Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Otvori vrata društva

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • POV: seoba naroda, nastanak srednjovjekovnih država, izbjeglice
  • IZVAN 1: zajednica, inicijativa, civilno društvo
  • GEO: civilne udruge, izbjeglice, društvena isključenost
  • BIO: Zelena akcija, suradnja, održivost
  • IZVAN 2: društvena isključenost, društvene grupe, kišobran-koncept
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Je li moguće izbjeći migracije?

Porazgovarajte s učenicima: Što sve može biti uzrok velikih seoba naroda? Klimatske promjene, političke promjene, ratovi? Postoje li razlike između individualnih i grupnih seoba? Postoje li i danas seobe naroda? Učenici će u aktivnosti istraživati uzroke i posljedice Velike seobe naroda krajem starog i početkom srednjeg vijeka u Europi.

Na početku podijelite učenike u četiri grupe. Svaka grupa će istraživati drugi segment seobe (ponudite im prikladne početne materijale): jedna istražuje uzroke seobe, druga seobu Germana, treća seobu Slavena, a četvrta posljedice seobe naroda. Svaka grupa će izraditi umnu mapu o svojoj temi. Za to mogu koristiti digitalni alat Coogle. U umnoj mapi učenici trebaju identificirati, po svom izboru, tri ključna aspekta istraživane teme, primjerice grupa koja radi temu Slavena: mjesto naseljavanja, svakodnevni život i osnivanje slavenskih država. Učenici predstavljaju umne mape pred razredom prateći kronološki i logički slijed teme. Prva izlaže grupa koja je proučavala uzroke, zatim grupa koja je istraživala Germane pa grupa koja je istraživala Slavene i na kraju grupa koja je istraživala posljedice seobe. Porazgovarajte s učenicima: Je li moguće izbjeći seobe i zaustaviti migracije? Što sve na to utječe? Neka učenici aktualiziraju temu sa suvremenim migracijama, posebno izbjeglicama iz ratnih područja.

Svaka grupa učenika treba mrežnim pretraživanjem pronaći zasebnu udrugu civilnog društva koja se bavi pitanjem izbjeglica. Primjerice udruga Are You Syrious. Cilj je da učenici upoznaju iz prve ruke poteškoće s kojima se susreću današnji migranti, uoče utjecaje migracija na lokalnu zajednicu i potaknu učenike na angažman oko prilagodbe migranata na život u Hrvatskoj. Učenici trebaju snimiti videointervju s izbjeglicom u Hrvatskoj koji će uključivati odgovore na pitanje o razlozima izbjeglištva ili se uključiti u aktivnosti odabrane udruge i o tome snimiti videoprilog. Prilog mogu snimiti mobitelom, a za obradu i montažu snimljenih materijala mogu koristiti digitalni alat Animoto. U slučaju da ne postoji mogućnost snimanja intervjua i uključivanja u aktivnosti odabrane udruge, učenici snimaju videoprilog o radu same udruge. Komentirajte s učenicima priloge. Smatraju li učenici da oni osobno mogu nešto učiniti za te ljude? Misle li da im treba pomoć? Zašto i oko čega? Imaju li utjecaj današnje migracije na njihov život i na život njihove lokalne zajednice? Snimljene priloge učenici mogu objavljivati na Facebook stranici škole i na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

U razgovoru je uputno da učenik s teškoćama dobije pitanja i da, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje, raspravlja o onom dijelu koji je za njega bio najviše motivirajući i na kojem je učenik bio najviše angažiran. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje i dr. ne treba ispravljati i treba spriječiti oponašanje i ruganje. Za istraživanje, potrebno je s učenikom s teškoćom dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku s obzirom na vrstu opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText. U izradi umnih mapa, aktivnosti snimanja i/ili objavljivanja, potrebno je voditi brigu da učitelj prvo objasni učeniku s teškoćom postupak, kao i kako se umne mape izrađuju te je uputno izrađivati ju zajedno s učenikom u paru, kako bi mu suučenik bio oblik pomoći ili kontrola rada. Pritom je učeniku s teškoćom također potrebno omogućiti kraće etape rada uz dovoljno vremena za izvedbu. Na taj način učenici s teškoćama bit će aktivni sudionici u ovim dijelovima aktivnosti. Za dio aktivnosti koji se odvija izvan prostora škole (intervju, snimanje i dr.) uputno je učenika s teškoćom unaprijed upoznati s ciljem i sadržajem zadatka kao i s očekivanjima povezanima uz ponašanje učenika te organizirati taj rad u paru s drugim učenikom kao oblik pomoći ili kontrole rada. Učeniku s teškoćama uputno je izraditi predložak s pitanjima kojim će se služiti ili podsjetnik na što je potrebno obraćati pažnju.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici istražuju svoje obiteljsko podrijetlo i migracije svoje obitelji u prošlosti. Jesu li se predci selili, iz kojih područja i zbog čega? Učenici će istraživanje obaviti intervjuom sa starijim članom obitelji, a po potrebi mogu koristiti mrežno pretraživanje, primjerice kartu rasprostranjenosti prezimena u Hrvatskoj i eventualno spominjanje prezimena u izvorima. Rezultate istraživanja učenici iznose pisanjem kratkog sastavka (1-2 kartice teksta) u alatu Word. Najzanimljivije radove možete odabrati za čitanje i komentiranje na satu ponavljanja.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Je li moguće izbjeći migracije?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.2.1. Učenik analizira društvene promjene i odnose između društvenih skupina u srednjem i ranom novom vijeku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
Izvannastavna aktivnost

Grad je naš!

Na početku aktivnosti pogledajte s učenicima video Građani znaju najbolje. Komentirajte ulogu i moć odlučivanja građana u prikazanom videu te ih upoznajte sa značenjem pojma javni prostor.

Nastavite raspravu u smjeru važnosti kritičkog promišljanja i uključenosti građana vezano uz događaje koji se odvijaju u njihovoj zajednici. Treba li širi javni prostor biti dostupan građanima na slobodno korištenje? Trebaju li se građani ponašati odgovorno prema javnom prostoru te koja su njihova prava prilikom odlučivanja? Tko najčešće pokreće inicijative za očuvanje javnog prostora, pojedinci ili skupine ljudi?

Pogledajte s učenicima video Civilne udruge te ih upoznajte s radom i važnosti postojanja civilnih udruga. Potaknite ih da kritički promisle o javnim prostorima u vlastitoj zajednici, njihovoj svrsi, namjeni te izvoru financiranja.

Upitajte učenike što smatraju da javnim prostorima u njihovom gradu nedostaje i na koji način bi takve javne prostore trebalo koristiti. Ukažite učenicima na važnost slobodnih javnih površina i očuvanja zelenih površina kojih u većim gradovima ima sve manje, a koji doprinose kvaliteti života svih građana neovisno o dobi ili financijskoj situaciji.

Zatim ih podijelite u grupe te neka pretraživanjem mrežnih stranica istraže ulogu, djelovanje, inicijative i aktivnosti udruge “Pravo na grad” te inicijative građana “Srđ je naš” i “Volim Pulu”. Nakon pretraživanja, zamolite ih da izdvoje zajedničke ključne pojmove i aktivnosti koje se uz njih vežu.

U nastavku neka svaka grupa osmisli vlastiti projekt koji se odnosi na očuvanje javnih površina ili nove načine njihova korištenja u njihovom gradu prema problemima koje su prethodno otkrili u prvom dijelu aktivnosti. Ukoliko je moguće, uputite učenike da osmišljeni projekt i provedu.

Zatim uputite učenike da izrade plakate na papiru velikog formata koji će informirati o projektu koji su učenici osmislili (ako je moguće i proveli) te problemima zbog kojih je postojala uopće potreba za osmišljavanjem takvog projekta. Navedene plakate u vidu izložbe predstavite u prostorima škole.

Potaknite učenike da tijekom trajanja izložbe održe tribinu za zainteresirane učenike i ostale građane u kojoj će dovesti u korelaciju demokraciju i prava građana da odlučuju o važnim promjenama u njihovom gradu. Neka učenici na tribini nabroje najvažnije udruge u njihovoj sredini koje se bave ovim pitanjima i ukažu na važnost aktivizma i pozitivnih promjena kojima težimo u zajednici. Također, potaknite učenike da na tribini predstave svoje projekte i čuju mišljenje šire javnosti o njima. Nakon predstavljanja učeničkih projekta, otvorite raspravu i komunikaciju s publikom kako bi otkrili dodatne probleme u gradu i kako biste publiku potaknuli na promišljanje i akciju.

Izvannastavna aktivnost

Grad je naš!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Naučiti kritički promišljati o javnom prostoru grada koji primarno pripada građanima.
  • Detektirati probleme koji se javljaju u gradu.
  • Shvatiti važnost aktivnog sudjelovanja u radu nevladinih organizacija i drugih organizacija civilnoga društva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Uključi me

Na početku aktivnosti učenike upoznajte s radom civilnih udruga u demokratskim društvima te im prikažite video Civilne udruge. Zatim povedite razgovor o njihovom poznavanju rada civilnih udruga. Neka navedu svoja iskustva rada udruga na lokalnoj, državnom ili međunarodnoj zajednici. Na koji način takve udruge promiču kvalitetu života u zajednici? Znaju li što je to socijalna isključenost? Za koje bi društvene skupine ili pojedince rekli da su socijalno isključeni i koji su glavni razlozi za to? Jesu li upoznati s problemima prisilno raseljenih osoba tj. izbjeglica u Hrvatskoj? Potaknite ih da navedu razloge zbog kojih su izbjeglice u našem društvu socijalno isključene.

Učenicima najavite da će istražiti i predstaviti rad nekih civilnih udruga koje svojim radom utječu na smanjenje socijalne isključenosti skupina i pojedinaca. Najavite da će proučiti rad udruga koje pomažu izbjeglicama, kao što su udruge Areyousyrious ili CMS. Istraživanje mogu provoditi u parovima gdje će svaki učenik istražiti jednu udrugu, a nakon toga neka usmeno predstave svoja saznanja ostalim učenicima. Neka navedu primjere kako oni mogu doprinijeti bržoj i lakšoj asimilaciji izbjeglica u naše društvo. Potom im prikažite video Građanske inicijative.

Na temelju istraživanja rada udruga, s učenicima povedite razgovor te neka navedu s kakvim se sve problemima izbjeglice susreću prilikom asimiliranja u naše društvo, npr. jezični problemi, problemi sa zapošljavanjem, uključivanjem djece u školu i sl. Koje odluke je donijela vlast na tu temu, a kako rade civilne udruge s ljudima koji traže zaštitu naše države? Kakav je stav društva po pitanju izbjeglica? Koje su glavne predrasude o izbjeglicama u Hrvatskoj? Potaknite ih da zaključe raspravu pitanjem Je li položaj izbjeglica bolji i asimiliraju li se lakše zbog aktivnog rada civilnih udruga na tom području?

Najavite im da će i oni pokrenuti svoju inicijativu kojom će sudjelovati u prilagodbi izbjeglica u društvo. Podijelite ih u grupe u kojima će osmisliti poruke građanima koje su solidarne, tolerantne i promiču otvorenost građana prema njima. Možete im ponuditi primjere poput “I ja imam pravo na obrazovanje”, “Izbjeglištvo se ne bira, ono se nameće” ili “Čovjek čovjeku treba pružiti ruku” i sl. Svaka grupa neka izradi meme s pripadajućim porukama koristeći neki od online meme generatora kao Imgflip. Za pretraživanje odgovarajućih fotografija, kojima će naglasiti poruku koju prenose, mogu koristiti Pixabay. Izrađene meme podijelite na Instagramu istraživanih udruga civilnog društva u svrhu podrške učenika njihovom radu.
Na kraju uputite učenike da riješe kviz kako bi provjerili koliko su naučili o civilnom društvu.

Postupci potpore

Pri planiranju aktivnosti može se predvidjeti na što će učenik posebno obraćati pažnju, čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati te je dobro pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Stoga je učenicima potrebno omogućiti da pogledaju videozapis više puta kako bi bolje usvojili sadržaj. Učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije, a za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo, tablet ili čitač ekrana. Za slabovidne učenike poželjna je prilagodba ekrana uz pomoć programa ZoomText. Također, i u dijelu aktivnosti s fotografijama potrebno je za učenike s oštećenjem vida fotografije povećati, pridružiti im tekst i prostorno ih organizirati, odnosno učeniku ih opisati, pri čemu je poželjno opisivati ih s lijeva na desno, kako ne bi dolazilo do perceptivnog ometanja. Prilikom istraživanja uputno je voditi brigu o interesima učenika i mogućnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Stoga je za učenika s određenim oštećenjem potrebno dogovoriti prikupljanje podataka jedne vrste ili točno određenih podataka. Za rad u paru dobro je da učenici imaju plan rada u koracima, da bi se znalo što će koji od učenika raditi kako se učenika s teškoćama ne bi izdvajalo ili da ne bi bio samo pasivni promatrač.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici se mogu povezati s civilnim udrugama na lokalnoj razini ili onima koje se bave problemima izbjeglica i uključiti se u njihov rad tako da organiziraju radionice, humanitarne akcije i sl. Svoja iskustva mogu podijeliti na Vijeću učenika.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Uključi me

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO B.2.1. Učenik analizira razmještaj i kretanje broja stanovnika, pokazatelje prirodnoga i prostornog kretanja stanovništva te demografske strukture i procese na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Zajedno u zelenu budućnost

Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, upitajte ih jesu li ikada sudjelovali u provedbi ekoprojekata u svojoj lokalnoj zajednici. Ukoliko nisu sudjelovali, možda su čuli za neke od projekata i akcija. Tko ih je organizirao? O kakvim se akcijama i projektima radilo?
Prikažite zatim učenicima neke od aktualnih i završenih projekata Zelene akcije. Raspravite o viđenome i istražite ima li u lokalnoj zajednici sličnih udruga s kojima možete stupiti u kontakt i pokrenuti neku inicijativu ili se priključiti već započetoj inicijativi.

Upoznajte učenike sa Zero waste pokretom, odnosno konceptom koji se odnosi na životni stil s nula otpada uz Galeriju 7R simbola. Razgovarajte o zahtjevnosti ovog pokreta u svakodnevici te smatraju li da je izazov reprogramirati svoju svakodnevicu i izbjegavati nepotrebno gomilanje plastičnog i drugog otpada. Što sve oni mogu učiniti/primijeniti u svojim svakodnevnim navikama, a time podržati Zero waste pokret? Uputite učenike na interaktivni element 7R načela - primjena u svakodnevnom životu. Neka samostalno spoje simbol 7R načela s odgovarajućim primjerom ponašanja.

Najavite im da će i oni svojim primjerima sudjelovati u ovom pokretu te ih podijelite u grupe prema vrstama proizvoda koje će istražiti. Jedna grupa može istražiti prehrambene proizvode, druga odjevne, treća higijenske i slično.

Svaka grupa istražuje kako smanjiti ili prestati proizvoditi otpad prema skupini proizvoda koju su dobili u zadatak. Kako bi prikazali promjene koje su pokrenuli i informacije koje su saznali, učenici svake grupe mogu voditi vlog na kojem će opisivati što mijenjaju u svojoj svakodnevnici i na koji način. Primjerice, grupa koja obrađuje teme iz područja higijene, može izraditi jastučiće za skidanje šminke od ručnika. Osim opisa kako to učiniti, trebaju opisati i prednosti korištenja takvih jastučića u ekološkom i ekonomskom području osobnog života. Grupa koja obrađuje teme iz područja prehrambenih proizvoda, može snimiti izradu vrećica za voće i povrće reciklirajući stare zavjese ili druge slične materijale te opisati prednosti korištenja višekratnih vrećica ovog tipa, također u ekološkom i ekonomskom području.

Potičite učenike iz različitih grupa da komuniciraju međusobno i gledaju svoje uratke te tako njihove vlogove iskoristite kao sredstvo učenja i informiranja.
Ukoliko prilikom ove inicijative naiđu na sugrađane koji su već učinili promjene u smjeru Zero waste koncepta, mogu ih intervjuirati i povezati se s njima te tako dobiti i podršku za širenje inicijative.

Na kraju aktivnosti, organizirajte javnu tribinu na koju ćete pozvati i sugrađane te predstaviti svoje napore i primjere ponašanja kojima ste smanjili količinu proizvedenog otpada. Poziv objavite na školskoj mrežnoj stranici. Prisutne pozovite da slijede vaš primjer.

Postupci potpore

U uvodnom dijelu aktivnosti potrebno je potaknuti i ohrabriti učenike s teškoćama da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života te postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore. Prilikom istraživanja uputno je voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima, stoga je potrebno dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Pri planiranju aktivnosti može se predvidjeti na što će učenik posebno obraćati pažnju, čime je učenika unaprijed potrebno upoznati kako bi se na dogovoreni način mogao pripremiti. Prilikom promatranja učenicima s oštećenjima vida vizualni sadržaj je potrebno opisati, kao i sve što se promatra treba prethodno biti pojašnjeno. Prilikom istraživanja u grupama, uputno je da učenik s teškoćama radi u paru radi pomoći te je također dobro za učenika s teškoćom pripremiti predložak na kojem može biti rečenica za nadopunjavanje, pitanje i alternativni zadatak/ci. Također, pisano i/ili vizualno mogu biti prikazane ključne odrednice sadržaja, na temelju kojih učenik može sadržaj prepričati, označiti nešto tijekom istraživanja i odgovoriti na pitanja.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu na dostupnim mrežnim stranicama pronaći informacije o Zero waste pokretu u svijetu i organizirati virtualni sastanak s predstavnicima. Neka pripreme pitanja koja će im pomoći u vođenju sastanka, a koja su usmjerena na potrebe ovog pokreta, interese pojedinaca za sudjelovanjem i ciljeve kojima teže. Ostatak razreda može biti uključen kao publika. Videopoziv mogu održati koristeći Google Meet. Sve prikupljene informacije sa sastanka neka objedine u članak koji će objaviti na mrežnoj stanici škole i u školskom listu.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Zajedno u zelenu budućnost

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.1.2. Analizira održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Educiraj se - uključi ga(ju)

Učenicima zadajte da metodom obrnute učionice istraže pojam socijalna isključenost. Uputite ih što znači 'kišobran' koncept. (Društvenu isključenost definiramo 'kišobran' konceptom koji je opisan začaranim krugom. On uključuje društvenu izolaciju, siromaštvo i nezaposlenost. 'Kišobran' koncept označava skup pojmova, procesa i koncepata koji pripadaju istoj kategoriji.) Neka obrazlože zašto je društvena isključenost 'kišobran' koncept.

U sljedećem koraku detaljnije ih upoznajte s fenomenom društvene isključenosti. Objasnite razliku između društvene marginalizacije i društvene isključenosti.

Aktivnost nastavite izvoditi tematski tijekom nekoliko sati, tako što ćete svaki sat učenicima približiti određene društvene skupine koje su društveno isključene: osobe s duševnim smetnjama, beskućnike, azilante i pripadnike romske manjine. Učenike podijelite u grupe i najavite im da će za pojedine skupine našeg društva i sami izraditi 'kišobran' koncept.

Temu socijalne isključenosti psihički oboljelih osoba započnite tako da učenicima zadate da istraže i prouče koje sve psihičke bolesti postoje, koje su bolesti, a koje poremećaji. Potom povedite razgovorom s učenicima: Jeste li se ikada susreli s osobom koja ima psihičke smetnje? Postoji li u vašoj blizini osoba koja je psihički bolesna? Kako se osjećate pri susretu s njom? Kako okolina reagira na nju? Otežava li ili olakšava reakcija okoline njezino ozdravljenje?

Pozovite učenike da upišu na unaprijed pripremljenu Padlet ploču sve situacije u kojima okolina otežava ili olakšava ozdravljenje ili borbu osoba s psihičkim oboljenjima. Provedite kratku raspravu, tijekom koje učenici iznose svoje viđenje psihičkih bolesti u svakodnevnom životu i uočavaju situacije kada okolina može olakšati ozdravljenje osobe, a kada ga može otežati. Uputite učenike neka istraže glavne probleme u zapošljavanju osoba s psihičkim oboljenjima (Fobija od psihički oboljelih).

Problem socijalne isključenosti beskućnika započnite raspravom s učenicima. Jeste li se susreli s beskućnicima? Što mislite koji su razlozi doveli osobe da ostanu bez doma? Znate li s kakvim problemima se susreću beskućnici? Kako okolina reagira na njih? Kako se osjećaju? Uputite ih na video Ulične svjetiljke - Drugi i na stranicu Udruge Ulične svjetiljke. Neka izdvoje sve teškoće s kojima se susreću beskućnici te načine i metode koje koriste kako bi se ponovno uključili u društvo.

S problemom izbjeglica i azilanata, upoznajte učenike koristeći interaktivni element Izbjeglička kriza - Tko je tko?. Uputite učenike na organizacije koje pomažu izbjeglicama poput Are You Syrious? i Isusovačka služba za izbjeglice. Neka uz pomoć njihovih članova pokušaju istražiti uzroke društvene isključenosti izbjeglica i azilanata i probleme s kojima se susreću te načine i modele kako bi se mogli uključiti u društvo.

Potom ih upoznajte s problemima s kojima se susreću Romi, tako da im prikažete videozapise Projekt Drugi - Romi i Naša Seve te ih zajedno komentirajte. Neka učenici istraže probleme s kojima se romska djeca suočavaju vezano uz obrazovanje te primjere podrške.

S učenicima podijelite mapu na Google Driveu unutar koje ćete otvoriti novu mapu za svaku temu. Svakoj grupi omogućite zajedničko korištenje dvaju dokumenata ovisno o temi koju obrađujete. Prvi dokument neka im posluži za pisanje ideja, zaključaka, zapisivanje pronađenih podataka. Drugi dokument neka im posluži za “čistopis” u kojem će predstaviti rezultate svojih kraćih istraživanja.

Nakon što ste obradili teme i učenici prikupili sve informacije, svaka grupa neka predstavi rezultate svoga istraživanja za jednu od tema. Nakon predstavljanja povedite raspravu. Potaknite učenike da u raspravi iznesu svoje stavove i predstave istraženo, koji sve pojmovi, koncepti i metode čine 'kišobran' koncept pojedine skupine. O njima raspravite i potaknite učenike da iznesu svoje prijedloge. Mogu li oni pomoći u smanjenju socijalne isključenosti tih skupina? Kome se mogu obratiti?

Neka učenici u istim grupama izrade plakat koristeći online grafički alat Canva, na kojem će prikazati rezultate svoga istraživanja za dodijeljenu skupinu, a potom neka ispišu istražene pojmove na pravim kišobranima. Dogovorite s gradskom knjižnicom izlaganje njihovih plakata pod nazivom Educiraj se - uključi ga(ju) te uz svaki plakat izložite i pripadajući kišobran. Za večer otvorenja izložbe, učenici neka pripreme predavanje uz predstavljanje plakata, kojim će dati prijedloge kako socijalnu isključenost pretvoriti u socijalnu uključenost.

Izvannastavna aktivnost

Educiraj se - uključi ga(ju)

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Učenici izučavaju pojam društvene isključenosti te primjenjuju teorijska znanja o društvenoj isključenosti na konkretnim primjerima.
  • Osvijestiti učenike na prisutnost i opasnost društvene isključenosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Knežević, V. (2020). Socijalna isključenost osoba s duševnim smetnjama (27.12.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.