Učenike treba upoznati s pojmom proračuna i njegovim sastavnicama na stranici te im objasniti društvenu potrebu proračuna i sudjelovanja svih građana u njegovu punjenju. Također, treba im objasniti na koji način on služi svima nama i razvoju društva u cjelini. Neka učenici u svoje bilježnice zapišu pojmove s kojima su se susreli pri definiciji proračuna, a potom ih treba uputiti na stranicu da istraže osnovne pojmove s kojima će se susresti učenjem o proračunu poput: prihodi, rashodi, proračunski višak (suficit), proračunski manjak (deficit) ili kakva je procedura donošenja proračuna kod jedinica lokalne samouprave. Učenike podijelite u timove i svaki od timova ima zadatak da istraži jedan od navedenih pojmova. Rezultate istraživanja prezentiraju jedni drugima.
Učenicima održite prezentaciju pripremljenu u digitalnom alatu Canva o konceptima proračuna koristeći se stranicom Proračun o financijama lokalne samouprave. Na navedenoj stranici u tražilici odaberite neki grad ili općinu pa napravite analizu njihovih planiranih prihoda i rashoda u obliku prezentacije koju prezentirate učenicima u cilju da na praktičnom primjeru vide kako izgleda današnja konstrukcija proračuna neke od jedinica lokalne samouprave. S učenicima se analizira svaka pojedinačna stavka proračuna.
Za ponavljanje učenicima podijelite pripremljeni nastavni listić s pitanjima o pojmovima s kojima su se susreli tijekom istraživanja na prethodnim stranicama radi ponavljanja i provjere znanja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama potrebno je osigurati materijal za rad koji će biti u skladu s njegovim potrebama te treba pojasniti zadatke na jednostavan i jasan način upotrebom vizualnih pomagala ili grafičkih organizatora.
Tekst o proračunu i njegovim sastavnicama na stranici treba prilagoditi potrebama učenika – ako je riječ o učeniku s teškoćama jezično-govorno-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama učenja, tekst je potrebno prilagoditi prema sljedećim uputama: prilagođena veličina slova, upotreba lako čitljivog fonta (Verdana, Calibri, Arial), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), dvostruki prored, veći razmak između riječi i rečenica, poravnanje teksta na lijevoj strani. Omogućite učeniku s teškoćama smjernice za čitanje i praćenje teksta, naglasite na što je potrebno obratiti pozornost, istaknite (podebljajte) ključne riječi. Neka pitanja i upute budu kratke i jasne. Ako je potrebno, učeniku s teškoćama omogućite produljeno vrijeme rada.
Ako je potrebno, učenicima pripremite plan ploče koji će zalijepiti u bilježnicu, posebice ako je riječ o učenicima s motoričkim teškoćama.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i poticati na sudjelovanje u aktivnostima. Tijekom rada u grupi neka učenik s teškoćama ima specifičan zadatak koji je unaprijed dogovoren, a ostali članovi grupe trebaju s tim biti upoznati. Potrebno je dati jasan i precizan zadatak kako bi učenici znali što se od njih očekuje. Važno je provjeriti njihovo razumijevanje (neka vam ponove uputu kako biste provjerili jesu li vas razumjeli). Češće provjerite rad grupe u kojoj je član učenik s teškoćama. Pružite im pozitivne povratne informacije kako biste ih motivirali na daljnji rad. Pripremite učeniku s teškoćama pisane upute koje će biti prilagođene.
Pojasnite pojmove na jednostavan način i povežite ih sa svakodnevnim životom. Prezentaciju o konceptima proračuna prilagodite potrebama učenika s teškoćama, vodeći računa o učenikovim potrebama i jakim stranama. Omogućite dovoljno vremena za usvajanje sadržaja. Neka radni listić za ponavljanje bude prilagođen učeniku u jezičnom i grafičkom smislu; neka ima dovoljno vremena za njegovo rješavanje. Omogućite učeniku upotrebu udžbenika, prezentacije ili drugih resursa tijekom ponavljanja. Pripremite učeniku materijal s ključnim pojmovima i definicijama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više o temi proračuna mogu proučiti pojam participativno budžetiranje, a potom neka naprave proračun neke fiktivne jedinice lokalne samouprave u kojem će prikazati stavke prihoda i rashoda za koje misle da su iznimno važni za funkcioniranje jednoga grada ili općine. Planove svog fiktivnog proračuna slažu na plakat u digitalnom alatu Genially koji na kraju mogu prikazati svojim kolegama u razredu i potaknuti raspravu o sistematizaciji prihoda i rashoda njihova proračuna u odnosu na one stvarne proračunske stavke koje su imali prilike istraživati u ovoj aktivnosti. Potrebno je potaknuti kritičko razmišljanje o važnosti pojedinih segmenata društva koji su jako važni za većinu stanovnika, ali u svakodnevnom životu ne dobivaju previše poticaja iz proračuna.
Učenicima se daju prikupljeni stari računi od različitih vrsta kupovine te im se skreće pažnja na posebno istaknuti dio računa gdje piše PDV. Potom se učenike formira u grupe koje svoja zapažanja bilježe u obliku mentalnih mapa u digitalnom alatu Bubl.us. Učenici analiziraju račune, razvrstavaju ih u različite kategorije i zapažaju različite postotke pri obračunu PDV-a na pojedinim računima i pritom prepoznaju i kategoriziraju proizvode ili usluge koje su u istim poreznim razredima. Dolaze do zaključka da nisu svi proizvodi u istim poreznim razredima i komentiraju potencijalne kriterije po kojima su kategorije PDV-a formirane.
Učenicima se za istraživanje prilaže Zakon u kojemu su navedene kategorije proizvoda ili usluga po različitim stopama PDV-a. Učenici proučavaju Zakon i dalje nadopunjuju svoje mentalne mape. Kada završe s istraživanjem, učenici prezentiraju i komentiraju pojedine mentalne mape. Komentiraju i raspravljaju o tome zbog čega neke kategorije proizvoda ili usluga imaju snižene stope PDV-a i donose zaključke o razlozima niže stope za pojedine kategorije proizvoda ili usluga. Je li to možda zbog socijalnog, ekonomskog ili nekog drugog razloga? Također, iz navedene se teme može izvući određena teza kao ideja za razrednu debatu. Primjeri debatnih teza mogli bi biti:
Debatu treba prilagoditi vremenskom trajanju od 45 minuta školskog sata i poseban naglasak staviti na pripremu same debate. Za pripremu i planiranje može se upotrijebiti školska mrežna platforma npr. Teams preko koje se učenike upoznaje s podjelom učenika na negacijsku i afirmativnu grupu i materijalima za pripremu svake od njih. Debata se može održati uživo na satu, ali i u mrežnom okružju s pomoću digitalnog alata Kialo-platforma za online debatu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Pri podjeli učenika u grupe važno je voditi računa o strukturi grupe i učenika s teškoćama staviti u grupu s učenicima koji će ga motivirati na rad, ali mu i biti potpora u rješavanju zadataka. Učeniku s teškoćama treba pojasniti nepoznate pojmove, dati kratke, jasne i jednostavne upute te po potrebi upute popratiti vizualnim materijalom. Tijekom rada u grupi učeniku s teškoćama treba dati specifičan zadatak i ostale učenike upoznati s tim. Pokažite učeniku zadatak, objasnite u koje je kategorije potrebno razvrstavati račune, objasnite pojam porezni razredi i vizualno popratite definiciju.
Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu Bubbl.us, omogućite mu izradu mentalne mape u nekom drugom digitalnom alatu ili na papiru. Neka drugi učenici iz grupe budu potpora u upotrebi digitalnog alata; pripremite pisane i vizualne upute i dajte dovoljno vremena za izvršavanje zadatka.
Neka tekstovi za proučavanje budu prilagođeni učenikovim sposobnostima i potrebama.
Pri prezentaciji rada grupe vodite računa o specifičnim teškoćama učenika. Neka učenik s teškoćama prezentira rad ako želi.
Ako se u razredu organizira debata s određenom temom, učenika s teškoćama treba unaprijed pripremiti na aktivnost. Pripremite mu unaprijed temu debate, pitanja koja ćete im postavljati, definiciju debate te vodič tijekom debate. Neka u vodiču budu pripremljene upute kako se provodi debata te osnovne informacije o debatnim timovima i njihovi mogući argumenti za i protiv.
Tijekom pripreme debate u mrežnoj platformi Teams omogućite da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje uz potporu drugih učenika. Neka učenik s teškoćama radi paru s učenikom koji se dobro snalazi u upotrebi digitalne platforme Teams i digitalnog alata Kialo. Važno je da učenik s teškoćama ima unaprijed dogovorene zadatke te jasne i jednostavne upute za njihovo izvršavanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više rade novu kategorizaciju PDV-a za proizvode i usluge te pritom moraju argumentirati promjene poreznih razreda kod nekih proizvoda. Pri kategorizaciji moraju detaljno objasniti kojim su se kriterijima vodili kada su nekim proizvodima snizili ili povećali PDV. Jesu li samo socijalni kriteriji bitni kod formiranja postotka PDV-a ili je potrebno uzeti u obzir i npr. demografsku sliku ili neke druge ekonomske ili sociološke analize? Analize i argumentacije o navedenoj temi rade u digitalnom alatu Canva te ih prezentiraju cijelom razredu.
Učenici prate svoje tjedne prihode i potrošnju jer im je važno da uštede dio svog džeparca za humanitarnu akciju kupovine proizvoda za određenu socijalnu samoposlugu. Pritom analiziraju svoje troškove i donose zaključke vezane uz korigiranje potrošnje i mogućnost štednje. S učenicima se dodatno analiziraju rezultati istraživanja financijske pismenosti pa se donose zaključci o odgovornom upravljanju osobnim financijama.
Osim stavke potrošnje u osobnim financijama, s učenicima treba komentirati dohodovnu stranu osobnih financija, tj. na koji način učenici mogu zaraditi novac.
Radi istraživanja procedure potrebne za uključenje u učenički servis, učenici se upućuju na stranice škola koje vrše učlanjenje u učenički servis. Također, radi boljeg informiranja o tržištu rada, učenici se dijele u grupe i svaka grupa dobiva zadatak da istraži neku od specifičnosti učeničkog rada (radno vrijeme, rad tijekom praznika, poslovi koje ne smiju obavljati i sl.), o čemu će saznati na stranicama Veliki vodič za rad preko učeničkog servisa i Pravilnik o obavljanju djelatnosti u svezi sa zapošljavanjem.
Svaka grupa učenika rezultate svojih istraživanja zapisuje u digitalni alat Padlet, koji podržava suradničko učenje, tako da zajednički rezultati istraživanja budu svima dostupni i da budu svojevrsni informatori za sve učenike koji žele raditi tijekom praznika.
Za bolje razumijevanje osobnih financija važno je spomenuti pojam štednje pa učenike treba ponovno rasporediti u grupe i najaviti im zadatak da svaka grupa istraži na mreži uvjete štednje za mlade u pojedinim bankama. Svaka grupa učenika prikuplja podatke zadane banke, analizira ih i donosi zaključke o mogućnostima i uvjetima štednje.
Također, učenike se upućuje na planer osobnih financija, koji im može pomoći pri planiranju osobnih financija.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Učeniku s teškoćama treba pripremiti rezultate istraživanja kako bi mogao sudjelovati u aktivnosti. Ako je riječ o učeniku s oštećenjem vida, potrebno je omogućiti upotrebu vlastitog računala s mogućnošću prilagodbe veličine teksta, kontrasta i svjetline. Ako je riječ o učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje te učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, važno je pripremiti sažeti tekst, s označenim ključnim pojmovima i osnovnim informacijama. Tekst za učenika s teškoćama treba biti uvećan, prikladnog fonta, s dvostrukim proredom te većim razmakom između riječi i rečenica. Također, važno je da je tekst poravnan s lijeve strane.
Učenik koji ima poteškoće u čitanju teksta (disleksiju) na mrežnim se stranicama i publikacijama može koristiti programom za čitanje teksta naglas, kako bi mu pomogao u razumijevanju sadržaja.
Učeniku s teškoćama potrebno je dati pisane, vizualno popraćene upute za praćenje tjednih prihoda i potrošnje. Važno je učenicima osigurati jasne i jednostavne upute za učlanjenje u učenički servis kako bi mogli obaviti istraživanje o mogućnostima zarade novca. Također, Vodič za rad preko učeničkog servisa treba biti prilagođen potrebama učenika (uvećanog i prikladnog fonta, s dvostrukim proredom te većim razmakom između riječi i rečenica, bez pozadinskih slika).
Provjerite snalaženje učenika u digitalnom alatu Padlet. Osigurajte učeniku upute za korištenje alatom ili potporu drugog učenika. Ako se učenik s teškoćama ne snalazi u digitalnom alatu, omogućite mu zapisivanje bilješki na papir ili snimanje audiozapisa, a neka netko od ostalih učenika unese bilješke u digitalni alat Padlet.
Osigurajte učeniku s teškoćama dovoljno vremena za izvršavanje zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
U svrhu istraživanja, s posebnim naglaskom na konzumerizmu i na alatima kojima trgovci i marketinški stručnjaci djeluju da bi naša potrošnja bila veća, učenicima koji žele znati više o temi osobnih financija dijeli se brošura Ja i novac. Učenici nove spoznaje upisuju u digitalnu ploču Lino kako bi bile dostupne svim učenicima ako i oni odluče produbiti svoje znanje u području financija i osobne potrošnje. Također, može se otvoriti rasprava o pojedinim marketinškim i psihološkim trikovima koji nas potiču na što veću potrošnju.
Mira Kolar-Dimitrijević, Povijest novca u Hrvatskoj od 1527. do 1941. godine, Zagreb, Hrvatska narodna banka, 2013.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.