Predmet
Likovna kultura 5
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ekoporuka

Naziv predmeta
Likovna kultura 5

Razred
5. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • omjeri veličina likova
  • vizualne komunikacije
  • grafički dizajn
  • kolaž

Komunicirajmo vizualno

Služeći se materijalima koje ste unaprijed pripremili, uvedite učenike u temu dizajna, vizualnih komunikacija i grafičkog dizajna. Objasnite im te pojmove na primjerima iz njihove neposredne okoline, odnosno uputite ih na sve ono što mogu vidjeti oko sebe. Na taj ćete način učenike uputiti na sveprisutnost dizajna i različitih oblika vizualnih komunikacija, što možda nisu prije uočili. Koristeći se zadatcima aktivnog promatranja koje ste pripremili s pomoću digitalnih alata dostupnih u paketu MS Office 365, uvedite učenike u sadržaj. Na isti način provjerite razumiju li svi navedene primjere i nove pojmove.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Služeći se materijalima koje ste unaprijed pripremili, uvedite učenike u temu dizajna, vizualnih komunikacija i grafičkog dizajna. Objasnite im te pojmove na primjerima iz njihove neposredne okoline putem PowerPoint prezentacije izrađene u alatu MS Office 365. Dotaknite se primjera iz njihove svakodnevice kako bi učenici samostalno u Class Notebook mogli upisivati primjere onoga što ih okružuje, dijeliti ih i zajedno komentirati. Tako ćete učenicima ukazati na sveprisutnost dizajna i različitih oblika vizualnih komunikacija, a što možda nisu ranije uočili. Koristeći se zadatcima aktivnog promatranja koje ste pripremili s pomoću digitalnih alata dostupnih u paketu MS Office 365, uvedite učenike u sadržaj. Na isti način provjerite razumiju li svi navedene primjere i nove pojmove.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Osigurajte da jezik i pojašnjenja kojim se koristite u uvodu u temu, budu jasni i prilagođeni sposobnostima učenika. Izbjegavajte tehničke termine te rabite primjere i analogije koji su relevantni za njihovu svakodnevnu komunikaciju i iskustvo.
Koristite se vizualno privlačnim materijalima kako biste zainteresirali učenike i privukli njihovu pozornost. To mogu biti fotografije, ilustracije, infografike i videozapisi koji prikazuju primjere dizajna, vizualne komunikacije i grafičkog dizajna u učenikovoj neposrednoj okolini. Obratite pažnju na jasnoću i preglednost materijala.
Povežite primjere dizajna i vizualne komunikacije s učeničkom svakodnevicom. Potaknite ih na to da primijete dizajn u svojem okruženju (npr. ambalažu, logotipove, reklame ili internetske stranice).
Prilagodite tempo uvođenja novih pojmova i primjera mogućnostima i potrebama učenika. Osigurajte dovoljno vremena za postavljanje pitanja, razmatranje primjera i razumijevanje novih pojmova. Ako je potrebno, ponovite ključne koncepte i dajte dodatne primjere kako biste produbili razumijevanje.
Upotrijebite digitalne alate dostupne u paketu MS Office 365 (PowerPoint ili OneNote) za pripremu zadataka aktivnog promatranja. Učenicima ponudite materijale s primjerima dizajna i vizualnih komunikacija te postavite pitanja koja ih potiču na razmišljanje i razumijevanje. Možete se koristiti slikama, tekstovima i interaktivnim elementima kako biste ih potaknuli na sudjelovanje.
Osigurajte informacije u alternativnim formatima koji su pristupačni učenicima s oštećenjem vida. To može uključivati zvučne opise slika, zvučne efekte ili audiosnimke s pomoću kojih mogu dobiti dodatne informacije o dizajnerskim elementima i njihovoj svrsi. Organizirajte i osjetilne ili tjelesne aktivnosti koje učenicima s oštećenjem vida omogućuju istraživanje i doživljavanje dizajnerskih elementa i primjera (npr. dodirivanje materijala, osluškivanje zvukova ili sudjelovanje u tjelesnim aktivnostima s pomoću kojih istražuju prostor i oblike i dr.).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Komunicirajmo vizualno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može prepoznati različite oblike vizualnih komunikacija.
  • Učenik može razlikovati različite vrste dizajna.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Ekoporuka

Uvod u aktivnost jest provedba kratkog istraživanja različitih odnosa omjera i veličina koje je moguće uočiti u učionici ili u neposrednoj okolini učenika. Učenici će samostalno provesti istraživanje na primjerima koje vide oko sebe i na primjerima različitih visina učenika u razredu, a svoja će zapažanja zabilježiti natuknicama i brzom skicom na papiru. Zatim će usporediti svoja zapažanja kako bi utvrdili odnose omjera i veličina na primjeru ljudskog tijela.

Istražite u neposrednoj okolini postoje li primjeri vizualne komunikacije na kojima su vidljivi omjeri i veličine (primjerice, piktogram za izlaz iz učionice i slično). Nakon toga na primjerima umjetničkih djela učenicima objasnite omjere i veličine likova. Primjere možete pretražiti na platformi WikiArt. Zatim ih uvedite u izradu likovnog rada. Navedite učenike na kreativno razmišljanje o zadanoj temi koristeći se zadatcima napravljenim u digitalnom alatu Thinglink. Tijekom pripreme zadataka primijenite metodu misli - spari - podijeli kako biste učenike potaknuli na aktivno učenje.

Prisjetite se još jedanput onoga što je važno za jasnu vizualnu komunikaciju. Preciznim uputama pomozite učenicima oblikovati, raspraviti i podijeliti svoje ideje s ostalim učenicima u paru, grupi ili razredu. Metodu možete primijeniti kao uvod u stvaralačku aktivnost – izradu likovnog rada. Također, provedba metode može biti, zapravo, i sama stvaralačka aktivnost. Na oba ćete načina potaknuti učenike na suradničko učenje. Podsjetite ih na obilježja likovne tehnike kolaža s pomoću koje će izraditi likovni rad - plakat pod naslovom Ekoporuka. Naglasite im važnost pridržavanja elemenata koje su odredili kao bitne sastavnice tijekom prethodno navedene metode. U likovnom radu treba biti vidljivo razumijevanje omjera i veličine likova.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim pomagalima poput slika, ilustracija ili modela koji prikazuju primjere omjera i veličina. Služeći se tim pomagalima, učenici će moći bolje razumjeti koncepte i primjere koji se istražuju. Prije nego što počnu samostalno istraživati, ponudite im usporedne primjere kako bi lakše razumjeli odnose omjera i veličina. To može uključivati prikazivanje predmeta različitih veličina ili ljudi različitih visina kako bi učenici mogli uspoređivati i analizirati odnose među njima.
Prilagodite zadaće zapažanja kako biste učenicima pružili dodatnu podršku. Možete im dati natuknice ili vodiče za zapažanje, ali i jasne upute te postavljati pitanja koja će im pomoći usmjeriti pažnju na relevantne detalje. Osim toga, možete ih usmjeriti na konkretne predmete u okolini čije omjere trebaju uočiti.

Osigurajte jasan vizualni prikaz elemenata i povezanog sadržaja na Thinglinku. Povećajte ikone, koristite se jasnim simbolima i bojama kako bi se informacije lakše prepoznale i razumjele. Omogućite alternativne načine rada u alatu Thinglink za učenike koji imaju poteškoće s finom motorikom ili koordinacijom. To može uključivati ​​upotrebu alternativnih ulaza kao što su taktilni prekidači, miš s velikim gumbima ili upravljački programi koji upotrebljavaju glasovne naredbe.

Potaknite učenike na suradnju i osigurajte podršku u parovima ili grupama. Učenicima s teškoćama u razvoju može biti korisno raditi s partnerskim učenicima koji ih mogu podržavati i pomagati im u istraživanju, zapažanju i izradi likovnog rada. Osim toga, možete tim učenicima osigurati i podršku pomoćnika u nastavi.
Pripremite vodiče ili priručnike koji detaljno opisuju postupak izrade likovnog rada. Ti materijali mogu sadržavati korake, upute i primjere koji će pomoći učenicima u razumijevanju i praćenju procesa izrade.
Prilagodite zadatke individualnim potrebama učenika. Pružite im, primjerice, dodatnu podršku u obliku vizualnih uputa, vremenskih prilagodbi ili pojednostavljenih zadataka. Također, dopustite učenicima odabir teme ili poruke koju žele istaknuti na svojem plakatu. To će povećati njihovu motivaciju i angažman.
Dopustite im i uporabu alternativnih načina izražavanja, poput crtanja, slikanja, uporabe digitalnih alata ili taktilnih materijala, kako bi stvorili svoj likovni rad - plakat pod naslovom Ekoporuka. Omogućite alternativne likovne materijale koji se mogu upotrebljavati za izradu likovnog rada. To može uključivati ​​taktilne materijale, npr. reljefne linije, taktilne boje ili materijale s različitim teksturama koji će omogućiti učenicima s oštećenjem vida stvaranje likovnih radova s pomoću dodira i osjeta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele istražiti kako u digitalnom obliku mogu izraditi isti zadatak, možete ponuditi digitalni alat Canva. Neka izrade likovni rad koji prikazuje različite omjere veličina i istraže sve mogućnosti alata. Navodeći sličnosti i razlike, neka na kraju i usporede postupak izrade rada kolažiranjem s postupkom izrade istog rada u digitalnom alatu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ekoporuka

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može razlikovati omjer i odnose veličina.
  • Učenik može izraziti ideju vlastitim likovnim radom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Aktivno promotrimo

Podijelite učenike u četveročlane grupe. Neka međusobno podijele završene likovne radove koristeći se digitalnim alatom Padlet, a zatim ih navedite na aktivno promatranje, usporedbu i vrednovanje. Služeći se unaprijed pripremljenim pitanjima, potanike učenike na međusobno uspoređivanje radova. Ako postoje slične ekološke teme koje su zastupljene na više radova, uputite ih na analizu načina na koje je pojedini učenik pristupio temi, a zatim ih usmjerite prema tumačenju svojeg pristupa radu i odabranoj temi. Ako su sve teme ipak različite, uputite ih na međusobno objašnjavanje svojeg odabira teme i argumentiranje razloga zbog kojih smatraju da je tema kojom se bave u svojem radu važna za pojedinca i društvo.

Nakon vršnjačkog vrednovanja usmjerite učenike na samovrednovanje s pomoću zadataka u kojima trebaju odabrati točno ili netočno te zadataka višestrukih odgovora izrađenih u digitalnom alatu H5P. Zadatci, dakako, trebaju obuhvaćati pojmove omjera i veličine likova. Učenici će likovne radove vrednovati prema jasno zadanim kriterijima. Potaknite ih na pronalazak poveznica između vlastitih ekoporuka i lokacija na koje bi postavili svoje radove u mjestu ili gradu u kojem žive. Također, neka navedu primjere ekološki neprihvatljivog ponašanja u svojem okruženju.

Najuspješnije likovne radove možete izložiti u prostoru škole ili u okolici škole kako bi prikazana ekoporuka bila vidljiva svima. Na taj će način ispuniti svoju funkciju vizualnih komunikacija i pobuditi ekološku osviještenost zajednice.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Koristite se ilustracijama ili simbolima kako biste učenicima s teškoćama olakšali razumijevanje zadataka i uputa za rad u digitalnim alatima. To može uključivati uporabu ikona, slika ili grafika koje će učenicima olakšati shvaćanje onoga što se od njih očekuje u pojedinom alatu.
Osigurajte prisutnost pomoćnika u nastavi ili vršnjačku podršku učenicima s teškoćama u razvoju tijekom uporabe digitalnih alata Padlet i H5P. Oni mogu pomagati učenicima u navigaciji u alatima i interpretaciji zadataka, odnosno mogu im pružiti dodatnu podršku u skladu s njihovim potrebama.
Olakšajte navigaciju i kretanje digitalnim alatima uklanjanjem nepotrebnih koraka i osiguravanjem bolje preglednosti korisničkog sučelja. Organizirajte sadržaj tako da on bude logičan i predvidljiv učenicima s teškoćama u razvoju. Također, prilagodite metode vrednovanja njihovim individualnim potrebama i mogućnostima. Obratite pažnju na različite načine na koje mogu pokazati svoje razumijevanje i sudjelovati u samovrednovanju. To može uključivati ​​alternativne oblike odgovora, kao što su verbalno izražavanje, vizualno pokazivanje ili upotreba asistivne tehnologije.
Neka učenici s teškoćama u razvoju rade svojim tempom. Osim toga, važno je da imaju podršku tijekom aktivnosti dijeljenja, promatranja i vrednovanja likovnih radova. Osigurajte im, primjerice, ​​dodatno vrijeme za obavljanje zadataka ili prilagođene kriterije vrednovanja.
Sve upute i zadatci trebaju biti dostupni i u zvučnom formatu. Koristite se govornim naredbama ili audiozapisima kako biste precizno objasnili korake i očekivanja učenicima s oštećenjem vida. Usto, provjerite pristupačnost digitalnih alata Padlet i H5P tim učenicima. Ti bi alati trebali podržavati čitače zaslona i druga pomagala za čitanje sadržaja na ekranu kako bi učenici mogli pristupiti likovnim radovima i obavljati zadatke.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Aktivno promotrimo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može usporediti svoj likovni rad s radovima drugih učenika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.