Predstavite učenicima načine prijenosa i pretvorbe gibanja.
Započnite razgovor pitanjem koriste li se kojom tehničkom tvorevinom s nekim od spomenutih mehanizama za prijenos ili pretvorbu gibanja. Upitajte učenike mogu li navesti druge tehničke tvorevine koje se koriste takvim mehanizmima za prijenos ili pretvorbu gibanja. Nakon rasprave rasporedite učenike u parove. Svaki par dobiva istraživački zadatak u kojemu je potrebno pronaći tehničke tvorevine iz okoline koje se koriste nekim od mehanizama i načina prijenosa gibanja te iste te tvorevine fotografirati (sat s mehanizmom, različite igračke, mehanizam bicikla, prijenos u automobilu i sl.). Na temelju istraživanja i snimljenih fotografija, svaki par izrađuje umnu mapu koristeći se alatom Coggle ili Popplet. Svaki učenički par pomoću slikovnih prikaza na svojoj umnoj mapi objašnjava način rada, primjenu pojedinih mehanizama za prijenos i pretvorbu gibanja te njihovu primjenu u svakodnevnom životu. Izrađene umne mape učenički parovi postavljaju na virtualni zid izrađen u alatu Padlet. Prikažite izrađene umne mape te ih zajedno s učenicima komentirajte.
Prije izvedbe aktivnosti zadobijte pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite i detaljno objasnite ono što slijedi. Uključite i potaknite učenika na interakciju. Za učenike s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije unaprijed pripremite kartice ili slike za lakše sudjelovanje u raspravi. Imajte na umu da će učenicima s teškoćama katkad trebati više vremena da se izraze ili ostvare zadatak i stoga im osigurajte podržavajuću okolinu.
Učenika s teškoćama tijekom aktivnosti rada u paru povežite s učenikom koji je uspješan u nastavnome predmetu te je senzibiliziran za pružanje pomoći učeniku s teškoćama i suradnju s njim. Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom. Ako je potrebno, osigurajte pisane upute za korištenje. Za vrijeme rada u alatima Coggle ili Popplet prema potrebi prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. S parom u kojemu je učenik s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra unaprijed najavite svaki sljedeći korak u aktivnosti. Učenicima unaprijed pripremite kartice ili slikovni prikaz aktivnosti iz svakodnevnog života kako bi im bilo lakše povezati prikazano. Tijekom prikazivanja umnih mapa pomoću alata Padlet osigurajte okolinu tako da prilagodite svjetlinu i smanjite okolnu buku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Aktivnost započnite organizacijom učenika u manje grupe. Nakon što ih podijelite u grupe, dodijelite učenicima istraživački rad tijekom kojega će svaki učenik u grupi dobiti jednu vrstu mehanizma za prijenos i pretvorbu gibanja (možete zadati i više mehanizama po učeniku). Rezultate istraživanja učenici prikazuju u obliku plakata izrađenog u alatu Canva.
Učenicima naglasite da u svojem istraživanju povežu oblik prijenosa i pretvorbe gibanja sa stvarima iz stvarnog života koje se koriste tom vrstom prijenosa i pretvorbe gibanja. Fotografije kojima se koriste pri izradi plakata ili prezentacije mogu fotografirati sami ili preuzeti s portala s besplatnim fotografijama Pixabay.
Na temelju istraženih podataka, učenici izrađeni plakat ili prezentaciju postavljaju na virtualni zid u alatu Padlet, a nakon toga svoje istraživanje predstavljaju ostalim učenicima u razredu.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i provedbi aktivnosti.
Prilikom svrstavanja učenika u grupe pripazite na to u koju ćete grupu smjestiti učenika s teškoćama. Ako učenik aktivnije sudjeluje i osjeća se ugodnije u manjoj grupi, pokušajte mu to osigurati. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama jasno zadajte koji će dio plakata ili prezentacije napraviti (primjerice, uvod ili zaključak) te o tome obavijestite ostale učenike iz grupe. Tako će se olakšati komunikacija i razumijevanje zadatka. Poželjno je da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji su voljni prezentirati sadržaj, osim ako učenik sam ne izrazi želju da to učini. Možete nekoliko dana unaprijed učeniku dati temu kako bi olakšali suradnju i razumijevanje na satu. Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatima. Ako je potrebno, osigurajte pisane ili vizualne upute za služenje tim alatima. Za vrijeme rada u alatima Canva i Pixabay prema potrebi prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Tijekom prikazivanja plakata ili prezentacija pomoću alata Padlet osigurajte okolinu tako da prilagodite svjetlinu i smanjite okolnu buku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Podijelite učenike u manje grupe (tri do pet učenika). Svaka grupa izrađuje tehnički crtež pojedinog zupčanika služeći se digitalnim alatom Kleki ili MS Word. Broj zupčanika koje pojedina grupa izrađuje odgovara broju članove te grupe, a svaki zupčanik treba biti različitog promjera.
Kada završi s izradom tehničkih crteža, služeći se digitalnim alatom za 3D modeliranje Tinkercad, grupa izrađuje model koji se ispisuje pomoću 3D pisača. Nakon ispisa sve zupčanike koje su izradili članovi grupe potrebno je povezati u jednostavni mehanizam. Na temelju izrađenog modela grupa proučava način prijenosa i pretvorbe gibanja te provjerava odnos broja okretaja u ovisnosti o veličini zupčanika.
Ispisivanje na 3D pisaču jedna je od mogućnosti. Druga je animirati zupčanik korištenjem samog digitalnog alata te pokazati prijenos gibanja i brzine animacijom.
Izrađene mehanizme svaka grupa prikazuje ostalim učenicima u razredu. Zajedničkom raspravom donose zaključke o načinu prijenosa i pretvorbe gibanja te njihovoj primjeni u stvarnom životu.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobio adekvatnu podršku i pomoć prilikom zadavanja i provedbe aktivnosti.
Ako je moguće, osigurajte učeniku rad u grupi s kojom je već surađivao. U dogovoru s drugim učenicima iz grupe zadajte učeniku s teškoćama specifični dio zadatka koji mora obaviti. Unaprijed pripremite vizualni raspored ili korake kako bi učenik lakše usmjerio pozornost. Učeniku s oštećenjem sluha osigurajte unaprijed napisane upute. Za učenika s motoričkim teškoćama osigurajte fizičku podršku učenika mentora ili mu sami pružite podršku kako bi sudjelovao u aktivnostima poput povezivanja mehanizma. Provjerite znaju li se učenici koristiti zadanim alatom Tinkercad. Ako je potrebno, osigurajte pisane i vizualne upute za korištenje. Pri uporabi alata za crtanje Kleki i MS Word prema potrebi prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu. Ako je u razredu učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Tijekom izlaganja rada uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s poremećajima jezično-govorno-glasovne komunikacije dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.