Kako biste potaknuli učeničku znatiželju, napišite na ploči riječ atmosfera te ih zamolite da pomoću digitalnog alata Mentimeter upišu najviše dvije asocijacije na napisanu riječ. Kratko zajedno prokomentirajte napisane asocijacije. Uputite učenike na e-Škole DOS Kemija 4, Modul 5, Jedinica 5.1. Neka u grupama izrade infografiku o Zemljinoj atmosferi u digitalnom alatu Canva. Unaprijed s učenicima dogovorite što infografika mora sadržavati, primjerice: sastav atmosfere, slojeve atmosfere, podatke o tome do koje se visine prostire pojedini sloj, kemijski sastav pojedinog sloja atmosfere te znanstvene discipline koje proučavaju atmosferu. Obvezno naglasite učenicima da infografika treba sadržavati i najčešće zagađivače Zemljine atmosfere. Gotove infografike neka objave na unaprijed pripremljenoj ploči digitalnog alata Padlet. Nakon završetka projicirajte infografike uz pojašnjenja predstavnika svake grupe. Primijete li učenici ostalih grupa neke nelogičnosti u infografikama, potaknite ih da svojim sugestijama pomognu ostalim grupama kako bi ispravili pogreške. Učenici mogu provesti i vršnjačko vrednovanje uradaka prema prethodno utvrđenim kriterijima.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćama premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i kako bi mu se mogla dati dodatna uputa ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Ako je potrebno, učeniku sa specifičnim teškoćama učenja omogućite pomoć vršnjaka pri zapisivanju asocijacija u digitalnom alatu (Mentimeter).
S učenicima s teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom Canva. Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi brigu o tome da predstavnik grupe ne bude učenik koji zbog svoje teškoće osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa (primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije ili učenik koji ima izraženu anksioznost).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više neka pomoću dostupnih mrežnih i tiskanih izvora pretraže evolucijski razvoj Zemljine atmosfere. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike koju mogu izraditi u digitalnom alatu Canva i prezentirati je ostalim učenicima u razredu.
Kako biste potaknuli učenike na aktivnost, projicirajte im fotografiju Grete Thunberg. Ukratko raspravite s učenicima o njoj. Uputite učenike na e-Škole DOS Kemija 4, Modul 5, Jedinica 5.1, poglavlje Onečišćenja atmosfere. Zatim podijelite učenike u grupe. Neka svaka grupa istraži jednu vrstu onečišćenja atmosfere: svjetlosno onečišćenje, industrijsko onečišćenje, efekt staklenika, ozonske rupe. Svaka grupa neka u digitalnom alatu Artsteps izradi virtualnu izložbu slika povezanih s onečišćenjem koje su istraživali. Napomenite im da obvezno istraže i navedu koji su kemijski spojevi najčešći zagađivači i koji su najčešći načini onečišćenja atmosfere te neka osmisle i unutar izložbe predstave moguće postupke i mjere za smanjenje utjecaja nekih od onečišćivača. Također, neka istraže utjecaj onečišćenja na ljudsko zdravlje. S učenicima dogovorite kriterije vrednovanja. Svoje gotove uratke neka stave u prethodno pripremljenu ploču u digitalnom alatu Padlet. Nakon završetka projicirajte virtualnu izložbu te zajedno raspravite o važnosti razvijanja svijesti o smanjenju onečišćenja atmosfere.
Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nipošto ne bude dio grupe kao pasivni promatrač. Učenika s poremećajem iz autističnog spektra smjestite u grupu kojoj je dodijeljena tema koja je najviše u skladu s njegovim specifičnim interesima.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Učenicima s teškoćama uvelike pomaže kada se gradivo poveže sa svakodnevnim životom, kada se obogaćuje konkretnim primjerima i kada se upućuje na njegovu povezanost sa životom. No potrebno im je omogućiti podsjetnike kako bi bolje funkcionirali u rješavanju zadataka, što se osobito odnosi na učenike sa specifičnim teškoćama učenja.
Zainteresirane učenike uputite na istraživanje kakvoće zraka u njihovu mjestu prebivališta. Neka obvezno istraže i moguće uzroke onečišćenja zraka te predlože načine za poboljšanje kvalitete zraka u svom mjestu. Svoja saznanja neka prikažu pomoću interaktivne prezentacije koju mogu izraditi u digitalnom alatu Nearpod. Potaknite ih da prezentaciju predstave ostalim učenicima u razredu.
U uvodnom dijelu aktivnosti pomoću kviza koji ste pripremili u digitalnom alatu Kahoot! provjerite dosad usvojeno znanje učenika o efektu staklenika. Nakon što učenici riješe kviz, napravite s njima analizu točnih odnosno netočnih odgovora. Pojave li se kakve nedoumice, ponovite s učenicima one sadržaje o efektu staklenika koje su netočno ili djelomično točno riješili u kvizu. Uputite učenike na e-Škole DOS Kemija 4, Modul 5, Jedinica 5.1, poglavlje Efekt staklenika i klimatske promjene. Zajedno raspravite o priboru i kemikalijama potrebnim za provedbu pokusa. Podsjetite učenike i na mjere opreza i zaštite prilikom izvođenja pokusa. Nakon rasprave podijelite učenike u grupe. Svaka će grupa provesti pokus te izraditi izvještaj u obliku videouratka. Videouradak mogu izraditi u digitalnom alatu Moovly. Prije izvođenja pokusa objasnite učenicima kriterije vrednovanja izvještaja. Nakon što su sve grupe provele pokus, analizirajte s učenicima uočene promjene u provedenom pokusu, s naglaskom na tumačenju opaženih promjena. Zatim uputite učenike na istraživanje pomoću mrežnih i tiskanih izvora o mogućim posljedicama efekta staklenika za zdravlje ljudi. Neka svoja saznanja također uvrste u videouradak. Nakon završetka učenici mogu započeti s izradom izvještaja, odnosno videouratka. Gotove uratke neka objave na unaprijed pripremljenoj ploči digitalnog alata Padlet. Projicirajte neke videouratke te potaknite učenike na njihovu analizu. Primijete li kakve nedosljednosti ili nelogičnosti u videouradcima, svojim sugestijama mogu upozoriti druge grupe kako bi ih potaknuli na poboljšanja.
Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja problem stvaraju zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza Kahoot! najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i postupcima tijekom izvođenja pokusa. Važno je redovito ih podsjetiti na to neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje. Po mogućnosti pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezane za korake u pokusu.
S učenicima s teškoćama provjerite jesu li razumjeli upute te snalaze li se u korištenju digitalnim alatom. Ako je potrebno, osigurajte učenicima pisane i slikovne upute za korištenje. Učenike s teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajedno izradili videouradak.
Učenike koji želi znati više uputite da pomoću dostupnih tiskanih i mrežnih izvora istraže koja elektromagnetska zračenja prolaze, a koja ne prolaze kroz atmosferu. Svoja saznanja neka prikažu u obliku infografike koju mogu izraditi u digitalnom alatu Piktochart te je predstaviti ostalim učenicima u razredu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.