U uvodnome dijelu aktivnosti sastavite kratak kviz u digitalnom alatu MS Forms iz Office 365 paketa kojim ćete provjeriti predznanje učenika o klimatskim elementima i modifikatorima te toplinskim pojasevima na Zemlji. Učenicima podijelite školske tablete kako bi mogli riješiti kviz. Potom podijelite učenike u pet podjednako brojnih grupa. Pomoću teksta, tematskih karata i statističkih podataka iz udžbenika učenici, podijeljeni u pet grupa, proučavaju različitost klimatskih obilježja Europe. Grupe biraju jednu od tema koje zadaje nastavnik: sredozemna klima, umjereno topla, vlažna klima, stepska klima, vlažna snježno-šumska klima i klima tundre. Unutar svake grupe učenici će izdvojiti glavna obilježja svakog tipa klima vezane uz temperaturu zraka i padaline te biljni pokrov na području Europe za koji je taj tip klime karakterističan. Potom uputite učenike da u besplatnom digitalnom alatu za preuzimanje slika Pixabay pronađu i sliku karakteristične vegetacije za svoju temu. Zatim, u alatu PowerPoint iz Office 365 paketa, učenici na računalu trebaju izraditi prezentaciju u kojoj će sažeti sve prikupljene podatke i priložiti prethodno preuzete slike. Predstavnik grupe razredu ukratko izlaže i predstavlja karakteristike izabranog tipa klime u Europi.
Kod prilagodbe važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da izbor prilagodbi treba temeljiti na potrebama i mogućnostima te osobinama pojedinog učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole ovisno o vrsti učenikove teškoće (edukacijski rehabilitator, logoped, psiholog).
Pri kreiranju kviza obratite pažnju na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija) kao i potkrepljivanje pitanja slikovnim prikazima.
Prilikom rada u grupi vodite računa o jakim stranama i interesima učenika s teškoćama kako bi bio aktivan sudionik u svim aktivnostima, a nikako pasivan promatrač. Nadalje, ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi biti te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama.
Nakon što je svaka grupa dobila temu koju treba istražiti, učeniku s teškoćama, kao što je učenik s poremećajem iz autističnog spektra ili intelektualnim teškoćama, dodijelite jedan segment zadatka na koji se treba usredotočiti. Primjerice, ako je grupa dobila temu sredozemne klime, onda će učenici s teškoćama prikupljati informacije samo o vegetaciji te klime ili obilježju ljeta i zime. Radi li se o učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, ali i učeniku s poremećajem iz autističnog spektra i intelektualnim teškoćama, omogućite im pisane upute s ključnim pojmovima koje će im olakšati pretragu i pronalazak potrebnih podataka za temu. Imate li u razredu učenika s oštećenjem mišićno-koštanog sustava ili oštećenjem sluha, uključite ih u aktivnosti imajući na umu njihove jake strane i sposobnosti.
Davajući usmene upute za rješavanje zadatka neka one budu razložene na jednostavne, manje dijelove te slijedite prethodne upute nakon što ih procesirate. Omogućite pisani podsjetnik zadatka s redoslijedom koraka izrade (etapne upute za dogovorene aktivnosti).
Na kraju aktivnosti učeniku s teškoćama dajte sažetak nastavne teme. U njemu je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje pazeći na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na individualnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.
Prije rada u digitalnim alatima Microsoft Excel, PowerPoint i Pixabay provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću i potrebe pojedinog učenika.
Učenike podijelite u 7 podjednako brojnih grupa. Uputite učenike da na poveznici prouče kako se klima Europe mijenja. Neka to učine po navedenim regijama Europe na poveznici. Neka prokomentiraju važnost klimatskih promjena u očuvanju klime te izdvoje najzapaženije promjene i podijele ih na prethodno kreiranoj zajedničkoj Padlet ploči.
Svakoj skupini iz prethodne aktivnosti podijelite podatke o mjesečnim vrijednostima temperature i količinama padalina za jedan grad u karakterističnoj klimatsko-vegetacijskoj zoni Europe. Možete se koristiti podatcima s poveznice. Uputite učenike da, na temelju dobivenih podataka, u skupinama te pomoću prethodno podijeljenih prijenosnih računala, izrade klimatske dijagrame za proučavane gradove koji uključuju tipove klima u Europi. Neka se pritom koriste alatom Microsoft Excel iz paketa Office 365. Kratko ih uputite u korištenje alatom Office 365 u zadane svrhe te im objasnite da će, na temelju izrađenih klimatskih dijagrama, moći zaključiti kakva su obilježja ljeta i zima za promatrane gradove te da će izrađeni klimatski dijagram prikazivati obilježja tog tipa klime. Podsjetite učenike na najvažnije elemente klimatskog dijagrama - odnos padalina i temperature po mjesecima u godini. Nakon izrade dijagrama, predstavnik svake grupe predstavit će klimatski dijagram ostatku razreda projekcijom s računala na pametnu ploču/projektor. Različitosti klimatskih obilježja raznih tipova klime grupe će prikazati u suradničkom digitalnom alatu Conceptboard te potom i prokomentirati te istaknuti vlastite zaključke o obilježjima tipova klime na prostoru Europe.
Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu kolege učenici svojom prisutnošću pomoći da se sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja.
Učeniku s teškoćama, primjerice, sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem aktivnosti i pažnje te poremećajem iz autističnog spektra, potrebno je dati plan rješavanja zadataka (što treba činiti - korak po korak) zbog zahtjevnosti zadataka. Važno je učeniku temeljito razjasniti njegov zadatak unutar grupe u kojoj se nalazi. Pritom u uputama i koracima zadatka ključni pojmovi trebaju biti naglašeni, razumljivo definirani i objašnjeni, uz vizualni prikaz - ako je moguće - te jezičnu i grafičku podršku. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Bitno je omogućiti dovoljno vremena za izradu kako bi se smanjili stres i frustracija zbog mogućeg neuspjeha. Nadalje, korisno je ponoviti ili dati predložak izrade dijagrama koji će poslužiti kao podsjetnik tijekom same izrade.
Za učenika s oštećenjima vida važno je prilagoditi postavke na tabletu kao što su svjetlina, kontrasti i veličina prikaza te osigurati podršku u snalaženju u naredbama u digitalnim alatima kojima se koriste. Za učenike s oštećenjem sluha unaprijed pripremite i elektronički pošaljite nastavnu temu - koja će biti usmeno izložena - u pisanom obliku kako bi se učenik stigao pripremiti, a nastava bila podržavajuća i kvalitetna.
Vodite računa o prilagodbi poveznice s koje će učenici preuzimati potrebne podatke za izradu dijagrama. Poveznica vodi na englesku stranicu stoga je potrebno prethodno izvući podatke, prevesti ih na hrvatski jezik te dati učeniku s teškoćama u svrhu boljeg razumijevanja podataka.
Prije rada u digitalnim alatima Microsoft Excel i Conceptboard provjerite ima li učenik predznanje za rad u njima. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak prikaz korištenja ili pismene upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na teškoću.
Uputite učenike da, u digitalnom alatu NatGeoMapMaker, izrade interaktivnu geografsku kartu Europe na kojoj će prikazati različite klimatsko-vegetacijske zone Europe. Kratko ih uputite u korištenje alatom te dodavanje slojeva na osnovnu podlogu geografske karte.
Prije početka aktivnosti pripremite prijenosna računala za grupe učenika (broj računala jednak je broju grupa). Učenike podijelite u pet podjednako brojnih grupa. Nakon što su u prethodnoj aktivnosti grupe učenika predstavile svoje izrađene klimatske dijagrame te iznijele zaključke o obilježjima tipova klime na prostoru Europe, uputite učenike da, koristeći se prijenosnim računalom, izrade kviz u digitalnom alatu Learning apps. Kratko ih uputite u korištenje alatom te im napomenite kako će se koristiti predloškom rasporeda po grupama. Učenici će u digitalnom alatu kreirati zadatak s pet temeljnih pojmova - tipovi klime na prostoru Europe - te će unijeti pojmove koji se odnose sve tipove klime. Svaki učenik u grupi istražuje i predlaže pitanja za jednu skupinu. Zadatak onih učenika koji će kasnije pristupiti kvizu, jest razvrstati navedene pojmove u jedan od tipova klime na prostoru Europe (npr. tundra, tajga, stepe, Skandinavski poluotok i sl.), a također će, na isti način, razvrstavati i slike biljnog pokrova. Naposljetku, učenici će u navedenom digitalnom alatu pristupiti izrađenim kvizovima unutar prethodno kreiranog razrednog direktorija. Zajednički će riješiti kvizove drugih grupa učenika kako bi provjerili usvojenost ishoda.
Kod prilagodbe je važno imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da izbor prilagodbi treba temeljiti na potrebama, mogućnostima i osobinama pojedinog učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Za učenika s teškoćama potrebno je izraditi i dati plan rješavanja zadataka. U uputama i koracima zadatka ključni pojmovi trebaju biti naglašeni, razumljivo definirani i objašnjeni, uz jezičnu i grafičku podršku. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Bitno je omogućiti dovoljno vremena za izradu kako bi se smanjili stres i frustracija zbog mogućeg neuspjeha. Također, možete osigurati primjer pitanja prema kojima će se učenici voditi u osmišljavanju vlastitih.
Precizno naglasite dio zadatka za koji je zadužen učenik s teškoćama vodeći se jakim stranama tog učenika.
Na kraju aktivnosti učeniku s teškoćama valja dati sažetak nastavne teme u kojem je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje. Pritom pazite na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na individualnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.
Prije rada u digitalnom alatu LearningApps provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u navedenom alatu. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zorni prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe učenika.
Radi promicanja vršnjačke suradnje neka učenici u grupama izrade kviz za ponavljanje o klimama Europe u digitalnom alatu Socrative. Kviz potom mogu podijeliti s ostalim učenicima putem društvenih mreža Yammer ili MS Teams. Učenicima dajte jasne upute za izradu kviza - okviran broj pitanja, vrste pitanja - točno/netočno, pitanja s ponuđenim jednim, dvama ili više točnih odgovora, izbacivanje uljeza, dopunjavanje jednom riječju i sl.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.