Učitavanje
Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
Interaktivni sadržaj za učenike

Ankete

1. razred srednje škole

2. razred srednje škole

Odgojno-obrazovna očekivanja

Je li vas ikad zanimalo mišljenje određene skupine ljudi o nekoj problematici? Je li vas zanimalo mišljenje maturanata o ispitu Državne mature iz Matematike, ili mišljenje sugrađana o novoj fontani, ili mišljenje javnosti o doživljaju uspjeha i sreće?

Na koji bismo način mogli prikupiti podatke? Znate li što je anketa? Koje bismo ključne korake trebali pratiti pri izradi anketnog upitnika? Kako treba formulirati anketna pitanja?

Pogledajte videozapis i saznajte odgovore.

Anketa je strukturirani upitnik kojeg čine unaprijed određena pitanja koja se postavljaju ispitaniku u izravnoj komunikaciji koja može biti u obliku intervjua (strukturirani intervjui), samostalnim ispunjavanjem upitnika, telefonski, poštom te putem interneta. Svaki od ovih načina prikupljanja informacija ima svoje specifičnosti i zakonitosti u provedbi te kreiranju pitanja. Bez obzira želimo li anketnim upitnikom prikupiti podatke za potrebe internih organizacijskih istraživanja, potrebe izrade diplomskog/magistarskog/doktorskog rada, za potrebe istraživanja u sklopu nekog projekta ili tržišta, izrada anketnog upitnika trebala bi pratiti nekoliko ključnih koraka: 1. ODREĐIVANJE CILJEVA ISTRAŽIVANJA I PRIPREMA 2. OBLIKOVANJE PITANJA 3. PRED-TESTIRANJE 4. TESTIRANJE 1. ODREĐIVANJE CILJEVA ISTRAŽIVANJA I PRIPREMA Na početku moramo si postaviti nekoliko pitanja: koja je istraživanja, tko su ispitanici, za što nam služi istraživanje i što točno želimo saznati. Uz to, dobra priprema znači temeljitu analizu postojeće literature o temi/konceptu kojeg želimo istražiti, te razgovor sa stručnjacima iz konkretnog područja. 2. OBLIKOVANJE PITANJA Ovo je proces koji je vremenski zahtijevan i uključuje kritičko promišljanje i testiranje jer način na koji postavimo pitanje/tvrdnju u značajnoj mjeri utječe na kvalitetu informacija/rezultata koje ćemo prikupiti. Osnova podjela pitanja je na otvorena i zatvorena, pri čemu u prvima odgovor nije ponuđen, a u drugima ispitanik izabire kategoriju koja najbolje opisuje njegov odgovor/stav. Kako odlučiti koji tip pitanja je bolji za naše istraživanje? To ovisi o tome koja je uopće svrha istraživanja, tko su naši ispitanici, na koji način ćete koristiti informacije i raditi analizu te kome će najviše služiti rezultati. Analiza otvorenih pitanja može biti složena i teško je kvantificirati odgovore dok sa zatvorenim pitanjima uskraćujemo dubinu i širinu informacija. Pitanja zatvorenog tipa koje kao odgovor nude skalu mogu se također formulirati na nekoliko načina, uključujući broj ponuđenih odgovora, ali i same mjere. Tako pomoću njih možemo dobiti odgovor vezan uz: • Slaganje: Potpuno točno, točno, ne znam, netočno, potpuno netočno • Učestalost: Uvijek, vrlo često, relativno često, ponekad, gotovo nikada, nikada • Intenzitet: Nema, vrlo blago, blago, umjereno, jako • Utjecaj: Velik problem, umjereni problem, mali problem, vrlo mali problem, nema problema. • Usporedba: Mnogo više nego ostali, ponešto više nego ostali, jednako kao i ostali, ponešto manje nego ostali, mnogo manje nego ostali Kod oblikovanja pitanja potrebno je paziti na sljedeće: - Pitanja trebaju biti jednoznačna i jasna. - da ne postavljamo više pitanja u jednom - da ne navode na društveno poželjne odgovore ili odgovore za koje misle da bi autoru ankete više odgovarali - moraju biti jednostavna kako bi ih svi mogli razumjeti - moraju biti lišena pretpostavki - ne smiju biti uvredljiva - treba paziti na broj pitanja i njihov redoslijed 3. PREDTESTIRANJE Nakon što osmislimo anketu presudno je pokušati iščitati ju „čistim“ očima, pregledati pravopis, ustanoviti moguće dvosmislenosti i nejasnoće, te osigurati kako su sva pitanja vezana uz cilj istraživanja i u potpunosti ga ostvaruju. U ovoj fazi anketu možemo dati na pregled i drugim ljudima. 4. TESTIRANJE Anketu treba provesti na testnoj grupi ispitanika koja odgovara našoj ciljanoj skupini. Dobiveni podaci od strane testera mogu nam pomoći u odluci je li anketa spremna za provedbu, a razgovor sa testnim ispitanicima može nam ukazati na potencijalne probleme same ankete. Nakon testiranja ankete i njene eventualne korekcije možemo krenuti u samo anketiranje, te obradu dobivenih podataka.. Transkript: .

Jeste li kao ispitanici sudjelovali u nekim anketama? Jesu li te ankete pratile važna načela iz videozapisa ili vam se čini da je neki od koraka bio preskočen?

Dobra i loša anketna pitanja

Provjerite koliko ste naučili o oblikovanju anketnih pitanja. Razmilite o svakom pitanju u kvizu (ima ih devet) i zaključite je li dobro postavljeno ili ga je možda potrebno doraditi. Ako ga je možda potrebno doraditi, navedite svoje mišljenje i objasnite zašto pitanje zahtijeva doradu.

Saznanje o tome, da način na koji postavite pitanje u značajnoj mjeri utječe na kvalitetu informacije koju ćete dobiti, možete primijeniti u svakodnevnoj komunikaciji.

Ne zaboravite da je za svako anketno istraživanje, osim dobro postavljenih pitanja, bitno da je istraživanje dobro promišljeno i osmišljeno te da je provedeno na valjanom uzorku. Dobiveni podatci trebaju biti ispravno obrađeni i točno predstavljeni.