Predmet
Hrvatski jezik 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kako nastaju glasovi?

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 4

Razred
4. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • nastanak glasova
  • dioba glasova po mjestu tvorbe
  • dioba glasova po načinu tvorbe
  • dioba glasova po položaju glasnica

Što je sve potrebno za jedan jedini glas?

Na početku aktivnosti zamolite učenike da navedu primjere glasova. Potom učenicima pokažite snimku izgovora nekog nehrvatskog glasa, poput kliktavih glasova tipičnih za pojedine afričke jezike (primjerice Incredible Zulu click language) i potaknite učenike na to da pokušaju izgovoriti riječi s kliktavim glasovima nakon što to učini govornik u videozapisu.

Povedite razgovor o tome zašto je teško naučiti izgovarati i pravilno se koristiti glasovima koje nemamo u svom jeziku (poput kliktavih glasova) pa razgovor usmjerite na način nastajanja glasova i na govorne organe.

Učenike podijelite u tri grupe i zadajte im da sastave PowerPoint prezentaciju.

Prva grupa predstavit će pomične govorne organe, pri čemu prezentacija treba sadržavati i slikovni prikaz organa koje prezentiraju te objašnjenje kako ti organi sudjeluju u nastanku glasova.

Druga grupa predstavlja nepomične govorne organe uz slikovni prikaz organa koje prezentiraju i objašnjenje kako ti organi sudjeluju u nastanku glasova.

Zadatak treće grupe je predstaviti podjelu glasova s obzirom na slobodu prolaska zračne struje (otvornici / a, e, i, o, u/ i zatvornici / b, c, č, ć, d, dž, đ, f, g, h, j, k, l, lj, m, n, nj, p, r, s, š, t, v, z, ž/) uz objašnjenje nastanka otvornika za razliku od zatvornika.

Svaka grupa u svoju prezentaciju može uklopiti i video koji prikazuje govorne organe ili način nastanka glasova koji pronađu služeći se internetom.

Sat zaključite tako da potaknete učenike na to da izgovore neki otvornik i izgovaraju ga onoliko dugo koliko im traje dah, kako bi osvijestili prolaženje zraka neometano preprekom, a potom ih potaknite da izgovore i neki zatvornik (poput glasa „p“) prilikom čega mogu osvijestiti prepreku (usne) zračnoj struji.

Na kraju aktivnosti upitajte učenike koji im glasovi djeluju najtežim za izgovor, ali i za učenje (kod djece koja tek uče govoriti). Podsjetite učenike na glasove koji se često mijenjaju, odnosno sudjeluju u glasovnim promjenama (poput "k", "g", "h") upravo zbog kompliciranog nastanka tih glasova te na razne poremećaje izgovora (primjerice glasa "r") kako biste ih potaknuli na dodatno promišljanje o nastanku glasova, ali i na poteškoće koje mogu nastati prilikom učenja govora, pri čemu obavezno istaknite da ruganje dodatno otežava učenje izgovora.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu to da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Učeniku s teškoćama omogućite sjedenje u prvoj klupi.

Učeniku s teškoćama najavite temu sat ranije te mu možete pripremite sažetak teme, kako bi se pripremio i aktivnije sudjelovao na satu i u radu u grupi. Provjerite s učenikom s teškoćama je li zadatak razumio. Ako je potrebno, ponovite mu upute.

Tijekom uvodne aktivnosti potaknite učenika s teškoćama na aktivno sudjelovanje u raspravi. Ipak, kod učenika koji imaju teškoća s usmenom izlaganjem, posebice kod učenika s govorno-jezičnim teškoćama, nemojte inzistirati na usmenom odgovoru osim ako se učenik samostalno ne javi da želi odgovoriti na pitanje. Ako učenik s teškoćama ima problema s izgovorom pojedinih glasova, ne inzistirajte na njihovu pravilnom izgovoru.

Provjerite uporabu digitalnog alata PowerPoint s učenikom s teškoćama. Ako se učenik prvi put služi tim digitalnima alatom, pokažite mu kako se njime može služiti. Možete mu pripremiti i pisane upute za uporabu digitalnog alata. Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Ariel ili Calibri, najmanje na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Kod podjele učenika s teškoćama u grupe vodite računa o tome da je u grupi s učenicima s kojima se inače druži te koji mu mogu pružiti podršku tijekom rada. Tijekom podjele zadataka za grupe vodite računa o teškoćama učenika te im podijelite zadatak u kojem može sudjelovati i učenik s teškoćama. Učeniku s teškoćama jasno odredite zadatak i ulogu unutar skupine, kako bi mogao aktivno sudjelovati.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu detaljnije obraditi govorne organe koji stvaraju prepreke zračnoj struji prilikom izgovora zatvornika tako da analiziraju svaki pojedini organ i način na koji se on, primjerice, pomiče prilikom stvaranja prepreke zračnoj struji. 

Nastavna aktivnost za predmet X

Što je sve potrebno za jedan jedini glas?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika.
  • Učenik analizira, u skladu s određenom svrhom i namjenom, raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
  • Strani jezici

Neke su prepreke nužne

Aktivnost započnite razgovorom o životnim preprekama s kojima su se učenici susreli, a potaknite ih i na promišljanje o tome postoje li pojedine skupine koje nailaze na dodatne prepreke (poput osoba s teškoćama, manjinskih skupina itd.). Razgovor završite razgovorom o tome postoje li i prepreke koje možemo smatrati pozitivnima.

Na početku središnjeg dijela aktivnosti podsjetite učenike na razliku između otvornika i zatvornika, naglašavajući kako zatvornici nastaju tako što se zračnoj struji postavlja prepreka. Zatim ponovite koji govorni organi postoje, što možete oblikovati i kao kviz koristeći se digitalnim alatom Kahoot!

U središnjem dijelu sata objasnite da se glasovi dijele s obzirom na mjesto tvorbe, odnosno s obzirom na to koji organi ili dijelovi organa sudjeluju u oblikovanju glasa, tj. između kojih organa dolazi do dodira ili tjesnaca kako bi se glas oblikovao.

Učenike potom podijelite u 6 grupa koje će predstaviti po jednu skupinu glasova ovisno o mjestu tvorbe (dvousnenici, zubnousnenici, zubnici, desnici, nepčanici i jedrenici). Grupe predstavljaju dodijeljenu skupinu glasova uz pomoć digitalnog alata koji sadrži animaciju ljudskog tijela The BioDigital Human te omogućuje prikaz pojedinih sustava (poput govornih organa) kako bi se vidjelo koji glasovni organi sudjeluju u tvorbi glasova koje predstavljaju učenici te grupe.

Svaka grupa, kao završni dio aktivnosti, osmišljava riječi koje sadrže glasove iz njihove grupe uz pomoć kojih će ostali učenici, izgovarajući ih, osvijestiti mjesto tvorbe tih glasova te lakše upamtiti same glasove nakon prezentacije svake grupe.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Učeniku s teškoćama sat ranije najavite temu otvornika i zatvornika, kako bi mogao aktivnije sudjelovati na satu. Potaknite ga na razmišljanje o životnim preprekama te mu predložite da, ako želi, svoja razmišljanja podijeli s ostatkom razreda u uvodnoj raspravi. Ako učenik s teškoćama ne želi usmeno govoriti, nemojte inzistirati na njegovu usmenom govorenju.

Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima se druži i koji mu tijekom rada mogu pružiti podršku. Vodite računa o poticajnoj i pozitivnoj atmosferi unutar grupe. Učeniku s teškoćama prije odredite zadatak i ulogu unutar grupe, kako bi aktivno sudjelovao i pridonosio radu grupe. Tijekom rada potičite vršnjačku podršku. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li svoj zadatak te, ako je potrebno, ponovite upute. Tijekom rada, ako je potrebno, dajte mu dodatno objašnjenje i podršku.

U svim aktivnostima uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dodatno vrijeme za izvršenje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se vizualnim rasporedom, jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršavanja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanog alata: Kahoot, The BioDigital Human. Ako učenik prvi put upotrebljava taj alat, pokažite mu kako se u alatu radi. Za učenika s teškoćama možete pripremiti pisane upute za uporabu digitalnog alata. Kod izrade pisane upute povećajte font, Arial ili Calibri, najmanje na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu osmisliti riječi koje se sastoje isključivo od glasova određene skupine (npr. dvousnenika) i samoglasnika.

Nastavna aktivnost za predmet X

Neke su prepreke nužne

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika.
  • Učenik analizira, u skladu s određenom svrhom, raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija

Neki glasovi zvuče, a neki su bez zvuka?

Na početku aktivnosti možete ukratko ponoviti prije obrađene nastavne sadržaje vezane uz glasove i njihov nastanak te učenike potaknuti na promišljanje o tome koliko čimbenika sudjeluje u nastanku svakog glasa, a što utječe i na teškoće u njihovu pravilnom izgovaranju. Razgovarajte s učenicima o tome kako se ispravljaju pogreške u izgovoru te kako bismo jedni drugima mogli pomoći u njihovu prevladavanju. Pozornost učenika potom usmjerite na prolazak zračne struje tijekom izgovora glasa „s“ i glasa „p“. Upitajte ih mogu li navesti prilikom nastanka kojeg od tih glasova nastaje potpuna prepreka zračnoj struji.

Zatim podijelite učenike u dvije grupe od kojih će jedna grupa predstaviti ostalima glasove s obzirom na način tvorbe, odnosno vrstu zapreke (praskavci, slivenici i tjesnačnici).

Uputite učenike prve grupe da u prezentaciju uvrste i objašnjenje za naziv skupine glasova kako biste ih potakmuli na to da promišljaju o riječima kojima se koriste i na povezanost sa znanstvenim nazivljem.

Druga grupa predstavit će podjelu glasova s obzirom na to titraju li glasnice pri nastanku glasa (odnosno podjelu glasova na zvučne i bezvučne).

Uputite učenike druge grupe na to da osmisle tehniku upamćivanja zvučnih i bezvučnih glasova (primjerice da osmisle rečenicu koja će, uz samoglasnike, sadržavati samo zvučne ili samo bezvučne glasove ili rečenicu u kojoj će svaka riječ započeti zvučnim ili bezvučnim glasovima).

Obje grupe u svoju PowerPoint prezentaciju mogu uvrstiti animaciju ljudskog tijela uz pomoć digitalnog alata The BioDigital Human ili slikovni prikaz govornih organa o kojima govore.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama prije najavite temu Glasova i nastanka glasova, kako bi mogao aktivnije sudjelovati u uvodnoj aktivnosti.

Učenika s teškoćama rasporedite u grupu učenika s kojima dobro surađuje i koji mu tijekom rada mogu pružiti vršnjačku podršku. Učeniku s teškoćama unaprijed odredite zadatak i ulogu unutar grupe, kako bi aktivno sudjelovao i pridonosio radu grupe.

Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li svoj zadatak te mu, ako je potrebno, ponovite upute. Također mu, tijekom rada, ako je potrebno, dajte dodatno objašnjenje i podršku.

Tijekom svih aktivnosti uzmite u obzir teškoće učenika te osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi se olakšalo razumijevanje pojmova. Ako je to potrebno učeniku s teškoćama, koristite se vizualnim rasporedom. Dajte povratne informacije i podršku nakon izvršenja zadatka, kako bi se učenicima pomoglo u razumijevanju pojma i daljnjem razvoju vještina.

Provjerite razumije li učenik uporabu PowerPoint i The BioDigital Human. Ako se učenik prvi put koristi tim alatima, pokažite mu kako se s njima radi. Za učenika s teškoćama možete pripremiti pisane upute za uporabu digitalnog alata. Kod izrade pisane upute povećajte font, Arial ili Calibri, najmanje na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu na internetu istražiti fonetske vježbe kojima se ispravlja izgovor pojedinih glasova pa ih predstaviti ostalima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Neki glasovi zvuče, a neki su bez zvuka?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira glasovni sustav hrvatskoga standardnog jezika.
  • Učenik analizira, u skladu s određenom svrhom, raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Barić, E. i suradnici (2005). Hrvatska gramatika. Zagreb: Školska knjiga.

Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.