Učenici u grupama primjenuju pojam totalne institucije E. Goffmana tako da, u pripremljenom obrascu u alatu MS Word, navode primjere za pet skupina totalnih institucija prema kojima ih je spomenuti autor podijelio. To su institucije za nemoćne i bezopasne, institucije za nemoćne i opasne za društvo, institucije za obranu društva od mogućih opasnosti, institucije za usmjeravanje ponašanja i institucije koje služe kao izolacija od društva i religijska priprema. Uz primjere neka pripreme i obrazloženje zašto su ih odabrali. Po završetku aktivnosti, raspravite s učenicima koje su funkcije totalnih institucija u suvremenom društvu. Možete im postaviti pitanje trebaju li nam i dalje institucije koje kontroliraju sve aspekte života jedne osobe, jesu li zatvori primarno institucije za sankcioniranje devijantnog ponašanja ili resocijalizaciju i rehabilitaciju, smije li se osoba lišiti slobode ako nije naštetila drugoj osobi, je li škola totalna institucija itd.
Po završetku rasprave učenici u grupama istražuju zatvorske sustave u Europi ili svijetu i uspoređuju ih sa zatvorskim sustavom u Republici Hrvatskoj. Neka povežu promjene u broju zatvorenika u odabranim državama sa specifičnim društvenim okolnostima u kojima se te države nalaze. Primjerice, neka pokušaju objasniti koje društvene činjenice utječu na to da se broj zatvorske populacije u Republici Hrvatskoj kontinuirano povećava, a u Luksemburgu smanjuje. Ili zašto Austrija ima 97, Danska 72, a Grčka 102 zatvorenika na 100 000 stanovnika. Neka rezultate svog istraživanja prikažu u prezentacijama koje mogu izraditi u digitalnom alatu Prezi. Također, prezentacije mogu podijeliti s ostatkom razreda u razrednoj grupi u alatu MS Teams. Zaključno, neka nastavnik utvrdi temeljne pojmove koji su vezani uz socijalizaciju pitanjima poput toga kako struktura obitelji ili masovni mediji kao čimbenici socijalizacije mogu utjecati na povećanje stopa devijantnog ponašanja, kakav utjecaj ima devijantna grupa vršnjaka na anticipativnu socijalizaciju pojednica ili koji su čimbenici socijalizacije potrebni za učinkovitu resocijalizaciju.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Ako je učeniku s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije izazovan javni nastup zbog prirode njegovih teškoća, nemojte ustrajati na tome da verbalno sudjeluje u raspravi o totalnim institucijama. Ipak, svakako ga potaknite da na neki drugi način izrazi mišljenje i aktivno sudjeluje u aktivnosti.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji mu mogu, prema potrebi, pružiti podršku. Prilikom davanja uputa za rad u grupi koristite se jednostavnim rječnikom i izbjegavajte suvišne informacije.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li kako upotrebljavati zadane alate MS Word i Prezi. Bude li potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutog alata te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatom. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadataka.
Temeljne pojmove koji su vezani uz socijalizaciju možete učeniku s teškoćama pripremiti u obliku grafički oblikovanog pisanog materijala.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
U digitalnom alatu Emaze izradite kratku prezentaciju u kojoj ćete predstaviti ideju panoptikona Jeremyja Benthama. Povežite ideju panoptikona s totalnim institucijama. Neka učenici u grupama, prema predstavljenom modelu, pokušaju procijeniti može li se predloženi model koristiti u interpretaciji suvremenog društva s obzirom na razvoj tehnologije i utjecaj masovnih medija na pojedinca. Neka svoje ideje podijele s ostatkom razreda u alatu Tricider. Na kraju aktivnosti mogu debatirati na tezu "Društvene mreže suvremeni su panoptikon".
Nastavnik pokazuje učenicima kratak animirani film Televiziran ili sličan videouradak koji analizira učinak masovnih medija na pojedinca. Nakon toga, započinje raspravu s učenicima o tome koji su učinci masovnih medija kao čimbenika socijalizacije na individualni i kolektivni identitet. Nastavnik može učenicima postaviti pitanja poput toga utječu li objave na društvenim mrežama na njihove osobne odluke, smatraju li da treba postaviti dobnu granicu za pristup društvenim mrežama, kako televizijske vijesti utječu na percepciju neke društvene grupe itd. Neka učenici u paru napišu zaključke rasprave u alatu MS Word. U tom im alatu možete pripremiti tablicu s dva stupca u kojoj učenici, u jednom stupcu, pišu pozitivne učinke masovnih medija na individualni ili kolektivni identitet, a u drugome mogu pisati negativne. Zaključke mogu napisati i u oblaku riječi u alatu Mentimeter.
Nakon utvrđivanja znanja o tome kako masovni mediji mogu utjecati na kolektivni i individualni identitet učenici u grupama koristeći se alatom Twister izrađuju seriju tweetova o nekom aktualnom društvenom događaju. Započnite s aktivnošću tako da učenicima pokažete neku TV vijest o nekom aktualnom događaju u školi, lokalnoj zajednici, nacionalnom ili globalnom društvu. Neka tweetove izrade kao reakciju na prikazanu TV vijest. Također, neka u izradu krenu s pretpostavkom da će njihovi tweetovi imati veliki doseg u populaciji odnosno da će utjecati na veliki broj ljudi. Po završetku rada, neka sve grupe podijele svoje tweetove s ostalima u razredu u razrednoj grupi na Yammeru. Nakon toga u razrednoj raspravi neka procijene kakav će utjecaj izrađeni tweetovi imati na identitet osobe ili grupe koje su prikazane u vijesti. Neka se posebno aktualizira potreba za objektivnim izvještavanjem, ali i za čuvanjem i zaštitom dostojanstva svakog pojedinca i grupe u komunikaciji uz pomoć masovnih medija.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Prilikom prikazivanja animiranog filma iz aktivnosti, učeniku s oštećenjem vida osigurajte podršku učenika iz razreda koji će mu opisati vizualne informacije vezane uz taj film ili vi budite ti koji će učeniku opisati viđeno. Prema potrebi, zaustavljajte videouradak i provjeravajte razumijevanje učenika.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu pružiti vršnjačku potporu bude li potrebe za time. Učeniku s teškoćama možete dati grafički oblikovanu i ispunjenu tablicu o učincima masovnih medija.
Učenika s teškoćama uključite u grupu učenika koji će mu rado pružiti podršku. Potaknite međusobnu suradnju unutar grupe. Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadataka.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanih alata MS Word, Mentimeter, Twister i Yammer. Bude li potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s njime. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu analizirati službene društvene mreže temeljnih političkih institucija u Republici Hrvatskoj, primjerice, Vlada Republike Hrvatske, Predsjednik Republike Hrvatske itd. Neka procijene i rasprave kako navedeno utječe na političku socijalizaciju mladih. Također, neka rasprave što mlade ljude najviše mobilizira na aktivno građansko djelovanje. Mogu prevesti i specifičnu kampanju koristeći se masovnim medijima koja će biti vezana izravno za njihove interese. Primjerice, upoznajte učenike s izložbom tweetova HGSS-a #HGSS70. Neka ih navedena izložba inspirira na pokretanje školske kampanje kojom će upozoriti na važnost prevencije vršnjačkog nasilja. Neka pripreme izložbu u prostorima škole.
Potaknite učenike da istraže biografiju Ade Lovelace ili druge ženske osobe čiji je život i profesionalno djelovanje izlazilo iz okvira društvene norme vremena u kojem su živjele (ili žive). Možete se koristiti serijalom priča Strašne žene na internetskom portalu voxfeminae.net. Neka učenici u istraživanju posebno obrate pozornost na djetinjstvo i mladost odabranih osoba. Prema istraživanju, neka u paru, koristeći se alatom Sutori, vremenskim slijedom ukratko opišu njihovu primarnu i sekundarnu socijalizaciju. Objasnite im da u vremenskom slijedu moraju istaknuti najvažnije čimbenike njihove socijalizacije. Uz to, neka iz predloženih biografija posebno istaknu obilježja anticipativne i razvojne socijalizacije. Također, neka provjere i objasne jesu li odabrane osobe, u jednom dijelu svog života i profesionalnog djelovanja, bile upućene na resocijalizaciju s obzirom na to da se nisu uklapale u prevladavajuće društvene norme. Istraživanje učenika potaknite pitanjima poput toga tko je najviše utjecao na odabir zanimanja odabrane osobe i zašto, što u njihovoj biografiji iskače iz prosjeka, kako je društvena okolina odabranih osoba utjecala na njihove kasnije izbore itd. Po završetku izrade vremenskog slijeda odabrane biografije, neka učenici podijele svoje radove u razrednoj grupi u alatu MS Teams.
Nakon što su učenici proučili rezultate istraživanja drugih parova, organizirajte raspravu u razredu s temom Jabuka (ne) pada daleko od stabla. Raspravom ohrabrite učenike na razmišljanje o važnosti socijalizacije u razvoju pojedinca. Potaknite ih da, prije razredne rasprave, pripreme argumente služeći se alatom Create Debate. U alatu pripremite raspravu o stajalištima otvorenog tipa. Također, neka prije rasprave učenici u alatu detaljno objasne svoje stajalište da bi mogli kvalitetnije raspravljati u razredu.
Učenici s teškoćama u razvoju heterogena su skupina, a odabir prilagodbi treba odgovarati potrebama i mogućnostima svakog učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole (psihologom, logopedom ili edukacijskih rehabilitatorom) i samim učenikom s teškoćama.
Unaprijed dogovorite s učenikom s teškoćama čiju će biografiju istraživati kako bi imao dovoljno vremena za pripremu. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li pojam vremenskog slijeda. Ako je potrebno, pripremite vizualnu podršku koja ilustrira pojam vremenskog slijeda sa sličnim primjerom kakav se traži u aktivnosti.
Poželjno je da učenik s teškoćama bude u paru s učenikom s kojim se inače druži i koji će mu rado pružiti vršnjačku potporu bude li potrebe. Osigurajte dovoljno vremena za rad i ozračje u kojem će učenik s teškoćama biti aktivan sudionik prilikom izvođenja zadataka.
Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li korištenje zadanim alatima Sutori, MS Teams i Create Debate. Ako je potrebno, zorno mu prikažite korake odnosno pružite podršku dok samostalno ne ovlada korištenjem spomenutim alatom te pripremite pisane i/ili slikovne upute kao podsjetnik za rad s alatom. Pisane upute trebaju biti prilagođene učenikovim potrebama (uvećan font, Arial veličine barem 14 pt, prored između riječi i redova, jasne slike dobrog kontrasta).
Potaknite učenike s teškoćama da sudjeluju u razrednoj raspravi. Bude li potrebe, pomozite im da strukturiraju svoje argumente na jasan i jednostavan način. Možete se koristiti vizualnim alatima poput dijagrama ili šablona koji će im pomoći u organizaciji argumenta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike da razmisle o tome što stariji uče od njih, odnosno neka navedu primjere obrnute socijalizacije iz svakodnevnog života. Neka razmijene primjere koristeći se digitalnim alatom RealtimeBoard. Po završetku navođenja primjera obrnute socijalizacije neka u grupama u digitalnom alatu Kizoa izrade edukativni videozapis na temu ''Što stariji još nisu naučili od nas?''. U njemu će aktualizirati potrebe mladih u svojoj lokalnoj zajednici. Videozapis se može usredotočiti na političku apatiju mladih, nedovoljnu zastupljenost mladih u donošenju nekih odluka itd. Izrađene materijale mogu objaviti na društvenim mrežama škole.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.