Predmet
Tehnička kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Gdje se sakrila struja?

Naziv predmeta
Tehnička kultura 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • vodiči
  • izolatori
  • strujni krug
  • električne instalacije

Iza svakog električnog simbola stoji električni element

Potaknite razgovor s učenicima i postavite motivirajuća pitanja, kao što su:

  • Koliko prostorija imate u kućanstvu?
  • Ima li svaka prostorija svoju električnu instalaciju?
  • Gdje se u prostorijama nalaze električne instalacije?
  • Kako razlikujemo dijelove električnih instalacija?
  • Koje dijelove električne instalacije svakodnevno upotrebljavate?
  • Koji su elementi jednostavnog strujnog kruga?
  • Koje vrste materijala primjenjujemo u strujnim krugovima?
  • Kako razlikujemo vodiče u električnim instalacijama?

Zajedno s učenicima pogledajte pripremljenu električnu shemu neke prostorije (ili cijelog stana) te im usmjerite pozornost na različite simbole na toj shemi. Zapišite nazive svih uočenih simbola na mjesto vidljivo svim učenicima. Razgovarajte s učenicima i, prema potrebi, dopunite popis.
Učenici dobivaju zadatak da na internetu istraže simbole za sve zapisane elemente u strujnom krugu i naprave vlastitu tablicu s nazivima i simbolima svih elemenata, u koju trebaju unijeti i namjenu tih elemenata u strujnome krugu. Učenici se koriste digitalnim alatom MS Word u kojemu crtaju i ispunjavaju svoje tablice.
Svoje dokumente objavljuju na zidu izrađenom u alatu Padlet kako bi ih ostali učenici mogli pogledati i dopuniti svoje radove.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Izradite jasne i vizualno privlačne upute za aktivnost. Upotrijebite jednostavne i pregledne dijagrame, ilustracije i slike kako biste prikazali elemente strujnih krugova i električne instalacije. Oznake i simboli trebaju biti jasni i lako razumljivi.
Osigurajte pristup prilagođenim, jednostavnim i pristupačnim izvorima informacija o strujnim krugovima i električnoj instalaciji. Možete upotrijebiti prilagođene tekstove, audiosnimke ili videozapise u kojima se koncepti objašnjavaju na razumljiv način.
Upotrijebite konkretnu i opipljivu opremu kako biste pokazali i objasnili dijelove strujnog kruga i električne instalacije. Možete upotrijebiti modele, rekvizite ili stvarne predmete koji se koriste u električnim krugovima kako biste učenicima omogućili praktično iskustvo.
Podijelite zadatke na manje korake kako bi ih učenici lakše pratili. Svaki korak treba biti jasno objašnjen i vizualno prikazan. To će pomoći učenicima da se usredotoče na pojedine korake i lakše razumiju postupak.
Prilagodite zadatke pojedinačnim potrebama učenika. To se može odnositi na ​​zadavanje jednostavnijih zadataka, produženo vrijeme za rješavanje zadatka ili podršku pomoćnika u nastavi koji će sa svakim učenikom zasebno raditi.
Osigurajte dostupnost tehničke podrške učenicima koji imaju poteškoće u služenju digitalnim alatom Padlet ili računalnim programom MS Word. Možete im pružiti pojedinačnu podršku ili osigurati prilagođene resurse i jednostavno pisane upute kako bi samostalno rješavali probleme. Možete izraditi jasne i detaljne pisane upute ili videoupute koje učenicima s teškoćama omogućuju lakše razumijevanje i korištenje tim alatima.
Osigurajte vizualne resurse poput piktograma, simbola ili kartica s ilustracijama koji prikazuju dijelove strujnog kruga i električne instalacije. Učenici ih mogu upotrijebiti kao podršku pri izradi svojih radova ili kao referentne materijale tijekom istraživanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Iza svakog električnog simbola stoji električni element

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje sustav jednostavne električne instalacije.
  • Učenik navodi primjere vodiča i izolatora.
  • Učenik navodi elemente kućne električne instalacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Skrivaju se iza zidova

Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, razgovarajte s učenicima o načinu prikazivanja strujnih krugova u kućanstvu i općenito. Tijekom uvodnog razgovora uvedite pojam elektrotehničke sheme te na primjeru pojasnite tipove shematskih prikaza (višepolna i jednopolna shema). Postavite neka od pitanja za razmišljanje: Koliko je shema potrebno napraviti za jednu prostoriju? Kako razlikujemo te sheme?

Nakon rasprave rasporedite učenike u manje grupe (tri do četiri člana). Grupama dodijelite zadatak u kojem istražuju različite načine prikaza strujnih krugova. Naglasite učenicima koliko je važno paziti na normirane oznake, ispravnu vrstu linije, ispravno crtanje simbola te pravilnu upotrebu boja prilikom izrade shematskih prikaza. Na temelju istraživanja svaka grupa izrađuje vlastiti tumač simbola i pravila za izradu shematskih prikaza u obliku umne mape u alatu Popplet. Umne mape učenici objavljuju na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet.

Zajedno pregledajte pojedine umne mape i komentirajte donesena pravila. Ako je potrebno, nadopunite neka od njih.

Nakon kratke analize podijelite učenicima četiri skice elektrotehničkih shema (svakom članu grupe jednu) s nazivima elemenata, bez simbola. Na shemama koje dajete učenicima prikazani su strujni krugovi u učionici. Učenici se koriste tablicom sa simbolima koje su izradili na prethodnoj aktivnosti te izrađuju tehničke crteže gotovih shema u alatu MS Word poštujući donesena pravila. Nakon izrade shema u digitalnom alatu svaki od učenika mora prepoznati kojem zidu pripada pojedini shematski prikaz i obrazložiti zbog čega. Grupe objedinjuju svoje elektrotehničke sheme u jedan dokument te ga objavljuju na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet. Zajedno s učenicima pregledajte objavljene radove i komentirajte jasnoću i točnost prikaza.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Dodijelite svakoj grupi jasan zadatak koji treba istražiti. Osigurajte da je zadatak dovoljno precizan i razumljiv kako bi učenici znali što se od njih očekuje. Dajte svakom članu grupe specifičnu ulogu ili zaduženje kako bi se podijelio rad i osigurala suradnja. Primjerice, jedan član može biti zadužen za istraživanje simbola i shematskog prikaza, drugi za istraživanje primjera ili modela strujnih krugova i sl. Priložite jasne smjernice i rokove za istraživanje i izradu umnih mapa. To će pomoći učenicima da ostanu usredotočeni i organizirani te završe zadatak unutar određenog vremenskog okvira.
Izradite jasne i vizualno privlačne upute za korake istraživanja i izrade elektrotehničkih shema. Koristite se jednostavnim dijagramima, ilustracijama i slikama koje će pomoći učenicima da razumiju postupak i koncepte. Također, pokažite im primjere već izrađenih elektrotehničkih shema kako bi dobili smjernice i inspiraciju.
Osigurajte da električni simboli koji se koriste u izradi elektrotehničkih shema budu jasni i razumljivi. Možete učenicima pokazati tablice s objašnjenjima i ilustracijama električnih simbola kojima će se moći koristiti tijekom rada.

Pravilno strukturirajte upute za izradu tehničkih crteža tako da koraci budu jasni i razumljivi. Možete upotrijebiti numerirane korake ili vizualne upute kako bi se olakšalo praćenje. Pokažite učenicima s teškoćama predloške ili uzorke tehničkih crteža kako bi imali vizualni primjer koji mogu slijediti. To će im olakšati razumijevanje i izradu vlastitih crteža. Obratite pozornost na fleksibilnost u vremenskom okviru za završetak zadatka kako bi se učenicima s teškoćama pružila dodatna podrška i omogućilo da rade svojim vlastitim tempom. Ako je potrebno, osigurajte dodatne materijale kao referentnu literaturu ili priručnike o električnim shemama koji će učenicima s teškoćama pomoći u razumijevanju i izradi tehničkih crteža. Za učenike s motoričkim teškoćama prilagodite zadatke kako bi bili izvedivi. Primjerice, možete im osigurati dodatna tehnička pomagala, kao što su miš s većim gumbima ili posebni pisaći alati koji će im olakšati izradu crteža.
Osigurajte da alati kojima se koristite, poput alata MS Word, Popplet i Padlet, budu pristupačni i prikladno dizajnirani. Ako je potrebno, izradite dodatne upute ili videozapise koji detaljno opisuju postupak korištenja tim alatima za izradu elektrotehničkih shema i njihovo objavljivanje. Aktivnost prilagodite učeničkim potrebama kako bi im se omogućilo da rade u skladu s vlastitim sposobnostima. Ovisno o njihovim pojedinačnim potrebama, možete osigurati dodatnu podršku, produžiti rok ili prilagoditi razinu zadatka kako bi svaki učenik mogao postići uspjeh. Prilagodite sučelje alata Popplet kako bi bilo jednostavnije za navigaciju i korištenje. Uklonite suvišne ili kompleksne opcije kako biste smanjili potencijalnu konfuziju. Omogućite učenicima opciju povećanja ili uvećanja slika i simbola na umnim mapama radi lakšeg čitanja i razumijevanja. Osigurajte učenicima različite načine unosa podataka. To se može odnositi na ​​upotrebu glasovnih naredbi, snimanje ili unos teksta.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Skrivaju se iza zidova

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje sustav jednostavne električne instalacije.
  • Učenik objašnjava ulogu električnog osigurača.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Ja električar

Na temelju prethodno provedenih aktivnosti svaki učenik dobiva zadatak izrade električne dokumentacije za prostoriju u svojem životnom prostoru (soba, kuhinja, dnevni boravak). Zajedno s učenicima dogovorite jasne upute kojih se trebaju pridržavati, kao i koje dijelove dokumentacija koju izrađuju treba sadržavati.

  • Izrada naslovne stranice.
  • Popis električnih elemenata koji se nalaze u određenoj prostoriji i opis njihove namjene.
  • Tehnički crtež: elektrotehnička shema strujnog kruga pojedinog zida s pripadajućim zaglavljem.
  • Istraživanje: učenici istražuju i opisuju različite materijale koji se koriste u strujnom krugu, navode od čega su izrađeni različiti elementi te ih razvrstavaju prema električnoj vodljivosti i drugim fizikalnim svojstvima.
  • Istraživanje: učenici istražuju na koliko su osigurača spojeni elementi u određenoj prostoriji i koja je najveća dopuštena jakost struje koja teče kroz njih te koliko je električnih uređaja spojeno u strujni krug u toj prostoriji (uz pomoć odrasle osobe).

Svaki učenik izrađuje projekt koristeći se alatom MS Word. Popis elemenata kućne električne instalacije dodatno potkrepljuju fotografijama preuzetima sa servisa Pixabay.
Učenici svoje radove objavljuju na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet kako bi ih svi mogli pogledati. Kada završe s projektom, zajedno komentirajte radove potičući razmjenu informacija i usvajanja novih/starih znanja.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Kada dajete upute ili objašnjenja, izražavajte se jednostavnim jezikom i izbjegavajte složene ili dugačke rečenice. To će učenicima s teškoćama pomoći u razumijevanju informacija i olakšati praćenje koraka. Pripazite da font kojim je tekst pisan bude dovoljno velik kako bi se mogao lako čitati. Povećajte font i osigurajte dobar kontrast između teksta i pozadine kako bi informacije bile jasno vidljive. Ako je potrebno, omogućite dodatno vrijeme za istraživanje, prikupljanje materijala i izradu radova. Pojedinim učenicima s teškoćama može biti potrebno više vremena za razumijevanje informacija i rješavanje zadataka.
Dajte učenicima radni list ili predložak koji će im olakšati organiziranje istraživanja i bilježaka. Taj radni list može sadržavati pitanja koja učenici trebaju istražiti, mjesto za zapisivanje bilješki i prostor za bilješke o materijalima.
Osigurajte različite vrste resursa kako bi učenici mogli pristupiti informacijama. To se može odnositi na videozapise s objašnjenjima, dijagrame, infografike ili audiozapise koji će pružiti dodatnu podršku vizualnom i auditivnom razumijevanju materijala.
Organizirajte slike na alatu Pixabay u kategorije ili usmjerite učenika na mogućnost pretraživanja s pomoću filtara koji olakšavaju pretraživanje i pronalaženje odgovarajućeg sadržaja.
Izradite detaljne upute za korištenje alatom MS Word kako bi učenici mogli izraditi popis elemenata kućne električne instalacije. Te upute mogu biti pisane ili vizualno prikazane kako bi bile razumljive svima. Također, osigurajte tehničku podršku učenicima kako bi im pomogli u rješavanju tehničkih problema tijekom korištenja alatom. Prethodne upute primijenite i pri usmjeravanju učenika na korištenje alatom Padlet.
Osigurajte da materijali kojima se učenici koriste za istraživanje i prikupljanje informacija budu pristupačni. To se može odnositi na pružanje tekstualnih verzija videozapisa, alternativnih tekstova za slike ili na mogućnost prilagodbe teksta za učenike s disleksijom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ja električar

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje sustav jednostavne električne instalacije.
  • Učenik objašnjava svojstva pojedinih elemenata kućne električne instalacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.