Predmet
Hrvatski jezik 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Riječi ostavljaju tragove

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 2

Razred
2. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • javni govor
  • slušanje, pripremanje i izvedba javnoga govora

Umijeće javnoga govora

Razgovarajte s učenicima o pojmu komunikacija i obilježjima komunikacijskoga procesa. Usmjerite ih prema promišljanju o sudionicima komunikacijskoga procesa, prenošenju poruka i elementima koji utječu na njihovo sporazumijevanje i nesporazumijevanje.

Učenici navode primjere iz svakodnevnoga života kada je njihovo sporazumijevanje bilo potpuno i trenutke kada je sporazumijevanje bilo otežano i nepotpuno. Potaknite učenike na to da opišu komunikacijsku situaciju: navedu okolnosti i napišu komunikaciju u obliku upravnoga govora. Podijelite ih u grupe od tri do četiri učenika i uputite ih na to da uprizore komunikacijsku situaciju tako da učenik koji ju je osmislio uputi učenike koji je izvode na ton glasa, način iskazivanja poruka i okolnosti komunikacijske situacije. Nakon što pripremljenu igru izvedu pred razredom od učenika zatražite da analiziraju komunikacijsku situaciju i objasne razloge otežanosti i nepotpunosti sporazumijevanja. Usmjerite učenike prema promišljanju o svakodnevnim životnim situacijama kad su spontano govorili, upućivali obavijest i slobodno iskazivali svoja mišljenja.

Razgovarajte s učenicima o obilježjima svakodnevnoga govora i javnoga govora. Upitajte ih jesu li i kada pripremali i izveli javni govor. Uputite ih na promišljanja o pripremi svojega javnog govora. Upitajte učenike i o javnim govorima koje su slušali, o temama koje su bile predstavljene i porukama koje su sadržavali. Učenici navode primjere javnih govora o važnosti osobnih granica, virtualnoj učionici, lažnim osobama i društvenim medijima, suvremenim uzorima, donacijama koje ljude čine sretnima.

Potaknite učenike na to da iskažu svoja mišljenja o tome kako je pojedini javni govor utjecao na oblikovanje njihovih ideja, stavova i mišljenja. Učenici će govoriti o tome koliko ih je javni govor nadahnuo, koje su spoznaje primili i kako će pripremljena, strukturirana i jasna mišljenja utjecati na njihovo pojedinačno zaključivanje i oblikovanje novih znanja i spoznaja. Uputite učenike na promišljanje o obilježjima uspješnih govornika i o govornim vrednotama koje treba uzimati u obzir tijekom govorenja, a koje će oni potom zapisati s pomoću digitalnoga alata Mentimeter. Upitajte učenike jesu li govornici slijedili govorne vrednote tijekom svojega govorenja i jesu li ih zamijetili tijekom govorenja drugih govornika. Učenici će izreći svoja mišljenja o njihovoj važnosti u poruci koja se željela prenijeti.

Usmjerite učenike u istraživanje poznatih govora na mrežnim stranicama, a koji su nadahnuli mnoge ljude i koji se pamte kao izvrsni primjeri govorništva (Kennedyjeva inauguracija, Periklov sprovodni govor nakon Peloponeskoga rata, Emmeline Pankhurst i sloboda umiranja, papa Urban II. i Križarski ratovi, Nelson Mandela, Martin Luther King, Lincoln, Charles de Gaulle, Churchill, Stjepan Radić, Malala Yousafzai). Učenici, tijekom rada u grupama koje čine od tri do četiri učenika, odabiru jedan govor i, prema vašim smjernicama, analiziraju ga s pomoću digitalnoga alata Padlet: raščlanjuju njegovu tematiku, određuju strukturu javnoga govora (uvodni dio javnoga govora, argumentacija u središnjem dijelu javnoga govora, zaključni dio javnoga govora), određuju jezična i stilska sredstva u javnom govoru.

Učenici, prema vlastitim nahođenjima i htijenjima, odabiru tematsku odrednicu, pripremaju javni govor i izvode ga. Usmjerite učenike na uočavanje primjerenosti izgovora, intonacije, artikulacije i akcentuacije. Analizirajte s učenicima koliko su bili uspješni tijekom usustavljivanja, strukturiranja i izvedbe javnoga govora.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka.

Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti. Učenicima s poremećajem iz spektra autizma postavljajte konkretna pitanja, a govorne situacije o kojima moraju promišljati možete im i slikovno predstaviti, npr. upisivanjem teksta u oblačiće iznad osoba koje su u nekoj govornoj situaciji.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: Mentimeter,Padlet.

Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Učenika s teškoćama nemojte izlagati javnom govoru ako se svojevoljno ne javi. Tijekom izlaganja rada uvjerite se u to da je učeniku ugodno. On može napisati svoj javni govor, a netko drugi ga može pročitati ili može snimiti svoj govor u nekoj opuštenijoj sredini pa ga pustiti u razredu. Neka učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivan promatrač.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Nakon analize pojedinih javnih govora koji su izvrsni primjeri govorništva neka učenici istraže povijest govorništva od antičkoga vremena do suvremenosti. Neka izrade lentu vremena s pomoću digitalnoga alata Tiki-Toki i predstave najpoznatije govornike.

Učenici mogu odabrati jedan govor i analizirati ga na razini teksta i na razini izvedbe. Usmjerite učenike na to da analiziraju ličnost govornika, povijesni kontekst i publiku kojoj je govor namijenjen.

Nastavna aktivnost za predmet X

Umijeće javnoga govora

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava pojmove komunikacija i komunikacijski proces.
  • Učenik navodi primjere sporazuma i nesporazuma.
  • Učenik navodi obilježja svakodnevnoga govora i javnoga govora.
  • Učenik analizira strukturu i izvedbu javnoga govora.
  • Učenik analizira obilježja uspješnih govornika i govorne vrednote koje treba uvažiti tijekom govorenja.
  • Učenik priprema i izvodi javni govor.
  • Učenik analizira uspješnost tijekom usustavljivanja i strukturiranja javnoga govora.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
  • Etika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Kako ovladati govorničkim umijećem?

Prikažite učenicima različite vrste govora s pomoću platforme YouTube i usmjerite njihova mišljenja prema razlikovanju prigodnoga govora, argumentativnoga govora, nagovarateljskoga govora, uvjeravateljskoga govora. Učenici navode temeljna obilježja svakoga pojedinog govora, njihovu namjenu, poruke koje su pojedini govori sadržavali i zapisuju ih s pomoću digitalnoga alata OneNote. Usmjerite ih na promišljanje o različitim vrstama govora kojima su bili izloženi u svakodnevnom životu, prigodama kada su govori bili izgovarani, njihovoj namjeni i porukama koje su poslane. Učenici navode primjere prigodnoga govora, kojemu su nazočili tijekom posebnih proslava, susreta i obljetnica, argumentativnoga govora, koji uključuje raspravu o važnim suvremenim temama poput umjetne inteligencije, društvenih medija, genetski modificirane hrane, globalnoga zatopljenja, nagovarateljskoga govora i uvjeravateljskoga govora, koji donose stavove i vrijednosti kojima se želi utjecati na vrijednosne stavove i prosudbe svakoga pojedinca, zbog čega su to inspirativni, aktivistički, politički govori, koji se temelje na osobnim doživljajima govornika.

Usmjerite učenike na izražavanje mišljenja o tome mogu li svi ljudi uspješno javno govoriti, koja su obilježja uspješnih govornika, koje su mane javnih govornika, kako se uspješno pripremiti za javni govor. Uputite učenike na iznošenje stavova o različitim vrstama javnih govora koje su čuli i o njihovu uspješnom strukturiranju, govorenju i porukama koje su sadržavali. Učenici iznose primjere javnih govora tijekom javnih okupljanja, javnih tribina, dodjela nagrada, političkih skupova, prosvjeda, štrajkova. Učenici iznose svoje stavove o tome kako su pojedine vrste javnih govora koje su čuli mijenjali njihova dotadašnja znanja i spoznaje.

Usustavite grupe učenika od tri do četiri učenika i uputite ih na to da svaki član treba pripremiti nacrt prigodnoga, agrumentativnoga, nagovarateljskoga i uvjeravateljskoga govora istražujući relevantne izvore o temi govora. Prema unaprijed pripremljenoj rubrici za vrednovanje nacrta govora učenici u grupi pregledavaju nacrte govora ostalih članova i daju im povratne informacije. Prema potrebi dorađuju nacrt govora i pripremaju natuknice, bilješke i kartice za govorenje. Uvježbavaju svoj javni govor i izvode ga unutar svoje grupe poštujući retorička obilježja javnoga govora, govorna obilježja javnoga govora i negovorna obilježja javnoga govora. U grupi vršnjački vrednuju (prema listi za procjenu) temu, strukturu, jezična i stilska sredstva pojedinoga javnoga govora koji potom dorađuju prema povratnim informacijama svojih vršnjaka.

Nakon toga svaki učenik snima svoj javni govor u digitalnome alatu Flipgrid. Na kraju aktivnosti razgovarajte s učenicima o tome kako su pripremili zadane vrste javnoga govora, kako su strukturirali pojedine dijelove javnoga govora i izveli javni govor.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sl.), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Za učenike s oštećenjem sluha pripremite tekst javnog govora koji ćete slušati ili učenika smjestite u blizinu izvora zvuka. Možda će biti potrebno da neki govor posluša više puta. Provjerite je li razumio sve izrečeno. Pojasnite, ako je potrebno, nepoznate riječi.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Omogućite mu uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako bi mu se olakšalo razumijevanje pojmova. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: OneNote, Flipgrid.

Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Pažljivo birajte grupu u kojoj će biti učenik s teškoćama. Dajte mu jasan zadatak i ulogu u grupi. Ako je u razredu učenik s poremećajem pažnje, omogućite da njegova grupa bude prva koja izlaže. Tijekom izlaganja uvjerite se da je učeniku ugodno. U grupi s učenikom s teškoćama dogovorite da rad izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja. Neka učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivan promatrač.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici istraže mrežne stranice pojedinih govorničkih škola u Republici Hrvatskoj. Neka odaberu jedan javni govor svojih vršnjaka i neka ga analiziraju prema prethodno utvrđenim smjernicama. Rezultate svojega rada mogu opisati s pomoću digitalnoga alata OneNote. Neka izrade nacrt temeljne strukture javnoga govora s pomoću digitalnoga alata Canva.

Usmjerite ih na razmišljanje o tome kako se može postati dobar govornik.

Nastavna aktivnost za predmet X

Kako ovladati govorničkim umijećem?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi i uspoređuje značajke prigodnoga, argumentativnoga, nagovarateljskoga i uvjeravateljskoga govora.
  • Učenik obrazlaže tvrdnju mogu li svi ljudi uspješno javno govoriti i navodi obilježja uspješnih govornika.
  • Učenik tumači kako se uspješno pripremiti za javni govor i navodi značajke uspješne strukture javnoga govora.
  • Učenik priprema nacrt javnoga govora.
  • Učenik izvodi javni govor uvažavajući retorička, govorna i negovorna obilježja javnoga govora.
  • Učenik analizira javni govor prema zadanim smjernicama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
  • Etika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Znamo kako i što govoriti

Dodijelite jednu vrstu javnoga govora svakom pojedinom učeniku, a potom će se učenici samostalno posvetiti izradi nacrta javnoga govora, pripremi javnoga govora i izvedbi javnoga govora. Učenici će nacrt svojega javnog govora upisati s pomoću digitalnoga alata OneNote. Podsjetite učenike na temeljne korake tijekom pripreme javnoga govora: tematska odrednica, uporaba vizualnoga predloška, vrijeme izvođenja javnoga govora, komunikacija s publikom, dosjetka, podsjetnik koji će sadržavati temeljne misli, a koje ćete usustaviti s pomoću digitalnoga alata Padlet. Usmjerite učenike i u promišljanje o dijelovima javnoga govora: o uvodnim napomenama tijekom kojih će predstaviti temu i dobiti naklonost slušatelja, razradi tijekom koje će izložiti jasne i logički raspoređene misli, izlaganju tvrdnji i argumenata kojima će dokazati ili pobijati određene tvrdnje, zaključnim mislima kojima će potkrijepiti prethodno iznesene tvrdnje. Učenici mogu uvježbati otklanjanje straha i treme tijekom javnoga nastupa i govorenja. Neka uvježbaju kako prevladati stres u komunikaciji i kako uspješno komunicirati.

Nastavnik upoznaje učenike s digitalnim alatom Screencast-O-Matic s pomoću kojega će učenici snimiti svoj javni govor.

Učenici potom postavljaju svoj javni govor s pomoću digitalnoga sučelja Microsoft Teams.

Učenici bilježe i dijele svoja viđenja pojedinačnih izvedbi javnoga govora. Jedni drugima predlažu načine na koje mogu poboljšati govor, elemente pojedinoga govora koje je potrebno mijenjati i doraditi da bi poslana poruka bila cjelovita.

Tematski raznoliki javni govori koji imaju sve elemente strukture javnoga govora i u kojma se javljaju primjerena retorička obilježja, govorna obilježja i negovorna obilježja, bit će postavljeni na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Kod prilagodbe scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Preporučuje se da se učenik s teškoćama smjesti u prvu klupu ili u neposrednu blizinu nastavnika, kako bi dobio odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka. Zadatak pripreme javnoga govora možete mu zadati unaprijed kako bi imao dovoljno vremena za pripremanje. Neka učenici pripreme javni govor s temom koja im je bliska ili za koju imaju poseban interes. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učeničkim sposobnostima. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti.

Provjerite razumije li učenik uporabu zadanih alata: OneNote, Padlet, Screencast-O-Matic.

Ako za učenika izrađujete pisane upute, povećajte font, Arial ili Calibri, barem na 14 pt, s povećanim razmakom između riječi i redova. Prilikom uporabe alata prilagodite svjetlo i kontrast na zaslonu. Tijekom izlaganja rada uvjerite se u to da se učenik s teškoćama osjeća ugodno. Dogovorite se da njegov javni govor izlaže vršnjak ili prilagodite način izlaganja (snimka, uz prezentaciju i sl.).

Učenika bi za sudjelovanje mogao motivirati i film Kraljev govor koji mogu ranije pogledati.

Neka učenik s teškoćama bude aktivan sudionik u skladu sa svojim mogućnostima, a ne pasivan promatrač.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da izrade popis savjeta za izvođenje javnoga govora koji se odnose na određivanje teme, strukture, svrhe i namjene javnoga govora, na istraživanje informacija i organizaciju informacija, stvaranje nacrta govora u skladu sa strukturom, na uvježbavanje govora u skladu s govornim vrednotama hrvatskoga standardnog jezika, prevladavanje straha i treme tijekom nastupa i govorenja. Popis savjeta mogu izraditi s pomoću digitalnoga alata Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Znamo kako i što govoriti

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje nacrt javnoga govora, priprema i izvodi javni govor.
  • Učenik analizira temeljne korake tijekom pripreme javnoga govora.
  • Učenik analizira dijelove javnoga govora.
  • Učenik snima javni govor i postavlja ga na zadano mjesto.
  • Učenik analizira uspješnost javnoga govora i predlaže njegovu doradu, mijenjanje i poboljšanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Politika i gospodarstvo
  • Etika
  • Informatika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2023). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Hudeček, Lana; Mihaljević, Milica (2017). Hrvatska školska gramatika. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Pandžić, Vlado (2007). Sitni prilozi za povijest učenja i poučavanja govorništva. Split: Redak.

Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.

Silić, Josip; Pranjković, Ivo (2007). Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Škarić, Ivo (2011). Argumentacija. Zagreb: Nakladni zavod Globus.

Škarić, Ivo (2008). Temeljci suvremenoga govorništva. Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.