Na početku aktivnosti postavite učenicima pitanje što su im čitali roditelji ili bake i djedovi kada su bili mala djeca te što su najviše voljeli da im čitaju odnosno što su sami rado čitali nakon što su naučili čitati.
Projicirajte učenicima sliku Jeana de la Fontainea, ali im pritom nemojte reći tko je na slici. Potaknite ih na stvaranje hipoteza. Pitajte ih što misle tko je to, kada je i gdje je živio i što je u životu radio. Zabilježite učeničke odgovore. Ovisno o odgovorima, zaključite da je na slici prikazan Jean de la Fontaine, francuski književnik iz 17. stoljeća poznat po basnama, i najavite da će učenici u ovoj aktivnosti istraživati njegov život i rad.
Podijelite učenike u grupe te svakoj grupi zadajte zadatak za istraživanje, npr. Biographie – le jeune La Fontaine, La vie parisienne, Les connaissances éminentes, Fin de vie, Fables... Učenici istražuju te svaka grupa piše prezentaciju na temelju prikupljenih podataka. Prezentacije objavljuju u alatu Word u sustavu Microsoft Office 365. Uputite ih pritom da pretražujući informacije odaberu one koje su relevantne za njihov zadatak te da ih organiziraju.
Svi zajedno čitajte uratke učenika.
Na kraju, pitajte učenike da procijene što su tijekom ove aktivnosti naučili, čega su se prisjetili, a što ih još zanima.
Zakažite učenicima videosastanak pomoću alata MS Teams ili nekog drugog videokonferencijskog alata. Na početku aktivnosti postavite učenicima pitanje što su im čitali roditelji ili bake i djedovi kada su bili mala djeca te što su najviše voljeli da im čitaju, odnosno što su sami rado čitali nakon što su naučili čitati. Učenici odgovore upisuju u grupi za čavrljanje.
Podijelite zaslon i prikažite učenicima sliku Jeana de la Fontainea, ali pritom im nemojte reći tko je na slici. Potaknite ih na stvaranje hipoteza. Pitajte ih što misle tko je to, kada je i gdje živio i što je u životu radio, a svoje odgovore neka upisuju u grupi za čavrljanje. Možete prozvati nekoliko učenika da uključe mikrofon i usmeno kažu svoje mišljenje. Ovisno o odgovorima, zaključite da je na slici prikazan Jean de la Fontaine, francuski književnik iz 17. stoljeća poznat po basnama, i najavite da će učenici u ovoj aktivnosti istraživati njegov život i rad.
Potaknite učenike da naprave samostalno istraživanje, npr. Biographie – le jeune La Fontaine, La vie parisienne, Les connaissances éminentes, Fin de vie, Fables. Svoj rad učenici unose u digitalni alat Word u sustavu Microsoft Office 365, koji nakon završetka mogu podijeliti kao poveznicu u grupi za čavrljanje. Podijelite zaslon i prozovite nekoliko učenika da predstave svoje radove. Posebno se osvrnite na sličnosti i razlike u radovima učenika koji su istraživali istu temu.
Pri prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama u razvoju heterogena skupina i da je odabir prilagodbi potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i slično), te na obilježjima teškoće koju ima. Izazov u radu su učenici sa združenim teškoćama koje mogu biti raznolike (primjerice, specifične teškoće u učenju i poremećaji raspoloženja). Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako bi mu se brže i učinkovitije osigurali objašnjenje ili pomoć.
Tijekom uvodne rasprave o čitanju omogućite vizualnu potporu koja će učenike s teškoćama motivirati, olakšati im razumijevanje ključnih riječi i pomoći im u praćenju rasprave o čitanju. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem sluha, odredite polukružni raspored sjedenja kako bi on lakše pratio nastavne sadržaje. Pripremite učenicima s teškoćama popis ključnih pojmova i njihov prijevod kako bi lakše pratili raspravu o Jeanu de la Fontaineu. Kako bi učenici s poremećajem iz autističnog spektra lakše sudjelovali u zadatku pogađanja osobe na fotografiji, unaprijed im objasnite način igre te modificirajte igru u igru eliminacije u kojoj će za svako vaše pitanje biti ponuđena dva odgovora uz vizualnu potporu. Zbog teškoća apstraktnog mišljenja i socijalnog zaključivanja ta vrsta zadataka za njih može biti posebice izazovna. Neka ih vaša pripremljena pitanja vode zaključku o kojoj je osobi riječ. Ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije govore pred ostalim učenicima u razredu, odnosno na mikrofon tijekom provedbe aktivnosti na daljinu, osim ako to sami ne žele. Ako se učenici s teškoćama samostalno jave za govor pred ostalim učenicima u razredu i pritom griješe u izgovoru zbog svojih primarnih teškoća, spriječite oponašanje i ruganje. Pri podjeli učenika u grupe vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Važno je da unutar grupe i učenik s teškoćama dobije jasne upute i zadatke kao i učenici urednoga razvoja. Primjerice, učenik sa specifičnim teškoćama u učenju može pretraživati sadržaj na mrežnim stranicama, a učenik urednoga razvoja može biti zadužen za gramatičku i pravopisnu provjeru prikupljenog sadržaja. Prema potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri uporabi digitalnog alata Word sustava Microsoft Office 365. Tijekom provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im, prema potrebi, pomognite. S obzirom na to da je pri provedbi aktivnosti na daljinu slabija kontrola nastavnika, provjeravajte prati li događaje i učenik s poremećajem aktivnosti i pozornosti.
Zadajte učenicima da istraže na koje su svjetske jezike prevedene La Fontaineove basne. Neka rezultate istraživanja predstave u razredu. Također, mogu napraviti tablicu u kojoj će u jednom stupcu biti jezici, a u drugom nacionalnosti. Tablicu mogu projicirati u razredu, s tim da se jednom bojom označe poznati, a drugom bojom nepoznati pridjevi za jezik odnosno nazivi nacionalnosti.
Uputite učenike da pogledaju videozapis basne Le courbeau et le renard te pripremite zadatke za razumijevanje. Možete napraviti kviz u interaktivnom digitalnom alatu Kahoot!. Za učenike s tri najbolja rezultata osmislite nagrade. U plenumu prodiskutirajte s učenicima o La Fontaineovoj basni, opišite osobine životinja koje zajedno žive u šumi, problem koji imaju s gavranom te posebice osobine gavrana i lisca. Odredite poruku basne.
Podijelite učenike u grupe ili u parove ako su vaše razredne grupe malene. Zadajte učenicima da razmisle i pronađu primjere iz svakodnevnog života koji ilustriraju basnu Lisica i gavran. Neka u grupi izaberu primjer koji im se čini najreprezentativnijim te ga unesu u digitalni alat Tricider koji omogućuje razmjenjivanje ideja, komentiranje i glasanje. Nakon što su učenici unijeli svoje ideje, potaknite ih da u zadanom alatu pročitaju i ostale ideje te postavljaju pitanja, komentiraju i izraze slaganje ili neslaganje s primjerima koje su pročitali. Projicirajte alat u plenumu te zajedno pročitajte ideje učenika i prodiskutirajte o njima. Potaknite učenike da iznesu svoje stavove.
Ako u razredu postoji učenik s poremećajem iz autističnog spektra, važno mu je najaviti i objasniti sadržaj početnoga videozapisa Le courbeau et le renard. Tijekom gledanja uvodnoga videozapisa za učenike s oštećenjem sluha, ali i za druge učenike s teškoćama, pripremite grafički prilagođen prijepis teksta koji se u videozapisu reproducira. Neka uz prijepis teksta budu prevedene nove i nepoznate riječi i dodatno objašnjene nove fraze. Tijekom provedbe kviza izrađenog u alatu Kahoot! imajte na umu da je učenicima s teškoćama većinom potrebno dulje vrijeme za čitanje pitanja pa svako pitanje pročitajte naglas. Pri podjeli učenika u grupe vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Tijekom rasprave o primjerima iz svakidašnjeg života, koji ilustriraju basnu Lisica i gavran, obratite pozornost na to sudjeluje li u zadatku učenik s poremećajem aktivnosti i pozornosti. Učenicima s teškoćama jezično-govorne glasovne komunikacije vođenim razgovorom i postavljanjem potpitanja pomozite sročiti primjer iz svakidašnjeg života koji će zajedno sa skupinom ili parom upisati u digitalni alat. Prema potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i potporu pri upotrebi digitalnog alata Tricider. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju pružite pomoć u obliku podsjetnika s prijevodom potrebnog vokabulara te gramatičke i pravopisne provjere točnosti upisanog teksta. U završnoj aktivnosti rasprave o idejama ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije govore pred ostalim učenicima u razredu, osim ako sami ne izraze želju.
Zadajte učenicima zadatak da napišu članak za školske novine pod naslovom Krasne basne s osvrtom na basnu Le courbeau et le renard. U članku mogu objediniti primjere iz svakodnevnoga života koji ilustriraju basnu i ideje iz prethodnoga zadatka koje su učenici razmjenjivali u alatu Tricider.
Učenicima ste zadali za zadaću da pročitaju nekoliko La Fontaineovih basni po vlastitom izboru i zapišu tekst jedne koja im se svidjela.
Na početku aktivnosti zamolite učenike da u alatu Mentimeter napišu naziv basne koja im se najviše svidjela. Izaberite opciju otvorenoga tipa odgovora. Pročitajte zajedno sve naslove.
Podijelite učenike u skupine i zadajte im da izrade digitalnu knjigu, odnosno basnu u digitalnom alatu Book Creator. Prethodno ćete im podijeliti poveznicu na digitalnu knjigu koju ste stvorili kako bi se sve basne nalazile u istoj knjizi. Zasad učenicima još neće biti omogućeno da vide uratke svojih kolega. Učenici će se u skupinama prema svojim preferencijama dogovoriti o tome koju će basnu izraditi u digitalnoj knjizi. Uz pisani tekst neka na stranice knjige postave i audiozapise koje će snimiti u istom alatu. Kada svi učenici izvrše zadatak, projicirajte sve knjige u plenumu, svi zajedno pogledajte i poslušajte sve uratke. Diskutirajte u razredu o porukama svake basne. Zapišite ih u dokumentu programa Word u sustavu Microsoft Office 365 i projicirajte u plenumu. Pitajte učenike koju poruku smatraju najvažnijom i neka pritom obrazlože svoj odgovor. Omogućite učenicima da vide sve uratke. Učenici odabiru uradak koji im se najviše sviđa.
Za učenike s oštećenjima vida i učenike sa specifičnim teškoćama u učenju prije dobivanja domaće zadaće unaprijed pripremite tekstove basni tako da budu grafički prilagođeni, odnosno potrebno je prilagoditi veličinu slova (minimalno 14 pt, a za slabovidne učenike i više), uporabiti sanserifni font (osobito za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak za ključne riječi, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika). Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju usto se preporučuje upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica, s poravnanjem teksta s lijeve strane. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju omogućite alternativni način izvršavanja domaće zadaće, primjerice ilustriranje basne koja im se najviše svidjela. Učenicima s izraženijim teškoćama omogućite vršnjačku podršku pri ispunjavanju ankete o najdražoj basni na Mentimetru. Prilikom podjele učenika u grupe za izradu e-knjige vodite brigu o tome da je učenik s teškoćom u grupi s barem jednim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. U zadatku izrade e-knjige ne inzistirajte na tome da učenici s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije snimaju svoj govor ako to sami ne žele. Po potrebi, za učenike s teškoćama osigurajte dodatno objašnjenje i slikovne upute pri korištenju digitalnim alatom Book Creator. U završnoj aktivnosti raspravljanja o poukama basni imajte na umu da učenici s poremećajem iz autističnog spektra, ali i učenici s jezičnim teškoćama imaju teškoće razumijevanja prenesenog značenja i metafora te im dodatno objasnite pouke i potkrijepite ih primjerima iz svakodnevnog života.
Zadajte učenicima da napišu tekst za objavu na forumu pod naslovom Société d'aujourd'hui s temom Kojim osobinama čovjek današnjice unapređuje društvo, čime ostvarujete očekivanje međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje C.4.3. Promiče kvalitetu života u zajednici.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.