Predmet
Geografija 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Mozaik stanovništva

Naziv predmeta
Geografija 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • demografija
  • gospodarska razvijenost
  • narodi Europe
  • vjeroispovijedi Europe
  • stanovništvo Europe

Vjerski mozaik

Sastavite kratak kviz u digitalnom alatu MS Forms iz Office 365 alata kojim ćete provjeriti predznanje učenika o religijama i vjeroispovijestima, o čemu su učili u šestome razredu. Učenicima podijelite školske tablete pomoću kojih će pristupiti kvizu. Nakon kratkog uvodnog ponavljanja podijelite ih u šest grupa s podjednakim brojem članova kako biste potaknuli međusobnu suradnju. Uputite učenike da svaka grupa izabere jednu temu tj. religiju ili vjeroispovijest: katoličanstvo, pravoslavlje, protestantizam, islam, židovstvo. Jedna grupa učenika odabire temu nereligioznog stanovništva Europe koje prevladava u određenim državama. Grupama učenika podijelite tablete te ih uputite da se koriste poveznicom Enciklopedija.hr. Učenici u grupama, pomoću prethodno navedene poveznice te tematske karte vjerskog sastava Europe i statističkih podataka iz udžbenika pronalaze podatke o udjelu stanovnika Europe koji pripadaju toj religiji ili vjeroispovijesti, države i regije koje oni naseljavaju (što zaključuju iz sadržaja tematske karte), vjerski simbol te sliku vjerskog objekta. Uputite učenike da slike mogu besplatno preuzeti s digitalnog alata Pixabay. Potom ih kratko uputite u rad digitalnim alatom Coggle. Pomoću prikupljenih podataka iz prethodne aktivnosti, u tom digitalnom alatu trebaju izraditi umnu mapu koja će prikazivati naziv religije ili vjeroispovijesti, prostor Europe u kojem prevladava, vjerski simbol te sliku vjerskog objekta. Grupa učenika s temom nereligioznog stanovništva Europe navodi države s najvećim udjelom nereligioznog stanovništva Europe navodeći i udio tog stanovništva. Izrađenu mapu potom će izabrani predstavnik grupe kratko predstaviti ostalim grupama uz pokazivanje tih država na geografskoj karti Europe.

Postupci potpore

Kod prilagodbe sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Za učenike s teškoćama u podučavanju sadržaja potrebno je rabiti vizualni prikaz (slike, videozapisi, animacije) koji će prikazivati različite vjeroispovijesti i njihova obilježja. Pri kreiranju kviza za učenike, obratite pažnju na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija) kao i potkrepljivanje pitanja slikovnim prikazima.
Prilikom rada u grupi vodite računa o jakim stranama i interesima učenika s teškoćama kako bi on bio aktivan sudionik u svim aktivnostima, a nikako pasivan promatrač. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajima iz autističnog spektra, omogućite mu samostalan odabir grupe u kojoj želi biti te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira grupa u kojoj je učenik s teškoćama. Za učenike s oštećenjima vida, tijekom grupnog rada na tabletu/računalu, prilagodite postavke na uređaju koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a po potrebi, uključite i čitač ekrana.

Prilikom prikupljanja traženih podataka o religijama, koristeći se digitalnim izvorima, za učenika s teškoćama pripremite listu s ključnim riječima/pojmovima koja će ga navoditi kroz pretragu i prikupljanje potrebnih podataka. Za učenika s poremećajima aktivnosti i pažnje, učenika s poremećajima iz autističnog spektra, kao i onog s intelektualnim teškoćama dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju će obavljati, tj. pregledno napisati korake rada na predlošku, uvijek uz provjeru razumijevanja. Bit će potrebno jezično i grafički prilagoditi sadržaj materijala iz kojeg se će učenik prikupljati podatke s obzirom na njegove potrebe i razinu funkcioniranja. Također, osigurajte prijevod poveznice na hrvatski jezik, a podršku u razumijevanju mogu pružiti kolege iz grupe ili asistent u nastavi.

Također, prije izrade umne mape na oglednom primjeru (slikovni prikaz umne mape) valja sažeto objasniti oblik i način izrade, a isti taj primjer onda dati kao podsjetnik tijekom izrade.

Prije rada u digitalnim alatima Office 365, MindMeister i Pixabay provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima i jesu li ti alati primjereni za učenike s teškoćama. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zorni prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da dodatno istraže aspekte vjerskog turizma u Europi te da, u digitalnom alatu Canva, izrade plakat svetišta po vlastitom odabiru koji će potom podijeliti s ostalim učenicima na zajedničkoj ploči Padlet.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vjerski mozaik

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje države Europe prema demografskim odnosno vjerskim obilježjima na temelju prikupljenih podataka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Europski narodi bez države

Učenike podijelite u desetak parova, ovisno o broju učenika u razredu. Podijelite im školske tablete te ih uputite da u parovima, pomoću mrežne stranice Enciklopedija.hr te udžbenika, istraže obilježja nekih od naroda Europe. Navedite im nekoliko primjera među kojima će izabrati narod o kojem će prikupljati podatke: Baski, Romi, Saami, Katalonci, Škoti, Velšani, Čečeni, Galjegosi, Dagestanaci, Tatari, Marijci. Potom će parovi izabrati jedan narod te će o njemu izraditi plakat u digitalnom alatu Canva. Međusobno će podijeliti zadatke tako da će svatko prikupljati različite podatke koje će kasnije prikazati na plakatu. Uputite učenike da prikupe podatke o jezičnoj/narodnosnoj skupinu, prostoru Europe koji narod naseljava (kao i o državi/dijelu države), jeziku, tradicionalnoj odjeći i obući, tradicionalnom načinu života - obrtima, nastambama i kulturi. Učenici će na plakat dodati i jednu do dvije slike izabranih naroda koje mogu besplatno preuzeti s digitalnog alata Pixabay. Zatim će izrađeni plakat podijeliti s ostalim učenicima putem društvene mreže MS Teams te svoje uratke predstaviti ostalim učenicima u razredu tako da svaki učenik iz para predstavi dio o kojem je prikupljao podatke. Na kraju sata, učenicima na istoj društvenoj mreži podijelite poveznicu na prehodno izrađen kviz u alatu MS Forms koji će rješavati preko tableta kako bi provjerili usvojenost ishoda.

Postupci potpore

Kod prilagodbe je važno imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da izbor prilagodbi treba temeljiti na potrebama i mogućnostima te osobinama pojedinog učenika. Preporučuje se učenika s teškoćama (u dogovoru sa samim učenikom) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim timom škole ovisno o vrsti teškoće učenika (edukacijski rehabilitator, logoped, psiholog).

Tijekom rada u paru vodite računa o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama kako bi bio aktivan sudionik u svim aktivnostima, a nikako pasivan promatrač. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajima iz autističnoga spektra, omogućite mu da samostalno odabere s kim želi biti u paru te mu najavite na početku sata da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Potrebno je češće provjeravati napredak para u kojoj je učenik s teškoćama.
Za učenika s teškoćama, primjerice, učenika sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajem aktivnosti i pažnje te poremećajima iz autističnog spektra potrebno je precizno pojasniti njegov zadatak unutar para u kojem se nalazi. Primjerice, učenik s poremećajem iz autističnog spektra prikuplja podatke o nastambama u kojima su živjeli ili odjeća koju su nosili, učenik s intelektualnim teškoćama pronalazi fotografije za dodijeljena područja istraživanja (odjeća, nastambe i sl.). Osigurajte dovoljno vremena za rad. U pisanim uputama za izradu zadatka, ključni pojmovi trebaju biti naglašeni, razumljivo definirani i objašnjeni, podržani vizualnim prikazom - ako je to moguće - te jezično i grafički podržani. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Bitno je omogućiti dovoljno vremena za izradu kako bi se smanjili stres i frustracija zbog mogućeg neuspjeha. Za učenike s teškoćama trebat ćete izdvojiti ključne riječi/pojmove po kojima će pretraživati i prikupljati podatke.

Učenicima s oštećenjima sluha dobro je dati nastavni uručak sa sažetim tekstom koji će obuhvaćati sve što se usmeno izlaže, kao i upute za zadatak. Za potrebe nastave uručke je potrebno pripremiti unaprijed i dostaviti ih učeniku elektroničkim putem.

Prije rada u digitalnim alatima Cavna i Pixabay, kao i internetskoj stranici Enciklopedija.hr, provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima i jesu li primjereni za učenike s teškoćama. Također, provjerite sposobnost dijeljenja sadržaja na društvenoj mreži MS Teams. Radi lakšeg snalaženja uvijek se možete osloniti na kratak zorni prikaz korištenja ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na potrebe učenika.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da u digitalnom alatu NatGeoMapMaker izrade tematsku kartu koja će prikazivati razmještaj posebnih naroda Europe. Kratko s njima ponovite koje elemente treba imati svaka geografska karta.

Nastavna aktivnost za predmet X

Europski narodi bez države

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi primjere etničkih zajednica Europe te naroda Europe bez svojih država.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Gospodarske razlike

Osmislite kviz u digitalnom alatu Wordwall. Postavite pitanja vezana za gospodarstvo zavičaja, Hrvatske i ostatka svijeta, a u rješenjima provjerite razlikuju li jasno svi učenici pojam uzroka i posljedice.

Podijelite učenike u parove, svaki par treba imati tablet ili računalo. Služeći se tekstom, priloženim tematskim kartama i statističkim prilozima u udžbeniku, svaki par treba izdvojiti uzroke i posljedice neravnomjerne gospodarske razvijenosti. Koristeći se digitalnim alatom Padlet, bilješke će zapisati na Padlet ploči. Uputite učenike da u uzrocima obuhvate položaj, prirodne i društvene uzroke (reljefna i klimatska obilježja, tlo, prirodna bogatstva, obrazovanost stanovništva, povijesni razvoj i sl.). U posljedicama neka izdvoje razlike u BNP/stanovniku, udjelu gradskog stanovništva, neka obilježja stanovništva (npr. udjel starog stanovništva, iseljavanje). Potaknite ih na suradnju u paru, neka rasprave o tome jesu li broj stanovnika, obrazovanost stanovništva ili npr. članstvo u Europskoj uniji uzrok ili posljedica gospodarske razvijenosti te kako pojedini čimbenik utječe na gospodarsku razvijenost. Svoje zaključke trebaju dodati zapisima na Padlet ploči. Zapise mogu popratiti fotografijama i tematskim kartama. Neka s pomoću tražilice u alatu Padlet pronađu kartu Europe i na njoj, a služeći se alatom za otvaranje i uređivanje fotografija preuzetom na tabletu/računalu označe gospodarski najrazvijenije dijelove Europe. Tako označenu kartu neka prilože na svoj zid i dodaju opis.

Projicirajte nekoliko radova na bijeloj ploči/platnu. Zajednički komentirajte, a učenici će, prema potrebi, dopuniti ili ispraviti svoje radove koje zatim možete formativno vrednovati.

Postupci potpore

U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o zasebnim potrebama i osobinama učenika. Preporuka je učenika s teškoćama (u dogovoru s njim) smjestiti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio odgovarajuću potporu i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
U osmišljavanju kviza obratite pozornost na jezično oblikovanje pitanja (trebaju biti sažeta, precizna, bez negacija) te potkrijepite pitanja slikovnim prikazima.

Tijekom rada u paru vodite računa o interesima i jakim stranama učenika s teškoćama kako bi bio aktivan sudionik u svim aktivnostima. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra omogućite da samostalno odabere s kim želi biti u paru te mu na početku sata najavite da su u planu nastave zajednički rad i suradnja. Pri davanju uputa za izradu zadataka budite konkretni, precizni i kratki. Upute dajte u pisanom obliku, razdijelite ih na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Kombinirajte različite oblike uputa, npr. ako učenik ne razumije pisanu uputu, dajte verbalnu uputu koja je sažeta i jasna. Na kraju uvijek provjerite je li učenik razumio dane upute. U uputama točno odredite dio zadatka koji će obavljati učenik s teškoćama uzimajući u obzir njegove jake strane i sposobnosti. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste i dati popis s ključnim pojmovima/riječima koji će učenika usmjeravati na ono važno u prikupljanju podataka. Također, osigurajte podsjetnik s pitanjima na koje trebaju pronaći odgovor u pisanom obliku.

Obratite pozornost na količinu, oblik i stupanj razumijevanja materijala iz kojih će učenici s teškoćama prikupljati podatke. Materijale prilagodite s obzirom na potrebe i razinu funkcioniranja učenika.

Za učenika s oštećenjem vida bit će potrebno prilagoditi postavke koje se odnose na svjetlinu zaslona, veličinu prikaza i jačinu kontrasta, a prema potrebi uključiti i čitač zaslona ili značajku koja pretvara govor u tekst. Za učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje, učenike s poremećajima iz autističnog spektra i učenike s intelektualnim teškoćama, preporučuje se predvidjeti etapne upute za dogovorene aktivnosti koje će obavljati, tj. pregledno napisati korake rada na predlošku, uvijek uz provjeru razumijevanja.

Na kraju aktivnosti je učeniku s teškoćama potrebno dati sažetak sadržaja. U njemu je važno izdvojiti ključne pojmove i njihovo značenje pazeći na oblikovanje teksta i sadržaja s obzirom na pojedinačnu teškoću i potrebe učenika povezane s ishodima učenja.

Prije rada u digitalnim alatima Padlet i Worldwall provjerite ima li učenik potrebno predznanje za rad u njima i jesu li primjereni za učenike s teškoćama. Radi lakšeg snalaženje uvijek se možete osloniti na kratak zorni prikaz upotrebe ili pisane upute koje su grafički i jezično prilagođene učeniku s obzirom na njegove potrebe.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da usporede zabilježene podatke iz posljednje aktivnosti s gospodarskom razvijenošću pojedinih država. Neka odaberu jednu slabije razvijenu državu i jednu visokorazvijenu. Za odabrane države trebaju odrediti koji su čimbenici utjecali na njihovu gospodarsku razvijenost te koje su posljedice slabije ili visoke razvijenosti. Neka vrednuju uzroke razvijenosti, od onog koji je najmanje utjecao do onog koji je najviše utjecao na gospodarski razvoj. Svoje rezultate predstavit će u razredu putem prezentaciju izrađene u digitalnom alatu PowerPoint MS Office 365.

Nastavna aktivnost za predmet X

Gospodarske razlike

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava uzroke i posljedice neravnomjernoga gospodarskog razvoja Europe.
  • Učenik pokazuje na geografskoj karti prostore najveće gospodarske razvijenosti Europe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.