U ovoj će aktivnoti učenici navesti i opisati obilježja izgradnje rimskih mostova, tunela i cesta. Digitalni alat Mindmeister nudi jednostavan i sažet pregled najvažnijih obilježja gradnje rimskih tunela, a u Padletu se učenici zajednički mogu koristiti istraživanjima o rimskim cestama.
Koristeći se slikom 3. Crypta Neapolitana iz sadržaja e-Škole DOS Povijest 1, Modul 3, jedinica 3.3 potaknite raspravu s učenicima o izgradnji tunela. Uputite ih da, radeći u paru, izrade umne mape koristeći se slikom i tekstom uz sliku u alatu MindMeister u kojem će uz glavni pojam tunel upisivati odgovore na pitanja S kojim su se problemima susretali rimski graditelji? Koliko je trajala gradnja? Tko je sve sudjelovao u gradnji? Koja je bila namjena tunela? Izrađene umne mape učenici postavljaju u prostor zajedničkog korištenja OneNote Microsoft office kako bi učenicima bile dostupne.
Podijelite učenike u tri skupine i uputite na sadržaj e-Škole DOS Povijest 1, Modul 3, jedinica 3.3 tako da prva skupina istražuje najpoznatije rimske mostove i način njihove gradnje, specifičnosti gradnje i probleme s kojima su se susretali; druga skupina istražuje vrstu rimske ceste via terrena upisujući njezina obilježja, namjenu i specifičnosti; treća skupina istražuje vrstu ceste via munitaa s njezinim obilježjima, specifičnostima i namjenom. Učenici podatke upisuju u digitalni alat Padlet i pohrane ga u prostor zajedničke uporabe. Zatim odaberite predstavnika skupine da predstavi njezin rad.
Nakon toga potaknite s učenicima raspravu o važnosti cesta, tunela i mostova u današnjem svijetu, o važnosti prometnog povezivanja, kvaliteti cesta u mjestu stanovanja učenika. Neka učenici istaknu neke primjere važnosti današnjeg prometnog povezivanja.
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Potaknite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju u raspravi o tunelima. Ako se neki učenik s teškoćama ne može dosjetiti pojma tunel, približite mu taj pojam koristeći se fotografijama i primjerima iz svakidašnjeg života. Nemojte inzistirati na tome da usmeno iznose svoje mišljenje učenici s jezičnim teškoćama nego pratite njihov rad u skupinama i pri rješavanja zadataka, a svoje mišljenje ili odgovore na vaša pitanja mogu dati i u pisanom obliku umjesto usmeno.
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Pratite rad skupine i vodite računa da je svaki učenik s teškoćama aktivni član svoje skupine.
Ako u razrednom odjelu postoji učenik s disleksijom, može jedan učenik u skupini naglas čitati zadani tekst.
Učenicima s teškoćama pripremite usmjeravajuća pitanja za stvaranje umne mape kako bi se lakše uključivali u rad skupine, posebno ako je riječ o učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje. Uz to, poželjno je da se takvim učenicima omogući da upisuju pojmove u umnu mapu kako bi zadržali pozornost na zadatku.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi u u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Predlažem da učenici istraže najpoznatije rimske mostove. Svoje radove mogu predstaviti u prezentaciji u PowerPointu.
U ovoj će aktivnosti učenici opisati tijek izgradnje rimskih cesta, objasniti njihovu važnost te analizirati najpoznatiju rimsku cestu ‒ kraljicu putova. Koristeći se alatom Canva, učenici mogu svoja istraživanja o rimskim cestama dopuniti i slikovnim prikazima te izraditi pregledan letak. Alat Mindmeister nudi jednostavan pregled važnosti rimskih cesta.
Naslovom nove teme na ploči Izgradnja cesta potaknite učenike na razmišljanje i raspravu pitanjima Što je važno u organizaciji, pripremi i izvođenju izgradnje cesta? Koji se uvjeti moraju zadovoljiti? Što biste vi tražili da ste izvođači radova jedne ceste? Podijelite učenike u četiri skupine te ih uputite na čitanje teksta u e-Škole DOS Povijest 1, Modul 3, jedinica 3.3. Nakon pročitanog teksta svaka skupina dobiva poseban zadatak: prva skupina učenika čita odlomak u DOS-u Kraljica putova i u alatu Canva izrađuje promotivni letak o najpoznatijoj rimskoj cesti – kraljici putova; druga skupina čita odlomak Izgradnja rimske ceste i u alatu Canvi treba izraditi letak o najvažnijim obilježjima rimske cestogradnje; treća skupina učenika čita odlomak Važnost cesta u Rimskom Carstvu te stvara u alatu Mindmeister umnu mapu sa središnjim pojmom važnost rimskih cesta; četvrta skupina u alatu Canva izrađuje promotivni letak kojim predstavlja projekt gradnje nove ceste u svojemu kraju, kako bi tekla njezina gradnja, koji se elementi moraju zadovoljiti. Sve skupine teme svojih radova predstavljaju u razredu.
Preko alata MS Teams najavite temu i potaknite raspravu o cestogradnji (Što je važno u organizaciji, pripremi i izvođenju izgradnje cesta? Koji se uvjeti moraju zadovoljiti? Što bi učenici tražili da su izvođači radova jedne ceste?). Nakon toga podijelite učenike u četiri skupine te im dodijelite zadatke koji su navedeni u aktivnosti (promotivni letak o najpoznatijoj rimskoj cesti, letak o najvažnijim obilježjima rimske cestogradnje, umna mapa s glavnim pojmom važnost rimskih cesta te promotivni letak o cestogradnji). Svaka skupina bira predstavnika koji će s pomoću dijeljenja zaslona predstaviti uradak.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim pojedinačnim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Potaknite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju u raspravi o cestama. Tijekom rasprave nemojte inzistirati na tome da učenici s jezičnim teškoćama, usmeno iznose svoje mišljenje nego pratite njihov rad u skupinama i pri rješavanju zadataka, a svoje mišljenje ili odgovore na vaša pitanja mogu dati i u pisanom obliku umjesto usmeno.
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Pratite rad skupine i vodite računa da je svaki učenik s teškoćama aktivni član svoje skupine.
Pri raspodjeli učenika s teškoćama u skupine, također vodite računa gdje će najbolje do izražaja doći njihove jake strane, a ne teškoće (primjerice, učenika s oštećenjem vida bi bilo poželjno smjestiti u grupu koja izrađuje popis, dok je učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje bolje staviti u skupinu izrade letka u kojoj ima više dinamičnih aktivnosti).
Ako u razrednom odjelu imate učenika s oštećenjem vida, neka na letcima bude primjeren kontrast podloge i slova (najbolja kombinacija je crno-bijela).
U predstavljanju radova svih učenika, vodite računa da učenik s oštećenjem vida sjedi blizu izvora zvuka, a da učenik s oštećenjem sluha ima pregledno mjesto u učionici kako bi dobio sve potrebne vizualne informacije izlagača.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi i u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici koji žele znati više neka usporede rimske ceste u Hrvatskoj i najvažnije suvremene ceste te pronađu njihova preklapanja, što bi naglasilo važnosti rimskih cesta u Hrvatskoj danas. Svoje radove učenici mogu predstaviti u PowerPointu.
U ovoj će aktivnosti učenici usporediti prostore koje su nekad povezivale rimske ceste te opisati njihove sličnosti i razlike. Koristeći se digitalnim alatom Natgeo Mapmaker, učenici s pomoću karte mogu upisivati potrebne podatke o rimskim cestama na području današnje Hrvatske.
S učenicima potaknite raspravu o putovanju u Hrvatskoj. Možete im postaviti pitanja, npr., Putujete li starom cestom ili autocestom? Kojom je cestom ljepše putovati i zašto? Neka učenici u razgovoru objasne svoje odgovore. Zatim podijelite učenike u četiri skupine prema četirima važnim prometnim čvorištima u rimsko doba: Mursi, Sisciji, Seniji i Saloni. Uputite ih na sadržaj e-Škole DOS Povijest 1, Modul 3, Jedinica 3.3. S pomoću karata koje se nalaze u DOS-u učenici će izraditi kartu rimskih cesta u digitalnom alatu NatGeo Mapmaker. Prva grupa učenika ucrtava smjerove prometnica, krenuvši od Murse, i određuje prostor koji se povezivao. Spajajući mjesta i lokalitete, učenici upisuju pojedinosti o mjestima koje su povezivale rimske ceste. Također upisuju današnje nazive lokaliteta te jesu li oni i danas važni kao što su bili u rimsko doba. Druga grupa učenika ucrtava smjerove prometnica od Siscie, treća grupa učenika od Senie, a četvrta od Salone. Odabrani predstavnici skupina predstavljaju radove u razredu.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o učenikovim pojedinačnim potrebama. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Potaknite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju u raspravi. Nemojte inzistirati na tome da usmeno iznose svoje mišljenje učenici s jezičnim teškoćama, nego pratite njihov rad u skupinama i pri rješavanju zadataka, a svoje mišljenje ili odgovore na vaša pitanja mogu dati i u pisanom obliku umjesto usmeno.
Učenike s teškoćama raspodijelite u skupine u kojima će biti jedan vršnjak, "mentor" koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u skupinu koja je uzornog ponašanja te će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak. Pratite rad skupine i vodite računa da je svaki učenik s teškoćama aktivni član svoje skupine.
Tijekom izrade interaktivnih karata potaknite učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje bude onaj koji upisuje pojmove u kartu kako bi se njegova pozornost stalno održala tijekom rada u skupini.
Ako u razredu imate učenika s teškoćama koji rabi asistivnu tehnologiju (primjerice čitač teksta, slušalice za učenike oštećena sluha, tipkovnice za učenike s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava i slično), uputite ga i potaknite da se njome koristi i u zadatcima aktivnosti u kojima je to potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Učenici mogu u PowerPointu izraditi prezentaciju o rimskoj cesti na Samoleču, koja je ujedno zaštićeno kulturno dobro.
Bednjanec T., Matijević Pejić M. (2021.) Povijest 1. ‒ 3.3 Rimske ceste. Edutorij. Preuzeto s: https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/efe6be83-aab0-4849-a20d-065172b7f7c0/rimske-ceste.html (25. travnja 2022.)
"Roman bridge", preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=3Qlq10fZykA (25. ravnja 2022.)
"Osijek", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=45673 (25. travnja 2022.)
"Sisak", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=56248 (25. travnja 2022.)
"Senj", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=55414 (25. travnja 2022.)
"Salona", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=57070 (25. travnja 2022.)
"Trilj", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=62316 (25. travnja 2022.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.