Predmet
Priroda 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Najveće prostranstvo - svemir

Naziv predmeta
Priroda 6

Razred
6. razred osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • svemir
  • svemirska tijela
  • nebeska tijela
  • komet
  • meteor

Što čini svemir?

Učenike podijelite u 4 grupe s podjednakim brojem članova. Svakoj grupi dajte jednu od sljedećih tema: svemir, zvijezde, planeti i kometi. Uputite ih na proučavanje sadržaja na poveznici e-škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1 (Što je svemir?). Neka u Piktochartu naprave infografiku u kojoj će predstaviti svoju temu temeljenu na digitalnom obrazovnom sadržaju, ali i na dodatnim informacijama koje će pronaći u drugim dostupnim izvorima znanja (u enciklopedijama, faktopedijama ili knjigama navedenim u popisu literature). Usto, u traženju podataka mogu se koristiti i pouzdanim mrežnim stranicama (npr. stranicom E-škola astronomije). Infografika treba sadržavati tekstualni i slikovni dio. U tekstualnom dijelu neka objasne značenje navedenog pojma te izdvoje 2-3 zanimljivosti. Pri odabiru slikovnog materijala neka paze na autorska prava – predložite im stranice na kojima mogu pronaći slike i shematske prikaze koji su slobodni za uporabu (primjerice, Pixabay.com ili Flickr.com). Svaka grupa postavlja svoju infografiku na razrednu Padlet ploču. Učenici u grupi izabiru svojeg predstavnika. Projicirajući infografiku, svaki predstavnik predstavlja temu svoje grupe ostalima u razredu. Moderirajte izlaganja ispravljajući moguće pogreške i usmjeravajući ih. Za svaku grupu napravite anketu u MS Formsu u paketu Office 365 koja će poslužiti za vršnjačko vrednovanje infografike i izlagača.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.

Učenika s teškoćama svrstajte u grupu u kojoj će se obrađivati tema o kojoj učenik ima najviše znanja te u kojoj će se osjećati uspješno. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra omogućite da odabere grupu u skladu sa specifičnim interesima. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije pripremite jasne pisane i/ili slikovne upute za upotrebu Piktocharta. Navedenim učenicima omogućite da pretražuju i izabiru slike i shematske prikaze umjesto da pronalaze zanimljivosti u tekstu. Učeniku s teškoćama osigurajte vršnjačku potporu tijekom rada u grupi, osobito za vrijeme upotrebe digitalnih alata (Padlet). Nemojte inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (npr. učenik koji muca) predstavlja grupu ako to ne želi. Zamolite jednog učenika koji se nalazi u grupi s učenikom s disleksijom da naglas pročita pitanja i odgovore u anketi u MS Formsu u alatu Office 365 kako bi ju i učenik s disleksijom mogao riješiti u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima zadajte da na svoje pametne uređaje instaliraju SkyView Lite te da s pomoću aplikacije promatraju noćno nebo. Neka bilježe koja su zviježđa uspjeli pronaći i opišu ih u bilježnice, a zatim i prezentiraju na nastavi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što čini svemir?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje organiziranost prirode od sitnih čestica do svemira istraživanjem i promatranjem svijeta oko sebe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Čime se proučava svemir?

Učenicima ispričajte o ljudskoj opčinjenosti svemirom i svemirskim tijelima od antike do današnjih dana. Pitajte ih znaju li čime se sve proučavao svemir i što misle o tome koje je najveće tehničko dostignuće u proučavanju svemira. Prikažite im sliku zvjezdarnice u Višnjanu, a ako je netko od učenika bio ondje, neka prepriča svoje doživljaje. Ako nitko od učenika nije posjetio zvjezdarnicu, potaknite ih na to da usmeno iznesu svoja mišljenja o tome što je prikazno na fotografiji i čemu služi. Nakon kratke rasprave uputite ih na to da, služeći se dostupnim tiskanim izvorima znanja (enciklopedijama, faktopedijama i ostalim, primjerice knjigom Vladisa Vujnovića Astronomija za učenike osnovne škole) te pouzdanim mrežnim stranicama (poput Hrvatske enciklopedije i Astroučionice), pronađu naprave i uređaje, neovisno iz kojeg razdoblja ljudske povijesti, kojima su ljudi proučavali svemir. Svoje primjere učenici zapisuju na zajedničku Lino ploču te prilažu odgovarajuću fotografiju. Na kraju zajedno odaberite nekoliko tehničkih dostignuća i objasnite važnost istih za proučavanje svemira.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U Teamsu u alatu Office 365 pokrenite sastanak. S učenicima provedite online diskusiju u kojoj će oni izreći svoja razmišljanja o tome zašto su ljudi opčinjeni svemirom. Vi unaprijed pripremite prezentaciju u stolnoj verziji PowerPointa s presjekom istraživanja svemira od antike do današnjih dana (zamisli iz antike, preokreti u humanizmu i renesansi, hladnoratovska borba i kolonizacija svemira itd.). Tako pripremljenu prezentaciju prikažite učenicima dijeljenjem svojeg zaslona tijekom online nastave. Razgovarajte o prikazanom, a zatim im podijelite poveznicu na stranice Astronomskog društva Višnjan. Neka samostalno prouče mrežne stranice i u čavrljanju sastanka izdvoje njima najzanimljiviju činjenicu o zvjezdarnici u Višnjanu. Prokomentirajte njihove odgovore. Zadajte im da s pomoću pouzdanih mrežnih stranica istraže koja su tehnička dostignuća pridonijela razvoju svemira te neka na Lino ploču napišu ime navedenog uređaja. Lino ploču podijelite u sastanku te zajedno prokomentirajte njezin sadržaj.

Postupci potpore

Razgovor o svemiru i svemirskim tijelima od antike do danas upotpunite slikovnim prikazima za učenika s teškoćama. Nemojte inzistirati na postavljanju pitanja o svemiru učeniku s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije (npr. učeniku koji muca). Nakon završetka rasprave pripremite sažetak pitanja i odgovora na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave. Tijekom istraživanja naprava i uređaja za proučavanje svemira učenika s teškoćama uparite s drugim učenikom iz razreda kako biste mu osigurali vršnjačku potporu te stalnu podršku u radu. Učeniku s disleksijom i disgrafijom te učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite pomoć tijekom zapisivanja primjera na Lino ploču. Navedene učenike možete zadužiti za odabir fotografija, a vršnjake potaknuti na to da im pruže pomoć pri pretraživanju izvora i pronalaženju važnih informacija. Nakon što objasnite važnosti tehničkih postignuća, iste istaknite na vidljivom mjestu (na projekcijskom platnu ili ploči) za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i učenike s oštećenjem sluha.

Za provedbu aktivnosti u online okruženju unaprijed pripremite redoslijed i opise aktivnosti za učenika s oštećenjem sluha te često provjeravajte je li razumio upute. Pripazite na to da je Vaše lice i lice drugih govornika uvijek vidljivo kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao, prema potrebi, očitavati s usana. Unaprijed pripremite poveznice na mrežne stranice koje nude opcije prilagođene osobama s oštećenjem sluha (npr. prijevod na znakovni jezik, titlove na videozapisima i dr.).

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da u dostupnoj literaturi (priručnicima, udžbenicima, enciklopedijama) i na pouzdanim mrežnim stranicama (poput stranice NASA-e o Marsu ili e-škole Astronomije) istraže najvažnija otkrića do kojih su ljudi došli proučavanjem svemira. Svoje spoznaje neka u obliku vremenske lente objedine u alatu Sutori. Radove neka prezentiraju ostalim zainteresiranim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Čime se proučava svemir?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje organiziranost prirode od sitnih čestica do svemira istraživanjem i promatranjem svijeta oko sebe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Što pada po noćnom nebu?

S učenicima raspravite o tome što se sve može vidjeti na noćnom nebu, odnosno koja su nebeska tijela tad vidljiva. Ispričajte im priču o suzama svetog Lovre te narodnim običajima i vjerovanjima (koji se stručno nazivaju Perzidi). Također, pitajte ih jesu li ikad čuli za Halleyev komet. Ako nisu za njega čuli i ne znaju ništa o njemu, zadajte im zadatak da na pouzdanim mrežnim izvorima prouče sadržaje o njemu. To je ujedno prilika da s njima raspravite o tome koji su pouzdani mrežni izvori za stjecanje znanja. Zatim ih uputite na interaktivni sadržaj na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 1 gdje će s pomoću teksta i interaktivnog Vennova dijagrama utvrditi razlike između asteroida i kometa. Raspravite o utvrđenim sličnostima i razlikama te dopunite, prema potrebi, zaključke učenika. Nakon rasprave uputite ih na interaktivni sadržaj o meteorskom pljusku u digitalnom obrazovnom sadržaju gdje će s pomoću zadataka i izvedenih zaključaka, provjeriti koliko su naučili o meteorskom pljusku. Nakon što prouče interaktivne elemente, neka u paru usporede povratne informacije i neka si međusobno dodatno objasne moguće nedoumice.

Postupci potpore

Tijekom aktivnosti pretraživanja mrežnih izvora provjeravajte kako napreduje učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje jer je za vrijeme samostalnog pretraživanja izvora slabija kontrola učitelja. Za učenika s disleksijom i jezičnim teškoćama pripremite isprintane materijale o Halleyevu kometu koji su grafički i jezično prilagođeni. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline u prostoru i na zaslonu te kontrasta na ekranu tijekom čitanja digitalnog obrazovnog sadržaja. Za vrijeme rješavanja interaktivnog sadržaja provjerite razumije li učenik s teškoćama sve pojmove te treba li mu dodatna pomoć. Za učenika s disleksijom naglas pročitajte pitanja i odgovore kako bi zadatke riješio u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci.

Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima

Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju

Smjernice za rad s učenicima s teškoćama MZO.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite u teorije velikih izumiranja živih bića tijekom prošlosti Zemlje. Neka na pouzdanim mrežnim stranicama (npr. na internetskoj stranici prof. dr. sc. Jasenke Sremac) istraže teorije o izumiranju dinosaura. Zatim neka teoriju o padu kometa na Zemlju predstave drugim učenicima u razredu s pomoću postera izrađenog u Canvi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što pada po noćnom nebu?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje organiziranost prirode od sitnih čestica do svemira istraživanjem i promatranjem svijeta oko sebe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Couper, H. 2004. Enciklopedija svemira. Znanje. Zagreb.

Vujnović, V. 2005. Astronomija 1: osnove astronomije i planetski sustavi. Školska knjiga. Zagreb.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.