Predmet
Povijest 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Krvavi put do sna

Naziv predmeta
Povijest 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Domovinski rat
  • Vukovar
  • Jugoslavija
  • heroj

I tako je sve počelo...

Motivirajte učenike za rad prikazujući im zastavu Jugoslavije te ih pitajte znaju li kojoj državi pripada zastava s fotografije. Potaknite ih da zaključe kako prikazana zastava pripada Jugoslaviji. Zatim provjerite znanje učenika o Jugoslaviji, primjerice: koliko je država bilo u sastavu Jugoslavije, koji je bio njezin glavni grad, koje je političko uređenje bilo u Jugoslaviji, kako se zove najpoznatiji predsjednik te države, opće značajke Jugoslavije i slično. Potaknite raspravu te pitajte učenike je li, prema njihovu mišljenju, Hrvatima bilo dobro živjeti u sastavu Jugoslavije. Uputite ih da potkrijepe i kritički iznose svoja mišljenja. Zatim im objasnite da je tijekom 80-ih godina 20. stoljeća nastala velika gospodarska i politička kriza u Jugoslaviji. Međutim, nije se očitovala samo u Jugoslaviji nego i u drugim europskim komunističkim državama poput SSSR-a, Čehoslovačke i ostalima u kojima se održavaju i veliki građanski prosvjedi protiv komunističke vlasti. Istaknite da je jedno od obilježja komunističke vlasti i uskraćivanje ljudskih i građanskih prava. Pitajte učenike što misle o uskraćivanju ljudskih i građanskih prava te poštuju li se građanima Hrvatske u njihovoj državi prava. Ako poštuju, znaju li možda i koji zakon to uređuje. Nakon toga potaknite raspravu među učenicima te ih pitajte smatraju li da se u svim dijelovima svijeta poštuju ljudska prava. Neka potkrijepe i kritički iznesu svoja mišljenja.

Objasnite učenicima da su se potkraj 80-ih i početkom 90-ih godina 20. stoljeća Hrvatska i Slovenija zauzimale za konfederalnu Jugoslaviju, odnosno Jugoslaviju u kojoj republike sastavnice imaju veliki stupanj samostalnosti. Srbija i Crna Gora nisu dijelile to mišljenje nego su se zauzimale za Jugoslaviju s dominantnom Srbijom. S obzirom na to da dogovor među spomenutim državama nije postignut, Hrvatska je raspisala referendum na kojem se 93 % građana od ukupnog broja koji je izašao na referendum izjasnilo za izlazak Hrvatske kao suverene države iz Jugoslavije.

Zatim podijelite učenike u grupe. Sami odaberite način na koji ćete ih grupirati. Uputite učenike na pravila rada u grupama: podjednaka raspodjela poslova, poštovanje tuđeg mišljenja, kritičko promišljanje i slično. Podijelite učenike u četiri grupe. Prva grupa ima zadatak istražiti nacionalne uzroke Domovinskog rata, druga grupa gospodarske uzroke, treća grupa političke uzroke, a četvrta grupa utjecaj raspada komunizma u Europi na početak Domovinskog rata. Svaka grupa treba u digitalnom alatu Genially izraditi videoprezentacije o dobivenim uzorcima početka Domovinskog rata. Predlažem sljedeće tekstualne predloške: Domovinski rat, Rat u Hrvatskoj 1991.-1995. Prvi dio: Uzroci rata i operacije do sarajevskog primirja.

Uz navedene predloške, uputite učenike da se koriste mrežnim pretraživačima te da samostalno istraže dostupnu znanstvenu literaturu i različite povijesne izvore.

Nakon što su sve grupe izradile videoprezentacije, prozovite predstavnike grupa da predstave rad svoje grupe. Nakon završetka izlaganja svih predstavnika grupa potaknite raspravu među učenicima o predstavljenim videoprezentacijama. Pitajte ih o položaju Hrvatske u sastavu Jugoslavije, o osobnim slobodama u Jugoslaviji, razlozima izlaska Hrvatske iz Jugoslavije, o uzrocima Domovinskog rata... Također ih pitajte imaju li države pravo na samostalnost i suverenost te je li tako i danas u svim dijelovima svijeta. Zamolite učenike da potkrijepe i kritički iznesu svoja promišljanja.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Na početku nastavnog sata tijekom projiciranja zastave Jugoslavije vodite računa o tome da je prikaz zastave prilagođen učeniku s teškoćama. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, omogućite pregled na vlastitom računalu s mogućnošću uvećanja te prilagodbe kontrasta i svjetline. Potaknite učenike da se uključe u raspravu. Učeniku s teškoćama omogućite da se pripremi za sudjelovanje tako što ćete mu unaprijed pripremiti pitanja koja ćete postavljati tijekom rasprave. Učeniku s jezičnim teškoćama omogućite da sudjeluje u raspravi pisanim putom, neka odgovore na pitanja zapiše. Učeniku s teškoćama postavite pitanje na koje pretpostavljate da će znati odgovoriti. Neka se učenik s teškoćama uključi u raspravu ako to želi. Učeniku s intelektualnim teškoćama pripremite smjernice koje će ga voditi u razgovoru te podsjetnik s ključnim informacijama.
Nakon podjele učenika u grupe, grupu u kojoj je učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u svoju blizinu kako biste češće mogli provjeravati njezin rad i prema potrebi učenika usmjeravati na zadatak tihom uputom ili dodirom po ramenu. Jasno odredite rad učenika s teškoćama u grupi, neka ima konkretan i jasan zadatak te neka svi članovi grupe budu o tome obaviješteni (primjerice, učenik s teškoćama potražit će fotografije na mrežnim stranicama s pomoću kojih će se izraditi videozapis). Provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u digitalnom alatu Genially te omogućite potporu vršnjaka u upotrebi alata. Osigurajte učeniku s teškoćama upute i prilagodite tekstualne predloške kojima će se učenici koristiti u istraživanju. Neka upute i tekstualni predlošci budu grafički i vizualno prilagođeni: jednostavniji font (Arial, Verdana), uvećani tekst, dvostruku prored, lijevo poravnanje teksta. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline, kontrasta i veličine prikaza na računalu. Učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, poput disleksije ili disgrafije, zadajte zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem, omogućite da neki od drugih članova grupe to učine, a on se, primjerice, može usmjeriti na pretraživanje i pripremu fotografija.

Tijekom predstavljanja rezultata istraživanja, neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim, omogućite mu dovoljno vremena za pripremu. Ne inzistirajte na uključivanju u raspravu učenika kojima javni nastup izaziva nelagodu, pogotovo ako je riječ o učenicima s izraženom anksioznošću.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka s pomoću mrežnih pretraživača istraže događaj pod nazivom Krvavi Uskrs. Rezultate istraživanja ostalim će učenicima u razredu predstaviti prezentacijom koju će izraditi u digitalnom alatu Emaze.

Nastavna aktivnost za predmet X

I tako je sve počelo...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi najmanje dva uzorka Domovinskog rata.
  • Učenik objašnjava položaj Hrvatske u Jugoslaviji.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

S velikom tugom do cilja

Na početku nastavnog sata zajedno s učenicima promotrite fotografije koje prikazuju pojedine događaje i osobe iz Domovinskog rata. Postavite učenicima pitanja: Prepoznajte li događaje i osobe prikazane na fotografijama? Koji događaj u hrvatskoj povijesti vežemo za fotografije koje vidite? Po čemu ste to zaključili? Uz fotografije svaka grupa dobiva i naslov „S velikom tugom do cilja” te neka pokuša objasniti naslov i odgonetnuti o čemu će na tom satu učiti.

Zatim pitajte učenike znaju li koji se grad u Hrvatskoj naziva još i „grad heroj”. Neka svojim riječima objasne što za njih znači riječ heroj te koje osobitosti neku osobu, ili u spomenutom slučaju grad, čine herojem. Objasnite im da se u Hrvatskoj grad Vukovar još naziva „grad heroj” te se smatra i simbolom Domovinskog rata koji je bio borba za samostalnost i neovisnost Republike Hrvatske; simbol otpora srpskoj ratnoj agresiji. Istaknite im da je 18. studeni, koji je ujedno bio datum pada grada Vukovara nakon tromjesečne srpske agresije, Hrvatski sabor proglasio praznikom 2019. godine te se taj dan obilježava kao Dan sjećanja na žrtve Domovinskog rata i Dan sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje. Pitajte učenike zašto je važno sjećati se i obilježavati spomen na žrtve rata. Potaknite raspravu te ih uputite da potkrijepe i kritički iznose mišljenja. Zamolite učenike da podijele iskustva o toj temi: jesu li oni dosad odali počast žrtvama rata, kako su se osjećali i slično. Istaknite im da se kolektivno sjećanje na žrtve bilo kojeg rata prenosi s generacije na generacije u nadi da se taj i slični ratovi u budućnosti ne bi dogodili. Pitajte ih je li rat rješenje sukoba između država te potaknite raspravu.

Zatim podijelite učenike u grupe. Grupe možete odrediti tako da ispod stolice zalijepite omotnice unutar kojih se nalaze papirići u boji. Učenici koji imaju istu boju papirića su u jednoj grupi. Sami odredite broj grupa i broj učenika u grupama. Upozorite ih na pravila rada u grupi: poštovanje tuđeg mišljenja, kritičko promišljanje te podjednaka raspodjela poslova. Također zamolite učenike da unutar grupa izaberu predstavnika.

Nakon što ste učenike podijelili u grupe, usmjerite ih na novu aktivnost. Svaka grupa ima zadatak istražiti i nakon toga izraditi vremensku crtu o tijeku Domovinskog rata. To će učiniti u digitalnom alatu Sutori koji omogućuje izradu digitalnog sadržaja u vremenskom slijedu. Napomenite učenicima da na vremensku crtu uz godine i događaje mogu uvrstiti i fotografije vezane za događaje te kratak opis tih događaja jer digitalni alat Sutori nudi i tu mogućnost. Uputite učenike da se koriste mrežnim preglednicima te da samostalno istraže dostupnu znanstvenu literaturu i različite povijesne izvore.

Nakon što učenici obave zadatak, zamolite predstavnike grupa da predstave rezultate istraživanja ostatku razreda uz kratko izlaganje. Neka objasne zašto su baš te događaje izdvojili kao važne. Raspravite s učenicima o žrtvi koja se podnijela za slobodu i potaknite domoljublje. Neka odgovore na pitanje: Za što je sve čovjek spreman žrtvovati vlastiti život? Možete ih potaknuti i na raspravu o aktualnosti pojedinih događaja iz Domovinskog rata i danas u medijima. Neka objasne kako mediji prikazuju Domovinski rat, kakve perspektive postoje te istaknu kako oni gledaju na Domovinski rat.

Na kraju nastavnog sata neka se međusobno vrednuju i istaknu čiji rad im se najviše svidio i zašto su baš njega odabrali.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Tijekom prikazivanja fotografija iz Domovinskog rata vodite računa o tome da svi učenici dobro vide fotografiju i da su detalji jasno prikazani. Učenicima s oštećenjem vida omogućite pregled fotografija na tabletu, prilagodbu svjetlosti i kontrasta na zaslonu te uvećanje fotografije. Uz prilagodbu prikaza fotografije, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve bitne informacije i da im se usmeno objasni zadatak. Učenicima s intelektualnim teškoćama možete omogućite pregled fotografija unaprijed, pojednostavnite pitanja koja ćete postavljati te ih unaprijed upoznajte s očekivanjima i ishodima.
Nakon podjele učenika u grupe prema bojama papirića, grupu u kojoj je učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u svoju blizinu kako biste češće mogli provjeravati rad grupe i prema potrebi učenika usmjeravati na zadatak tihom uputom ili dodirom po ramenu. Osigurajte pisane i slikovne upute za rad za učenike s intelektualnim teškoćama radi lakšeg snalaženja. Upute trebaju biti prilagođene učeniku. Koristite se kraćim rečenicama i jednostavnijim rječnikom, izdvojite ključne pojmove i objasnite nepoznate. Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu Sutori, vremensku crtu može izraditi i na papiru, a zatim uz potporu sudjelovati u zajedničkoj izradi u digitalnom alatu. U iznošenju grupnih radova neka sudjeluje i učenik s teškoćama ako to želi. Dajte mu dovoljno vremena za pripremu i izlaganje. Uključite ga u raspravu na kraju sata ako se sam javi i pokaže zanimanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka s pomoću mrežnih pretraživača istraže jednog od hrvatskih branitelja prema vlastitom izboru. Zatim će izraditi virtualnu priču s pomoću digitalnog alata Emaze i predstaviti je ostalim učenicima u razredu uz kratko izlaganje.

Nastavna aktivnost za predmet X

S velikom tugom do cilja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i objašnjava tijek Domovinskog rata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Vojnici oslobađaju Hrvatsku

Na početku nastavnog sata učenike podijelite u grupe. Broj grupa odredite prema broju učenika u razredu. Grupe možete odrediti tako što ispod stolice zalijepite papiriće u boji. Učenici s istom bojom slažu se u istu grupu. Nakon što učenike podijelite u grupe, svaka grupa dobiva poveznicu za rješavanje anagrama. Anagram možete izraditi s pomoću digitalnog alata Wordwall. Rješenja anagrama su imena oslobodilačkih vojnih operacija Hrvatske vojske. Nakon što učenici riješe anagram, neka odgovore na pitanja: Koja ste rješenja anagrama složili? Prepoznajte li o kojim je događajima riječ? Za koji rat vežemo navedene oslobodilačke operacije? Kad odgovore na postavljena pitanja, učenicima najavite temu nastavnog sata, a to su oslobodilačke operacije Hrvatske vojske.

Zatim usmjerite učenike na novu aktivnost. Podijelite ih u pet grupa. Istaknite im pravila rada u grupama: poštovanje tuđeg mišljenja, kritičko promišljanje, jednaka raspodjela poslova... Svaka grupa ima zadatak istražiti oslobodilačke operacije i bitke Hrvatske vojske tijekom Domovinskog rata. Predložite učenicima da se pri izradi zadatka služe mrežnim preglednicima i samostalno istraže dostupnu znanstvenu literaturu te različite povijesne izvore. Zatim izrađuju interaktivnu povijesnu kartu s pomoću digitalnog alata Thinglink. Svakoj grupi zadajte po jednu vojnu operaciju koju treba istražiti. Predlažem sljedeće vojne operacije i bitke: Bitka za Vukovar, Oluja, Bljesak, Poskok i Maslenica – Gusar. Ako smatrate da je potrebno, učenicima možete podijeliti i materijale vezane za pojedine oslobodilačke operacije Hrvatske vojske tijekom Domovinskog rata na OneDriveu.

Nakon što učenici obave zadatak, neka grupe predstave rezultate svojeg istraživanja ostatku razreda uz kratko izlaganje te istaknu važnost vojnih operacija koje su istraživali. Potaknite raspravu o Domovinskom ratu kao ratu u kojem su stradali mnogi civili. Neka učenici istaknu i objasne svoja stajališta o opravdanosti rata, njegovim posljedicama, ali i neprijateljskom postupanju s civilima i ratnim zarobljenicima. Možete potaknuti raspravu i o dostojnom obilježavanju pojedinih datuma koje vežemo za Domovinski rat (primjerice 18. studenog, 8. listopada, 5. kolovoza i dr.). Neka kažu smatraju li da to danas Republika Hrvatska čini na dostojanstven način i bi li oni nešto promijenili. Možete istaknuti i Ženevsku konvenciju koja postoji zbog ratnih zločina.

Usvojenost ishoda provjerite kvizom izrađenim u digitalnom alatu Wordwall.

Postupci potpore

Učenici s teškoćama su heterogena skupina pa je tijekom pružanja potpore potrebno uzeti u obzir njihove jake i slabe strane te pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika. Prije izvođenja aktivnosti za učenike s teškoćama važno je osigurati uvjete za uključivanje u rad i doživljaj uspjeha.
Nakon podjele učenika u grupe, najavite sve aktivnosti kako bi se učenici s poremećajem iz autističnog spektra upoznali s tijekom sata i različitim aktivnostima. Tijekom rješavanja zadatka u digitalnom alatu Wordwall, provjerite kako se učenik s teškoćama snalazi u alatu. Pripremite mu slikovne i pisane upute i pokažite način upotrebe alata. Učeniku s teškoćama možete unaprijed pripremiti pojmove koje je potrebno razvrstati kako bi se mogao pripremiti. Učeniku s intelektualnim teškoćama možete omogućiti izvedbu zadatka na radnom listiću ako se ne snalazi u digitalnom alatu. To možete učiniti i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja kojima su problem zadatci u kojima su potrebne brzina i preciznost. Ako ne rješavaju zadatak na radnom listiću, potičite potporu ostalih učenika u upotrebi alata.
Tijekom grupnog rada izrade interaktivne povijesne karte s pomoću digitalnog alata Thinglink podijelite uloge unutar grupe u skladu s potrebama i jakim stranama učenika s teškoćama. Važno je da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u grupi te da mu olakšate sudjelovanje zadavanjem točno određenog zadatka kojim će pridonijeti ukupnom radu grupe. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija i disgrafija), omogućite zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem ili čitanjem, a neka takve zadatke obavi jedan član grupe. Ako je riječ o učeniku s intelektualnim teškoćama, pripremite pojednostavljene pisane ili slikovne upute te podsjetnike. Omogućite potporu drugih učenika tijekom obavljanja zadataka.
Pri predstavljanju rada grupa neka učenik s teškoćama sudjeluje ako se osjeća spremnim. Omogućite mu dovoljno vremena za dobru pripremu te neka predstavlja sadržaj koji je u skladu s njegovim sposobnostima i jakim stranama. Tijekom rasprave potičite sve učenike na sudjelovanje, ali ne inzistirajte na uključivanju ako učenik s teškoćama nije spreman na to. Za učenika s teškoćama pripremite unaprijed pitanja koja ćete mu postaviti u raspravi.
Učeniku s intelektualnim teškoćama možete omogućiti rješavanje kviza na radnom listiću ako se ne snalazi u digitalnom alatu Wordwall, kao i učenicima sa specifičnim teškoćama učenja ako zamijetite da se ne snalaze u zadatku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka s pomoću mrežnih pretraživača istraže kako su strani mediji oblikovali sliku Domovinskog rata. Rezultate istraživanja će ostatku razreda prikazati u kratkom izlaganju popraćenom virtualnom pričom koju mogu izraditi u digitalnom alatu Emaze.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vojnici oslobađaju Hrvatsku

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i objašnjava oslobodilačke vojne operacije Hrvatske vojske tijekom Domovinskog rata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Pojam Hrvatska enciklopedija, Jugoslavija, pristupljeno 31. srpnja 2023.

Članak Hrvatska enciklopedija, Domovinski rat, pristupljeno 31. srpnja 2023.

Članak Hrčak, Rat u Hrvatskoj 1991. – 1995. Prvi dio: Uzroci rata i operacije do sarajevskog primirja,

pristupljeno 31. srpnja 2023.

Članak Ministarstvo obrane, Povjesnica- bitka za Vukovar, pristupljeno 31. srpnja 2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.