Predmet
Tehnička kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Najmanji smo i svugdje nas ima

Naziv predmeta
Tehnička kultura 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • elektronički elementi
  • elektronički sklop
  • elektronička shema
  • montažna shema

Što smo i zašto smo posvuda?

S učenicima povedite razgovor o pojmu elektronike. U početku neka istraže taj pojam i zapišu sve važne informacije na koje naiđu. Po završetku njihovog istraživanja razgovorom utvrdite koliko su upoznati s tim pojmom, što on podrazumijeva i koliko se dugo koristi. Zajedno s učenicima uvedite pojam elektronički element i nabrojite ih nekoliko.

Podijelite učenike u parove. Svaki par dobiva jedan stvarni elektronički element. Zadatak za svaki par je istražiti taj element (vrste tog elektroničkog elementa, njegovu namjenu, građu, simbol i slično). Svaki par upotrebljava alat Conceptboard kako bi prikazao svoja istraživanja u obliku dokumenta ili umne mape. Svoja istraživanja učenici potkrepljuju fotografijama preuzetima sa servisa besplatnih fotografija Pixabay.

Izrađenu mapu svaki par postavlja na zajednički zid alata Padlet te predstavlja svoje istraživanje ostatku razreda.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Uključite vizualne elemente poput slika, ilustracija i simbola kako biste učenicima pomogli da razumiju pojam elektronike i elektroničkih elemenata. Služite se jasnim jezikom i pojednostavljenim tekstom kako biste olakšali učenicima da razumiju informacije dobivene istraživanjem. Razmislite o upotrebi pomagala za čitanje ili prilagodbi teksta koji će pomoći učenicima da bi lakše pristupili sadržaju. Pružite im pouzdane izvore informacija o elektronici i elektroničkim elementima. Dajte prilagođene upute u pisanoj ili usmenoj formi kako bi učenicima bio jasan zadatak istraživanja. Koristite se jednostavnim i sažetim izrazima, a po potrebi, pružite dodatne primjere ili ilustracije. Uključite pomoćnika u nastavi koji će pružati individualiziranu podršku učenicima tijekom istraživanja. Pomoćnik može pomoći u razumijevanju zadataka, pronalasku informacija i organizaciji istraživačkih rezultata.

Osigurajte da učenici jasno razumiju što se od njih očekuje tijekom suradnje i rada u paru. Precizno formulirajte zadatak koji moraju zajedno izvršiti kako bi izbjegli nesporazume. Priložite strukturirani vodič ili korake koje parovi trebaju slijediti kako bi uspješno obavili svoj zadatak. To će im pomoći da ostanu usredotočeni i organizirani. Potaknite parove da održe kratak timski sastanak prije početka zadatka. Neka razgovaraju o ulogama, ciljevima i raspodijeljenim zadatcima kako bi se osjećali sigurnije i usklađenije. Uključite multisenzorna iskustva kako bi učenici mogli rabiti više osjetila tijekom istraživanja. To može uključivati manipulaciju stvarnim elektroničkim elementima, osluškivanje zvukova ili gledanje videozapisa koji prikazuju primjenu elektronike. To može poboljšati razumijevanje i povezivanje s praktičnim primjerima. Prilagodite zadatke i aktivnosti prema individualnim sposobnostima i interesima učenika. Pružite im mogućnost izbora elektroničkog elementa koji ih posebno zanima ili motivira. Osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama kako bi mogli proučiti informacije, organizirati ih i pripremiti svoje istraživanje u alatu Conceptboard. Pružite im fleksibilnost u rasporedu i rokovima kako bi mogli raditi svojim tempom. Ako učenici imaju poteškoća pri odabiru fotografija sa servisa Pixabay, pomozite im u pretrazi i odabiru relevantnih slika. Možete ih usmjeriti na ključne pojmove ili ih potaknuti da se koriste jednostavnim pretragama kako bi pronašli odgovarajuće fotografije. Dajte jasne upute i učenicima prikažite kako se služiti funkcionalnostima alata Conceptboard. Možete im pružiti vodiče ili videozapise koji ih vode kroz proces izrade dokumenta ili umne mape korak po korak.

Organizirajte alat Padlet tako da bude pregledan i strukturiran. Osigurajte vršnjačku potporu ili potporu pomoćnika u nastavi koji može pružiti dodatnu podršku i usmjeravanje učenicima tijekom korištenja tog alata. Neka par učenika predstavi svoje istraživanje onako kako najbolje odgovara potrebama i preferencijama samih učenika. To može uključivati usmeni izvještaj, videoprezentaciju, prikaz umne mape ili izradu kratkog pisanog sažetka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što smo i zašto smo posvuda?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razvrstava elektroničke elemente na aktivne i pasivne.
  • Učenik opisuje svojstva elektroničkih elemenata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Održivi razvoj

Iako smo mali, energije nam treba

S učenicima započnite razgovor o električnoj energiji - kako je dobivamo i kolike su vrijednosti napona u kućnim utičnicama. Razgovor nastavite pitanjem kolike napone mogu očekivati za napajanje elektroničkih elemenata, o kojim je izvorima riječ te koju vrstu struje ti izvori daju. Kroz razgovor osvijestite važnost izvora električne energije koja pokreće elektroničke elemente spojene u funkcionalne elektroničke sklopove.

Po završetku razgovora podijelite učenike u parove te im zadajte istraživački rad o izvorima napajanja u elektronici. Svaki učenički par ima zadatak predstaviti različite izvore napajanja te ovisnost vrijednosti otpora i napona u elektronici. Kako će prikazati svoje istraživanje, svaki učenički par određuje samostalno. Istraživanje učenički par može prikazati u prezentaciji pomoću alata MS PowerPoint (ili sličnog digitalnog alata), izradom plakata u alatu Canva ili izradom umne mape pomoću alata Conceptboard. Za slike i fotografije u svojim istraživanjima učenici upotrebljavaju servis besplatnih fotografija Pixabay.

Kao dodatnu pomoć, usmjerite učenike na poveznicu e-Škole DOS Fizika 8, Modul 1, Jedinica 1.1. kako bi ponovili gradivo i prisjetili se pojma izvor električne energije te vrsta električnih struja. One koji žele dodatno proučiti kemijske reakcije u elektrokemijskim izvorima, usmjerite na poveznicu e-Škole DOS Kemija 2, Modul 5, Jedinica 5.4.

Parovi učenika gotova istraživanja postavljaju na zajednički zid alata Padlet te ih predstavljaju. Zajedno s učenicima komentirajte i donesite zaključke.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Kako biste "osvježili" gradivo i obogatili znanje učenika, prije nastave učenicima pošaljite poveznicu e-Škole DOS Fizika 8, Modul 1, Jedinica 1.1. i e-Škole DOS Kemija 2, Modul 5, Jedinica 5.4. da im omogućite pripremu za nastavu vlastitim tempom. Uputite učenike na opciju Upute koja detaljno objašnjava način korištenja DOS-om, kao i na dostupne prilagodbe na DOS-u poput promjene kontrasta, veličine slova i vrste fonta.
Koristite se vizualnim elementima poput slika, ilustracija i simbola kako biste olakšali razumijevanje pojma izvora napajanja u elektronici. Ti vizualni elementi mogu pomoći učenicima da povežu informacije i stvore umnu sliku o izvorima napajanja. Rabite jasan jezik i pojednostavljen tekst prilikom objašnjavanja pojmova izvora napajanja i vrsta struje. Uključite multisenzorna iskustva kako biste olakšali razumijevanje pojma izvora napajanja. To može uključivati prikaz stvarnih primjera izvora napajanja, osluškivanje zvukova ili korištenje taktilnim materijalima koji predstavljaju izvore napajanja.
Potaknite učenike da održe kratki timski sastanak prije početka istraživanja. Neka razgovaraju o ulogama, ciljevima i raspodjeli zadatka kako bi se osjećali sigurnije i organiziranije. Potaknite parove da zajedno razmišljaju o idejama i rješenjima te da dijele svoje misli i saznanja. Po potrebi, nastavnik može dodijeliti specifične uloge svakom članu para kako bi jasno definirali zadatke. Na primjer, jedan učenik može biti zadužen za istraživanje izvora napajanja, dok drugi istražuje ovisnost vrijednosti otpora i napona. Ta podjela uloga osigurat će ravnomjernu distribuciju zadatka i odgovornosti. Također, možete istaknuti važnost timskog rada i postavljanje zajedničkih ciljeva za svaki par učenika. Neka ciljevi budu jasni i mjerljivi kako bi učenici znali što se od njih očekuje.
Pružite strukturirane vodiče u obliku koraka ili tablica kako bi se učenici lakše kretali kroz proces istraživanja i prikaza rezultata. Ti vodiči mogu sadržavati jasne upute, pitanja za istraživanje ili mjesta za unos ključnih informacija. Neka fontovi i kontrast na digitalnim alatima i drugim materijalima budu prilagođeni potrebama učenika s teškoćama. Povećanje fontova, promjena boja ili korištenje posebnih tehnologija za povećanje kontrasta mogu poboljšati pristupačnost informacija. Ako je potrebno, prilagodite zadatke istraživanja kako bi odgovarali individualnim sposobnostima i interesima učenika. To može uključivati smanjenje broja istraživačkih elemenata, usredotočenost na odabrane izvore napajanja ili pružanje dodatnih primjera i ilustracija za bolje razumijevanje. Osigurajte dodatne resurse za podršku učenicima tijekom istraživanja, primjerice, prilagođene udžbenike, preglednike ili videozapise koji pružaju dodatne informacije i pojašnjenja o izvorima napajanja i elektronici. Osigurajte dodatno vrijeme za istraživanje izvora napajanja kako bi učenici s teškoćama imali dovoljno vremena za prikupljanje informacija, organizaciju i pripremu svojih prezentacija. Dopustite učenicima da se koriste alternativnim načinima prezentacije svojih istraživanja. To može uključivati videoprezentacije, snimke glasom ili druga sredstva koja će im olakšati komunikaciju. Pripremite jasan vodič za komentiranje istraživanja na zajedničkom zidu alata Padlet. Neka učenici znaju što se od njih očekuje prilikom komentiranja i zaključivanja te potaknite i ostale učenike da u tome pruže podršku učenicima s teškoćama. Podrška vršnjaka može im pomoći osjećati se sigurnije i uključenije u aktivnost.
Pri uporabi digitalnih alata poput alata MS PowerPoint, Canva ili Conceptboard, pružite učenicima individualnu podršku i upute za korištenje tim alatima. Osigurajte im dodatnu pomoć pri pronalasku i umetanju slika iz servisa Pixabay. Poželjno je uključiti i podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Iako smo mali, energije nam treba

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik mjeri električne veličine.
  • Učenik opisuje primjenu elektroničkih sklopova i uređaja u svakodnevnome životu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Održivi razvoj

Prije svega - model

Organizirajte učenike u parove. Pripremite im slike montažnih i elektroničkih shema raznih jednostavnih elektroničkih sklopova (ispitivač svijetlećih dioda, ispitivač polariteta, spoj triju svijetlećih dioda s raznim sklopkama, "trčeće" svjetlo i slično) koje podijelite svakom učeničkom paru.

Svaki učenički par dobiva zadatak izrade elektroničke iz montažne sheme za pojedini elektronički sklop koristeći se digitalnim alatom MS Word (ili Kleki). Također, dobiva zadatak izrade modela elektroničkog sklopa pomoću elektroničke sheme u alatu Tinkercad. Po završetku rada, učenici u paru jedan drugome pregledavaju radove.

Svaki učenik predstavlja način rada elektroničkog sklopa na jednom od modela napravljenog pomoću alata Tinkercad, objašnjavajući pritom funkciju pojedinih elektroničkih elemenata u tom sklopu.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Pružite vizualnu podršku u obliku jasnih slika, ilustracija ili simbola za montažne i elektroničke sheme. Možete dodati boje, jasne oznake ili pomoćne strelice kako biste olakšali razumijevanje različitih shema. Osigurajte detaljne i pojednostavljene upute korak po korak za izradu elektroničkih shema. Te upute mogu biti vizualno prikazane i sadržavati jasne slike, brojeve koraka i kratke opise. Rabite jasan jezik i pojednostavljen tekst prilikom objašnjavanja procesa izrade elektroničkih shema i modela elektroničkih sklopova. Razmislite o prilagođenim materijalima ili pomagalima za čitanje kako biste učenicima olakšali pristup informacijama. Osigurajte manipulativne materijale poput fizičkih komponenti (svijetleće diode, žice itd.) i papirnatih ili plastičnih modela elektroničkih sklopova kako bi učenici mogli stvarno manipulirati i izrađivati modele.
Potaknite parove da zajedno razmišljaju o idejama i rješenjima te da dijele svoje misli i saznanja. To će poboljšati kreativnost i suradnju među učenicima. Definirajte jasne uloge i odgovornosti za svakog člana para kako bi znao što se od njega očekuje. Ovo će olakšati raspodjelu zadatka i omogućiti svakom učeniku da doprinese projektu na svoj način. Osigurajte jasne i jednostavne upute kako bi svi učenici mogli razumjeti zadatke i postupke koji su im potrebni za suradnju i istraživanje.
Omogućite dodatno vrijeme za izradu elektroničkih shema i modela kako bi učenici s teškoćama imali dovoljno vremena za razumijevanje i kreativno izražavanje. Osigurajte vršnjačku podršku ili podršku pomoćnika u nastavi koji će podržati učenika s teškoćama tijekom izrade elektroničkih shema i modela. Pomoćnik može dati dodatno objašnjenje, asistirati pri manipulaciji komponentama ili pomagati u organizaciji materijala. Dopustite učenicima s teškoćama da izraze svoje istraživanje i rad na vlastiti način. To može uključivati alternativne načine prezentacije kao što su usmena izlaganja, vizualni materijali ili audiosnimke. Ako učenik ima poremećaj jezično-govorno-glasovne komunikacije, ne ustrajte na izlaganju osim ako se učenik dobrovoljno ne javi ili omogućite prezentaciju alternativnim načinima poput snimanja videozapisa. Ako učenici imaju teškoća pri radu u digitalnom alatu Tinkercad ili MS Word (ili Kleki), pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Priložite vodiče i korake u slikovnom obliku koji će učenicima olakšati praćenje postupaka i uputa. Koristite se ilustracijama ili dijagramima kako bi postupci bili vizualno jasniji. Pobrinite se za to da se može povećati kontrast i prilagoditi boja u alatima kako bi se olakšalo čitanje i prepoznavanje elemenata. Također, osigurajte podršku pomoćnika u nastavi i/ili vršnjaka. Potpora vršnjaka učenicima s teškoćama može pomoći da se osjećaju uključenije i potaknuti njihovo samopouzdanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Prije svega - model

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje vrste shema.
  • Učenik objašnjava značenje i namjenu strujnih krugova prikazanih shemama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Održivi razvoj, Osobni i socijalni razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.