Predmet
Tehnička kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Bez veze - s povratnom vezom i bez nje

Naziv predmeta
Tehnička kultura 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • automatizacija
  • povratna veza
  • regulacija
  • upravljanje

Automati (+,-)

Započnite razgovor s učenicima o pojmu automat i što sve podrazumijeva taj izraz. Zajedno s učenicima definirajte taj pojam, a po definiciji pojma razgovarajte s učenicima o automatiziranim tehničkim tvorevinama (proizvodima) s kojima su se susreli ili ih svakodnevno upotrebljavaju (npr. semafori, ventilatori, hladnjaci, perilice, sušilice, klimatizacija...). Zajednički komentirajte koju vrstu energije upotrebljavaju i kako je dobivamo.

Po završetku razgovora podijelite učenike u parove te im zadajte istraživački zadatak o primjeni automatizirane tehničke tvorevine, svaka grupa dobiva jednu automatiziranu tehničku tvorevinu. U zadatku je potrebno istražiti prednosti, nedostatke, utjecaj na okoliš, izvore, potrošnju energije i održavanje za pojedinu automatiziranu tehničku tvorevinu. Učenici istražuju i zanimanja koja projektiraju, izrađuju, održavaju automatizirane tehničke tvorevine te potrebna znanja i vještine koja usvajaju tijekom obrazovanja.

Svaki član istraživačkog para istražuje jedan dio zadatka. Prvi učenik istražuje samu automatiziranu tehničku tvorevinu, a drugi učenik zanimanja potrebna za izradu i održavanje tehničke tvorevine te potrebna znanja i vještine za tu vrstu zanimanja. Učenici zapisuju svoja istraživanja u alatu MS Word,na kraju istraživanja spajaju svoje dokumente te jedan dokument postavljaju na zajednički zid alata Padlet kako bi i ostali mogli usporediti i pregledati dobivene podatke drugih istraživačkih parova.

Učenici predstavljaju rezultate istraživanja cijelom razredu. Zajedno s njima komentirajte i donesite zaključke.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Osigurajte jasne smjernice za istraživanje i sam zadatak kako bi učenici imali strukturu i razumjeli što se od njih očekuje. Navedite ključne točke koje trebaju istražiti i što trebaju zabilježiti u svom radu. Koristite se vizualnim materijalima, poput slika ili videozapisa, kako biste ilustrirali primjere automatiziranih tehničkih tvorevina o kojima razgovarate. To će pomoći učenicima da bolje razumiju i povežu se s temom. Prilagodite zadatke istraživanja svakom paru učenika, uzimajući u obzir njihove interese, sposobnosti i razumijevanje teme. Upotrebljavajte grafičke organizatore kao što su umne mape ili tablice kako biste pomogli učenicima da strukturiraju svoje istraživanje. To može biti korisno za vizualno organiziranje informacija i olakšavanje njihove analize. Dopustite im da istraže automatizirane tehničke tvorevine koje ih osobno zanimaju ili s kojima su se susreli u svakodnevnom životu.
Osigurajte dodatne resurse poput članaka, videa, mrežnih stranica ili interaktivnih materijala koji će učenicima pružiti dodatne informacije o primjeni automatiziranih tehničkih tvorevina. Na taj način, pružate različite izvore informacija prilagođene različitim načinima učenja. Dopustite učenicima da, umjesto tradicionalnog pisanja, prikažu svoje istraživanje u alternativnim formatima, poput audiosnimki, prezentacija ili infografika. To će omogućiti učenicima s različitim stilovima izražavanja da pokažu svoj doživljaj onako kako im najbolje odgovara. Ako neki učenici trebaju dodatnu podršku ili asistenciju, organizirajte ih u parove s onim učenicima koji su već stekli više znanja o temi. To omogućuje međusobnu podršku i mentorstvo među učenicima. Također, uključite pomoćnika u nastavi. Ako je potrebno, možete smanjiti opseg istraživanja za određene učenike s teškoćama ili nižim razinama znanja. Usredotočite se na osnovne aspekte teme i pružite im manje složene zadatke koji će im omogućiti da razumiju osnove.
Ako učenici imaju teškoća pri radu s digitalnim alatima poput alata MS Word ili Padlet, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti uputama tipa korak po korak ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Automati (+,-)

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje automatske sustave i područja automatizacije.
  • Učenik opisuje razliku upravljanja sustavom s povratnom vezom i bez nje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj

Crveno - žuto - zeleno

Započnite motivacijski razgovor o semaforima s kojima se učenici sigurno svakodnevno susreću na prometnicama. Povedite razgovor o razdoblju izmjene svjetala semafora tijekom različitih doba dana i noći. Usmjerite ih na elemente semafora i pojmove koje su učili na informatici (logički sklopovi) i elektronici (elektronički elementi i sklopovi), kroz razgovor uvedite pojam mikrokontroler te njegovu primjenu i način rada.

Po završetku razgovora podijelite učenike u parove te im zadajte zadatak izrade simulacije automatizirane tehničke tvorevine (semafor) unutar alata Tinkercad. Unutar alata Tinkercad učenici izrađuju model automatski upravljanog semafora pomoću programskog koda prikazanog simulacijom u samom programu Tinkercad (simulaciju željenog semafora odaberite sami te s učenicima podjelite link).

Učenici u alatu Tinkercad najprije izrađuju model semafora koristeći Arduino mikrokontroler, eksperimentalnu pločicu za spajanje izlaznih elektroničkih elemenata i svijetleće diode (crvena, žuta i zelena) s pripadajućim otpornicima. Shemu spajanja su mogli skicirali tijekom pregleda početne simulacije ili pripremite i podjelite ju s učenicima. Svaka izrada simulacije uključuje izradu semafora za vozila i semafora za pješake. Učenici koji rade u parovima zajednički izrađuju simulaciju navedenih semafora te usklađivanje rada istih po uzoru na stvarne. Unutar sučelja za programiranje, u alatu Tinkercad, unose blokove naredbi koje programski upravljaju radom izmjene svjetala na semaforu.

Svoje radove, svaki par objavljuje na zajedničkom zidu alata Padlet. Nakon objave svih radova, parovi komentiraju i zajednički donose zaključke o načinu rada semafora za pješake i vozače (vozila).

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Nakon uvodnog razgovora obavljenog pomoću digitalnog alata MS Teams, dodijelite učenicima istraživački rad dajući im smjernice pomoću opcije dijeljenja ekrana. Unutar alata Tinkercad kreirajte razredne grupe u kojima ćete organizirati učenike u grupe. Učenici se uključuju u njih koristeći se pristupnim kodovima. Zajednički rade na zadatku izrade i programiranja semafora unutar digitalnog alata. Nakon završetka zadatka, svaka grupa izvozi 3D prikaz odrađenog te ga postavlja na zajednički zid alata Padlet. Ispod postavljene slike 3D prikaza svaka grupa dodaje i poveznicu koja vodi na izvornu datoteku u kojoj je zadatak izrađen. Zajedno s učenicima pregledajte sve postavljene zadatke i provjerite funkcionalnost sklopa.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Uključite vizualne materijale poput fotografija, dijagrama ili animacija kako biste pomogli učenicima da bolje razumiju način rada semafora. To će biti korisno za vizualno orijentirane učenike i omogućit će im bolje povezivanje s temom. U motivacijskom razgovoru o semaforima uključite multisenzorne elemente. Primjerice, upotrijebite zvučne zapise ili animacije koje prikazuju zvukove semafora kako bi se učenici bolje povezali s konceptom. Ako je moguće, organizirajte posjet učenika prometnom raskrižju gdje mogu pratiti stvaran rad semafora. Ta stvarna iskustva pomoći će učenicima da bolje razumiju način rada semafora i povežu ga s onim što će raditi. Osigurajte jasne vizualne upute koristeći velike fontove, kontrastne boje i vizualne simbole kako bi se olakšalo razumijevanje uputa. To će pomoći učenicima da se lakše orijentiraju i organiziraju svoje aktivnosti. Priložite dodatne vizualne reference gotovih modela semafora kako bi učenici mogli bolje razumjeti krajnji cilj. Koncentrirajte se na osnovne funkcionalnosti semafora kako bi se olakšalo programiranje i izrada modela. Ako su složeniji dijelovi zadatka izazovni, razmotrite mogućnost pojednostavljivanja ili izostavljanja nekih aspekata. Periodično provjeravajte napredak svakog para te prilagodite podršku i pristup prema njihovim potrebama. Dopustite učenicima da komentiraju donose zaključke o načinu rada semafora za pješake i vozače onako kako im najviše odgovara. To može uključivati usmena izlaganja, crtanje ili druge kreativne načine izražavanja. Neka se usredotoče na vlastite snage i interes. Pružite jasan vodič ili upute o tome kako upotrebljavati blokove naredbi u sučelju za programiranje u alatu Tinkercad . Detaljno objasnite svaki blok i njegovu svrhu te kako ih pravilno upotrebljavati da bi se upravljalo izmjenom svjetala na semaforu. Možete snimiti video ili održati prezentaciju uživo tijekom koje ćete objasniti korake i odgovoriti na pitanja učenika.
Uvažavajte specifične potrebe i preferencije svakog učenika s oštećenjem vida te prilagodite pristup i materijale njihovim individualnim zahtjevima. To može uključivati ​​pružanje dodatne podrške, zasebna prikazivanja ili prilagođene vodiče za programiranje. Osigurajte da su dijelovi modela semafora jasno vidljivi i kontrastni. Služite se svijetlim bojama za označavanje svjetala semafora i kontrastnima za prikaz elemenata poput mikrokontrolera i eksperimentalne pločice. Pružite alternativne načine pristupa informacijama. To može uključivati ​​opisivanje dijelova modela semafora i objašnjavanje programskog koda usmenim putem ili kroz taktilne prikaze, taktilne dijagrame ili modele ispisane 3D pisačem.
Ako učenici imaju teškoća radeći s digitalnim alatima poput alata Padlet, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se služiti uputama tipa korak po korak ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Pri provedbi aktivnosti u mrežnom okružju osigurajte jasne pisane upute i upotrijebite opciju dijeljenja zaslona u alatu MS Teams kako biste vizualno prikazali smjernice i korake izrade i programiranja semafora unutar alata Tinkercad. Tijekom uvodnog razgovora obavljenog pomoću digitalnog alata MS Teams osigurajte da lice govornika bude vidljivo na zaslonu kako bi učenik s oštećenjem sluha mogao, po potrebi, čitati s usana. Osigurajte da su upute za pridruživanje i organizacija grupa učenicima jasno prikazane. Odredite jasne vremenske rokove za izradu zadatka kako biste osigurali strukturu i organizaciju aktivnosti. Jasno učenicima iznesite vremenske okvire kako bi oni bili svjesni kada očekujete završetak njihovog rada i postavljanje na zajednički zid alata Padlet.

Tijekom izrade zadatka redovito provjeravajte napredak učenika i pružajte im povratne informacije kako biste znali da su na pravom putu. Možete se koristiti alatom MS Teams za individualne ili grupne provjere napretka.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Crveno - žuto - zeleno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje model automatizirane tvorevine s povratnom vezom.
  • Učenik predstavlja istražene podatke izlaganjem ili uporabom informacijske i komunikacijske tehnologije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni razvoj
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Automatizirani modeli

Organizirajte učenike u grupe po troje te pripremite projektni zadatak u kojem svaka grupa izrađuje model tehničke tvorevine koji svakodnevno primjenjujemo u nekoj djelatnosti poljoprivrede: zalijevanju biljaka u stakleniku, doziranju hrane i vode za životinje i slično. Razgovarajte s učenicima o načinu na koji je to moguće napraviti i podsjetite ih na prethodno naučena gradiva informatike o logičkim sklopovima ili ranije napravljenim aktivnostima u sklopu tehničke kulture (simulacija semafora).

Zajedno s učenicima dogovorite zadatke, a smjernice projektnog zadatka postavite u prostor za suradnju u digitalnom alatu Padlet tako da je vidljiv svim učenicima. Svaka grupa ima zadatak napraviti simulaciju zadane tehničke tvorevine, tehničku dokumentaciju (opis rada, sheme, potrebni programski kod) i prezentaciju svoje tehničke tvorevine. Elemente nužne za provedbu projekta pripremite unaprijed (npr. potrebne fotografije tehničke tvorevine i nazive istih), a učenici neka pronađu potrebne slike za izradu prezentacije i tehničke dokumentacije putem alata Pixabay.

Svaki član grupe zadužen je za jedan zadatak: izradu automatskog modela u alatu Tinkercad, razradu rada i izradu tehničke dokumentacije u alatu MS Word i prezentaciju u alatu MS PowerPoint (sa naznakom da se u prezentaciji tehničke tvorevine mora nalaziti prikazana funkcionalnost izrađene simulacije).

Svoje radove grupa objavljuje na zajedničkom zidu alata Padlet pod oznakom svoje grupe. Učenici pregledavaju druge radove, uspoređuju i komentiraju radove.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i značajkama same teškoće.
Kako biste omogućili suradnju učenika s različitim vještinama, interesima i sposobnostima, neka grupe budu raznolike. Osigurajte da svaka grupa ima učenike koji se mogu međusobno nadopunjavati i podržavati. Postavite jasan i detaljan projektni zadatak. Opišite ciljeve projekta, očekivane rezultate, rokove i smjernice za svaki zadatak unutar grupe. Prilagodite zadatke tako da svaki član grupe može dati svoj doprinos na način koji odgovara njegovim sposobnostima. Vodite računa o grafičkoj prilagodbi i primjerenom kontrastu. Osigurajte da projektni zadatak bude prilagođen razini sposobnosti svakog učenika. Ako je potrebno, pojednostavite tehničke zahtjeve kako bi svi mogli uspješno izvesti simulaciju i tehničku dokumentaciju.
Osigurajte da su svi materijali, poput fotografija i naziva elemenata za provedbu projekta, dostupni u digitalnom formatu i prilagođeni potrebama učenika. Upotrebljavajte alate poput alata Pixabay za pronalaženje slika i vizualnih pomagala koja mogu pomoći učenicima u izradi modela i pripremi prezentacije. Osigurajte dodatnu podršku pri korištenju Pixabay, ukazujući na ključne korake pretraživanja i preuzimanja slika. Učenicima s poteškoćama u izradi prezentacije ili pisanju u alatu MS Word omogućite korištenje alternativnim prezentacijskim alatima. To može uključivati ​​korištenje multimedijalnih alata poput alata Prezi ili Canva kako bi predstavili svoj rad na zajedničkom zidu alata Padlet. Pružite jasne, korak-po-korak upute za korištenje alata, koristeći jednostavan jezik i ilustracije gdje je to potrebno u alatu Tinkercad. Ako je moguće, omogućite opciju zvučnih uputa ili tekstualnih opisa za korake u izradi modela. Smanjite potrebu za preciznim mišem ili touchpadom kroz mogućnost koristenja tipkovnice za navigaciju ili prilagođene gumbe za akcije. Osigurajte velike i jasno označene gumbe za akcije unutar sučelja Tinkercada kako bi se olakšalo izvođenje radnji. Dopustite učenicima da odaberu razinu detalja ili složenosti svog modela, kako bi se prilagodili njihovim sposobnostima.
Osigurajte potporu učenicima tijekom projektnog rada. Neka im budu dostupni pomoćnici u nastavi ili vršnjaci koji mogu pružiti dodatnu pomoć i usmjeriti učenike koji se suočavaju s izazovima. Potičite suradnju i timski rad unutar grupa kako bi se učenici međusobno podržavali i dijelili ideje i znanja. Učenicima, kojima trebaju dodatno vrijeme ili fleksibilnost u izradi modela i pripremi prezentacije, omogućite prilagodbe u rasporedu i rokovima. To će im omogućiti da rade svojim tempom i pruže najbolje od sebe.
Ako učenici imaju teškoća pri radu s navedenim digitalnim alatima, pružite im dodatnu podršku i vodstvo. Možete se koristiti uputama tipa korak po korak ili osigurati rad u malim grupama ili podršku pomoćnika u nastavi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Automatizirani modeli

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje model automatizirane tvorevine s povratnom vezom.
  • Učenik navodi područja automatizacije.
  • Učenik predstavlja istražene podatke izlaganjem ili uporabom informacijske i komunikacijske tehnologije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Poduzetništvo
  • Osobni i socijalni razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.