Učenici neka pogledaju online vježbu rezanja kocke. Zatim neka sami uz pomoć alata GeoGebra naprave nekoliko slika presjeka kocke. Slike ekrana i presjeka mogu napraviti uz pomoć Alata za izrezivanje. Učenike zatim podijelite u parove te im zadajte zadatak da svaki učenik napravi nekoliko slika presjeka kocke u GeoGebri i da te slike međusobno razmijene. Budući da učenici izrađuju radove u GeoGebri, za razmjenu podataka i radova možete napraviti i GeoGebra grupu jer je na taj način moguće jednostavnije podijeliti radove.
Važno je naglasiti da učenici moraju napisati potrebne mjere kako bi drugi učenik mogao izračunao površinu lika koji je nastao presjekom kocke i ravnine. Učenici mogu napisati mjere u GeoGebri ili dopisati nakon uporabe Alata za izrezivanje.
Možete zadati zadatak tako da likovi budu određeni (primjerice, jednakostraničan trokut, pravilan šesterokut, paralelogram i sl.) ili po vlastitom izboru učenika. Kad učenik izračuna površinu, odgovor šalje učeniku koji je zadao zadatak te prvi učenik provjerava točnost rješenja. Upute kako nacrtati kocku u GeoGebri i ravninu koja siječe kocku možete pronaći u apletu, koji je dio Male škole Geogebre.
Za gledanje online vježbe te rad u digitalnim alatima učenike s teškoćama pripremite na način opisan u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za rad s učenicima s teškoćama, Aktivnosti gledanja videozapisa i uporabe web-simulacija, Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata, Asistivne tehnologije. Učenicima s oštećenjem vida koji ne mogu raditi na računalu dajte u ruke kocku koja se može rastaviti na dijelove kako bi učenik mogao opipati presjek, a izmjeriti ga može ravnalom s ispupčenim brojevima ili zvučnim metrom. Prije računanja površine presjeka kocke s učenicima sa specifičnim teškoćama učenja ponovite površinu kocke, pri čemu je dobro da imaju podsjetnik – formulu za izračun formule kocke.
Razgovarajte s učenicima o tome kako namještaj može biti orginalan i funkcionalan. Kako biste im pobudili maštu i kreativnost, pokažite im nekoliko neobičnih primjera namještaja koje možete pronaći pretražujući stranice poznatih proizvođača namještaja po ključnim riječima modularni ormar, dizajnerske komode i sl.
Recite im da će oni sada biti kupci i dizajneri. Svaki dizajner imat će svojeg kupca koji će imati posebnu „narudžbu“ za njega dok će dizajner morati skicirati ideju kupca u računalnom programu GeoGebra i prezentirati kupcu skicu s potrebnim podacima o veličini i zapremini namještaja. U računalnom programu GeoGebra moguće je modelirati 3D oblike na različite načine te očitavati vrijednosti površina i obujma. Ta će aktivnost će kod kupca razviti preciznost i jasnoću izražavanja jer će morati upotrijebiti riječi koje se pojavljuju u lekciji o kvadru, kocki, prizmi, piramidi te nagibu ravnina i kutu između ravnina. Kod učenika koji se nalazi u ulozi dizajnera razvijat će se sposobnost pažljivog slušanja s razumijevanjem te sposobnost crtanja u 3D programima. Svaki kupac neka unaprijed napravi skicu onoga što želi. Skicu neka ne pokazuje dizajneru, već neka je opiše tako da je dizajner može nacrtati. Kupac za to vrijeme neće gledati što dizajner radi. Tek na kraju, kad dizajner završi, učenici mogu usporediti crteže. Na kraju otvorite zajednički online zid u Padletu kako bi učenici mogli postaviti svoje skice jednu do druge, tako da skica kupca stoji do skice dizajnera. Povedite raspravu o tome što im je bilo zahtjevnije – opisati vlastitu kreaciju ili skicirati prema tuđim uputama.
Učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida rad na računalu učinite pristupačnim kako je opisano u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike se teškoćama, Asistivne tehnologije i dodatno ih uputite kako raditi u GeoGebri tako da s učenicima riješite nekoliko prvih koraka. Učenicima s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem, ako se nađu u ulozi dizajnera, zahtjeve za izradom namještaja treba davati jasno, kratko i postupno, a u obzir treba uzeti težinu zadataka te vrijeme koje je učeniku potrebno da bi zadatak izvršio. Učenici koji imaju teškoća s percepcijom prostora teže će rješavati takav zatadak, stoga im je potrebno dati okvir, odnosno označiti manji dio u prostoru u koji je potrebno ucrtati namještaj.
U ovoj aktivnosti neka učenici skupinama jedni drugima zadaju zadatke povezane s kutom nagiba pobočke piramide na bazu i kutom neke zadane ravnine sa stranom kocke ili kvadra. U aktivnosti učenici moraju sami osmisliti zadatak, nacrtati ga u računalnom programu GeoGebra te slike postaviti u aplikaciju za izradu online kviza Socrative. Više o crtanju u GeoGebri i izvozu slika možete pronaći u prvoj aktivnosti. Učenici neka sami odluče koje će podatke ostaviti vidljivima te koji su podaci potrebni kako bi drugi učenici uopće mogli izračunati zadani kut nagiba. Neka svaki učenik u skupini osmisli jedan zadatak i napravi crtež te ga podijeli to s drugim učenicima u GeoGebrinoj skupini. Jedan učenik iz skupine neka bude zadužen za postavljanje zadataka u kviz Socrative. Nakon što učenici izrade svoje kvizove, neka ih pokrenu i razmijene potrebne kodove kako bi se svaka skupina mogla uključiti.
Učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida rad na računalu učinite pristupačnim kako je opisano u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike se teškoćama, Asistivne tehnologije, te im dodatno pomozite pri stavljanju podataka na predloženu društvenu mrežu. Posebnu potporu za crtanje zadataka u GeoGebri bit će potrebno pružiti učenicima s poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem, i to u vidu zapisivanja i izrade pojedinih koraka zajedno s njima. Da bi učenici bili uspješni u sastavljanju pitanja, dobro im je unaprijed dati potpitanja na temelju kojih mogu sastaviti pitanja za kviz.
Uz zanimljive, inspirativne i neobične kuće razgovarajte s učenicima o arhitekturi i koliko je važna za naš život te kako svako doba arhitekturom ostavlja svoj pečat u vremenu i prostoru. Zajedno s učenicima pogledajte nekoliko primjera neuobičajenih građevina koje možete pronaći na stranicama koje prate novosti u arhitekturi. Kako biste arhitekturu povezali s gradivom Matematike, u pretraživanje možete uključiti ključne riječi kao što su modern cube houses, moderna betonska vila i sl.
Podijelite učenike u skupine i potaknite ih da sami osmisle neke slične „građevine“ i konstruiraju ih u GeoGebri uz pomoć alata za kocku, prizme i priramide. Učenici neka naprave tri slike svojih konstrukcija tako da prikazuju tlocrt, nacrt i bokocrt. Te tri slike neka podijele s drugim skupinama uz pomoć GeoGebrinih skupina. Učenici iz drugih skupina neka na temelju tih crteža pokušaju izraditi 3D model zadane građevine te ga prikažu u kosoj projekciji i objave u komentaru ispod zadatka.
Učenicima s motoričkim teškoćama i učenicima s oštećenjem vida rad na računalu učinite pristupačnim kako je opisano u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike se teškoćama, Asistivne tehnologije te im dodatno pružite pomoć u radu u GeoGebri te stavljanju podataka na predloženu društvenu mrežu. Učenici s oštećenjem vida koji ne mogu raditi na računalu svoje građevine mogu izgraditi uz pomoć geometrijskih tijela.
Učenici mogu istražiti koja geometrijska tijela nastaju presijecanjem ravninama vrhova pravilnih poliedara. Primjerice koje geometrijsko tijelo nastaje ako se od kocke ravninama odsjeku njezini vrhovi. Kako se zovu takva tijela i više o tome možete pronaći u članku o Arhimedovim poliedrima. Isto tako, uputite učenike na GeoGebrin udžbenik, koji je interaktivan i prikazuje Arhimedova tijela i odgovarajuće mreže. Učenici neka odaberu jedno tijelo i zatim neka opišu kako nastaje i od kojih se likova sastoji oplošje toga tijela.
Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 11. 7. 2018.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.