Predmet
Povijest 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Rat koji je promijenio živote

Naziv predmeta
Povijest 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Drugi svjetski rat
  • Operacija Morski lav
  • bitke u Drugom svjetskom ratu

Datumi koji su promijenili živote

Aktivnost započnite podjelom učenika u skupine. Učenike u skupine možete podijeliti s pomoću papirića u boji tako da izvlače papiriće iz kutije te svi učenici s istom bojom papirića čine istu skupinu. Učenike uvedite u temu tako da im kao zadatak zadate da u što kraćem roku slože slagalicu koja prikazuje jednu fotografiju bitke iz Drugoga svjetskog rata po izboru. Fotografije za slagalicu možete preuzeti s pomoću digitalnog alata Pixabay radi poštovanja autorskih prava, upisujući traženi pojam u tražilicu alata. Slagalice možete izraditi s pomoću digitalnog alata Puzzlemaker te ih spremiti i učenicima poslati samo poveznicu na kojoj oni slagalicu slažu na mreži služeći se tabletima, računalima ili mobitelima. Nakon što učenici slože slagalice, započnite raspravu s učenicima postavljajući im pitanja o fotografiji koju su složili. Primjerice, pitanja o tome što fotografija prikazuje, primjećuju li neke simbole totalitarnih režima, koji je njihov doživljaj fotografije, prepoznaju li povijesni događaj na fotografiji. Nakon što ste učenike motivirali za rad, unutar svake skupine napravite podjelu učenika u parove. Učenici u paru s pomoću digitalnih izvora istražuju tijek bitaka Drugoga svjetskog rata. Unaprijed pripremite smjernice kojima će se učenici voditi tijekom istraživanja tijeka bitaka Drugoga svjetskog rata s pomoću digitalnih izvora. Učenike uputite u te materijale te im zadajte da izdvoje najvažnije bitke Drugoga svjetskog rata te da ih kronološki prikažu s pomoću alata Sutori. Iz materijala koje ste im ponudili neka izaberu ključne činjenice i podatke koje će upisati u vremensku crtu izrađenu u alatu Sutori. Nakon što obave zadatak, svaki par neka iznese svoju kronologiju i izdvojene podatke. Neka objasne zašto su baš te podatke smatrali važnima i što nam ti podatci govore o tijeku Drugoga svjetskog rata. Kada izvrše zadani zadatak, učenici s pomoću digitalnih izvora istražuju vodi li se u ovom trenutku rat negdje u svijetu i uspoređuju ga s pronađenim značajkama Drugoga svjetskog rata. Učenici usmeno izlažu ostatku razreda svoje istraživanje i usporedbu te raspravljaju o negativnim posljedicama ratova.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Pri prilagodbi aktivnosti možete se savjetovati s članovima školskoga stručnog tima.

Preporučuje se da učenici s teškoćama, kojima je potrebna pomoć pri izvršavanju aktivnosti, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku.

Pri podjeli učenika u skupine nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u skupinama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio skupine samo kao pasivni promatrači.

Tijekom rasprave o fotografijama nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave im omogućite odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Sutori. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatima. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.

Tijekom pregledavanja izrađenih uradaka, ako sami ne izraze želju, nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka prouče brzo njemačko osvajanje Francuske tijekom Drugoga svjetskog rata i neka se zamisle u ulozi novinara te s pomoću alata Canva izrade naslovnu stranicu novina.

Nastavna aktivnost za predmet X

Datumi koji su promijenili živote

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi najvažnije bitke Drugoga svjetskog rata opisujući njihove glavne odrednice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Spitfire 1A vs. Messerschmitt 109E

Aktivnost započnite podjelom učenika u tri skupine s jednakim brojem članova. Učenike u skupine možete podijeliti tako što prije nastave svakom učeniku zalijepite papirić u boji ispod stolice. Učenici s istom bojom papirića čine istu skupinu. Svakoj skupini zadajte da riješe rebus s ključnim pojmovima koje vežemo uz bitku Morski lav. Rebus možete izraditi u digitalnom alatu Office 365 u programu Word . Koristeći se spoznajama iz prve aktivnosti, učenici otkrivaju o kojoj je važnoj bitci Drugoga svjetskog rata riječ. Unaprijed pripremite smjernice kojima će se učenici voditi tijekom istraživanja s pomoću digitalnih izvora. Svaka skupina dobiva različit zadatak. Prva skupina ima zadatak proučiti i istražiti početak, odnosno povod i tijek operacije Morski lav te izraditi strip. Zadatak će izraditi s pomoću digitalnog alata Canva. Druga skupina ima zadatak proučiti i istražiti posljedice operacije Morski lav te kao i prethodna skupina izraditi strip s pomoću digitalnog alata Canva. Treća skupina ima zadatak istražiti, proučiti i predstaviti operaciju Morski lav kao bitku između dvaju zrakoplova lovaca – britanskog Spitfirea 1A i njemačkog Messerschmitta 109E te kao i preostale dvije skupine i izraditi strip s pomoću digitalnog alata Canva. Nakon što izrade svoje stripove, učenike ponovno podijelite u skupine u kojima će biti po jedan član iz prijašnjih skupina. Neka međusobno predstave svoj zadatak. Nakon što učenici izvrše zadatak, vraćaju se u prvobitne skupine i s pomoću digitalnih izvora istražuju vode li se zračne bitke trenutno u svijetu te ih uspoređuju s istraženim podatcima operacije Morski lav. Učenici također kratko izlažu svoje istraživanje te navode negativne posljedice takvih bitaka.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti, možete se savjetovati sa članovima stručnog tima škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna pomoć pri izvršavanju aktivnosti budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku.

Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću grupu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Canva. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom.

Neka učenici, koji se ne snalaze u digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka, podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti Nijemca Adolfa Gallanda i Britanca Douglasa Badera te njihovo neobično prijateljstvo, a svoj zadatak predstaviti ostalim učenicima u razredu izradom prezentacije PowerPoint u digitalnom alatu Office 365.

Nastavna aktivnost za predmet X

Spitfire 1A vs. Messerschmitt 109E

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje uzroke, povod i posljedice operacije Morski lav.
  • Učenik istražuje i navodi obilježja i tijek operacije Morski lav.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Samo jedan treptaj i sve je drukčije

Aktivnost započnite podjelom učenika u skupine. Svaka skupina neka sadrži jednak broj članova. Skupine možete složiti s pomoću izvlačenja brojeva iz čarobnog šešira. Učenici s istim izvučenim brojem čine istu skupinu. Ova aktivnost produbljuje znanje o bitkama i tijeku Drugoga svjetskog rata. Pri pronalaženju informacija učenici se koriste mrežnim pretraživačima. Ako je potrebno, možete im podijeliti materijale koje smatrate važnim na prostoru za pohranu OneDrive u sustavu Office 365. Za ovu aktivnost učenici se dodatno mogu poslužiti materijalima koje su izradili tijekom prve aktivnosti. Vi ih uputite na što posebno trebaju obratiti pozornost. Nakon što pronađu informacije koje su im potrebne, neka s vama usmeno rasprave o njima te riješe moguće dvojbe. Nakon toga učenici tijek i bitke Drugoga svjetskog rata prikazuju kao interaktivnu kartu s pomoću digitalnog alata Thinglink. Uz interaktivnu kartu učenici snimaju glasovnu podlogu i sve zajedno montiraju kao kratak edukativni videouradak (večernje vijesti, dokumentarna emisija i sl.). Za montiranje videouratka učenici se koriste digitalnim alatom Canva. Nakon izvršenog zadatka učenici međusobno predstavljaju svoje radove. Nakon završetka predstavljanja učenici glasuju za rad koji im se najviše svidio služeći se pritom anketom izrađenom u alatu MS Forms sustava Office 365. S učenicima raspravite o tijeku i pojedinim bitkama Drugoga svjetskog rata. Posebno se osvrnite na načine na koje su vođe ostvarivali postavljene ciljeve. Objasnite im i raspravite o izreci cilj opravdava sredstvo te neka navedu primjere iz svakodnevnog života gdje bi tu izreku mogli upotrijebiti.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Pri prilagodbi aktivnost, možete se savjetovati s članovima školskoga stručnog tima.

Preporučuje se da učenici s teškoćama, kojima je potrebna pomoć pri izvršavanju aktivnosti, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku.

Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima koji su strpljivi i koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima Thinglink, Canva i Office 365. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisanu i slikovnu uputu za korištenje alatima. Neka učenici, koji se ne snalaze u digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka, podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Tijekom završne rasprave nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon razgovora im omogućite odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka istraže, koristeći se enciklopedijama, faktopedijama i mrežnim pretraživačima, ratne zastave koje vežemo uz Drugi svjetski rat. Neka navedu njihova obilježja i podrijetlo te svoje istraživanje predstave ostatku razreda izradom prezentacije Powerpoint u digitalnom alatu Office 365.

Nastavna aktivnost za predmet X

Samo jedan treptaj i sve je drukčije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik istražuje i analizira tijek Drugoga svjetskog rata.
  • Učenik navodi i opisuje glavna obilježja i posljedice bitaka Drugoga svjetskog rata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

pdf Drugi svjetski rat 1939. -1945., zadnji put pristupljeno 13.6.2023.

članak Vojnogeografski aspekt pustinjske bitke kod El Alameina u Drugom svjetskom ratu, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.

Mann, C. (2014). Velik bitke Drugog svjetskog rata, Zagreb: Znanje

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.