Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kad odrastem, popravit ću

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: stavovi i vrijednosti u književnim i drugim tekstovima
  • PRI: ravnoteža, narušavanje ravnoteže, dobrobit
  • IZVAN: govor, TED govor, govor tijela
  • IZVAN: tipovi pogona automobila
  • MAT: kredit, štednja
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Radim jer mi je stalo do...

Pitajte učenike jesu li primijetili koliko se zanimanja skriva u književnim tekstovima. Uputite ih zatim na ulomak nekog književnog teksta (npr. “Izum profesora Leopolda” Ante Gardaša) koji su čitali. Neka obrate pozornost na zanimanja koja su potrebna da bi se izradilo/napravilo ono o čemu se u tekstu govori. Primjerice, “Posebno se isticao lijevi zid.” - Tko gradi zidove, koju školu treba završiti zidar? Ili “Nedaleko od postolja stajao je drveni pisaći stol.” - Kako se zove majstor koji izrađuje drveni namještaj? Koja su mu znanja potrebna? i sl.

Učenicima objasnite da se gospodarske djelatnosti dijele u četiri sektora (primarni, sekundarni, tercijarni i kvartarni). Podijelite učenike u četiri grupe. Neka svaka grupa, pretražujući mrežne stranice, pronađe osnovne podatke o tim sektorima. Podatke mogu predstaviti ostatku razreda u obliku prezentacije koristeći PowerPoint Online.

Kada učenici osvijeste osnove gospodarskih djelatnosti, uputite ih da u grupama ispune tablicu u kojoj im zadajte po jedno zanimanje iz svakog gospodarskog sektora pri čemu učenici trebaju prepoznati koje zanimanje spada u koji sektor. Zanimanja, koliko je moguće, odaberite prema početnom tekstu koji su učenici čitali. Tablicu izradite koristeći alat za obradu teksta Word Online tako da ima stupce “kultura”, “društvo”, “ekologija” i “ekonomija”, a učenici trebaju opisati utjecaje koje zadano zanimanje ima na ta četiri područja. Možete im dati primjer na temelju svojeg zanimanja, npr. Učitelj utječe na društvo tako što poučava djecu o toleranciji prema različitostima i nenasilnom rješavanju sukoba u grupi; utječe na kulturu jer potiče učenike da pronađu svoje interese i talente i tako provedu život radeći ono što vole, stalno se usavršavajući i doprinoseći društvu; na ekologiju i ekonomiju utječe tako što upućuje učenike da ekonomično i do kraja iskoriste listove za pisanje, što čuva šume, smanjuje nepotrebnu industrijsku proizvodnju i čuva kućni budžet. Neka svoje tablice predstave ostalim učenicima, a učenici slušači mogu nadopuniti njihove tablice svojim idejama.

Zatim povedite s njima razgovor o njihovim željama za budućnost: čime bi se voljeli baviti, koje bi zanimanje odabrali i zašto. Dopustite im da budu slobodni i “izmisle” nova zanimanja ili odaberu neko “zanimanje budućnosti.” Neka svoja zanimanja usmeno pridodaju u gospodarsku djelatnost kojoj pripadaju. Svaki učenik neka napravi umnu mapu u digitalnom alatu Popplet u kojoj im unaprijed zadajte grane koje trebaju imati (središnji pojam je naziv zanimanja koje su odabrali, grane su: sektor u koji spada zanimanje, ideje o načinu na koji to zanimanje može pozitivno utjecati na kulturu, društvo, ekologiju, ekonomiju te dva zanimanja s kojima će usko surađivati). Svoje umne mape neka predstave razredu.

Postupci potpore

Učenicima s intelektualnim teškoćama, specifičnim teškoćama učenja, poremećajima iz spektra autizma, učenicima s oštećenjem sluha ili učenicima s teškoćama pažnje i hiperaktivnosti dajte kraći ulomak za čitanje, a u tekstu označite rečenice na koje trebaju obratiti pažnju ili ih, za učenike s izraženijim teškoćama, izdvojite na radni listić. Pri tome koristite rečenice iz kojih je lako zaključiti na koje se zanimanje odnose.

Za učenike s intelektualnim teškoćama, učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s oštećenjem sluha možete dodati i slikovni prikaz pojedinog zanimanja, odnosno ključnih elemenata u rečenici koji upućuju na to zanimanje.

Uključite učenike s teškoćama u rad grupe tako da budu aktivni sudionici. Unaprijed definirajte njihovu ulogu i zadatke i dajte im konkretne upute i poveznice na mrežne stranice na kojima mogu pronaći tražene podatke.

Prilagodite tablice o utjecajima zanimanja potrebama učenika s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje na način da im, umjesto da samostalno smišljaju utjecaje, ponudite tvrdnje među kojima mogu odabrati odgovarajuće za pojedino zanimanje. Ako je moguće, koristite pri tom i slikovne prikaze.

Provjerite razumiju li učenici kako se korist alat Popplet i prema potrebi demonstrirajte i dodatno objasnite. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu i vizualni predložak organizacije umne mape. Ukoliko učenici s oštećenjem vida koriste laptop s čitačem ekrana, provjerite podržava li čitač alat. Ukoliko ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda kroz rad u paru.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka na internetu pobliže istraže jedno “zanimanje budućnosti” i predstave utjecaj tog zanimanja na kulturu, društvo, ekologiju i ekonomiju. To mogu uraditi u obliku prezentacije koristeći PowerPoint Online.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Radim jer mi je stalo do...

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ B.6.1. Učenik obrazlaže vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom.
  • OŠ HJ B.6.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Kad bih bio...

Porazgovarajte s učenicima o različitim aspektima održivosti u njihovom naselju ili općini. Pitajte ih u kakvom su stanju zrak, vode, tlo, biljke i životinje, lokalni ekosustavi (šume, močvare...) te koliko je priroda blizu mjestima stanovanja. Pitajte ih tko donosi odluke i kako, koliko su ljudi aktivni, kako međusobno surađuju i kako rješavaju sukobe. Pitajte ih imaju li ljudi posla, ima li poduzetnika, ima li siromašnih, jesu li velike razlike u materijalnom statusu. Pitajte ih koliko su im dostupni javni prijevoz, zdravstvene i obrazovne usluge, sportski, kulturni i zabavni sadržaji te odlaze li ljudi ili dolaze živjeti u njihov kraj. U obliku natuknica zapišite ključne odgovore na ploču u četiri kvadranta te im potom objasnite da su to ekološki, društveni, ekonomski i kulturalni aspekti održivosti i da dobro stanje znači da će njima i njihovoj budućoj djeci biti sve bolje, a loše stanje znači da će im biti sve gore ako nešto ne promijene. Pripremite interaktivnu prezentaciju koristeći digitalni alat Nearpod te u njoj Matching Pairs aktivnost u kojoj učenici trebaju upariti opis zanimanja s njegovim nazivom. Sve aktivnosti koje u Nearpodu možete kreirati, pronaći ćete na kartici Activities nakon što odabrete Add Slide. Predvidite zanimanja kao što su urbanisti, ekolozi, agronomi, ekonomisti, geografi, krajobrazni arhitekti, inženjeri (vodnih i energetskih sustava, šumarstva, prometa) i slično. Upitajte ih jesu li ranije čuli za prikazana zanimanja i komentirajte odgovore. Upitajte ih kojim bi se od spomenutih zanimanja voljeli baviti u budućnosti. Neka odgovore bilježe u aktivnosti tipa Collaborate! koju ste pripremili u Nearpodu. Na temelju odabranih zanimanja podijelite ih u grupe (razmještanjem njihovih bilješki po Collaborate! ploči) i zadajte da na internetu istraže više o zanimanjima i o tome koje je školovanje potrebno za njih, a saznanja zapisuju u još jednoj aktivnosti tipa Collaborate!. Neka svaka grupa prezentira svoja saznanja drugim grupama, a vi po potrebi dopunite dodatnim informacijama. Porazgovarajte s učenicima o tome da je urbanističko i prostorno planiranje potrebno zato što će ono usmjeriti ekonomske aktivnosti tako da održe ravnotežu u prirodi i time osiguraju zdravlje prirode, naše zdravlje i zadovoljenje životnih potreba svih članova zajednice.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama aktivno potičite na uključivanje u raspravu o održivosti i na dijeljenje mišljenja, iskustava i ideja. Pružite im podršku postavljanjem potpitanja i usmjeravanjem prema željenim zaključcima. Pitanja neka budu kratka, jasna i neka zahtijevaju kratke odgovore. Ovo je osobito važno za učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma, oštećenjem sluha ili poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije.

U aktivnosti uparivanja opisa zanimanja i naziva učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i učenicima s oštećenjem sluha dajte jasnu uputu i provjerite jesu li razumjeli što treba raditi. Ukoliko je moguće, ranije s njima isprobajte zadatak. Gdje je moguće, opisima zanimanja dodajte i njihov slikovni prikaz.

Učenicima s motoričkim poremećajima i većim stupnjem oštećenja vida kojima nije moguće osigurati samostalno rješavanje zadatka ni uz asistivnu tehnologiju koju imaju, omogućite rad u paru kako bi suučenik mogao raditi prema njihovoj uputi. Učeniku s oštećenjem vida pritom je potrebno opisati što se događa na ekranu kako bi mogao dati uputu, a zatim mu opisati i dobiveni rezultat.

Ohrabrite učenike s teškoćama na prezentiranje u ime grupe, ali ne inzistirajte da učenici koji imaju teškoće glasovno-jezično-govorne komunikacije govore pred drugima ako to sami ne žele. Ako se odluče izlagati, dajte im dovoljno vremena, ne ispravljajte ih i dopustite uporabu podsjetnika.

Provjerite razumiju li učenici pojmove urbanističko i prostorno planiranje te prema potrebi dodatno pojasnite koristeći jednostavan jezični izraz i primjere koje učenici mogu vidjeti u svojoj okolini.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više predložite da istraže kako su povezana zanimanja koja su birali učenici iz njihovog razreda. Uputite ih da obrate pažnju na važnost dobre komunikacije između navedenih zaposlenika i da pretpostave koje su posljedice na naselje u slučaju lošeg obavljanja posla i loše komunikacije. Neka svoja saznanja predstave razredu usmeno, stripom ili na neki drugi način. Ako bude dovoljno učenika, možete ih potaknuti da igrokazom prikažu sve izazove s kojima će se susretati radeći posao koji su odabrali.

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Kad bih bio...

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI B.6.2. Učenik raspravlja o važnosti održavanja uravnoteženog stanja u prirodi i uzrocima njegova narušavanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Za održivost govor održi! (Debatni klub)

Uvedite učenike (polaznike Debatnoga kluba) u temu razgovorom o izboru budućeg zanimanja: Koje vas zanimanje zanima? Jeste li razmišljali o njegovoj održivosti? Kako biste, obavljajući taj posao, mogli pridonijeti uravnoteženosti prirode i nas u njoj? Doprinosi li to zanimanje općoj dobrobiti? Neka taj razgovor bude uvod u dodatno istraživanje. Dogovorite predstavljanje zanimanja u formi TED govora. Zadajte im da usmjereno poslušaju nekoliko TED govora i uoče strukturu, obrate pozornost na govornikov ton i osjećaje, geste i mimiku. Njihov je zadatak u trominutnome TED govoru predstaviti svoje buduće zanimanje na Danu održivih karijera. Uputite ih da zanimanja/karijere predstavljaju ostalim učenicima te da je glavni kriterij kojim će ih privući tome zanimanju skrb o našem zajedničkom “kućanstvu” (svim prirodnim, ali i društvenim elementima) te način na koji će ga predstaviti. Možda će pritom nešto promijeniti u današnjem poimanju toga zanimanja, a možda smatraju da će se to zanimanje u budućnosti modificirati.

Zajednički utvrdite korake koje trebaju proći da bi im govor bio uspješan:

  1. korak - ideja koju želim podijeliti; koju pretpostavku izazivam “na dvoboj”; koje se moje uvjerenje promijenilo i zašto?
  2. korak - pronađi neočekivan/efektan način kako ćeš izreći svoju ideju
  3. korak - skupi sve što se odnosi na ideju (ilustracije, činjenice, komentare, snimke...)
  4. korak - promisli kako započeti i završiti govor; pokušaj privući pažnju publike; završi govor u pozitivnom ozračju
  5. korak - odredi redoslijed materijala za središnji dio govora; napravi skicu ključnih elemenata u govoru; napiši svaki element na karticu i pronađi najbolji raspored
  6. korak - pretvori plan govora u pravi govor; govori naglas o svakom elementu govora prema planu; snimi svoj govor mobilnim uređajem
  7. korak - izaberi drugog učenika (ne mora biti član grupe) i izreci mu govor; upitaj ga jesi li dobro objasnio ideju: je li nešto bilo nejasno, je li neke dijelove govora smatrao nevažnim, je li nešto bilo čudno u tvome govoru ili, pak, što mu se posebno svidjelo ili ga privuklo zanimanju o kojem dotad nije razmišljao…
  8. korak - napravi promjenu plana (ako smatraš da je potrebno nakon odslušane snimke i predstavljanja “probnom” slušatelju); vježbaj govor naglas koristeći svoje kartice.

Svoj napredak učenici mogu bilježiti i međusobno pratiti koristeći alat za organizaciju i upravljanje projektima Trello u kojem im možete unaprijed pripremiti opise svih koraka i listu za provjeru prijeđenih koraka. Organizirajte u školi Dan održivih karijera na kojem će biti predstavljeni govori te nakon toga upriličite razgovor o predstavljenim zanimanjima, njihovoj “održivosti”, uspješnosti govora i reakcijama publike.

Izvannastavna aktivnost

Za održivost govor održi! (Debatni klub)

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Poticanje kritičkoga, logičkoga i kreativnoga mišljenja, razvijanje vještina govorenja i aktivnoga slušanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Pogon na zajedništvo

Potaknite učenike da zamisle svoj radni dan za 20 godina i njihova promišljanja prikupite koristeći alat za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter. Postavite im pitanja: Što želiš raditi kad odrasteš? Gdje želiš raditi u budućnosti? Čime ćeš ići na posao?

Njihove odgovore projicirajte, porazgovarajte o njima i sukladno odgovorima na treće pitanje povedite raspravu o tome koliko je u sadašnjem načinu života posjedovanje automobila (ne)potrebno za obavljanje svakodnevnih obaveza. Navedite ih da nabroje različite vrste pogona automobila koje znaju i odluče se za onu za koju smatraju da je najbolje rješenje i za vlasnika i za okoliš.

Podijelite ih u 5 grupa i svakoj grupi zadajte jedan tip automobilskih pogona: Ottov motor, Dieselov motor, hibridni pogon, električni automobil i pogon automobila na vodik. Neka svaka grupa pretraživanjem materijala na mrežnim stranicama pronađe prednosti i nedostatke zadanog tipa automobilskog pogona. Uputite ih da prilikom pretraživanja obrate pozornost na dostupnost goriva/pogona, utjecaj na zagađenje okoliša i dugoročnu ekonomsku isplativost za vlasnika. Tijekom rada neka istraže i alternativne mogućnosti putovanja koje nužno ne uključuju posjedovanje vlastitog automobila. Rezultate pretraživanja neka prikupe u zajedničkoj Wakelet kolekciji koju ste kreirali i podijelili poveznicom. Neka predstavnici svake grupe ostalima prezentiraju rezultate svog rada i upoznaju ih s prednostima i nedostatcima istraživanog tipa automobilskog pogona i alternativne mogućnosti putovanja. Zajedničkom raspravom obratite učenicima pozornost da svi tipovi imaju svoje nedostatke te utječu na zagađenje okoliša i prilikom proizvodnje, i kod korištenja automobila, i nakon kraja njegova životnog vijeka. Kod rasprave o alternativnim mogućnostima putovanja koje nužno ne uključuju posjedovanje vlastitog automobila, ako učenici nisu sve naveli, spomenite korištenje javnog prijevoza, zajedničku vožnju i dijeljenje vozila. Mogućnosti korištenja javnog prijevoza kao i zajednička vožnja na posao sastavni su dio naše svakidašnjice dok je iznajmljivanje automobila na svakodnevno korištenje tek u povojima. Možete iskoristiti članke Novi pogled na budućnost posjedovanja automobila i Airbnb za automobile za predstavljanje te mogućnosti učenicima. S obzirom na nove mogućnosti i višestruke prednosti alternativnih načina putovanja, posjedovanje vlastitog osobnog automobila u budućnosti više ne bi trebao biti jedan od bitnijih ciljeva mladim ljudima.

Izvannastavna aktivnost

Pogon na zajedništvo

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi i osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Učenik uspoređuje različite tipove osobnih automobila međusobno i u odnosu na ostale oblike prijevoza, u kontekstu ekološke i ekonomske dobrobiti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Možemo bez kredita!

Pitajte učenike koji bi posao voljeli pokrenuti kad bi odlučili biti poduzetnici. U planu koji ste im pripremili koristeći alat za obradu teksta Google Dokumenti, neka navedu čime će se baviti, tko će biti njihovi kupci, kako će se zvati tvrtka/brand i kakav im poslovni prostor treba.

Zatim ih pitajte na koji bi način mogli financirati kupnju vlastitog poslovnog prostora. Predstavite učenicima opciju crowdfundinga pomoću prezentacije izrađene na osnovu Vodiča za crowdfunding koristeći Google Prezentacije.

Podijelite učenike u grupe od kojih će svaka računati trošak kupnje odgovarajućeg poslovnog prostora na jedan od sljedećih načina: kredit na 20 godina sa zadanom kamatnom stopom; kredit na 20 godina s istom kamatnom stopom, ali na 50 % manji iznos zahvaljujući crowdfunding kampanji; kredit na 10 godina s istom kamatnom stopom, ali na 50 % manji iznos zahvaljujući crowdfunding kampanji; 100 % financiranje pomoću crowdfunding kampanje. Neka trošak crowdfundinga bude 8 % od prikupljenog iznosa, a trošak proizvoda/usluge koju će isporučiti donatorima neka bude 20 % od cijene poslovnog prostora. Učenike možete prije izračuna uputiti da provjere ponude kredita i kretanje kamatnih stopa u bankama, kao i na neku stranicu na kojoj je moguće raditi izračune kredita.

Zajedno usporedite dobivene rezultate. Porazgovarajte o ostalim prednostima crowdfundinga u odnosu na kredit (npr. manji rizik od problema s otplatom kredita; novac od prodanog proizvoda/usluge ne mora stvoriti profit za vlasnika banke pa proizvod može biti pristupačniji ili poduzetnik može uložiti višak u poslovanje, veće plaće zaposlenika i dobrobit lokalne zajednice).

Postupci potpore

Pri izradi PowerPoint prezentacije o crowdfundingu vodite računa o vidljivosti i preglednosti teksta na svakoj od sličica. Odaberite jednostavniji dizajn prezentacije, bez puno suvišnih ukrasa i detalja i s jasnim kontrastom između teksta i pozadine. Neka na sličici bude samo jedna ili dvije kraće rečenice pisane većim, podebljanim fontom s većim proredom. Omogućite dovoljno vremena za čitanje pojedine sličice prije nego prijeđete na sljedeću. Na ovaj ćete način olakšati čitanje i praćenje učenicima s teškoćama (specifične teškoće učenja, poremećaj pažnje i hiperaktivnost, slabovidni učenici). Učenicima s većim stupnjem oštećenja vida dajte materijale u elektronskom obliku koji će moći čitati na vlastitom laptopu.

Učenicima dajte jednostavne, kratke i jasne upute povezane s računskim zadacima i provjerite njihovo razumijevanje. Složene zadatke razdijelite po koracima i omogućite učenicima s teškoćama uporabu podsjetnika s formulama, korištenje kalkulatora i prema potrebi, hodogram za rješavanje zadataka ili rješavanje prema ponuđenom modelu. Možete predvidjeti i manji broj zadataka i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podaci.

Omogućite produljeno vrijeme za rješavanje.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da za odabranu poslovnu ideju u alatu Animoto naprave crowdfunding video koji će potencijalnim donatorima predstaviti proizvod/uslugu, ali i matematičku računicu zbog koje su se odlučili za crowdfunding.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Možemo bez kredita!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ E.8.2. Interpretira podatke povezane s novcem te na osnovi toga donosi odluke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hafner, H. (2017). Vodič za Crowdfunding. Rijeka: Udruga za razvoj civilnog društva SMART.

Pedersen Zari, M. (2019). Regenerative Urban Design and Ecosystem Biomimicry. Abingdon, UK: Routledge.

Cidell, J. (2017). Imagining Sustainability: Creative Urban Environmental Governance in Chicago and Melbourne. Abingdon, UK: Routledge.

Grad Zagreb (2019). Akcijski plan energetski održivog razvitka i prilagodbe klimatskim promjenama Grada Zagreba (SECAP) (13.8.2020.).

Zelena energetska zadruga (13.8.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.