U uvodnom dijelu ponovite s učenicima što je površina, kako se površina određuje prebrojavanjem jediničnih kvadratića te kako se računa opseg složenog lika. S pomoću programa GeoGebre izradite učenicima listić na kojemu se nalazi mreža kvadratića veličine 4 cm2 i ispišite je na A4 u boji. Neka učenici izrežu kvadratiće prateći mrežu i neka ih slože u njima proizvoljan lik (životinju, stvar, robota...) pazeći pri tome da svi kvadratići budu iskorišteni. Neka svaki učenik odredi površinu i opseg svojega lika. Učenici mogu zalijepiti svoje likove u bilježnicu i uokviriti ih špagom ili debljim koncem kako bi istaknuli opseg.
Izradite kratak kviz u Google Obrascima u koji će učenici upisati dobivene rezultate za svoj lik. Komentirajte rezultate, prikažite dobivenu statistiku i potaknite raspravu pitanjima: Zašto je svima površina ista, a opsezi različiti? Koliko su vam dugački komadi špage? Možete postaviti i sljedeća pitanja: Gdje se u stvarnom životu mogu uočiti takvi rezultati jednake kvadrature, a različitog oblika? Očekivani odgovori učenika mogli bi biti: površina sobe, stana, igrališta...
Na kraju neka svaki učenik zapiše svoja zapažanja u bilježnicu.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima teškoće koju ima. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednju klupu u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri rješavanju zadatka.
Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je smanjiti količinu pojmova u skladu s njima postavljenim ishodima.
Važno je da unutar skupine učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke. Također je važno tijekom provedbe aktivnosti provjeravati jesu li učenici razumjeli upute, promatrati način rješavanja zadataka kako bi se uočile moguće greške i uputilo ih se na ispravan postupak.
Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava potrebno je unaprijed pripremiti izrezanu mrežu od tvrđeg papira ili kartona spremnog za preslagivanje.
S učenicima s teškoćama provjeravajte kako se snalaze u digitalnom alatu (GeoGebra). Prema potrebi organizirajte rad u paru s učenikom koji nema teškoća i koji je strpljiv kako bi učenik s teškoćom mogao aktivno sudjelovati i pratiti raspravu. Predvidite dulje vrijeme rješavanja zadatka za učenike s teškoćama te im pripremite podsjetnike s formulama za izračunavanje opsega i površine.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnome jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama.
Koristeći se duljinom špage, tj. opsegom svojega lika, neka učenici pokušaju složiti novi lik zadanog opsega. Neka promotre što se događa s površinom i mogu li se opet iskoristiti svi kvadratići.
Svoja istraživanja trebaju fotografirati i postaviti ih u Wordov dokument te zapisati i komentirati svoja zapažanja i zaključke.
Ponovite formule za površinu pravokutnika i kvadrata te s učenicima komentirajte i riješite zadatak Površina pravokutnika i kvadrata. Putem PowerPoint Online prezentacije prikažite primjere tlocrta te komentirajte dane mjere i oznake. Razjasnite s učenicima sve dvojbe u vezi s oznakama i ukratko objasnite primjenu u stvarnom životu. Učenici neka samostalno prouče e- Škole DOS Matematika 5, Modul 7, Jedinica 7.3, Primjer 5., a nakon toga razjasnite nejasnoće ako ih ima.
Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi pripremite stvarne predloške tlocrta stana. Učenici bi trebali odrediti dimenzije stana, izračunati njegovu površinu i opseg te zapisati dobivene mjere. Također ih uputite da zapišu i svoja razmišljanja o veličini i obliku soba. Neka učenici unutar grupe odaberu i jednu sobu s tlocrta prema izboru, npr. spavaću sobu, te izračunaju koliku površinu sobe zauzima namještaj, a kolika je površina sobe slobodna za kretanje. Za upisivanje svih potrebnih podataka te za vođenje grupe tijekom cijeloga postupka izrade aktivnosti koristite se digitalnim alatom Forms Online. U njemu ćete izraditi zadatke koje će učenici istražiti i odrediti na svojemu tlocrtu, a učenici će odmah upisivati dobivene rezultate s odgovarajućim mjernim jedinicama.
Neka provedu raspravu unutar grupe, osmisle i skiciraju primjer drukčijeg razmještaja sobe. Razgovarajte zajedno o svim tlocrtima i pronađite koji je razmještaj najbolji s obzirom na količinu iskorištenog i slobodnog prostora.
Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite podsjetnike s formulama za površinu pravokutnika i kvadrata. Provjeravajte na koji način učenici rješavaju zadatke te ih prema potrebi ih usmjerite da to čine na ispravan način.
Prema potrebi organizirajte rad u paru kako bi učenik s teškoćom mogao aktivno sudjelovati i rješavati zadatke na Edutoriju. Izdvojite vrijeme za pitanja koja bi mogli postaviti učenici s teškoćama.
Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Pri radu u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje.
Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava i intelektualnim poteškoćama potrebno je pripremiti kartonsku ploču i izrezane modele namještaja (kvadrate i pravokutnike različitih dimenzija). Neka izmjere dimenzije ploče te odrede njezin opseg i površinu. Neka namještaj grupiraju prema obliku. Na listu papira pripremite potrebne formule s primjerom izračuna te upute za izradu zadatka. Koristeći se izrezanim modelima, učenik će složiti namještaj u sobi kako misli da bi njemu najbolje odgovaralo. Učitelj obilazi učenike i daje upute kako bi soba bila što učinkovitija.
Na milimetarskom papiru neka izrade tlocrt svoje sobe sa svim namještajem. Tlocrt trebaju nacrtati u umanjenom mjerilu te se držati stvarnih (izmjerenih) mjera. Ako učenici sobu dijele s bratom ili sestrom, mogu osmisliti svoju sobu iz snova. Svoje uratke mogu postaviti u Padletu ili izraditi plakat u digitalnom alatu Canva. Ako imaju potrebne vještine, tlocrt mogu izraditi i u GeoGebri.
Postavite učenicima pitanje Što je pravilan oblik i je li u našoj okolini uvijek sve pravilnog oblika? te raspravljajte o tome. Potaknite ih na razmišljanje je li lako odrediti točne dimenzije nekog lika, predmeta ili prostora.
Napomenite da katkad procjenjujemo mjere i pri tome činimo pogrešku, a katkad zaokružujemo podatke i pri tome gubimo dio rješenja. Neka učenici izmjere dužinu i širinu dlana svoje ruke te komentirajte jesu li pri tome procijenili i zaokružili svoje mjere. Potaknite ih na razmišljanje kako će odrediti površinu nekoga nepravilnog lika. Neka ponove računanje površine s pomoću kvadratne mreže koristeći se e-Škole Dos Matematika 5, Modul 7, Jedinica 7.3, Primjer 6.
Usmjerite učenike na razmišljanje kako izračunati dno bazena zakrivljenih linija ili površinu nekoga zakrivljenog zrcala. Prikažite učenicima primjer slika bazena i zrcala te komentirajte oluju njihovih ideja. Uputite ih da odrede površinu slaganjem i popunjavanjem zakrivljenog lika kvadratima i pravokutnicima. Potaknite raspravu postavljanjem pitanja: Koliko je površine odbačeno radi zakrivljenih linija? Na koje bismo načine mogli procijeniti i poboljšati izračun površine?
Proučite zajedno s učenicima radni listić Procjena površine te neka zapišu odgovarajuće komentare uza svaku sliku. Komentirajte kako će se u nekim slučajima, radi lakše procjene, dio površine odbaciti i pri tome izgubiti dio površine, a u pojedinim će se dijelovima u površinu uključiti i neispunjen prostor. Podijelite učenicima radni listić Kako uokviriti lik i što bolje izračunati njegovu površinu i pustite ih neka ga sami riješe, a zatim komentirajte ideje i rezultate.
Zadajte učenicima neka pokušaju „ukalupiti” svoj dlan te izračunati njegovu površinu. Na milimetarskom papiru ili papiru ispunjenom kvadratićima uputite učenike da opišu dlan svoje lijeve ruke. Prije crtanja raspravite o tome je li bolje nacrtati dlan raširenih ili spojenih prstiju. Svoje radove učenici će postaviti u digitalni alat Padlet, a zatim razgovarajte o dobivenim površinama dlanova. Komentirajte rezultate i odredite koji učenik ima najveću površinu dlana, a koji najmanju.
Učenicima s teškoćama potrebno je vizualno oprimjeriti i predočiti nepravilne oblike te ih podsjetiti što znači zaokruživati podatke.
Učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava i učenicima s intelektualnim teškoćama potrebno je osigurati potporu tijekom izrade zadatka procjene površine dlana lijeve ruke.
Učenicima s teškoćama prema potrebi omogućite ponovno gledanje videozapisa. Tijekom drugoga gledanja zaustavljajte videozapis kako bi učenici razumjeli svaki postupak u obavljanju zadatka. Prema potrebi uključite učenika iz klupe kako bi učenik s teškoćama lakše riješio zadatak.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćom u digitalnom alatu Padlet te prema potrebi pružite podršku.
U raspravi ne inzistirajte na tome da sudjeluju i učenici s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije osim ako se za to sami ne jave. Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom ako je pogriješio, nego mu nakon rasprave omogućite da odgovori na pitanja koja su se postavljala u raspravi.
Katica Konstantinović, Površina kvadrata i pravokutnika (10. travnja 2020.) Preuzeto s Površina kvadrata i pravokutnika ( škola za život) (27. veljače 2022.)
Škola na Trećem, 4. razred - Računamo površinu pravokutnika i kvadrata (2. lipnja 2020. ) Preuzeto s Računajmo površine (škola za život) (27. veljače 2022.)
Webgradnja. hr, Program za crtanje tlocrta: Top 10 prijedloga (2004.) Preuzeto s https://webgradnja.hr/clanci/program-za-crtanje-tlocrta-top-10-prijedloga/2308 (27. veljače 2022.)
Tomislav Štefančić, Fizika 7. r. OŠ- Mjerenje površine ( 30. rujna 2020.) Preuzeto s https://www.youtube.com/watch?v=p1qeXURr8JM (27. veljače 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.