Za pripremu se možete poslužiti literaturom Načela etičnosti u radu s pokusnim životinjama, Direktiva 2010/63/EU Europskog parlamenta i Vijeća o zaštiti životinja koje se koriste u znanstvene svrhe, Pokusi na životinjama, videozapisom Što smo naučili o dijabetesu uz pomoć pasa?
Pitajte učenike znaju li što se obilježava 4. listopada svake godine (Svjetski dan zaštite životinja) i zašto se obilježava taj dan (ukazati na važnost životinja na Zemlji, prava životinja te bolji odnos ljudi prema njima). Razgovarajte s učenicima imaju li kućne ljubimce, što im je potrebno, kako se o njima brinu itd. Raspravite o pravima životinja (životni prostor, hrana i piće, liječenje, život bez boli i patnje…) i mogu li se same zalagati za svoja prava.
Pogledajte videozapis Možemo li se baviti znanošću bez testiranja na životinjama? u trajanju od 3:41 minute (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik > u postavkama odabrati engleski (automatski generirano) i zatim hrvatski). Videozapis prikazuje razloge izvođenja laboratorijskih istraživanja na životinjama (rjeđe na čovjeku) kako bismo dobili znanstvene dokaze o dobrim ili lošim učincima hranjivih sastojaka, kemikalija u prehrani, lijekovima i drugim proizvodima. Društvo i znanstvenici nezadovoljni su istraživanjima na životinjama zbog njihove patnje, velikoga troška istraživanja i jer su zaključci dobiveni na istraživanju miševa ograničeno primjenjivi na ljude. Nove tehnološke inovacije mogu bolje oponašati biologiju čovjeka (npr. organi na čipu, kultura tkiva i računalni modeli), pomoći u smanjenju patnje životinja, a vremenom dati i bolje podatke o onome što se događa u ljudima, životinjama i okolišu.
Pravilo 3R (Replacement - zamjena, Reduction - smanjenje, Refinement - usavršavanje) pomaže zamijeniti, smanjiti i usavršiti ispitivanja na životinjama.
Razgovarajte s učenicima o alternativnim načinima testiranja, o pravilu 3R i je li takav model održiv, možemo li potpuno isključiti životinje iz istraživanja, o načelima etičnosti u radu s pokusnim životinjama te o pravnom aktu koji regulira zaštitu životinja u znanstvene svrhe (Direktiva 2010/63/EU Europskog parlamenta i Vijeća o zaštiti životinja koje se koriste u znanstvene svrhe).
Kako biste potaknuli učenike na kritičko mišljenje i argumentaciju o testiranju na životinjama, pogledajte videozapis Što su nas psi naučili o dijabetesu? u trajanju od 3:47 minuta (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik > u postavkama odabrati engleski (automatski generirano) i zatim hrvatski).
Videozapis govori o povijesti dijabetesa te otkriću lijeka uz pomoć čovjekovoga najboljeg prijatelja. Zbog fizioloških osobina podijeljenih s ljudima psi su otkrićem inzulina spasili nebrojene živote.
Povodom Svjetskoga dana zaštite životinja (4.10.) kontaktirajte školu iz drugoga mjesta i organizirajte debatu u virtualnome okruženju o korištenju životinja za znanstvena ili komercijalna istraživanja (alat Kialo). Možete organizirati debatu i putem videokonferencijskoga poziva na Teamsu.
Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi dajte karticu s pričom osobe koja pomaže u davanju argumenta o ispitivanjima na životinjama (npr. PlayDecide uz napomenu da se u pregledniku desnim klikom odabere hrvatski jezik). Nakon grupne debate u alatu Kialo zapišite afirmacijske i negacijske argumente (pro i cons). Zaključite izvannastavnu aktivnost dijeljenjem fotografija kućnih ljubimaca sudionika, a možete organizirati i posjet lokalnom azilu za životinje.
Pokažite učenicima u razredu fotografiju slike Mona Lise Leonarda da Vincija. Potaknite ih da pokušaju odgonetnuti koju emociju skriva njezin izraz lica. Je li ju lako odgonetnuti? Možete ih upitati i je li im poznat izraz Pokergesicht ili poker face. Kome je svojstven taj izraz i što bi mogao značiti?
Prikažite učenicima interaktivni sadržaj krug emocija i prevedite emocije na njemački jezik (Angst, Glück, Wut, Traurigkeit, Überraschung, Eckel). Pridružite tim imenicama, koliko je moguće, odgovarajuće pridjeve vezane uz njih (pr. ängstlich, glücklich, wütend...).
Podijelite učenike u grupe i svakoj dodijelite zadatak da na nekom servisu s besplatnim fotografijama pronađu fotografije osoba na kojima su vidljive emocije npr. zbunjeno - verwirrt, zadivljeno - erstaunt itd. Neka u digitalnome alatu LearningApps (povezivanje parova) izrade obrazovni sadržaj u kojem će povezivati fotografiju sa zvučnim zapisom koji sadrži riječ koja opisuje odgovarajuću emociju na njemačkome jeziku. Alat ima funkcionalnost da na odabranome jeziku pretvara upisani tekst u zvučni zapis pa glas nije potrebno snimati. Neka podijele izrađene sadržaje u virtualnoj učionici svojega razreda, primjerice u Teamsu, kako bi svi učenici mogli riješiti zadatke svih grupa. Potaknite ih da nakon rješavanja zadataka za svaku spomenutu emociju pokušaju navesti potrebu osobe koja je doživljava, i to na njemačkome jeziku (pr. tuga - potreba za podrškom, ljutnja - potreba za pravdom, strah - potreba za sigurnošću i sl.). Ispod poveznice komentarom mogu ocijeniti točnost, originalnost, kreativnost, težinu zadataka, a potom sve analizirajte u razrednoj raspravi.
Na početku sata učenici s PSA-om i ADHD-om upoznati su s redoslijedom aktivnosti i mogu ih pratiti na svojem predlošku. Rad u paru odgovarat će učenicima s intelektualnim teškoćama, teškoćama učenja i receptivnim jezičnim teškoćama, učenicima s PSA-om i ADHD-om.
Napominje se da je uloga vršnjaka u paru podrška u procesu učenja i u radu s digitalnim alatima, a provodi se uz upute i praćenje nastavnika. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Preporuča se naročita pažnja pri odabiru vršnjaka za rad u paru s učenicima s PSA-om jer je prepoznavanje emocija njihova slabija strana pa će biti potrebna i veća podrška. Učenik s teškoćama u učenju (intelektualne teškoće, teškoće učenja, jezične i komunikacijske teškoće, PSA, ADHD) može imati predložak s njemačko-hrvatskim rječnikom čime će se služiti i vršnjak u paru. Poželjno je da riječnik bude i slikovno podržan. U grupnome radu učeniku s teškoćama ostaje podrška istoga vršnjaka.
Potaknite učenike da samostalno istraže značenje riječi Schadenfreude. To je emocija koja se sastoji od više različitih emocija, ta je riječ u njemačkome jeziku jako dobro opisuje, a u hrvatskome jeziku takav izraz ne postoji. Neka istraže koje su to emocije i u kojim se jezicima pojavljuje kao posuđenica. Bude li potrebno. usmjerite ih i predložite izvore u kojima će pronaći odgovarajuće sadržaje. Neka objedine rezultate istraživanja u zajedničkome slikokazu (prezentaciji) koristeći se alatom PowerPoint Online i prikažu ih ostalim učenicima.
Unaprijed pripremite galeriju fotografija koja prikazuje oblike segregacijske politike u SAD-u tujekom 20. stoljeća (s ključnim pojmovima white only ponuditi fotografije koje prikazuju javne prostore poput toaleta, čekaonica i ulaze u ustanove s odvojenim natpisima za bijelce i za "obojane", ponude za posao i sl.). U motivacijskome dijelu aktivnosti podijelite fotografije koristeći se alatom Padlet. U postavkama alata dopustite komentare učenika za svaku fotografiju u kojima će iskazivati emociju koju su osjetili odabirom jednoga od ponuđenih osjećajnika (emotikona). Zatim s učenicima usmeno komentirajte sadržaj fotografija. Učenici objašnjavaju zašto su se osjećali onako kako su su izrazili osjećajnikom (emotikonom). Potaknite ih na promišljanje o teškoćama kroz koje su prolazili Afroamerikanci u SAD-u zbog segregacijske politike. Za rasprave ih upitajte: Postoji li opravdanje za rasizam i segregaciju? Zašto nastaju? Jeste li kad osjetili ili svjedočili rasističkom činu ili nekom drugom obliku kršenja ljudskih prava? Kako to možemo spriječiti?
Za nastavak aktivnosti učenike podijelite u grupe. Unaprijed izradite kartice sa zadatcima. Broj kartica jednak je broju učenika u grupi. Za svaku grupu sve su kartice iste boje, osim jedne. Učenici izvlače kartice. Oni koji su izvukli kartice iste boje dobili su isti zadatak (pr. Izradite tjedni školski jelovnik). Učenik koji ima karticu u drugoj boji ne može sudjelovati u izradi jelovnika jer je vegetarijanac. Opažajte grupni rad, a po završetku zadatatka učenicima istaknite kako je ovo jedan primjer u kojemu se po slučaju jedan od njih našao u situaciji različitosti u odnosu na druge članove grupe. Potaknite ih na promišljanje pitanjima poput Jeste li se prilagodili svim članovima skupine? Da li ste kojim slučajem u početku ili možda u cjelokupnom dijelu zadatka ignorirali njegove potrebe? Da li se izdvojeni učenik samostalno pokušao zauzeti za sebe ili je netko drugi pokušao stati u obranu njegovih potreba? Unutar grupe učenici razmjenjuju mišljenja o zadanoj situaciji. Istaknite kako je u ovom slučaju postojalo kompromisno rješenje, no kako često u životu postoje razlike koje nije moguće ukloniti, poništiti jer su zadane (fizičke, rasne, nacionalne, vjerske i sl.) ili uzrokovane ozbiljnim zakonskim preprekama kao u slučajevima iz uvoda (ili drugim primjerima poput klasne podjele u Indiji i sl.). Potom zajednički pogledajte multimedijski videozapis Empatija/simpatija te neka učenici pokušaju na sugerirani način izraziti emocije i empatiju s obzirom na učenika čija se prava, potrebe i osjećaji ne uvažavaju. Pripremite hamer papir pa neka učenici pristupe izradi plakata na kojem će prikazati zadanu situaciju. Njihov plakat treba pozivati na poštivanje tuđih osjećaja i prava i prikazivati empatiju prema osobi koja je “zakinuta”. Plakat može nositi naslov “Volim osmijeh tvoj”.
Učenike s teškoćama (motorički poremećaji, senzorna oštećenja, intelektualne teškoće, PSA) unaprijed pripremite da će sljedeći sat tema biti diskriminacija prema Afroamerikancima, odnosno diskriminacija prema rasi/boji kože pa neka razmisle kakve sve vrste diskriminacije mogu postojati u društvu.
Ukoliko će nekom učeniku (PSA, intelektualne teškoće) trebati podrška pri izboru osjećajnika (emotikona) tijekom gledanja fotografija, poželjno je da ima podršku vršnjaka. Potaknite učenike s teškoćama da se, ako žele, aktivno uključe u raspravu o segregaciji. Ako je u razredu učenik s motoričkim poremećajima, može se istaknuti nedostatak pristupačnosti (nedostak primjerenoga ulaza u zgradu u kojoj stanuje ili u školi koju pohađa) kao oblik diskriminacije. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
U igri izvlačenja kartica grupa može dobiti zadatak da planira izlet koji uključuje planinarenje, a jedan učenik neka izvuče karticu na kojoj piše da je učenik s teškoćama u hodanju pa ne može sudjelovati u planiranju.
Učenici će istražiti na mrežnim stranicama segregacijsku politiku u SAD-u te borbu za građanska prava Afroamerikanaca čija je središnja ličnost Martin Luther King. Pronađeni sadržaj potkrijepit će slikovnim sadržajem. U digitalnome alatu Padlet postavit će izložbu pronađenih fotografija, a ispod svake umjesto fotografije, umjesto opisa, ponudit će rješenje za prikazano kršenje prava i neuvažavanje potreba i osjećaja. Samostalno će odrediti naslov izložbe.
Prikažite učenicima fotografiju Afganistanska djevojčica Stevea McCurryja s naslovnice National Geographica. Raspravite o tome što misle tko je djevojčica, odakle je i čime se bavi, mogu li prepoznati njezine emocije na slici, pretpostaviti o čemu razmišlja ili kakav je njezin život.
Objasnite im tko je bila djevojčica i zašto je fotografija stekla planetarnu važnost i prepoznatljivost. Ukratko opišite njezin život u izbjegličkim kampovima te povratak u Afganistan. Raspravite s učenicima po čemu je ona od njih različita, a po čemu bi im bila slična.
Učenicima najavite da će se na današnjem satu upoznati s različitim državama Azije i običajima tamošnjih ljudi te da će ih usporediti s Hrvatskom i našim običajima i pogledima na ljudska prava, posebnosti, ali i tradicije i običaje.
Podijelite učenike u četiri grupe. Svakoj grupi dodijelite jednu državu Azije. Preporuča se za aktivnost odabrati države Azije koje su kulturološki i običajima dosta drukčije u odnosu na Hrvatsku (Saudijska Arabija, Afganistan, Indija, Iran, Kina, Sjeverna Koreja).
Svaka grupa treba kratko istražiti o kulturi i običajima zadane zemlje te određenim društvenim normama koje vrijede u različitim zemljama Azije. Nakon što istraže svoju temu, učenici će predstaviti najznačajnije običaje na letku koji mogu izraditi u aplikaciji Canva. Letak mogu ukrasiti simbolima i prikazima zemlje koju obrađuju. Neka osmisle pravila i preporuke turistima kako se ponašati u toj zemlji tijekom posjeta, istaknuti koje stvari ne bi trebale raditi jer mogu uvrijediti domaćine i kakve će postupke domaćini cijeniti. Neka razmisle koliko se običaji i tradicije naroda koji istražuju slažu s našim idejama ljudskih prava.
Nakon što grupe dovrše svoj rad, svaka grupa održat će kratko izlaganje o svojoj zemlji koristeći se pripremljenim materijalima.
Nakon izlaganja po skupinama raspravite s učenicima i zatražite da odaberu kulturne prakse drugih naroda i kultura koje se kod nas ne bi smatrale prihvatljivima (zabrana vožnje ženama, zaštita svetih životinja, obožavanje političkih vođa i sl.). Raspravite s učenicima bi li se putnik u te zemlje trebao pridržavati kulturnih normi drugih naroda ili bi se trebao zalagati za prava i norme ljudskih sloboda na kakve je naviknut u svojoj zemlji. Može li postojati srednji put između potpunoga prihvaćanja ili odbacivanja pojedinih normi. Tijekom rasprave možete se koristiti aplikacijom Mentimeter kako bi ispitali učenike koliko prihvaćaju pojedina stajališta ili običaje stranih kultura te koliko se zalažu za njihovo uvažavanje. U raspravi se naglasite aspekt univerzalnoga shvaćanja ljudskih prava te poštovanje i uvažavanje tuđih kultura i običaja. Naglasite da je teško povući jasne granice između ta dva pola i da o tome trebaju donijeti osobnu odluka pozitivnih i negativnih strana obaju aspekata.
Gotovo radove učenici mogu iskoristiti za izradu malenoga turističkog vodiča po Aziji. U programu za izradu kratkih knjiga Book Creator neka povežu svoje radove u jednu cjelinu, a učitelj im može pomoći oko uredništva. U knjigu mogu uvrstiti i prikladne zvučne zapise i videozapise. Učenici mogu predstaviti svoje radove drugim razredima tijekom dana otvorenih vrata u obliku sajamskih izložaka.
U cilju pripreme učenika s teškoćama za temu preporuča se upoznati ih prije prije sata sa slučajem afganistanske djevojčice jer će se moći aktivnije uključili u raspravu. Učenicima s PSA-om i ADHD-om treba osigurati praćenje redoslijeda zadataka u aktivnosti, predloškom s koracima u aktivnosti. Učeniku s oštećenjem vida potrebno je osigurati opis fotografije.
Učenik s teškoćama neka bude u grupi spremnoj za podršku, a nastavnik će posebnu pažnju posvetiti objašnjavanju korištenja planiranih IKT-a u grupi s učenikom s teškoćama. Poželjno je da pruži podršku u izboru uloge i zadatka učenika s teškoćama u grupi. Učenik s oštećenjem sluha ili teškoćama učenja može dati svoj doprinos u grafičkom oblikovanju letka u aplikaciji Canva, a učenik oštećena vida u tekstualnom dijelu letka. Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s teškoćama učenja trebat će vršnjačka pomoć, odnosno rad u paru u raspravi i odgovaranju na pitanja u alatu Mentimetar.
Preporuka je da se u grupama istraži kakav je odnos u određenoj kulturi prema pravima osoba s invaliditetom i je li prisutna diskriminacija. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Možete organizirati manji sajam ili predstavljanje jedne odabrane azijske zemlje u školi. Učenici mogu pripremiti dodatne materijale o zemlji, njezinim običajima i posebnostima. Posebno angažirani učenici mogu stupiti u kontakt i s ambasadama pojedinih država u Hrvatskoj ako su one dostupne. Većina ambasada ima kulturne programe razmjene te će se rado odazvati pozivu za suradnju.
Neka učenici donesu pribor za crtanje, tvrdi karton i papir u boji te razne sitnice poput perlica i ukrasnih vrpci. Podijelite ih u grupe u kojoj će objediniti sve predmete koje su donijeli. Zamolite ih da razvrstaju predmete prema nekome zajedničkom obilježju (pr. boja, oblik, veličina i sl.), ali neka među njima bude i jedan predmet koji se razlikuje od ostalih. Primjerice, crveni flomaster, crvena narukvica, crvene ukrasne vrpce i bijeli papir. Neka razmisle, a dobrovoljci i odglume, kako bi zastupali prava bijeloga papira koji se želi pridružiti skupini crvenih predmeta. Usmjerite raspravu na poštivanje prava i osobnih sloboda među ljudima bez obzira na njihovu različitost.
Neka učenici daju primjere kako bi zastupali svoja i tuđa prava bez ugrožavanja drugih.
Kroz vođenu raspravu potaknite učenike da istraže primjere ugroženih skupina u lokalnoj zajednici (djeca s teškoćama u razvoju ili bez roditeljske skrbi, osobe s invaliditetom, osobe s Downovim sindromom, oboljeli od malignih ili drugih bolesti, stariji i nemoćni, nezaposleni ili beskućnici sl.) i neka izaberu udrugu ili društvo koje bi voljeli bolje upoznati i razveseliti. Koristeći se predmetima koje su donijeli, neka naprave i osmisle poklon prema posebnostima skupine koju su odabrali. Poklon mogu biti šarene kutijice čije primjere mogu pronaći u primjeru videoizrade. U kutijicu mogu staviti motivacijsku poruku koju će sami osmisliti.
Ako postoji mogućnost, posjetite članove udruge i razveselite ih kutijicama s porukom. Ako udruga nije u blizini vašega mjesta, pokušajte ugovoriti zajedničko druženje i razgovor videopozivom, primjerice, putem Skypea, a kutijice s porukom pošaljite poštom.
U slučaju da aktivnost želite proširiti i na promišljanje o ranjivosti u neposrednoj blizini (na školskoj razini) na temu teškoća u učenju, to možete učiniti tako da s učenicima prije izrade kutijica proučite interaktivni sadržaj Imamo različite obrazovne potrebe. Objasnite učenicima da će kutijice moći izraditi za učenike s teškoćama u učenju koji pripadaju njihovoj školi te da poruke (anonimnoga pošiljatelja i primatelja) mogu oblikovati kao ohrabrujuće i motivirajuće. Prikupljene poklone dostavite uz pomoć kolega nastavnika i razrednika koji će znati kojim učenicima iz vlastitih razrednih odjela uručiti poklončiće (u individualnome kontaktu da bi se izbjeglo nepoželjno izdvajanje).
Aktivnost, posjet ili videopoziv možete provesti na Dan tolerancije 16. studenoga.
Davis, D. (1999), Child Development – A Practitioner's Guide. The Guilford Press, New York
Raboteg-Šarić, Z. (1995), Psihologija altruizma – čuvstveni i spoznajni aspekti prosocijalnog ponašanja. Alinea, Zagreb
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.