S učenicima ponovite koji planeti čine Sunčev sustav. Ako im je teško zapamtiti redoslijed planeta Sunčeva sustava prema njihovoj udaljenosti od Sunca, zadajte im da taj redoslijed predstave u obliku pjesme koja će im poslužiti kao mnemotehnika. Osmišljenu pjesmu neka postave na Padlet ploču kako bi svima bila dostupna. Učenike podijelite u 8 grupa ili parova te svakoj grupi / svakom paru zadajte jedan planet Sunčeva sustava. Neka u dostupnoj literaturi (u udžbenicima iz Geografije i Prirode, enciklopediji, faktopediji u školskoj knjižnici i slično), na pouzdanim mrežnim stranicama (poput stranice enciklopedija.hr) te u digitalnom obrazovnom sadržaju na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 2 pronađu osnovne informacije o zadanom planetu. Informacije koje trebaju pronaći jesu sljedeće: trajanje rotacije, trajanje revolucije, polumjer, stijene od kojih je planet izrađen, udaljenost od Sunca te zanimljivosti o planetu. Budući da rade u grupi ili paru, neka pronađu više zanimljivosti, a zatim neka se dogovore o tome koje će od njih prikazati. Istraženo učenici oblikuju kao infografike u Piktochartu. Svaka grupa / svaki par zatim svoju prezentaciju infografike snima u programu Screen-o-Matic te snimku u MP4 formatu objavljuje na Padlet ploču. Na kraju neka učenici međusobno komentiraju gotove radove, ali i nova znanja koja su usvojili.
Učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu te odabir prilagodbi valja temeljiti na individualnim karakteristikama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima itd.), ali i na obilježjima pojedine teškoće. Izazov u radu predstavljaju učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (npr. specifične teškoće u učenju i poremećaj u ponašanju i osjećanju). Preporučljivo je da učenika s teškoćom premjestite u prednji dio učionice kako biste mu što brže i učinkovitije osigurali pojašnjenje ili pomoć.
Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama pripremite slikovni prikaz poredanih planeta Sunčeva sustava s pripadajućim imenima planeta. Učeniku s poremećajem iz autističnoga spektra najavite podjelu u grupe s pomoću natuknica ili vizualne podrške. Omogućite mu da samostalno odabere koji planet želi istražiti ovisno o specifičnim interesima. Osigurajte tišinu u učionici kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao čuti vršnjake iz svoje grupe. Upozorite vršnjake na to da njihovo lice uvijek mora biti vidljivo kad se obraćaju navedenom učeniku. Za učenika sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite popis pojmova koje mora pronaći tijekom istraživanja dobivenog planeta. Za učenika s intelektualnim teškoćama pripremite jedan-dva sadržajno kraća teksta, koja su grafički i jezično prilagođena, kako bi lakše pronašao tražene informacije o planetu. Izradite pisane i slikovne upute za izradu infografike u Piktochartu. Nemojte inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije ili učenik sa specifičnim teškoćama u učenju govori na snimci u programu Screen-o-Matic ako osjeća nelagodu zbog svoje teškoće. Potaknite učenike na razumijevanje i međusobno uvažavanje tijekom komentiranja radova. Posebno pohvalite trud učenika s teškoćama.
Objasnite učenicima da ljudi nisu oduvijek znali da u Sunčevu sustavu ima 8 planeta. Uputite ih na to da prouče kojim su redoslijedom planeti otkriveni. Neka redoslijed otkrivanja planeta prikažu u alatu Sutori pri čemu trebaju navesti godinu otkrivanja svakog pojedinog planeta (ako godina nije poznata, neka navedu razdoblje) te tko je otkrio koji planet. Zatim neka prezentiraju u razredu svoje spoznaje.
Neka učenici prouče sadržaje na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 2, i to osobito sadržaj podnaslova Sunce - glavni izvor energije. Neka riješe i dva interaktivna zadatka vezana za navedene sadržaje. Provjerite zajedno rješenja interaktivnih zadataka te prokomentirajte moguće nejasnoće. Pokažite učenicima slike solarnih panela i ćelija. Pitajte ih jesu li ih vidjeli negdje u svojem okruženju. Objasnite im način funkcioniranja solarnih panela i ćelija. Na temelju razgovora i Vašeg izlaganja neka učenici na razrednu Lino ploču napišu svoje ideje o tome kako se Sunčeva energija i energija nastala pretvorbom Sunčeve energije može rabiti u kućanstvu. Neka napišu prednosti i nedostake uporabe solarne energije na Lino ploču. Zajedno prokomentirajte što sve može dovesti do neravnoteže u proizvodnji i uporabi solarne energije. Vodeći se primjerom uporabe solarne energije, učenici neka izdvoje blagodati uporabe obnovljivih izvora energije za očuvanje okoliša.
Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama jezično i grafički prilagodite digitalni obrazovni sadržaj te ga prema potrebi i isprintajte. Rabite kraće i jednostavnije rečenice bez prenesenih značenja, uobičajen poredak riječi u rečenici (subjekt-predikat-objekt) te jasno izrecite sve rečenične dijelove. Upotrijebite sanserifni font, dvostruki prored, povećan razmak među slovima te lijevo poravnanje teksta. Za vrijeme rješavanja zadataka u digitalnom obrazovnom sadržaju naglas pročitajte pitanja i ponuđene odgovore kako bi učenik sa specifičnim teškoćama u učenju zadatke riješio u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju, jezičnim teškoćama i poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite i pisana objašnjenja pojmova solarni paneli i ćelije. Pokažite učenicima na koji način mogu upisivati svoje ideje na Lino ploču. Učeniku s oštećenjem vida omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećani tisak. Učeniku s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava omogućite upotrebu specijalizirane tipkovnice ili pomoć vršnjaka pri upisivanju ideja na Lino ploču. Učeniku s disgrafijom dopustite da svoje ideje zapiše u obliku kratkih natuknica, umne mape ili ih prikaže slikom. Nemojte negativno vrednovati eventualne pravopisne i gramatičke pogreške, kao ni pogrešnu upotrebu pojedinih novih pojmova u pisanom tekstu.
Učenike koje žele znati više, uputite na to da istraže što je to solarni automobil i kako on funkcionira. Neka izrade infografiku u Piktochartu kojom će predstaviti solarni automobil. Infografiku neka podijele ostalim učenicima u odabranom alatu za učenje na daljinu (npr. u alatu Yammer).
Ponovite s učenicima ranije usvojene sadržaje iz Geografije postavljajući pitanja (npr. Kako su ljudi u prošlosti zamišljali Sunčev sustav? / Kako se naziva takav sustav u kojem je Zemlja u središtu? / U kojem su razdoblju ljudske povijesti neki znanstvenici počeli više raspravljati o Suncu u središtu sustava? / Kako se naziva takav sustav? i dr.). Uputite ih na to da u pouzdanim izvorima (npr. na stranici enciklopedija.hr) istraže ključne okosnice u proučavanju Sunčeva sustava. U paru neka naprave lentu vremena u alatu Sutori pri čemu će izdvojiti najmanje 5 događaja ili tehničkih dostignuća te ih smjestiti u vremenski kontekst. Svaki par zatim ostatku razreda predstavlja svoju lentu vremena. Nakon što date učenicima povratnu informaciju o njihovim vremenskim lentama, neka na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 2, pogledaju interaktivni video Planeti Sunčevog sustava. Pitajte ih koji planeti čine Sunčev sustav i potaknite ih na rješavanje interaktivnog zadatka u digitalnom obrazovnom sadržaju. U zadatku trebaju rasporediti nazive planeta na odgovarajuća mjesta u Sunčevu sustavu. Razgovarajte o mogućim pogreškama i/ili nejasnoćama.
Učeniku s teškoćama omogućite upotrebu podsjetnika tijekom aktivnosti ponavljanja. Predložite mu konkretne internetske stranice na kojima može pronaći pouzdane informacije. Potaknite učenika sa specifičnim teškoćama u učenju i jezičnim teškoćama da zapisuje nepoznate riječi te vodi bilješke tijekom čitanja. Pomozite učeniku razjasniti značenje nepoznatih riječi ili ga uputite na upotrebu online rječnika. Učeniku s poremećejem iz autističnoga spektra najavite rad u paru s pomoću slika ili natuknica. Neka učenik s teškoćom radi u paru sa senzibiliziranim učenikom spremnim pružiti vršnjačku potporu. Provjeravajte funkcioniranje para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Pripremite kratke pisane i slikovne upute za izradu lente vremena u alatu Sutori. Učeniku sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite produljeno vrijeme za izradu lente, a učeniku s intelektualnim teškoćama smanjite broj događaja ili tehničkih postignuća koje mora smjestiti na lentu. Nemojte inzistirati na tome da učenik s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije prezentira izrađeni sadržaj ako pritom osjeća nelagodu. Tijekom gledanja interaktivnog videa Planeti Sunčevog sustava na poveznici e-Škole DOS Priroda 6, Modul 1, Jedinica 2, uputite učenika s oštećenjem sluha na to da uključi titove. Naglas pročitajte pitanja i odgovore u interaktivnom sadržaju kako bi učenik sa specifičnim teškoćama u učenju riješio zadatke u jednakom vremenskom roku kao i vršnjaci.
Dodatne informacije možete potražiti na sljedećim poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Objasnite učenicima činjenicu da je nekad u Sunčevu sustavu bilo 9 planeta - deveti planet bio je Pluton koji je 2006. godine izgubio status planeta. Neka učenici s pomoću dostupnih izvora znanja i na pouzdanim internetskim stranicama istraže kad je Pluton otkriven, tko ga je otkrio te zašto je izgubio status planeta. Neka prezentaciju izrade u stolnoj verziji PowerPointa. Gotove prezentacije neka predstave ostalim učenicima u razredu.
Couper, H. 2004. Enciklopedija svemira. Znanje. Zagreb.
Vujnović, V. 2005. Astronomija 1: osnove astronomije i planetski sustavi. Školska knjiga. Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.