Predmet
Likovna umjetnost 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kako izmjeriti monumentalno?

Naziv predmeta
Likovna umjetnost 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • proporcija
  • monumentalno
  • mjera
  • konstrukcije
  • reprezentativno
  • funkcionalno

Kad građevina ne zna svoju funkciju

Uputite učenike da fotografiraju arhitektonske objekte u lokalnom okružju. Najavite im izradu fotografija tjedan dana prije nastavnoga sata kako bi imali dovoljno vremena za pripremu materijala. Fotografije će snimati koristeći se pametnim telefonima, a snimke trebaju prikazivati lokalne građevine različitih namjena kao, primjerice, poštu, banku, trgovački centar, crkvu ili kazalište. Prilikom snimanja učenici trebaju obuhvatiti interijere i pročelja zadanih objekata uz snimke ljudi kako bi kasnije mogli raspravljati o odnosima veličina, vlastitom iskustvu boravka na terenu i namjenama. Svoje fotografije trebaju staviti u suradničku prezentaciju Powerpoint u kojoj ste naznačili podjelu građevina po namjenama. Na temelju prikupljenog vizualnog materijala s učenicima povedite raspravu o građevinama na razini komunikacije i funkcije. Primjenom pojmova proporcija i simetrija raspravljajte o estetici oblikovanja.

Navedite učenike da govore o vlastitom iskustvu boravka i kretanja unutar snimljenih građevina te izaberite nekoliko fotografija u prezentaciji koje uključuju i ljude kako biste usporedili visinu građevina u odnosu na standardnu visinu čovjeka. Raspravljajte s učenicima o tome što se postiže povećanjem visine građevina, koliko su se zadržavali u pojedinim objektima i s kojim bi objektima mogli povezati izraze ugodno, opušteno, nelagodno, udobno, nestrpljivo, obično, neobično.

Potom učenike organizirajte u grupe kako bi razmotrili ove neobične kombinacije:

  • funkciju kazališta preseljenog u zgradu pošte
  • funkciju crkve preseljene u zgradu banke
  • funkciju pošte preseljene u zgradu crkve
  • funkciju banke preseljene u zgradu kazališta.

Grupe će raspravljati i uskladiti stavove vezane uz neizvedivost zamjene objekata i funkcija, a svoje će zaključke predstaviti ostatku razreda.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.

Učenici mogu raditi u parovima ili manjim skupinama kako bi imali dodatnu podršku i podršku u procesu fotografiranja i prikupljanja materijala.
Učenicima se mogu dati upute u pisanom obliku, a ne samo verbalno, kako bi imali jasnije smjernice o tome što trebaju snimati.
Umjesto da sami raspoređuju fotografije prema namjeni, učenici mogu raditi u grupi i razgovarati o tome koje bi fotografije trebalo smjestiti u koju kategoriju.
Uključite vizualnu podršku, poput slika ili dijagrama, kako bi pomogla u razumijevanju koncepata proporcija i veličina u arhitekturi.

Prilagodbe za učenike s motoričkim teškoćama:

  • osigurajte pomoć u rukovanju pametnim telefonom ako imaju poteškoća u finoj motorici ili upotrijebite drugi uređaj za fotografiranje, poput tableta s većim zaslonom ili fotoaparata s automatskim fokusom
  • ovisno o potrebama učenika, osigurajte pristupačnost mjesta za fotografiranje, poput pristupačnih rampi i liftova
  • omogućite više vremena za zadatak ako imaju poteškoća s brzinom izvedbe.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem vida:

  • osigurajte pomoć u prepoznavanju objekata i mjerenju veličina fotografija ako se koriste pametnim telefonom
  • koristite se opisnim riječi ili brajicom za opis arhitektonskih karakteristika objekata i njihovih proporcija
  • osigurajte pristupačnu digitalnu platformu, poput alata s povećanim kontrastom, zvučnom navigacijom ili čitačem ekrana.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem sluha:

  • osigurajte pomoć u prepoznavanju govora učenika tijekom rasprave
  • osigurajte pisani transkript ili prijevod govora u stvarnom vremenu - ako je potreban
  • služite se vizualnim ilustracijama i simbolima za opisivanje arhitektonskih značajki objekata i njihovih proporcija.

Prilagodbe za učenike sa specifičnim teškoćama učenja:

  • osigurajte jasne i jednostavne upute za zadatak fotografiranja i analize fotografija
  • pružite više vremena i/ili priliku za ponovnu provjeru svojih odgovora
  • služite se vizualnim primjerima ili modelima za objašnjavanje koncepta odnosa veličina i proporcija.

Mogli biste organizirati terenski izlet u lokalnu zajednicu kako bi učenici imali priliku snimiti fotografije u stvarnom vremenu i bolje razumjeti reprezentativnu ulogu arhitekture u svojoj okolini.
Postavljajući anketu možete se koristiti unaprijed postavljenim odgovorima kako biste učenicima olakšali odabir.

Nakon provedbe ankete s učenicima prokomentirajte da se prilagođeno potrebama odnosi na prilagodbu građevina kako bi se olakšao pristup ili korištenje osobama s invaliditetom, dok se prilagođeno reprezentaciji odnosi na dizajn i stil građevina koji predstavljaju određene vrijednosti ili tradicije.

Valja omogućiti pristup alatu Forms služeći se uređajima i računalima te osigurati prilagođene tipkovnice, miševe i softverska pomagala za povećanje teksta i razlučivost zaslona ako su potrebni. Također, važno je da sva pitanja budu jasno i jednostavno napisana te da su dostupni softverski alati za prepoznavanje govora, sustavi za simultano pisanje i druga pomagala za učenike s različitim potrebama.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kad građevina ne zna svoju funkciju

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik kritički sagledava objekte javne namjene u metodičkim aktivnostima pri neposrednom kontaktu na lokalnoj razini.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Održivi razvoj C.4.2. Učenik analizira pokazatelje kvalitete života u nekom društvu.
  • Učiti kako učiti A.4/5.1. Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, pretvara ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.

Zabavimo se šetnjom kroz stilska razdoblja

Pripremite prezentaciju s podatcima i primjerima po jednog sakralnog objekta iz razdoblja antike, romanike, gotike i renesanse. Prezentacija treba uključivati snimke građevina, tlocrte, presjeke i podatke o dimenzijama. Motivirajte učenike na izradu bilješki tijekom trajanja prezentacije, a po završetku ih usmjerite na izradu umne mape s pojmovima građevina, mjere, raspon brodova, konstrukcija. Učenici će umnu mapu skicirati u bilježnici ili koristeći se digitalnim alatom Conceptboard na svojim pametnim telefonima. Učenici će usporediti veličine građevina i povezati raspone brodova i visine s konstruktivnim rješenjima.

Objasnite učenicima da su navedeni stilovi citirani kroz povijest, pa spomenite renesansu u kojoj se citira antika. Raspravljajte s učenicima o primjerima historicističke gradnje u vašem gradu, pa motivirajte učenike na prepoznavanje neogotike, neoromanike ili neorenesanse. Pitajte učenike mogu li se prisjetiti nekih filmskih serijala u kojima je naglasak na fantastičnoj arhitekturi, a zatim ih organizirajte u grupe i motivirajte na istraživanje prikazivanja arhitekture u filmovima fantastike kao što su serijali Harry Potter, Gospodar prstenova i Hobit. S obzirom da arhitektura spomenutih serijala posuđuje elemente gotičkog stila, pitajte učenike gdje pronalaze sličnosti između stvarnih djela i imaginarnih kulisa prikazanih u filmovima. Pitajte ih što misle zašto je imaginarna arhitektura prikazana na taj način i što se time sugerira, a zatim ih usmjerite na prepoznavanje stila koji se citira i usporedbu originalnih i filmskih rješenja proučavanjem proporcija, konstruktivnih i prostornih elemenata. Po završetku, grupe će prezentirati svoja otkrića u alatu Prezi.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.

Za učenike s motoričkim teškoćama, prezentacija se može prilagoditi smanjenjem količine informacija na jednom slajdu i povećanjem veličine fonta teksta na slajdovima. Također, učenicima možete omogućiti dodatno vrijeme za izradu umne mape ili korištenje pomagalima poput povećala ili pisaljke za mobilni uređaj. Za učenike s oštećenjem vida, tekst i slike na prezentaciji trebaju biti dovoljno veliki, a za učenike s oštećenjem sluha, moguće je dodati tekstualne opise uz slike kako biste bili sigurni da neće propustiti bitne informacije.

Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja moguće je prilagoditi prezentaciju tako da se koriste vizualni elementi poput grafikona i dijagrama za prikaz informacija. Također, poželjno je upotrebljavati jednostavan jezik i jasno organizirati informacije na slajdovima kako biste olakšali razumijevanje.

Učenicima s motoričkim teškoćama korištenje digitalnim alatom poput alata Conceptboard na mobilnom uređaju može pomoći u izradi umne mape. Mogu se koristiti i držači za mobilne uređaje kako bi se olakšalo držanje uređaje i manipulacija njime.

Učenicima s oštećenjem vida i oštećenjem sluha, osim opisa uz slike, može se pružiti i pristup dodatnim materijalima poput audiokomentara i tekstualnih transkripata prezentacije.

Kod korištenja alatom Class Notebook - Office 365 učenici s motoričkim teškoćama mogli bi imati poteškoća pri uporabi miša ili tipkovnice. Učitelj može ponuditi alternativni način unosa podataka, poput govornog prepoznavanja ili digitalne olovke kojom se učenici mogu koristiti za pisanje umjesto tipkovnicom. Također, korisno je omogućiti učenicima da povećaju font kako bi im bilo lakše čitati i pisati. Učenici s oštećenjem vida mogu imati poteškoća s čitanjem teksta na ekranu. Alat Class Notebook omogućuje povećavanje fonta i kontrasta što može biti korisno za ove učenike. Također, možete dopustiti korištenje softverom za čitanje teksta naglas. Učenici s oštećenjem sluha mogu se osloniti na vizualne elemente kao što su slike i grafikoni. Učitelj može osigurati visokokvalitetne slike i grafikone kako bi učenici s oštećenjem sluha mogli pratiti sadržaj. Osim toga, važno je osigurati da svi videozapisi imaju titlove ili transkripte. Učenicima s disleksijom mogli bi biti korisni digitalni alati za bilježenje i organizaciju informacija, poput alata OneNote. Također, možete potaknuti učenike da se koriste alatom za pisanje koji ima ugrađenu pravopisnu provjeru i funkciju čitanja naglas.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zabavimo se šetnjom kroz stilska razdoblja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira osnovne konstruktivne i prostorne elemente te stilska obilježja arhitekture u primjerima sakralne arhitekture antike, romanike, gotike i renesanse.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti A.4/5.2. Učenik se koristi različitim strategijama učenja i samostalno ih primjenjuje u ostvarivanju ciljeva učenja i rješavanju problema na svim područjima učenja.
  • Učiti kako učiti D.4/5.2. Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.
  • Upotreba komunikacijske i informacijske tehnologije C.4.3. Učenik samostalno kritički procjenjuje proces, izvore i rezultate pretrage, odabire potrebne informacije.

Kako izmjeriti monumentalno?

Provodeći posljednju aktivnost učenici će se nadovezati na onu raniju - Zabavimo se šetnjom kroz razdoblja. Svaki će učenik odabrati građevinu vezanu uz ranije istraživanje i unijeti presjeke s podatcima o visini koristeći se digitalnim alatom Geogebra koja svojim alatima omogućuje unošenje slika ili crteža te mjerenje korištenjem aritmetičkih ili geometrijskih opcija. U slučaju nedostatka presjeka, učenici se mogu koristiti snimkama unutrašnjosti građevine s podatcima o visini svoda. Potrebno je unijeti prosječnu visinu čovjeka - 175 cm, a zatim usporediti odnos između visine čovjeka i visine svoda. Po završetku pojedinačnih istraživanja u digitalnom alatu Geogebra, učenici će sakupiti svoja istraživanja unutar grupa i objaviti ih u obliku vizualnog dnevnika istraživanja kao infografiku pomoću digitalnog alata Piktochart.

Prilikom objave rezultata u infografici učenici trebaju paziti na prijelom, točnije, odnos slike i teksta te jasnoću i čitljivost kako bi rezultati bili svima razumljivi. Potaknite učenike na raspravu o proporcijskom odnosu visine čovjeka i građevine i odabiru najmonumentalnije građevine unutar pojedinog razdoblja. Motivirajte učenike na opisivanje dojma koji monumentalni prostori ostavljaju na njih i pitajte ih što misle koji su razlozi da je sakralna arhitektura određenog razdoblja težila ostavljanju takvog dojma. Raspravljajte s njima o rezultatima istraživanja kako bi odabrali razdoblje u kojem su odnosi visine građevina prema visini čovjeka najveći. Motivirajte ih da konstruktivna rješenja i građevne materijale usporede s visinom i rasponom unutar građevina “najmonumentalnijeg” razdoblja. 

Naposljetku, vezano uz raniju aktivnost, motivirajte učenike da odaberu primjer arhitekture iz filmova koji su ostavljali dojam monumentalnog pa pogledajte kadrove kako biste usporedili dva shvaćanja pojma monumentalno – ono u arhitekturi i filmu.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na zasebnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i osobinama same teškoće.

Prilagodbe za učenike s motoričkim teškoćama:

  • osigurajte prilagođen radni prostor koji uključuje pristup učionicama, stolicama i radnim površinama prilagođenim potrebama učenika s motoričkim teškoćama
  • radi lakšeg učenja omogućite materijal u prilagođenom formatu kao što su audiomaterijali i vizualni materijali
  • prilagodite aktivnosti, kao što je izrada presjeka građevina, kako bi odgovarale sposobnostima učenika s motoričkim teškoćama.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem vida:

  • osigurajte veći font i kontrast na materijalima kojima se učenici koriste za istraživanje
  • radi lakšeg razumijevanja omogućite materijal u zvučnom formatu i slanje podataka pomoću govornih naredbi
  • pružite dodatne audiomaterijale i vizualne materijale koji će učenike upoznati s građevinama i razdobljem koje istražuju.

Prilagodbe za učenike s oštećenjem sluha:

  • omogućite prijevod govora na znakovni jezik ili korištenje titlova na videozapisima
  • pružite materijal u vizualnom formatu, kao što su slike i grafikoni, kako bi se učenici mogli vizualno nositi s pojmovima i idejama.

Prilagodbe za učenike sa specifičnim teškoćama učenja:

  • pružite jasne upute i obrasce za izradu presjeka građevina
  • osigurajte primjere kao dodatnu pomoć učenicima kako bi razumjeli postupak istraživanja
  • pružite povratne informacije učenicima tijekom istraživanja kako biste bili sigurni da razumiju postupak i materijal.
Prilagodbe za alate Geogebra i Piktochart:
Učenici s motoričkim teškoćama mogu se koristiti digitalnim pisačima ili govornim upravljačima umjesto mišem ili tipkovnicom. Također, možete im omogućiti više vremena za zadatak i učiteljevu pomoć ili osigurati pomoćnika u učenju koji će im pomoći pri unosu podataka u alat Geogebra. Učenicima s oštećenjem vida pružite alternativne načine pristupa vizualnom sadržaju kao što su audioopisi ili povećani prikazi slika i grafikona. Također, omogućite upotrebu povećala ili softverskih alata za povećanje teksta na zaslonu. Učenicima s oštećenjem sluha možete pružiti transkripte audiozapisa ili upotrijebiti vizualne znakove poput ikona, slika i grafikona koji će im pomoći u razumijevanju sadržaja. Također, možete se koristiti videima s titlovima ili zatražiti pomoć tumača znakovnog jezika za prijevod govora u znakovni jezik.

Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju možete pružiti upute sastavljene jednostavnijim jezikom s vizualnim pomagalima. Upotrijebite strukturiran pristup koji će im pomoći u organizaciji podataka. Također, upotrijebite i audiosnimke ili videozapise s verbalnim uputama kako biste im pomogli u razumijevanju zadatka.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele znati više, mogu nastaviti istraživati sakralne objekte u razdoblju koje sami odaberu. Istraživanje treba uključivati odabir građevina, prikupljanje podataka o mjerama i konstrukcijama i prepoznavanje stilskih karakteristika. Savjetujte im korištenje digitalnim alatom Geogebra za istraživanje mjera, omjera i razmjera. Svoje istraživanje učenici mogu objaviti u obliku teksta esejskog tipa ili ga predstaviti u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako izmjeriti monumentalno?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje proporcijske odnose te analizira i uspoređuje konstruktivna rješenja na sakralnim objetima različitih razdoblja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MAT SŠ C.2.5. MAT SŠ D.2.3. Učenik analizira položaj pravaca i ravnina u prostoru i računa udaljenost.
  • Učiti kako učiti D.4/5.2. Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć. 1.Upravljanje informacijama Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, preobražava ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Janson H.W., Janson, A.F.: Povijest umjetnosti; Stanek d.o.o. Varaždin 2005

Muller, W., Vogel, G.: Atlas arhitekture 2, Golden Marketing - Tehnička knjiga, Zagreb, 1999.

Petrović, Đ.: Kompozicije arhitektonskih oblika; Naučna knjiga, Beograd, 1972.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.