alat. Podcast može nazvati Building a Tolerant Society.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Test na toleranciju-pozitivan

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (1) EJ A.4.1. Učenik procjenjuje duži izvorni ili prilagođen tekst pri slušanju i čitanju.
  • SŠ (1) EJ A.4.4. Učenik sudjeluje u dugome razgovoru.
  • SŠ (1) EJ C.4.4. Učenik se koristi širokim spektrom tehnika kreativnoga izražavanja: kritički prosuđuje postojeće i osmišljava nove ideje povezane s osobnim iskustvima i suvremenim temama.
  • SŠ (1) EJ C.4.5. Učenik se koristi širokim spektrom vještina kritičkoga mišljenja: argumentirano dokazuje i prosuđuje mišljenja, stavove i vrijednosti primjenjujući ih u rješavanju problemskih situacija i donošenju odluka povezanih s osobnim iskustvima i suvremenim temama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Mirjana Krizmanić (2015). O toleranciji. VBZ. Zagreb (13.8.2020.).

Netokracija. Veliki vodič hrvatskih podcasta (13.8.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.