Uputite učenike na e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.3. kako bi se prisjetili i proširili svoja znanja o ugljikohidratima. Potaknite ih na razmišljanje o ugljikohidratima kao prijeko potrebnim biomolekulama, ali ponekad i štetnim molekulama. Uputite ih da pomoću dostupnih mrežnih i ostalih izvora prošire svoje znanje o ugljikohidratima. Podijelite učenike u grupe, svaka grupa treba izraditi umnu mapu sa središnjim pojmom ugljikohidrati. Umnu mapu neka izrade u digitalnom alatu Popplet. Zajedno s učenicima odredite kriterije vrednovanja. Naglasite učenicima da prilikom izrade umne mape pripaze da navedu važne uloge ugljikohidrata u svakodnevnom životu organizama te da svakako stave fotografije različitih vrsta ugljikohidrata. Neka istraže i izračunaju koliko je energije uskladišteno u 100 g različitih molekula ugljikohidrata. Nakon što završe, nasumično odaberite nekoliko umnih mapa te ih projicirajte. Svi učenici neka prate projekcije te ako primijete netočnosti, mogu sudjelovati u ispravcima s objašnjenjima. Na kraju uputite učenike na rješavanje interaktivnog zadatka u navedenoj jedinici o procesu fotosinteze.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama učenja čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i obilježjima same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć pri izvršavanju zadatka.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Učenike s teškoćama uparite s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički kreirali umnu mapu. Prilikom rada u grupi učenicima s diskalkulijom valja osigurati više vremena ili odrediti manji broj zadataka računanja koje trebaju napraviti.
Učenike s deficitom pažnje / hiperaktivnim poremećajem valja poticati na sudjelovanje, usmjeravati njihovu pozornost na zadatak te provjeravati čine li pogreške koje su rezultat nepromišljenosti.
Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred ostalim učenicima u razredu ako to sami ne žele, u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje, apraksiju i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Učenike koji su zainteresirani za temu uputite na dodatno istraživanje o proizvodnji ugljikohidrata u Hrvatskoj i u svijetu. Svoja saznanja neka prikažu u obliku postera koji mogu izraditi u digitalnom alatu Canva. Potaknite ih da svoje radove predstave ostalim učenicima u razredu i podijele ih s njima.
Pripremite za učenike dovoljno plastelina određenih boja i dovoljno čačkalica. Razgovarajte s njima o tome što znači različit broj i raspored atoma u nekim molekulama, neka navedu primjer iz svakodnevnog života i uloge tih molekula u organizmu. Prozovite nekoliko učenika te ako dođe do pogrešaka u njihovim odgovorima, potaknite druge učenike da sudjeluju u oblikovanju ispravnih odgovora. Zatim projicirajte učenicima način crtanja aldoza i ketoza na primjeru ugljikohidrata sa šest ugljikovih atoma. Neka na temelju stečenih znanja samostalno zaključe što znače prefiksi alo- i keto- te sufiks -oza. Projicirane molekule neka imenuju poštujući pravila za sustavno imenovanje spojeva, a zatim ih uputite na trivijalna imena. Na projiciranim primjerima ponovite s učenicima pojmove stereoizomeri, enantiomeri, kiralni centar te kiralni spoj. Podijelite učenike u parove te ih uputite na e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3, Jedinica 3.3., na odlomak Stereometrija monosaharida. Zadajte im da prouče sadržaj te pomoću plastelina i štapića izrade modele aldtrioze i ketrioze. Zadanim molekulama neka odrede kiralni centar i broj mogućih stereoizomera odnosno enantiomera. Za svaki enantiomer trebaju odrediti je li R ili S. Nasumično prozovite parove da pokažu svoje uratke. Primijete li ostali učenici određene nedosljednosti u prikazanim stereoizomerima, neka svojim sugestijama upute parove na ispravno prikazivanje molekula.
Prilikom projiciranja sadržaja, za učenike s oštećenjem vida valja prilagoditi svjetlost u prostoru te svjetlinu i kontrast na zaslonu.
Što se tiče učenika s oštećenjem sluha, kao i učenika sa specifičnim teškoćama učenja, uvijek treba voditi brigu o njihovu razumijevanju pojmova. Sustavno provjeravajte je li učenik razumio pojmove, prefikse i sufikse te ponudite dodatna objašnjenja. Za te učenike predvidite usvajanje primjerene količine činjenica, generalizacija, a osobito apstrakcija.
Unaprijed pripremite objašnjenja i primjere imenovanja spojeva kako bi učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju poslužili kao podsjetnik.
Osigurajte da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Ako postoji potreba i ovisno o stupnju teškoće, za učenike s motoričkim teškoćama i za učenike s oštećenjem vida osigurajte fizičku podršku vršnjaka prilikom izrade modela aldtrioze i ketrioze. Provjeravajte kako ti učenici napreduju u izvršavanju zadatka u paru.
Učenike koji žele znati više uputite na istraživanje o kiralnim molekulama u svakodnevnom životu. Svoja saznanja neka prikažu u obliku plakata koji mogu izraditi u digitalnom alatu Canva. Plakat neka podijele s ostalim učenicima u razredu.
Projicirajte kratki kviz koji ste izradili u digitalnom alatu Kahoot te zamolite učenike da putem koda pristupe kvizu. Kviz mogu rješavati u paru. Na temelju rezultata na kraju kviza, zajedno s učenicima napravite analizu odgovora. Ponovite one sadržaje oksidacije i redukcije koje su loše riješili u kvizu. Zatim prikažite učenicima strukturu molekule glukoze i pokušajte ustanoviti prepoznaju li je. Na osnovi prijašnjih znanja, a da bi učenici bili sigurni da znaju o kojoj se strukturi radi, postavite im nekoliko pitanja iz svakodnevnog života kako biste potaknuli njihovo dosjećanje. Pitanja mogu biti usmjerena prema okusu namirnica (npr. slatkiša) koje su bogate glukozom i/ili prema nastanku dijabetesa zbog povišene količine glukoze u krvi. Nakon prepoznavanja prikazane molekule podijelite učenike u grupe i neka svaka grupa da odgovor je li glukoza reducirajući ili oksidirajući šećer. Zatim ih uputite na e-Škole DOS Kemija 4, Modul 3., Jedinica 3.3., odlomak Monosaharidi, gdje trebaju proučiti način izvođenja pokusa Test reakcije na glukozu, kojim se dokazuje je li glukoza oksidirajući ili reducirajući šećer. Provedbom pokusa, svaka će grupa ustanoviti je li njihov odgovor bio točan. Prije provedbe pokusa raspravite s učenicima o tome zašto se pojedini reagensi upotrebljavaju u pokusima te ponovite primjene odgovarajućih mjera opreza i zaštite tijekom provedbe pokusa. Cijeli pokus učenici trebaju prikazati stop-animacijom koju mogu izraditi pomoću digitalnog alata Stop Motion Studio. Upozorite grupe da digitalni alat trebaju preuzeti i instalirati. Naglasite im da osim izvedbe i rezultata samog pokusa, animacija treba sadržavati i upotrebu pokusa u svakodnevnom životu te važnost glukoze u održavanju homeostaze organizma. Također, dio animacije trebaju biti i pripadajuće jednadžbe kemijskih reakcija kojima je vidljivo je li glukoza oksidirajući ili reducirajući šećer. Prije izrade animacije dogovorite s učenicima kriterije vrednovanja animacije kako bi svaku animaciju mogli formativno vrednovati. Potaknite ih na analizu uradaka i usporedbu s jednadžbama koje su prikazali ostali učenici te ako postoje neke nedosljednosti, zajedno s ostalim učenicima predložite potrebne korekcije. Istaknite dobre uratke i, po potrebi, moguća poboljšanja. Svoje animacije učenici neka postave na ploču koju ste prethodno pripremili i s njima podijelili u digitalnom alatu Padlet kako bi imali pristup pri ponavljanju i utvrđivanju obrađenoga gradiva.
Učenicima sa specifičnim poremećajem učenja problem su zadatci u kojima je potrebna brzina, stoga prilikom rješavanja kviza u digitalnom alatu Kahoot najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Učenike s disleksijom uputite da na Edutoriju odaberu prikaz teksta za osobe s disleksijom, a učenike oštećena vida uputite na opciju povećanja fonta prilikom rada na stranici Edutorij.
Prilikom rada u grupi, učenicima s motoričkim teškoćama, ali i učenicima s diskalkulijom valja osigurati više vremena ili pomoć pri utvrđivanju pripadajućih jednadžbi kemijskih reakcija. Učenike s motoričkim teškoćama, učenike s oštećenjem vida i učenike s disleksijom smjestite u grupu s učenikom koji se dobro snalazi u digitalnim alatima kako bi zajednički kreirali animaciju pomoću digitalnog alata Stop Motion Studio.
Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je najaviti svaku promjenu aktivnosti ili promjenu u prostoru provođenja aktivnosti.
Sve učenike u razredu, pa tako i učenike s teškoćama, vrlo je važno upoznati i s pravilima ponašanja i mjerama opreza tijekom izvođenja pokusa te mogućim posljedicama nepravilnog rukovanja određenim kemikalijama. Važno ih je uvijek podsjetiti na to neposredno prije samog izvođenja pokusa, a to se osobito odnosi na učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti. Po mogućnosti pripremite pisane upute popraćene slikovnim sadržajem vezane za pravila ponašanja i mjere opreza tijekom izvođenja pokusa.
Prilikom razredne diskusije ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama kao što su mucanje ili izražena anksioznost govore pred ostalim učenicima u razredu osim ako se za to ne jave sami.
Učenike koji žele znati više uputite na dodatno istraživanje o reducirajućim šećerima, ali ovaj put o disaharidima. Rezultate svojih istraživanja neka prikažu u obliku infografike, koju mogu izraditi u digitalnom alatu Canva i koju će podijeliti s drugim učenicima u digitalnom alatu Teams kako bi svi imali pristup izrađenom materijalu.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.