Predmet
Povijest 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Izgradio sam spomenik trajniji od mjedi

Naziv predmeta
Povijest 2

Razred
2. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • romanika
  • gotika
  • Notre-Dame
  • Juraj Dalmatinac
  • crkva sv. Donata

Gradnja za obranu ili gradnja za umjetnost

Pozdravite učenike. Pitajte ih jesu li vidjeli stariju crkvu u Hrvatskoj koja se gradnjom znatno razlikuje od ostalih crkava u posljednjih sto godina. Nakon uvodnog pitanja, podijelite učenike u dvije grupe. Jedna će grupa na dostupnim mrežnim izvorima pronaći podatke o etapama gradnje određene romaničke crkve, a druga grupa o etapama gradnje određene gotičke crkve. Svoje pronalaske prikazat će u alatu Pixton izrađujući strip u kojem će prikazati etape gradnje, od početka stvaranja ideje, polaganja temeljnog kamena, stvaranja vidljive konstrukcije, gradnje krova i dorađivanja unutrašnjosti. Neka svi članovi obiju grupa pristupe digitalnom alatu s pomoću pametnog telefona, tableta ili računala te surađuju u izradi stripa. Svoje istraživanje predstavit će ostalim učenicima. Raspravite o pitanju iz naslova aktivnosti, odnosno u kojem je stilu, romanici ili gotici, prisutnija fortifikacijska komponenta građevina i po čemu je to vidljivo. U alatu MS Forms izradite anketu koju ćete podijeliti s učenicima te s pomoću koje ćete vrednovati uratke obiju grupa. Postavite učenicima pitanje o tome po čemu se razlikuje crkvena arhitektura danas od romaničke i gotičke. Za zaključnu raspravu pitajte učenike treba li država ulagati u održavanje spomenika romaničke i gotičke arhitekture. Neka potkrijepe svoje odgovore.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti pozornost učenika s teškoćama, češće provjerite razumijevanje, usmjerite učenikovu pozornost na sadržaj rada usmenom uputom ili laganim dodirom. Potaknite učenika na razgovor o starijim crkvama u Hrvatskoj. Najavite učeniku s teškoćama unaprijed temu razgovora kako bi je mogao istražiti i pripremiti se za sudjelovanje u aktivnosti.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Također, važno je da svi učenici aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Detaljno, ali jasno i jednostavno objasnite učenicima što se od njih očekuje. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak u grupi te neka ostali članovi grupe budu s time upoznati. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Pixton te u skladu s time mu omogućite pomoć drugog učenika. Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za obavljanje zadatka. Neka se učenik s teškoćama koristi vlastitim računalom za istraživanje mrežnih izvora. Ako je riječ o učeniku s teškoćama vida, važno je osigurati prilagodbu svjetline, kontrasta i veličine teksta koji učenik proučava. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, važno je da tekst bude vizualno i grafički prilagođen. Učeniku s teškoćama možete unaprijed zadati zadatak kako bi pripremio informacije o etapama gradnje romaničke ili gotičke crkve.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Koristeći se dostupnim mrežnim izvorima, učenici će pronaći važne informacije za crkvu sv. Donata te nastojati shvatiti zašto je građevina nakon toliko vremena ostala gotovo nepromijenjena i koja je njezina današnja funkcija. Zadatak će izraditi u alatu Canva. Učenicima za završno samovrednovanje ostavite pitanja: Koji su presudni razlozi postojanja crkvenih objekata toliko dugo? Zašto su crkve u većini slučajeva otporne na zub vremena?

Nastavna aktivnost za predmet X

Gradnja za obranu ili gradnja za umjetnost

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik će usporediti izgradnju romaničkih i gotičkih katedrala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Elementi umjetnosti u građevinskom objektu

Pozdravite učenike i pitajte ih što sve čini jednu crkvu, odnosno koji su njezini glavni elementi kada se promatra izvana i iznutra. Nakon uvodnog pitanja podijelite učenike u dvije grupe i obje će prema dostupnim mrežnim izvorima pronaći osnovne etape gradnje romaničkih i gotičkih crkava. Međutim, jedna će grupa prikazati sličnosti, a druga će prikazati različitosti. Aktivnost će provesti u alatu Canva.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u uvodnom razgovoru. Važno je pridobiti pozornost učenika s teškoćama, češće provjerite razumijevanje, usmjerite učenikovu pozornost na sadržaj rada usmenom uputom ili laganim dodirom.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Važno je obratiti pozornost i na to da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Opširno , ali jasno i jednostavno objasnite učenicima što se od njih očekuje. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed određen zadatak s kojim će biti upoznati i ostali članovi grupe. Omogućite učeniku da unaprijed prouči informacije o gradnji romaničkih i gotičkih crkava te osigurajte smjernice koje će učeniku detaljno objasniti zadatak. Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Canva te prema tome osigurajte potporu drugog učenika. Neka se učenik s teškoćama koristi vlastitim računalom za pretraživanje mrežnih izvora. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, važno je osigurati mogućnost prilagodbe svjetline, kontrasta i veličine teksta koji učenik proučava. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, važno je da tekst bude vizualno i grafički prilagođen. Učeniku s teškoćama možete unaprijed zadati zadatak kako bi pripremio informacije o etapama gradnje romaničke ili gotičke crkve.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Koristeći se dostupnim mrežnim izvorima, učenici će pronaći važne informacije vezane za katedralu Notre-Dame te pokušati shvatiti zašto je trebalo toliko dugo da se ta građevina izgradi. Svoje istraživanje predstavit će u alatu Canva. Pitajte učenike što je uvjetovalo gradnju crkve na nekom području u srednjem vijeku. Neka oni budu ili graditelji ili naručitelji te odgovore na pitanje koje bi bile njihove glavne brige u vezi s gradnjom i razlikuju li se od problema današnjih naručitelja i graditelja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Elementi umjetnosti u građevinskom objektu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uči i otkriva važne činjenice o srednjovjekovnoj umjetnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Priča o gradnji najviše građevine u mjestu

Pozdravite učenike. Nakon toga ih pitajte koliko je otprilike potrebno vremena za izgradnju neke visoke građevine (nebodera). Nakon uvodnog pitanja, podijelite učenike u dvije grupe. Jedna će grupa, koristeći se dostupnim mrežnim izvorima, pronaći važne informacije vezane za gradnju određene romaničke crkve, a druga grupa informacije vezane za gradnju određene gotičke crkve. Zadatak će prikazati u alatu Canva. Učenici trebaju pronaći podatak zašto se počinju graditi crkve i zašto se u određeno vrijeme koriste romanički, a poslije gotički stil, kako društvo utječe na oblikovanje građevina, kao i političko stanje.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Motivirajte učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi. Važno je pridobiti pozornost učenika s teškoćama, češće provjerite razumijevanje, usmjerite učenikovu pozornost na sadržaj rada usmenom uputom ili laganim dodirom. Potaknite učenika s teškoćama da sudjeluje u raspravi i razgovoru o izgradnji nebodera. Učeniku s teškoćama možete unaprijed najaviti temu razgovora, pri uključivanju u razgovor postavite mu pitanja na koja će znati odgovoriti.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o sastavu grupe, o tome da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će mu pružiti potporu i motivirati ga. Također, važno je da svaki učenik aktivno sudjeluje u radu. Grupe možete oblikovati prema sličnim interesima i sposobnostima kako bi se učenici s teškoćama osjećali povezani s drugima. Opširno, ali jasno i jednostavno objasnite učenicima što se od njih očekuje. Neka učenik s teškoćama ima unaprijed određen zadatak s kojim će biti upoznati i ostali članovi grupe. Omogućite učeniku da unaprijed prouči informacije o gradnji romaničkih i gotičkih crkava te osigurajte smjernice koje će mu detaljno objasniti zadatak. Neka učenik s teškoćama upotrebljava vlastito računalo za istraživanje mrežnih izvora informacija. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, važno je osigurati mogućnost prilagodbe svjetline, kontrasta i veličine teksta koji učenik proučava. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, važno je da tekst bude vizualno i grafički prilagođen. Učeniku s teškoćama možete unaprijed zadati zadatak kako bi pripremio informacije o etapama gradnje romaničke ili gotičke crkve. Neka učenik s teškoćama ima potporu drugog učenika pri upotrebi digitalnog alata Canva, neka rade u paru ili neka upotrijebe neki drugi digitalni alat.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će na dostupnim mrežnim izvorima pronaći važne informacije o Jurju Dalmatincu. Koristeći se alatom Conceptboard, u umnoj će mapi prikazati život i njegova postignuća. Pitajte učenike koje su osobine vrsnog umjetnika, što ga čini vrsnim umjetnikom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Priča o gradnji najviše građevine u mjestu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik će naučiti istraživati i otkrivati važne činjenice o etapi gradnje srednjovjekovnih građevinskih objekata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.