Predmet
Njemački jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Mein Klassenzimmer ist dort, wo mein Laptop ist

Naziv predmeta
Njemački jezik 1

Razred
1. razred, srednja škola

Razina učenja jezika
6. godina učenja

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • nastava na daljinu
  • perfekt

Zu Hause und doch in der Schule

Na početku aktivnosti podijelite učenicima poveznicu za slagalicu. Možete izraditi i slagalicu s vlastitom fotografijom u digitalnom alatu Puzzel.org. Poveznicu skratite i prilagodite u alatu Bitly.com. Uz nju možete objaviti i QR kod koji ćete izraditi s pomoću alata QRCode Monkey. Nakon što učenici dovrše slagalicu, potaknite ih na govornu interakciju postavljajući im pitanja (npr. Wo ist sie? Was macht sie? Warum ist sie zu Hause?). Pitajte ih mogu li pretpostaviti koja će biti tema današnje aktivnosti, a zatim im otkrijte da ćete govoriti o nastavi na daljinu.

Podijelite zatim učenike u grupe. Neka zabilježe najmanje pet asocijacija na temu Online-Unterricht / Fernunterricht /Distanzunterricht, a zatim ih usmeno predstave (npr. Unsere erste Assoziation ist: der Laptop / der Computer. Jeden Tag verbringen wir sechs Stunden am Computer, wenn wir Online-Unterricht haben.).

Nakon toga podijelite im poveznicu za tekst „Schule ist jetzt zu Hause“ te nastavni listić sa zadatkom dopunjavanja izrađen u Wordu. Ovisno o predznanju učenika, možete im uz tekst pripremiti i popis najvažnijih riječi iz teksta s prijevodom na hrvatski jezik. Primjeri rečenica iz prvog zadatka: Wenn man Online-Unterricht hat, muss man einen Tagesplan oder Wochenplan __________ . Schüler haben mehr Zeit, weil der Schulweg __________ . Du solltest dein Handy __________ schalten. Provjerite točnost njihovih odgovora. Također, provjerite razumiju li učenici značenje svih riječi u tekstu, tj. znaju li prevesti rečenice. Započnite zatim govornu interakciju s učenicima postavljanjem pitanja služeći se novim vokabularom (npr. Hast du einen Tagesplan, wenn du zu Hause lernst? Wo ist dein Handy, wenn du Online-Unterricht hast? Warum ist dein Handy (nicht) stumm gestaltet? Wie sieht dein Platz zum Lernen?).

Drugi zadatak za razumijevanje pročitanog teksta, zadatak kratkog odgovora, izradite u alatu Mentimeter. Primjeri pitanja za učenike: Was müssen Schüler als Erstes tun, um erfolgreich am Online-Unterricht teilnehmen zu können? Wie hilft das Fernsehen beim Online-Unterricht? Pritom odaberite opciju otvorenog tipa odgovora (engl. open ended) te u postavkama (engl. settings) omogućite način odgovaranja tempom publike (engl. audience pace). Neka svaka grupa unese svoje odgovore. Nakon isteka vremena predviđenog za rješavanje zadatka, prikažite učenicima odgovore. Kad svi pročitaju odgovore drugih grupa, zajedno ih prokomentirajte te, prema potrebi, ispravite ili dopunite.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Slagalicu u uvodnom dijelu aktivnosti prilagodite određenim skupinama učenika s teškoćama. Za učenika oštećena vida fotografiju možete povećati, isprintati i izrezati na 4 dijela slagalice ako ste sigurni da je on tako može vidjeti. Odaberite fotografiju koja ima dobar kontrast i omogućite primjereno osvjetljenje u razredu. Druga je mogućnost da učeniku oštećena vida detaljno opišete što se na fotografiji nalazi te da on na temelju opisa pogodi koja je tema sata. Ako imate učenika s intelektualnim teškoćama, smanjite broj dijelova slagalice na 4 ili 6 dijelova.

Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima se nalazi barem jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Učenicima s teškoćama pripremite pisani predložak s popisom riječi na hrvatskom i njemačkom jeziku koje su važne za ovu aktivnost kako bi mogli aktivnije sudjelovati u grupnom radu. Neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje ima dinamičnu ulogu kako bi cijelo vrijeme uspio zadržati pažnju (npr. neka zapisuje riječi koje učenici govore kao asocijacije, poslije neka unosi odgovore i sl.).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.​

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, neka izrade vježbu za provjeru vokabulara za ostale učenike u obliku križaljke s riječima poput der Tagesplan, die Wissenssendung, die Abwechslung itd. Predložite im da križaljku izrade u alatu Crossword Labs te da ostalim učenicima podijele skraćenu poveznicu ili QR kod koji ih vodi do križaljke.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zu Hause und doch in der Schule

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumijeti srednje duge i jednostavne tekstove o nastavi na daljinu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a

Zu Hause habe ich (nicht) viel gelernt

Provedite ovu aktivnost tijekom jednog dvosata. Na početku pogledajte dijelove videozapisa „Lernen am Limit – Kinder in der Krise“ koje možete učiniti interaktivnim tako da u njih s pomoću alata LearningApps umetnete pitanja. Svako pitanje za provjeru razumijevanja pohranite kao jedan zadatak, a zatim ga umetnite na za to predviđeno mjesto, tj. odredite u kojem se trenutku pitanje treba pojaviti. Da biste to mogli učiniti, pri izradi odaberite opciju videozapisa s ubacivanjem (njem. Video mit Einblendungen). Osim toga, u videozapis na sličan način ubacite i prijevode riječi i izraza za koje smatrate da ih učenici ne razumiju, odnosno onih koje želite da učenici usvoje (npr. den Kopf voll haben, an seine Grenzen kommen, jmdn. fertigmachen). Neka te riječi i izraze prepišu u bilježnicu. U svakoj grupi neka bude onoliko učenika na koliko ćete dijelova podijeliti videozapis (npr. tri, četiri ili pet). Podijelite učenicima skraćenu poveznicu za videozapis i navedite za svaku grupu u kojoj minuti počinje i u kojoj završava dio koji oni trebaju pogledati. Poveznicu skratite i prilagodite u alatu Bitly.com. Uz nju možete objaviti i QR kod koji ćete izraditi s pomoću alata QRCode Monkey. Svaka će grupa najprije odgovoriti na pitanja koja se pojavljuju u njezinu dijelu videozapisa, a zatim će ispisati prednosti i/ili nedostatke nastave na daljinu spomenute u njihovu dijelu.

Formirajte zatim nove grupe tako da se u svakoj od njih nalaze učenici koji su u prethodnom koraku ove aktivnosti gledali različite dijelove videozapisa. Svaki učenik prepričava svoj dio i objašnjava nepoznate riječi, a ostali učenici u grupi vode bilješke.

Podijelite im zatim skraćenu poveznicu za tekst o nastavi na daljinu. Neka pročitaju samo odlomak „Ich habe definitiv weniger gelernt“. Uz tekst pripremite i nekoliko pitanja u perfektu (npr. Warum ist der Distanzunterricht an Maddies Schule nicht effektiv gewesen? Warum hat Ema der Distanzunterricht nicht gefallen?). Ovisno o učeničkom predznanju, prije provedbe ove aktivnosti ponovite pravila za tvorbu perfekta te izradite zadatak dopunjavanja u alatu LearningApps.

Na kraju zadajte učenicima domaću zadaću. Neka napišu odgovor na prijateljev e-mail i opišu svoje iskustvo s nastavom na daljinu. Zadajte im tri sadržajne odrednice, tj. pitajte ih, primjerice, kako je izgledala nastava na daljinu u njihovoj školi, što im se svidjelo, a što nije te misle li da je nastava na daljinu u njihovoj školi bila učinkovita (i zašto). Tekst vrednujte prema ljestvici za vrednovanje kratkog sastavka na osnovnoj razini državne mature objavljenoj u Ispitnom katalogu za državnu maturu za 2022./2023.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Videozapis koji ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite unaprijed učenicima s teškoćama. Učeniku oštećena vida omogućite mjesto u učionici najbliže slici videozapisa, a učeniku oštećena sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Učenicima koji imaju specifične teškoće učenja, jezične teškoće i učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite kratak sadržaj videozapisa koji će gledati.

Učenicima s teškoćama pripremite smjernice kojima će se voditi kad budu prepričavali svoj dio videozapisa učenicima drugih grupa. Usto, omogućite im da prepričavaju na hrvatskom jeziku (ako smatraju da će im tako biti lakše).

Učenike s teškoćama smjestite u grupe u kojima će svaki put biti barem jedan vršnjak (s obzirom na to da će učenici više puta promijeniti grupu tijekom aktivnosti) koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak.

Odlomak „Ich habe definitiv weniger gelernt" oblikujte primjereno za učenike s teškoćama, rabite povećani font, Arial ili Calibri, veličine barem 14 pt, uz povećan razmak između riječi i redova, što je osobito važno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja. U tekstu podebljajte ključne riječi i izraze te omogućite vizualnu podršku za njih učenicima s poremećajem iz autističnog spektra. Pripremite učenicima s teškoćama popis nepoznatih riječi s prijevodom kako bi lakše razumjeli pročitani tekst.

Uz tri sadržajne odrednice vezane uz zadatak za domaću zadaću, učenicima s teškoćama pripremite i dodatna pitanja te primjer strukture e-maila koji će im olakšati pisanje odgovora.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.​

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, neka istraže kako se nastava na daljinu provodi ili se provodila u nekoj drugoj državi te neka o toj temi pripreme usmeno izlaganje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zu Hause habe ich (nicht) viel gelernt

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razumije srednje duge i jednostavne tekstove o nastavi na daljinu.
  • Učenik opisuje svoja iskustva vezana za nastavu na daljinu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Osobni i socijalni razvoj

Zwei Seiten einer Medaille

Ova se aktivnost nastavlja na Aktivnost 2 ovog scenarija. Prije provođenja aktivnosti pripremite digitalnu ploču („zid“) u alatu Padlet i odaberite u postavkama vrstu reakcije. Podijelite učenicima poveznicu. Nakon što su u prethodnoj aktivnosti pogledali različite dijelove videozapisa „Lernen am Limit – Kinder in der Krise“ i razmijenili informacije, a zatim i pročitali odlomak teksta „Ich habe definitiv weniger gelernt“, rasporedite učenike u parove ili grupe po troje. Svaki par, odnosno svaka grupa neka u alatu Canva izradi poster na kojem će prikazati prednosti i nedostatke nastave na daljinu. Uputite učenike na to da pronađu dodatne tekstove te da na poster uvrste barem još jednu prednost i jedan nedostatak koji se ne pojavljuju u materijalima obrađenima u prethodnoj aktivnosti. Svoje postere ili poveznice za postere neka objave na digitalnoj ploči. Kad svi objave svoje radove, neka svaki učenik da svoj glas trima objavljenim radovima prema prethodno utvrđenim kriterijima (npr. sadržaj, grafičko oblikovanje, razumljivost i točnost). Analizirajte rezultate i proglasite tri najbolje plasirana rada.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom i dr.). U svim aktivnostima, osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Učenici s teškoćama neka rade u paru ili grupi u kojoj se nalazi barem jedan vršnjak koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu koja je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena vida, uputite sve grupe na to da tijekom izrade postera u digitalnom alatu odaberu primjeren kontrast pozadine i slova kako bi njihov vršnjak mogao pregledati sve postere. Potaknite, također, sve grupe na to da rabe sanserifni font slova kako bi bio prilagođen učenicima sa specifičnim teškoćama učenja. Omogućite učeniku oštećena vida da u grupi ima mjesto dovoljno blizu ekrana kako bi mogao vidjeti tijek izrade postera te potaknite jednog od vršnjaka da mu dodatno prenosi važne vizualne informacije. Učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje neka ima što dinamičniju ulogu u grupi. Primjerice, neka vizualno uređuje poster, unosi informacije i slično kako bi lakše usmjerio pažnju tijekom cijelog zadatka.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.​

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više, neka potraže tekstove koji analiziraju zadovoljstvo učenika i/ili nastavnika u Hrvatskoj provedbom nastave na daljinu, a zatim neka u alatu PowToon pripreme animiranu prezentaciju s prikazom najvažnijih rezultata i zaključaka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zwei Seiten einer Medaille

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi prednosti i nedostatke nastave na daljinu.
  • Učenik razumije tekstove o prednostima i nedostatcima nastave na daljinu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Preuzeto s https://edutorij.e-skole.hr/alfresco/guestDownload/a/workspace/SpacesStore/17d413fe-dce4-4e95-80f6-7f67433c6e4b/Didakticko-metodickeupute-ucenici-teskoce.pdf (7. 7. 2022.).

„Njemački jezik. Ispitni katalog za državnu maturu u školskoj godini 2021./2022.“ Preuzeto s https://www.ncvvo.hr/wp-content/uploads/2021/09/NJEM-2022a.pdf (7. 7. 2022.).

„Studie zeigt: Online-Unterricht war nicht effektiv“. Preuzeto s https://www.dw.com/de/studie-zeigt-online-unterricht-war-nicht-effektiv/a-58033649 (7. 7. 2022.).

Marciuš Logožar, K. (2021). Nastava na daljinu (online nastava) usmjerena na učenike. Napredak, 162 (3-4), 345-369. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/clanak/388587 (7. 7. 2022.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.