Uputite učenike da pročitaju tekst na stranici e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.2, Zadatak 1 i 2 , odnosno da riješe zadatke koji su neposredno vezani uz razumijevanje teksta Indiana School for the Deaf. Razgovarajte s učenicima o tekstu, pitajte ih da opišu školu svojim riječima i komentiraju aktivnosti koje se događaju u toj školi, školi za gluhu i nagluhu djecu. Razgovarajte s učenicima o djeci s posebnim potrebama, ukažite na njihovu potrebu da budu shvaćeni i prihvaćeni, kao i svi drugi.
Nakon kratkog razgovora o školi, pitajte učenike nekoliko pitanja o samoj školi, postavljajte ih u glagolskom vremenu Past Simple. Osvijestite im da u glagolskom vremenu Past Simple postoje pravilni i nepravilni glagoli te ponovite i uvježbajte tvorbu različitih glagola. Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.2, Zadatak 8.2 gdje će uvježbavati i ponavljati nepravilne glagole. Podijelite učenike u parove i recite im da napišu dva primjera glagola u infinitivu ili u vremenu Past Simple u digitalnom alatu Crossword Labs kako bi ponovili njihove oblike i značenje. Crossword Labs je namijenjen za brzu i jednostavnu izradu križaljki. Naglasite im da slova u glagolima moraju biti izmiješana kako bi ostali učenici pripazili na točno pisanje. Npr. DGU označava glagol DUG. Ohrabrite ih da napišu i cijelu rečenicu kojoj nedostaje glagol, npr. I TKOO a bath before going to bed. Možete uključiti i riječi koje ste nedavno učili i želite ih ponoviti s učenicima. Nastavnik dijeli poveznicu, jedan od učenika upisuje zadatke i, na kraju, možete dobiti više od 20 pitanja koja provjerite s učenicima u razredu. Naglasite da svaki par bira pitanje ili dva koja popunjavaju pravilnim oblicima glagola. Provjerite s učenicima jesu li rješenja točna.
Kao završni dio sata, odigrajte s učenicima igru u kojoj oni trebaju odgonetnuti zvukove koje čuju. Različite vrste zvukova možete pronaći na Youtube kanalu https://youtu.be/BokT_enrUn0. Recite učenicima da zatvore oči, naslone glavu na klupu ili svoje ruke i da slušaju prvi zvuk. Neka kratko slušaju, a zatim ih ohrabrite da zamisle situaciju u kojoj se javio takav zvuk. Neka najprije opišu moguću situaciju u paru, a onda ih pozovite da podijele svoje ideje s cijelim razredom.
Npr. There was a car. It was going fast. Suddenly it started accelerating and all of a sudden it stopped. Somebody dropped something. I think it was a lot of wood....or some bricks, definitely some heavy objects.
Na taj način, možete uvesti i glagole koje želite, ponoviti tvorbu niječnih rečenica i slično, a učenici na zabavan način uvježbavaju upotrebu prošlih vremena.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo popratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebno odnosi na učenike kojima je potrebno duže vrijeme za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj. S obzirom na temu, senzibilizirajte učenike s teškoćama kako se zaštititi od vršnjačkog podrugivanja.
Prilikom komentiranja ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama govore osim ako za to ne jave sami.
U samostalnom radu za učenike s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i sa specifičnim teškoćama u učenju osigurajte podsjetnik na tvorbu glagolskog vremena Past Simple i nepravilne glagole te im dopustite podsjetnik u radu.
Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte kako par napreduje u izvršavanju zadatka.
Prilikom igre za učenike s oštećenjem sluha osigurajte mirnu i tihu prostoriju te da ona bude blizu izvora zvuka kako bi učenik mogao što bolje čuti. Učenicima s oštećenjem sluha, ali i učenicima s drugim teškoćama, osigurajte ponovno slušanje zvučnog zapisa.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Recite učenicima da mogu posjetiti Centar za gluhe i nagluhe osobe https://www.hsgn.hr/ i razgovarati s njihovim štićenicima te saznati nešto o životu ljudi koji imaju poteškoća sa sluhom. Učenici mogu pitati što su štićenici radili prethodnih dana i, nakon toga, mogu izraditi digitalni strip u alatu Canva u kojem bi prikazali ta prošla događanja. Postoji i mogućnost da organizirate posjet nekog od štićenika iz Centra za gluhe i nagluhe osobe koji bi učenicima pokazao znakovni jezik i preveo im njihove rečenice (npr. Što su radili jučer) na znakovni jezik.
Na početku aktivnosti ponovite glagolsko vrijeme Past Simple kroz dvije jednostavne igre. Recite učenicima da ćete vi reći nekoliko riječi ili rečenica iz vaše omiljene knjige, a da će oni sudjelovati u igri tako da dodaju svoje osobne misli ili osjećaje započetoj priči. Npr. The morning of June 27th was clear and sunny, with the fresh warmth of a full-summer day; the flowers were blossoming profusely and the grass was richly green. The people of the village began to gather in the square (Shirley Jackson, The Lottery). Zatim, zamolite učenike da u parovima nastave priču tako da svaki par doda neki osobni element. Npr. I was 12 at the time. Potaknite učenike da koriste informacije iz osobnog života i da zamisle sebe u toj priči kako bi lakše dodavali dijelove priče. Nastavite priču sve dok i zadnji par ne kaže svoj dio. Pitajte ih jesu li zadovoljni realizacijom, je li išlo sve po planu, što im je bilo najteže dok se priča raspetljavala.
Druga igra, koja je također prikladna za uvodni dio aktivnosti, uvježbavanje prošlog vremena i ponavljanje nepravilnih glagola, je tzv. promjena rečenice. Odaberite jednostavnu rečenicu u vremenu Past Simple npr. It took me three hours to get to Paris. i uputite ih da promijene rečenicu mijenjajući jedan dio, ali zadržavajući neke elemente ili riječi iz prve rečenice. Npr. The plane took off at three. Na taj način, vježbate prošlo vrijeme i proširujete vokabular i polako učenike uvodite u sljedeći dio aktivnosti. Rečenice možete mijenjati i dok na kraju ne dobijete neku smislenu cjelinu ili kao izdvojene, samostalne rečenice. Uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.2, Zadatak 4 gdje se učenici prisjećaju različitih glagolskih oblika za prošlo vrijeme.
Podijelite učenike u grupe i objasnite im da će od ponuđenih glagola napisati kratku priču u glagolskom vremenu Past Simple dužine 30 riječi (paziti da broj riječi bude točan). Uputite učenike da je tema neki događaj iz njihove prošlosti, npr. The last time I felt elated/embarrassed i sl. Nakon što su napisali kratke priče s točno definiranim brojem riječi, svaka grupa ilustrira svoju priču u digitalnom alatu Kizoa u obliku kolaža koji prikazuju dvije tri stvari ili scenu iz priče. Učenici izradu sadržaja mogu započeti odabirom unaprijed određenog definiranog predloška ili prazne radne površine. Svakako s učenicima razgovarajte o neugodnim situacijama koje svi prolazimo u našim životima i ohrabrite ih da sa svima podijele svoje priče kako bi svi nešto naučili i izvukli pouku. Potaknite ih na dijeljenje savjeta, odnosno izražavanje mišljenja što bi oni napravili u opisanim situacijama.
Pokažite svaki pojedini kolaž ostalim grupama. Potaknite ostale grupe da pogode o kakvoj se priči radi, tko su glavni likovi priče, prepoznaju li neke predmete ili elemente koji bi ih mogli uputiti na neki trag ili zaključak. Upozorite ih na to da moraju koristiti glagole u prošlom vremenu i da usmeno opišu kolaž koji vide. Komentirajte njihove ideje, potičite ih pitanjima i, na kraju, zamolite grupu kojoj kolaž pripada da pročitaju svoju kratku priču koja je opisana tim kolažom. Komentirajte pokušaje i pogreške i zajednički odlučite tko je imao najbliži opis priče.
I u ovoj aktivnosti, po potrebi, učenicima s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije i specigičnim teškoćama u učenju osigurajte podsjetnik za tvorbu glagolskog vremena Past Simple i nepravilne glagole te im dopustite podsjetnik u radu.
Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, strpljiv je i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte kako par napreduje u izvršavanju zadatka.
S učenicima s teškoćama provjeravajte jesu li razumjeli upute i, po potrebi, provjeravajte svaku fazu zadatka.
Tijekom rada u skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje. Provjerite s učenicima kako se snalaze u ponuđenim digitalnim alatima i, po potrebi, pružite podršku.
Potaknite učenike da osmisle i izrade mrežnu stranicu My trip adviser u digitalnom alatu Wix koji je pogodan za izradu mrežnih stranica jer nudi već postojeće teme koje određuju izgled i dizajn mrežne stranice. Na svojoj mrežnoj stranici učenici mogu podijeliti svoje priče s ljetovanja, preporučiti određena mjesta ili upozoriti na određene probleme ili nedostatke koje su doživjeli u mjestima koje se posjetili.
Na početku aktivnosti recite učenicima da ćete odigrati kratku igru koja se temelji na broju tri. Zamolite ih da, u razdoblju od tri minute, napišu u bilježnicu kratku priču od tri rečenice o svom prošlom ljetovanju i uključe tri osnovne informacije npr. mjesto, vrijeme, ljudi. Nakon točno tri minute potaknite učenike da se prošeću po razredu i pronađu osobu koja ima ista iskustva kao i oni, npr. We both went camping to Vodice, također, u roku od tri minute. Zamolite učenike da stave plusić pokraj svake zajedničke stvari koju dijele s nekim drugim. Na kraju ove početne aktivnosti, recite učenicima da vide koliko imaju plusića i da osobe s najviše plusića, npr. tri učenika, pročitaju što imaju zajedničko s nekim drugim učenikom.
Ohrabrite učenike da s vama podijele i neka loša iskustva, npr. loše vrijeme, bučna i prljava plaža, komarci i slične tegobe na ljetovanju. Razgovarajte s njima o predrasudama i stereotipima koje ljudi imaju prema različitim nacionalnostima koje susreću na ljetovanju i pitajte ih jesu li i oni imali slična iskustva. Npr. The noisiest people on the beach were some Americans and the most reserved ones some Japanese. Podijelite s njima i neke primjere sa svog ljetovanja. Razgovarajte o pristojnom ponašanju na plaži ili u stranoj zemlji kad su na ljetovanju te obavezu poštivanja razlika i različitosti kod drugih ljudi, odnosno nacionalnosti. Recite da svi mogu imati bad hair day i da se moramo međusobno uvažavati i prihvaćati. Da bi dobili i dodatne ideje, uputite ih na provjerene mrežne stranice s istinitim pričama i predložite im da pročitaju neku od nevjerojatnih priča s ljetovanja.
Nakon što ste vi/ili nekoliko učenika podijelili svoja loša iskustva ili pročitali neke od predloženih priča, recite učenicima da će raditi u 5 grupa i da će svaka grupa predstaviti svoje rješenje problema u nekoj od odabranih priča u digitalnom alatu Animoto (kojim se tada stvara i videozapis). Alat Animoto ima jednu i glavnu funkcionalnost, stvaranje videomaterijala pomoću postojećih slika, videa i teksta što učenicima znatno olakšava rad unutar samog alata. Uputite ih u to da pokažu svoju kreativnost tako da promijene dio priče ili sam kraj priče tako da priča, na kraju, bude zabavna i inspirativna.
Svaka grupa će predstaviti svoj rad i pokazati crteže uklopljene u videozapis. Učenici će predstaviti priču koja se stvarno dogodila, prepričati je usmeno u glagolskom vremenu Past Simple i zatim naglasiti što su promijenili. Pritom, pazite da točno koriste prošlo vrijeme dok opisuju koje su aktivnosti/događaji prikazani u videozapisu. Kako bi što uspješnije koristili glagole u prošlom vremenu, uputite učenike na e-Škole DOS Engleski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.2, Zadatak 8.3, u kojem trebaju napisati Past Simple ponuđenih glagola. Provjerite s učenicima točnost njihovih rješenja i razjasnite moguće nedoumice. Pretkraj aktivnosti, upitajte učenike što su u njoj radili i što im je važno upamtiti. Pitajte ih mogu li točno i pravilno koristiti glagolsko vrijeme Simple Past te što im je najlakše i najteže kod tog glagolskog vremena. Ohrabrite ih da vam napišu pismo ili pošalju poruku u kojoj će napisati što su naučili i što se eventualno još može mijenjati u aktivnosti.
Učenicima s teškoćama, posebno učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju, osigurajte dovoljno vremena za pisanje kratke priče u bilježnicu. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama govore ili čitaju naglas, osim ako za to ne jave sami.
U samostalnom radu predvidite više vremena za rješavanje zadataka za učenike s teškoćama, što se posebno odnosi na učenike kojima je potrebno duže vrijeme za čitanje ili ponovno čitanje kako bi bolje razumjeli sadržaj.
Prilikom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman održati prezentaciju. Uvijek je važno pohvaliti svako aktivno sudjelovanje i rad učenika s teškoćama.
Prilikom rada u skupini važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Učenike s teškoćama valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške).
Provjerite s učenicima kako se snalaze u digitalnom alatu Animoto te, prema potrebi, pružite podršku.
Potaknite učenike da u razredu pokažu kratak video sa svog ljetovanja koji su snimili na svom mobilnom uređaju pa potom napravili kratki film u digitalnom alatu Animoto. Potaknite ih na igru pogađanja, odnosno neka se prvo samo čuje zvuk/zvučna kulisa, razgovor ili komentar koji se nalazi unutar videozapisa. Ostali učenici pokušavaju pogoditi o čemu je riječ, a na kraju autor prikazuje cijeli videouradak. Učenici uspoređuju svoje zaključke i svoje ideje sa stvarnim događajima u priči.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.