Započnite razgovor s učenicima o pojmu automat i što sve podrazumijeva taj izraz. Zajedno s učenicima definirajte taj pojam, a po definiciji pojma razgovarajte s učenicima o automatiziranim tehničkim tvorevinama (proizvodima) s kojima su se susreli ili ih svakodnevno upotrebljavaju (npr. semafori, ventilatori, hladnjaci, perilice, sušilice, klimatizacija...). Zajednički komentirajte koju vrstu energije upotrebljavaju i kako je dobivamo.
Po završetku razgovora podijelite učenike u parove te im zadajte istraživački zadatak o primjeni automatizirane tehničke tvorevine, svaka grupa dobiva jednu automatiziranu tehničku tvorevinu. U zadatku je potrebno istražiti prednosti, nedostatke, utjecaj na okoliš, izvore, potrošnju energije i održavanje za pojedinu automatiziranu tehničku tvorevinu. Učenici istražuju i zanimanja koja projektiraju, izrađuju, održavaju automatizirane tehničke tvorevine te potrebna znanja i vještine koja usvajaju tijekom obrazovanja.
Svaki član istraživačkog para istražuje jedan dio zadatka. Prvi učenik istražuje samu automatiziranu tehničku tvorevinu, a drugi učenik zanimanja potrebna za izradu i održavanje tehničke tvorevine te potrebna znanja i vještine za tu vrstu zanimanja. Učenici zapisuju svoja istraživanja u alatu MS Word,na kraju istraživanja spajaju svoje dokumente te jedan dokument postavljaju na zajednički zid alata Padlet kako bi i ostali mogli usporediti i pregledati dobivene podatke drugih istraživačkih parova.
Učenici predstavljaju rezultate istraživanja cijelom razredu. Zajedno s njima komentirajte i donesite zaključke.
Započnite motivacijski razgovor o semaforima s kojima se učenici sigurno svakodnevno susreću na prometnicama. Povedite razgovor o razdoblju izmjene svjetala semafora tijekom različitih doba dana i noći. Usmjerite ih na elemente semafora i pojmove koje su učili na informatici (logički sklopovi) i elektronici (elektronički elementi i sklopovi), kroz razgovor uvedite pojam mikrokontroler te njegovu primjenu i način rada.
Po završetku razgovora podijelite učenike u parove te im zadajte zadatak izrade simulacije automatizirane tehničke tvorevine (semafor) unutar alata Tinkercad. Unutar alata Tinkercad učenici izrađuju model automatski upravljanog semafora pomoću programskog koda prikazanog simulacijom u samom programu Tinkercad (simulaciju željenog semafora odaberite sami te s učenicima podjelite link).
Učenici u alatu Tinkercad najprije izrađuju model semafora koristeći Arduino mikrokontroler, eksperimentalnu pločicu za spajanje izlaznih elektroničkih elemenata i svijetleće diode (crvena, žuta i zelena) s pripadajućim otpornicima. Shemu spajanja su mogli skicirali tijekom pregleda početne simulacije ili pripremite i podjelite ju s učenicima. Svaka izrada simulacije uključuje izradu semafora za vozila i semafora za pješake. Učenici koji rade u parovima zajednički izrađuju simulaciju navedenih semafora te usklađivanje rada istih po uzoru na stvarne. Unutar sučelja za programiranje, u alatu Tinkercad, unose blokove naredbi koje programski upravljaju radom izmjene svjetala na semaforu.
Svoje radove, svaki par objavljuje na zajedničkom zidu alata Padlet. Nakon objave svih radova, parovi komentiraju i zajednički donose zaključke o načinu rada semafora za pješake i vozače (vozila).
Nakon uvodnog razgovora obavljenog pomoću digitalnog alata MS Teams, dodijelite učenicima istraživački rad dajući im smjernice pomoću opcije dijeljenja ekrana. Unutar alata Tinkercad kreirajte razredne grupe u kojima ćete organizirati učenike u grupe. Učenici se uključuju u njih koristeći se pristupnim kodovima. Zajednički rade na zadatku izrade i programiranja semafora unutar digitalnog alata. Nakon završetka zadatka, svaka grupa izvozi 3D prikaz odrađenog te ga postavlja na zajednički zid alata Padlet. Ispod postavljene slike 3D prikaza svaka grupa dodaje i poveznicu koja vodi na izvornu datoteku u kojoj je zadatak izrađen. Zajedno s učenicima pregledajte sve postavljene zadatke i provjerite funkcionalnost sklopa.
Tijekom izrade zadatka redovito provjeravajte napredak učenika i pružajte im povratne informacije kako biste znali da su na pravom putu. Možete se koristiti alatom MS Teams za individualne ili grupne provjere napretka.
Organizirajte učenike u grupe po troje te pripremite projektni zadatak u kojem svaka grupa izrađuje model tehničke tvorevine koji svakodnevno primjenjujemo u nekoj djelatnosti poljoprivrede: zalijevanju biljaka u stakleniku, doziranju hrane i vode za životinje i slično. Razgovarajte s učenicima o načinu na koji je to moguće napraviti i podsjetite ih na prethodno naučena gradiva informatike o logičkim sklopovima ili ranije napravljenim aktivnostima u sklopu tehničke kulture (simulacija semafora).
Zajedno s učenicima dogovorite zadatke, a smjernice projektnog zadatka postavite u prostor za suradnju u digitalnom alatu Padlet tako da je vidljiv svim učenicima. Svaka grupa ima zadatak napraviti simulaciju zadane tehničke tvorevine, tehničku dokumentaciju (opis rada, sheme, potrebni programski kod) i prezentaciju svoje tehničke tvorevine. Elemente nužne za provedbu projekta pripremite unaprijed (npr. potrebne fotografije tehničke tvorevine i nazive istih), a učenici neka pronađu potrebne slike za izradu prezentacije i tehničke dokumentacije putem alata Pixabay.
Svaki član grupe zadužen je za jedan zadatak: izradu automatskog modela u alatu Tinkercad, razradu rada i izradu tehničke dokumentacije u alatu MS Word i prezentaciju u alatu MS PowerPoint (sa naznakom da se u prezentaciji tehničke tvorevine mora nalaziti prikazana funkcionalnost izrađene simulacije).
Svoje radove grupa objavljuje na zajedničkom zidu alata Padlet pod oznakom svoje grupe. Učenici pregledavaju druge radove, uspoređuju i komentiraju radove.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.